Husalarm

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

Flattop skrev: 01 mar 2023, 17:24 Hadde innbrudd for omlag 20 år siden, og har hatt alarm siden. Ingen innbrudd siden da.

Har seriekobled brannvarsling, vakt på alle dører og vinduer som det er naturlige å sikre, samt kamera/bevegelsessensor.

Alle de gangene jeg har klart å gjøre noe dumt med brann sensorer, plukke ned i forbindelse med oppussing eller slite kodepanel av veggen (etter en kveld med gode/dårlige venner og rause mengder alkohol) så har selskapene som leverte alarmene ringt i løpet av minuttet.

Så det fins gode erfaringer med alarmer.

Har trådløst fra Verisure og er svært fornøyd.
1. det er ikke vanlig at man opplever innbrudd i løpet av livet. Men hvis det skjer så er man jo forsikret. Stort sett tar dem verdigjenstander som TV, stereo, mobiler, pc etc. dette kan jo lett erstattes. Bilder og slikt lagrer vel de fleste en kopi av i skyen i dag. La oss si man i gjennomsnitt opplever to innbrudd i løpet av livet og dem får med seg verdigjenstander med verdi 50.000 kroner hver gang. Altså 100.000 kroner, som man i stor grad for dekket via forsikringen med egenandel på rundt 5.000 kroner.

Så tar man prisen for hva alarmselaskapet tar i løpet av et liv med en årlig sum på 5000 kroner. La oss si man har hatt alerm i 50 år. Det blir 250.000 kroner,

Ganske mye dyrere enn en egenandel på 5.000 kroner som du forøvrig uansett må ut med...

2. Når det gjelder det du skriver om at dem ringer skulle jo bare mangle. Dem ringte meg også... med en gang. Men det satt jaggu meg langt inne før dem gadd å sende en vekter. For det er nettopp denne itrykningen man i stor grad betaler for.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Husalarm

Legg inn av BjørnSover »

Min mor hadde innbrudd for noen år siden. Politiet var og sikret fingeravtrykk - har ikke hørt mer fra dem siden det. Nå har ikke hun noe dyr tv/stereo, men fikk opplyst tyver stort sett var interessert i penger, gull og medikamenter. De gadd ikke ta sølvsmykker eller sølvtøy.

Vi har ikke noe av så høy affeksjonsverdi at det er verdt prisen for alarm, men alle skal kunne føre brannalarm - der har vi ingen å miste.

Men - jeg forstår de som har hatt innbrudd opplever det som ubehagelig eller skremmende (hvertfall om de er hjemme) - og vil ha alarm. Vi har vel alle vårt syn på hva som er rasjonelt og ikke.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Husalarm

Legg inn av mekkern »

Har ikke hatt innbrudd-ei heller noen i slekta som jeg vet om. De stjal dog litt bensin fra tanken på en ford taunus jeg hadde for over 30 år siden et annet sted jeg bodde.
for en del år siden var det et innbrudd i ei gate litt unna og det har også vært noen inne i et hus "borti gata" for noen år siden mens folkene satt ute og grillet.

Nå for tiden er det vel ikke så mye penger eller slikt å knabbe-mulig litt nettbrett og smykker-ser liksom ikke for meg at noen løper bortover gata med 70" tv`n min..
Mer at de skal ha tak i bilnøkler/eller andre kjøretøy.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med deg mekkern. Jeg overdrev litt over med tanke på antall inbrudd man kan oppleve for å tegne et eksempel.

Vaktselskapene er flinke til å bruke frasen "hus med alarm velges sist av tyver". Men det har jo ingenting med vektere og utrykningen å gjøre overhodet. Grunnen slik jeg ser det for at hus med alarm velges sist er forsi dem ikke vil påkalle seg oppmerksomhet i nabolaget og eller vekke de som bor der. Dem vil jo bare ta det dem vil ha og komme seg bort så fort som mulig og enklest mulig.

Så egentlig kunne dem droppet hele utrykningstjenesten og kun solgt selve alarmsystemet. Men det får man jo kjøpt over alt og i dag hvor det meste er trådløst så er jeg ganske sikker på at det er ganske plug and play. Da slipper man månedlige kostnader.

Jeg tror ikke hardbarka kriminelle eller småtyver er redd for at vektere skal komme å ta dem. Dem er over alle hauger før vekteren kommer uansett og dessuten tror jeg neppe vektere har noen policy om at dem skal "ta tyven". Dem skal ringe politiet for slikt og da gpr det nok enda noen minutter før politiet kommer, hvis dem i det hele tatt gidder å komme.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Husalarm

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 02 mar 2023, 03:41 Jeg tror ikke hardbarka kriminelle eller småtyver er redd for at vektere skal komme å ta dem. Dem er over alle hauger før vekteren kommer uansett og dessuten tror jeg neppe vektere har noen policy om at dem skal "ta tyven". Dem skal ringe politiet for slikt og da gpr det nok enda noen minutter før politiet kommer, hvis dem i det hele tatt gidder å komme.
Det er helt riktig, de skal kun observere og ikke gripe inn.
Og da er man jo der at dersom man har kamera og andre sensorer som man kan observere dette selv fra mobilen, så kan man like godt kontakte politiet selv når man vet at det ikke er "falsk" alarm.
Så det er i mitt hode kun dette med om man er FG forsikret på alarm og om man har rabatt på forsikringen med det som vilkår.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Husalarm

Legg inn av mekkern »

OG hvor mye denne "rabatten" egentlig er...går det opp i opp eller er dette også "tap"? :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 02 mar 2023, 14:03
Bjerknez skrev: 02 mar 2023, 03:41 Jeg tror ikke hardbarka kriminelle eller småtyver er redd for at vektere skal komme å ta dem. Dem er over alle hauger før vekteren kommer uansett og dessuten tror jeg neppe vektere har noen policy om at dem skal "ta tyven". Dem skal ringe politiet for slikt og da gpr det nok enda noen minutter før politiet kommer, hvis dem i det hele tatt gidder å komme.
Det er helt riktig, de skal kun observere og ikke gripe inn.
Og da er man jo der at dersom man har kamera og andre sensorer som man kan observere dette selv fra mobilen, så kan man like godt kontakte politiet selv når man vet at det ikke er "falsk" alarm.
Så det er i mitt hode kun dette med om man er FG forsikret på alarm og om man har rabatt på forsikringen med det som vilkår.
Jepp. Kjøp kameraovervåkning på elkjøp og heng opp skilt om at området er kameraovervåket og har alarm. Husk også god belysning utendørs hvis mulig. Hvis belysningen er god så slipper man å bruke infrarød nattmodus på videokameraene. Da vil man også kunne se farger, noe som er et pluss.

Å betale for utrykning er jo galematias spør du meg.

Jeg forstår en brannalarm direkte koblet til brannvesenet. Dette kan bli kostbart ved falsk alarm og krever et solid system. Men at en vekter skal bruke en halvtime på og dukke opp, for så og se at huset brenner, for så og ringe brannvesen som igjen bruker 10 minutter på og komme er jo idiotisk. Hvis dette med brann er viktig, så skaff deg et system direkte koblet til brannvesenet.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Husalarm

Legg inn av Gammelsmurfen »

Snakker om sola, i går kveld kom det 2 stk. karer på døra og skulle selge alarm fra Sector Alarm.
Med denne tråden friskt i minne + at jeg har mer enn nok av alarm+smarthus fra før, så ble det et raskt avslag da jeg så merkelappen på jakkene deres :D
Satt også i en telefonsamtale, så jeg måtte bli kvitt de kjapt :vs

Svar