TuneECU - Hvem kan hjelpe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Nå skal ikke jeg være vrang og påstå noe om et tema jeg har fint lite peiling på, men er ikke "trimme" i ordets rette forstand og øke prestandaen til en motor og ikke endre den?

Endrer man antall tenner så vil man kanskje få mer hester, men det vil vel gå på bekostning av noe? Er ikke "Tuning" eller "optimalisering" et mer riktig ord og bruke i den sammenhengen?

Da rygger jeg forsiktig ut... :roll

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Derfor "trimme" i anførselstegn ;)

Og får ikke mer toppeffekt men siden girene ligger tettere kan man ligge nærmere toppen av effektkurven i hvert gir siden høyere turtall når girer opp ett gir enn om har høyere giring. Altså at turtallet detter til, si 5.500rpm istedenfor 5.000rpm når, si, girer fra 2. til 3. gir (bare oppdiktede tall). Så mer effekt siden mer hk på 5.500rpm enn 5.000rpm.

Er ikke det riktig forstått til dere som kan mer om dette enn meg?

Ulempen at mister litt tid hver gang girer (ikke quick-shifter). Og at blir litt mer giring men det plager ikke meg.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av mekkern »

Greit nok så blir den tettere mellom gearene men stort sett er det lite/ingenting å hente synes jeg.
Men at den blir litt kortere på 1 gear er gull i starten og kjøring i sakte fart så en slipper så mye sluring på clutchen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 24 feb 2023, 07:43 Greit nok så blir den tettere mellom gearene men stort sett er det lite/ingenting å hente synes jeg.
Der er vi uenige, ingen tvil om at blir mer sprut i sykkelen når drever ned ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 24 feb 2023, 08:15
mekkern skrev: 24 feb 2023, 07:43 Greit nok så blir den tettere mellom gearene men stort sett er det lite/ingenting å hente synes jeg.
Der er vi uenige, ingen tvil om at blir mer sprut i sykkelen når drever ned ;)
Jeg merket heller ingen særlig forskjell da jeg fikk min forrige 1290 drevet ned med et 16 tanns framdrev til erstatning for det originale 17 tanns drevet. Resultatet ble litt mer kontrollert gangfartkjøring, men ikke mye.
Gjør man drevingen på denne måten, altså mindre framdrev enn originalen, er sjansene store for at kjedeglideren fremst på sving(gaffel)armen slites raskere ned.
Derfor foretrekker de fleste som drever om sykkelen et større bakdrev i stedet. Og oppnår med dette selvfølgelig samme effekt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av mekkern »

pingvin skrev: 24 feb 2023, 08:15
mekkern skrev: 24 feb 2023, 07:43 Greit nok så blir den tettere mellom gearene men stort sett er det lite/ingenting å hente synes jeg.
Der er vi uenige, ingen tvil om at blir mer sprut i sykkelen når drever ned ;)
Litt mer "sprut" på eksempelvis 4 gear kompenserer jeg med da å bruke 3 gear for ennå mer "sprut". :P
Men har man et meget kort effektområde så kan dette avhjelpe effektfall ved gearing-det er jeg enig i.

XL600R`n har jeg gått ned en tann forran for å få lavere "krypfart" da den er litt væl høyt gearet på 1, men ellers så synes jeg det ikke er noe spess å hente-og man må geare mer for å holde den i "sweetspot`n" og ikke komme for høyt i turtallet heller.
Går man for langt i nedgearing så blir det for mye gearing til at man får brukt effekten i motoren-OG at den blir masete og tørst.

Men når det er sagt så er en del sykler så høyt gearet at man skjelden får brukt 6 gear uten at motoren protesterer-Det er for langt i andre enden av skalaen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 24 feb 2023, 13:37
Gjør man drevingen på denne måten, altså mindre framdrev enn originalen, er sjansene store for at kjedeglideren fremst på sving(gaffel)armen slites raskere ned.
Derfor foretrekker de fleste som drever om sykkelen et større bakdrev i stedet. Og oppnår med dette selvfølgelig samme effekt.
dessuten blir belastningen på lageret til frontdrevet lavere enn med et lite drev forran.
Selv om at 1 tann forran er ca 3 tenner bak og ikke trenger lengre kjede.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av biker7 »

Jeg har drevet ned flere sykler oppigjennom årene med vellykket resultat synes ihvertfall jeg.
Både 1 tann ned foran, og 2 tenner opp bak. Mest fornøyd var jeg kanskje med min forrige sykkel F800GS. Syntes den var litt "daff" med original-dreving, og føltes en god del sprekere med 1 tann ned på framdrev. Samtidig ble den heller ikke for "masete" grunnet en liten tanke høyere turtall på alle gir, så var kun positivt og passet mye bedre på denne sykkelen :thumleft

På min nåværende R1250GS derimot blir det litt verre :knegg (kardang). Men sterk som en bjørn, så trengs heller ikke :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

How convenient ;) Lastet ned engelske "Bike" på pad'en i dag og skulle du sett, Bike enig med meg :D

Bilde

Enig i at greit å begynne å gå opp bak, må bare passe på så ikke går i kjedekassa. Så evt foran og siden løfter kjede litt bak så tenker jeg at mindre problem at går ned litt foran. Har 15t foran nå så om vil ha enda mer sprut så er jeg ikke så redd for 14t heller. 13t føles litt smått.

Kjørte mye på bane med 690 SMC og arvet en masse drev fra kjenning som solgte sin SMC. Kunne da skreddersy utveksling til aktuelle banen, hadde giring slik at om hadde bra utgang av langsvingen traff jeg akkurat turtallsperra før måtte gå på brems på enden av langsletta, og det stemte faktiske bra også på baksletta. Da kunne man se på lap timer at gjorde forskjell.

Lekte faktisk med tanken å dreve ned enda mer på 690en, ville da treffe turtallsperra og kjøre noen meter på denne men ikke umulig at den ekstra akselerasjonen på resten av banen hadde gjort at likevel tjente tid. Kanskje, gjorde det aldri.

Enig i at mindre for seg på effekt og momentsterke sykler som KTM 1290 og GS12xx.
mekkern skrev: 24 feb 2023, 16:03 Går man for langt i nedgearing så blir det for mye gearing til at man får brukt effekten i motoren-OG at den blir masete og tørst.
Er en gylden middelvei der, ja :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

En annen effektiv "trimming" (i anførselstegn) er å ha større utveksling på gassrulla, såkalt "Quick action throtlle", tror typisk reduserer vandring med 25% og da føles også mc'en en del kvikkere. Hatt også dette på nesten alle MCer hatt, i utgangspunktet fordi har litt dårlig bevegelighet i håndleddene men fant fort ut at hadde denne bonusen :thumleft

Som bonus får man da også alu håndtak med POM lagre så litt mer high end enn de vanlige plast-rørene.

Dessverre ikke så enkelt med ride-by-wire (eller muligens enklere om vet hva driver med...).

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av mekkern »

På ride by wire så justerer man utslaget elektronisk- på 790 duke til guttungen er det vel 90% utslag ved 30% bevegelse, så den er litt kilen til en blir vant med det. :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 24 feb 2023, 19:11 På ride by wire så justerer man utslaget elektronisk- på 790 duke til guttungen er det vel 90% utslag ved 30% bevegelse, så den er litt kilen til en blir vant med det. :roll
Ja, var noe slikt tenkte. Tror ikke noe man kan stille i menyer som sett, sikkert litt forskjell for de forskjellige map'ene. Får høre på fb gruppe om noen som vet om enkelt på Scrambler 1200.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Regner med må justere kjede når nytt bakdrev. Men justeringsskruen er visstnok svakhet på disse, gjengene skjærer seg (bilde fra fb, ikke min...enda). Ikke justert kjede selv enda og vet ikke om gjort ved service (kanskje første men det er jo tidig) så mulig stått i 4 år urørt...

Tips for å unngå dette mottas med takk. WD40 hjelper sikkert litt, men finnes det bedre midler? Varme? Kakk på bolthode? Annet?

Om at går bra er vel litt kobberpasta bra å ha på gjengene for å forebygge, andre bedre alternativer?

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av mekkern »

Ikke bruk kobber grunnet galvanisk reaksjon. Alupasta er bedre på aluminium. Eller metallfri pasta.
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremi ... 2000037637
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 03 mar 2023, 09:20 Ikke bruk kobber grunnet galvanisk reaksjon. Alupasta er bedre på aluminium. Eller metallfri pasta.
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremi ... 2000037637
Ja, der sier du noe, takk :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar