TuneECU - Hvem kan hjelpe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 05 feb 2023, 09:15 Vil man ha mer guff, så får man kjøpe ny sykkel tenker nå jeg
Tenker at da har du sikkert har mye mer penger enn meg :P

Jeg synes det er pussig at noen synes det er pussig å bruke 5-10.000NOK på sykkel til 2-300.000NOK for å få det beste ut av den ;)
Bjerknez skrev: 05 feb 2023, 09:17Skal man bare ha litt mer omph... og mer effektiv motor så er nok selvbetalt mapping veien å gå ja. Hvis man føer det er verdt det. :)
Om det er verdt avhenger selvfølgelig av hvor mye bedre det blir og hvor mye det koster. Og hvor bra/dårlig i utgangspunktet er da.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er klart. Hvis det er effekten du er ute etter så ville jeg nok ikke ikke betalt flerfoldige tusen for det. Da hadde jeg heller virdert en sykkel med mer motor. Men det er jo opp til hver enkelt selvsagt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

Selvfølgelig helt innafor å bruke 5-10000,- på bedre og jevnere motorgange, motorrespons og (subjektivt) heve utseende (og redusere vekt...) med mapping og slip-ons på en sykkel til 250-300K. For de med (kunstig ettermarkedspåvirket... 8) ?) behov og interesse for dette.
Selv har jeg hoppet av det toget... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Lett for dere å si med nesten dobbelt så mange hk som meg ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 05 feb 2023, 20:03 Lett for dere å si med nesten dobbelt så mange hk som meg ;)
:knegg
Du kan så si...

Men jeg tenker akkurat det samme når det gjelder 390'en min; blir heller ingen mapping eller slip-on på denne.
Er godt fornøyd med slik den er :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av FredrikE24 »

pingvin skrev: 05 feb 2023, 19:15
FredrikE24 skrev: 05 feb 2023, 09:15 Vil man ha mer guff, så får man kjøpe ny sykkel tenker nå jeg
Tenker at da har du sikkert har mye mer penger enn meg :P

Jeg synes det er pussig at noen synes det er pussig å bruke 5-10.000NOK på sykkel til 2-300.000NOK for å få det beste ut av den ;)
Bjerknez skrev: 05 feb 2023, 09:17Skal man bare ha litt mer omph... og mer effektiv motor så er nok selvbetalt mapping veien å gå ja. Hvis man føer det er verdt det. :)
Om det er verdt avhenger selvfølgelig av hvor mye bedre det blir og hvor mye det koster. Og hvor bra/dårlig i utgangspunktet er da.
Tja, jeg vil ikke si det, jeg har kjørt mine mil med re-map, helt åpen eksos uten katalysator(lyden var helt rå spør du meg), modifisert kaldluftinntak uten lyddemping, åpent luftfilter, nye Bosch-dyser med moderne sprøytebilde(Bosch EV14) osv. Moro med modifikasjoner og det var mye mer sprut. Det var imidlertid godt å få den original igjen, og da motoren utviklet en bankelyd i høst, så kjøpte jeg ny motor fremfor å kjøpe ny sykkel.

Det er bare at etter alle disse modifikasjonene så gikk det på bekostning av kjørbarheten. Det er morro en stund, men etterhvert forstår man hvorfor (i mitt tilfelle) BMW har valgt å gjøre ting "sånn og slik". Om jeg skal velge å gå for mer power nå, så må jeg kjøpe ny sykkel, og det tar jeg meg ikke råd til.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Ja, absolutt risiko for i jakten på toppeffekt å miste kjørbarheten. Hadde Yamaha Fazer 1000 som Oddgeir Havnen dyset om og benket, fikk en del hk men minst like kjørbar. Men mye vil ha mer så tilbake ny runde og fikk klemt ut enda mer hk. Men dro ikke lenger like rent fra bunn så det var ikke så lurt. Men gikk sykt bra da :twisted

Men med dagens mapping er det vel ingen grunn til at det ene skal gå utover det andre, nå programmerer man vel så optimalt over hele registeret, noe som var mye vanskeligere med forgasser/dyser?

Og mhp på hva BMW (og alle andre) har valgt så er jo dette påvirket veldig mye av utslippskrav, støykrav etc så tror godt de kunne tenke seg å mappe annerledes om ingen restriksjoner.

Også har man jo dette med at ikke 2 sykler er like så de må velge en litt konservativ setting som funker OK for alle sykler men ikke optimalt for noen. Der benkkjøring kommer inn.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av FredrikE24 »

Man får ikke i pose og sekk selv om man har innsprøytning. Jeg mistet en del trøkk i bunn, men fikk forhjulsløft om jeg tømte første og andre gir. Original er dette helt utenkelig å få til bare med å gi gass. Det dro innmari bra fra 5500rpm og opp, hvor turtallsperra var økt med 300rpm.

Nå har jeg fabrikkny motor i sykkelen. Vi får se når den er innkjørt hvordan den funker.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 05 feb 2023, 22:09 Man får ikke i pose og sekk selv om man har innsprøytning. Jeg mistet en del trøkk i bunn, men fikk forhjulsløft om jeg tømte første og andre gir. Original er dette helt utenkelig å få til bare med å gi gass. Det dro innmari bra fra 5500rpm og opp, hvor turtallsperra var økt med 300rpm.
Ja, du har kanskje rett, blir jo spurt hva ønsker å prioriterer. Sier alltid at viktigst at dra sterkt og rent fra bunn men får likevel en del ekstra hk. Følelsen av at egentlig mister lite toppeffekt, kanskje et par hk, selv om prioriterer bunndrag.

Gjorde for øvrig ingenting med Duke 890 R'en hadde for 2 år siden. Synes den fungerte fint og hadde nok effekt og da lot jeg den være. Og 121hk er jo ikke spesielt mye nå til dags så ikke slik at jeg er ute etter mest mulig hestekrefter som pub-ammo :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av mekkern »

FTR`n mappet jeg grunnet et par feil som polaris ikke ville/kunne fixe grunnet Euro/CARB.
Så den ble bedre på oppstart og ikke like nervøs på gassen- samt at den gikk mer jevnt på cruisecontrol og lavere temp fra grenrørene.
Og fikk 3-4 hk også men viktigst mer smooth og bedre mellomregister.
Kunne fjernet cat også men ikke noe effektgevinst (gir faktisk dip i mellomregister) der en trenger det og bråker da jævlig.
Men beste er at jeg har utstyret til å kunne logge og finjustere dette selv og lese/fjærne feilkoder.

Det " lugget" som kommer mellom 0gass/motorbrems og litt gass er relatert til fuelcut på motorbrems.
Forgasserene har ikke dette normalt og da er ikke innsuget "tørt" når man går på gassen og gir da ikke lugg.
Man kan programmere dette helt ,bort men da kommer ofte andre prob inn i bildet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

pingvin skrev: 02 feb 2023, 17:31 Fikk kjapt svar da men ikke så positivt som håpet, dette blir i dyreste laget og særlig om ikke får mappet optimalt:

"Vi kan dessverre ikke mappe ecu på disse modellene. Eneste mulighet her er å sette på en powercommander 5 og mappe den på dynoen. Det er også tenningsjustering på den så det ligger til rette for å få like bra mapping. Eneste er at man ikke får vekk fuel cut med dette så den kan fortsatt være litt jumpy mellom av/på gass eller veldig lavt gasspådrag. Powercommanderen koster 5320,- og inkludert montering/mapping på dyno så kommer det totalt på 11320,- (inkludert powercommanderen). "
Hm :-k :scratch Plutselig viker Klev billig, Moto-Tech skulle ha 19.911,- for samme jobben, riktignok spec'er de PC6, ikke PC5 (aner ikke hva forskjellen er) men likevel.

Men Moto-Tech har mappet disse før og skryter veldig av at vesentlig forbedring (litt bukken og havresekken selvfølgelig). Og sier ikke nødvendig med grenrør uten katalysator eller annet luftfilter. Så får sove på de 11.000,-, litt psykologisk grense på 10.000,-
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 06 feb 2023, 08:58 FTR`n mappet jeg grunnet et par feil som polaris ikke ville/kunne fixe grunnet Euro/CARB.
Så den ble bedre på oppstart og ikke like nervøs på gassen- samt at den gikk mer jevnt på cruisecontrol og lavere temp fra grenrørene.
Og fikk 3-4 hk også men viktigst mer smooth og bedre mellomregister.
Kunne fjernet cat også men ikke noe effektgevinst (gir faktisk dip i mellomregister) der en trenger det og bråker da jævlig.
Men beste er at jeg har utstyret til å kunne logge og finjustere dette selv og lese/fjærne feilkoder.

Det " lugget" som kommer mellom 0gass/motorbrems og litt gass er relatert til fuelcut på motorbrems.
Forgasserene har ikke dette normalt og da er ikke innsuget "tørt" når man går på gassen og gir da ikke lugg.
Man kan programmere dette helt ,bort men da kommer ofte andre prob inn i bildet.
Du har nok mer kompetanse enn meg ifht å tune selv, er avhengig av kyndig hjelp.

Men da er du litt der jeg var med 990.

Lite, eller egentlig stort, poeng er at jeg har jo aldri sagt ønsker mer TOPPeffekt, har sagt vil ha mer effekt uten å si noe om hvor i registeret. Der opplagte svaret er i HELE registrert men enig i at mellomregisteret viktigst, der man ligger mest når kjører. Deretter bunndrag tilfelle ligger et gir for høyt i utgang av sving. Toppeffekt er fin bonus men minst viktig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Vel, landet på at ikke gjør noen ting. Beholder stock eksos og stock mapping, for mye hassel og penger for for lite :[-( Utgangspunkter var 270USD for mapping men eskalerte jo litt ifht dette.

Takk for gode råd :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Tror nok det var en fornuftig avgjørelse :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

...men blir litt "trimming" likevel, den enkleste og veldig effektive gå-opp-2-tenner-på-bakdrevet metoden :thumleft

De fleste sykler er nokså høyt giret så føles som 20hk ekstra opp går opp 2-3 tenner bak (eller ned 1 foran...eller begge deler), ikke verst for 641,-. Gjort dette på mange av syklene mine, faktisk bare 890 Duke R'en ikke har gjort det, den var nokså lavt drevet i utgangspunktet. Så vil sikkert nay-sayers (for så vidt helt korrekt) påstå at gir dårligere økonomi men velger stort sett mindre veier så ligger ikke så mye og cruiser i 6. gir uansett. Kan alltids bytte tilbake.


Skal visstnok passe med original kjede, ideelt sett skal man jo bytte kjede og drev samtidig men tenker det går bra.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar