TuneECU - Hvem kan hjelpe?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Den eneste sykkelen jeg har kjørt som jeg har følt rykket og nappet litt var en Suzuki GSX S1000R. Den var helt håpløs ved køkjøring. Ellers har jeg til gode å kjøre sykler som rykker og napper. Selv ikke min gamle Yamaha 1300 støpejernskomfyr av en cruiser gjorde det.

Jeg ville klaget til forhandler. Den skal ikke være sånn. Så kanskje dem mapper den for deg, helt gratis på garantien. Jeg ville vertfall prøvd det først. Kanskje trenger det bare ny programvare....?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av haakeik »

Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 04 feb 2023, 22:05 Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.
Kunne vært interessant å høre om det ble noen endring i bensinforbruket - før og etter? Høyere aller lavere forbruk?
Vet at ikke alle der ute er like interessert i å vite dette selv om altså jeg er nysgjerrig på dette.

Selv har jeg for øvrig aldri opplevd nykking og ujevn gange på mine KTM 1290 sykler. Ikke helt det samme med 390'en, spesielt før den oppnår vanlig driftstemperatur.
Men helt nykkfri, spesielt i svært lave hastigheter, blir aldri en ensylindring som denne ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av lazyboy »

Det overrasker meg at du ikke har opplevd rykkete gange på 1290 Aj. På min og kompisen sin 2016 var det et hett tema. Når jeg byttet til Bmw 1200 ble det en helt ny verden og kjøre i by og lav fart. Fra Ktm sin rykk og napp til smooth ride på tyskeren.
Koker muligens ned til at folk flest opplever sykkler vidt forskjellig. Men at dagens sykkler går for magert er vel allment kjent.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt en 1290 SuperDuke R for noen år siden. Tror det var en 2017 modell som den gang var klin ny. Motorkarakteristikken er jo mer "ketchup" på en slik sykkel selvsangt men det må man forvente. Man blir også vant til det. Men hvis sykkelen plutselig begynner å nykke til iten at man faktisk beveger gasshendelen er i mine øyne en feil og kan potensielt være farlig i noen tillfeller.

Att dette skal være sånn er for meg helt ufotståelig.

Ta dette med forhandler mener jeg. En sykkel skal ikke plutselig gi hass eller rykke til midt i en sving. Det er jo galskap å tenke at det skal være slik og enda mer galskap og bruker flere tusen kroner av egne penger til å fikse problemet og SAMTIDIG trolig miste garantien....

Er jo helt høl i hue spør du meg.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av lazyboy »

Du har ikke helt skjønt greia Bjerknez . Med dine mekaniske kunnskaper, la det ligge .

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 04 feb 2023, 23:21 Du har ikke helt skjønt greia Bjerknez . Med dine mekaniske kunnskaper, la det ligge .
Må jeg ha mekaniske kunnskaper for å forstå at en motorsykkel som nykker og går ujevnt bør tas med forhandler? Nen motorsykkel som i følge TS plutselig kan gi litt gass i feks. En sving er liksom helt greit?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler vel egentlig om hva som skjer når man går fra «0% gass til 1% gass» i lav hastighet(relativt til hastighet og turtall), gjerne på lavt gir og (svak)motorbrems. Rykket man da får når drivverket er «slakt» til motoren tar igjen rullehastigheten, all slakken i girkasse og kjedegang.

Det samme vil man kanskje oppleve når man ligger og jager på svingene på høøøøyt turtall og man prøver å balansere gasspådraget gjennom en kurve. Her er det viktig å gå inn i svingen riktig mtp. Fart og holde et pådrag gjennom hele svingen fremfor å måtte gå av gassen. Det er bare ubehagelig, og bakhjulet kan slippe.

Har trådstarter sjekket om booster-plug finnes til sykkelen? Den kan kanskje hjelpe deg.
Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.

Booster plug til 2019 1200 Scrambler
https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -804p.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 feb 2023, 08:16 Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.
Enig. Bortsett fra GSX S1000R som jeg kjørte. Den var helt ubrukelig. Krypkjøring i kø med et hånd på styret med denne var direkte farlig. Jeg mener å huske at jeg leste noe om at Suzuki hadde en recall grunnet dette....?

Jeg har kjlrt en drøss av forskjellige sykler og aldri opplevd problemene nevnt her på noe sykler. Hvis problemet er såpass ille at det går ut over sikkerheten så bør dette tas med et verksted og på garanti etc. mener jeg. Altså hvis det faktisk er noe åpenbart galt.

Men har man en tendens til å kjenne godt nok etter så vil nok mange trolig finne "feil" som ikke er feil...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Det handler vel egentlig om hva som skjer når man går fra «0% gass til 1% gass» i lav hastighet(relativt til hastighet og turtall), gjerne på lavt gir og (svak)motorbrems. Rykket man da får når drivverket er «slakt» til motoren tar igjen rullehastigheten, all slakken i girkasse og kjedegang.
Det var akkurat det som var problemet med den jeg kjørte og man måtte ikke kjenne godt etter heller. Var en til som kjlrte samme sykkelen som mente akkurat det samme. (Prøvekjøringsdag hos Leeres Motorsport i Fredrikstad).

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

990ene til KTM var ikke noe bra mhp fuel injection men mapping løste det og fikk en god del hester som bonus så der var det no-brainer :thumleft

Ikke noe problem med rykking på Scrambleren så kun litt mer futt ute etter :knegg

Får booster-plug og noen skryter av de men mange flere sier bortkastede penger. Er litt på at enten gjør jeg det skikkelig og aller helst i benk (som både Klev og Moto-Tech gjør) ellers får det være.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av FredrikE24 »

Vil man ha mer guff, så får man kjøpe ny sykkel tenker nå jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 05 feb 2023, 09:12 990ene til KTM var ikke noe bra mhp fuel injection men mapping løste det og fikk en god del hester som bonus så der var det no-brainer :thumleft

Ikke noe problem med rykking på Scrambleren så kun litt mer futt ute etter :knegg

Får booster-plug og noen skryter av de men mange flere sier bortkastede penger. Er litt på at enten gjør jeg det skikkelig og aller helst i benk (som både Klev og Moto-Tech gjør) ellers får det være.
Ja, DET er jo noe helt annet :)

Jeg mener jeg leste du skrev om utilregnlig nykking ut av sving etc ett sted? Eller har jeg dette fra et annet sted?

EDIT:
Ser det var KTM 990 du beskrev tidligere og ikke Scrambler.

Skal man bare ha litt mer omph... og mer effektiv motor så er nok selvbetalt mapping veien å gå ja. Hvis man føer det er verdt det. :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av haakeik »

AJ skrev: 04 feb 2023, 22:15
haakeik skrev: 04 feb 2023, 22:05 Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.
Kunne vært interessant å høre om det ble noen endring i bensinforbruket - før og etter? Høyere aller lavere forbruk?
Vet at ikke alle der ute er like interessert i å vite dette selv om altså jeg er nysgjerrig på dette.

Selv har jeg for øvrig aldri opplevd nykking og ujevn gange på mine KTM 1290 sykler. Ikke helt det samme med 390'en, spesielt før den oppnår vanlig driftstemperatur.
Men helt nykkfri, spesielt i svært lave hastigheter, blir aldri en ensylindring som denne ;) .
Litt usikker på forbruket, da jeg ikke gjorde noen målinger før mapping. Men, den drar mye bedre enn før og jeg har en tung høyrehånd, så forbruket er nok litt høyere :yeyeye. Bruker ca. 0.5 i gjennomsnitt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 05 feb 2023, 12:38 Litt usikker på forbruket, da jeg ikke gjorde noen målinger før mapping. Men, den drar mye bedre enn før og jeg har en tung høyrehånd, så forbruket er nok litt høyere :yeyeye. Bruker ca. 0.5 i gjennomsnitt.
Jeg prøvde også ulike mappinger på Stelvio'en. Litt forskjell ble det, men ikke veldig mye, er min erfaring. Bensinforbruket varierte en god del, men var faktisk nede i 0,42 på jevn langkjøring.

Lett å bruke Guzzidiag programmet, for øvrig :prf .
Justerte/synket TPS'en også jevnlig og det hjalp merkbart på motorvibrasjonene, som slett ikke var plagsomme i utgangspunktet. Men Guzzi'en min syntes å ha en tendens til å få en bittelitt ujustert TPS etter noen tusen km.
Men også lett å justere TPS'en, bare man velger rett skrue... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar