Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av pingvin »

Fått tilbud på Freespirits Header til Scrambleren fra AMD men synes sveisen foran er stygg som juling og lyser jo ikke-original lang vei. Klarer vel aldri å få den helt usynlig men klarer jeg å pusse/polere den ned så ikke så synlig?

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av mekkern »

tror det beste er å glassblåse sveisen-da tror jeg den får samme farge som resten og mindre synlig :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 24 jan 2023, 20:40 tror det beste er å glassblåse sveisen-da tror jeg den får samme farge som resten og mindre synlig :-k
OK :thumleft Så lenge samme farge så OK, enig i den.

Men kan vel slipe sveisen flush først da vel?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av HeHy »

pingvin skrev:
mekkern skrev: 24 jan 2023, 20:40 tror det beste er å glassblåse sveisen-da tror jeg den får samme farge som resten og mindre synlig :-k
OK :thumleft Så lenge samme farge så OK, enig i den.

Men kan vel slipe sveisen flush først da vel?
Kan ende opp med en svakere sveis som kan sprekke opp lettere ved belastning.
Så fort ut som håndsveiset med et tig-apparat det der av en middels god sveiser. En skikkelig tig-sveis synes jeg personlig kan se veldig fint ut, men det krever ofte veldig flinke sveisere til å få sveiser som ser fine ut dessverre.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av HeHy »

Du kan stålbørste sveisen, eventuelt bruke en finkornet pad, altså ikke en ren slipeskive/Lamellskive. Dette vil kun ta veldig forsiktig av metallet og få en uniform og fin farge. Ville ikke personlig slipt ned med Lamellskive/slipeskive. Da vil du få grove sår i metallet som blir enda styggere.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av pingvin »

HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:10 Du kan stålbørste sveisen, eventuelt bruke en finkornet pad, altså ikke en ren slipeskive/Lamellskive. Dette vil kun ta veldig forsiktig av metallet og få en uniform og fin farge. Ville ikke personlig slipt ned med Lamellskive/slipeskive. Da vil du få grove sår i metallet som blir enda styggere.
Ja, ser hva du mener, om sliper flush men sveisen ikke tjukk nok så blir det stygge småhuller. kanskje best å la være og bare evt glassblåse som foreslått.

Spurte egentlig AMD om Zard , ser bedre ut uten sveis rett på bendet. Og penere sveis. AMD fører Zard så hører igjen, de hadde Freespirit på lager.

Bilde

Penest er Verex hvor knapt ser sveisen men de har sluttet å lage disse :sorry :

Bilde

ELLER kjøpe uorignalt på ebay til 1/3 av prisen men litt skeptisk til pris ifht hvor bra passer, holdbarhet og funksjon. På annen side, kanskje ikke rocket science...

Bilde

Kommer også til å mappe om forøvrig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av Domino »

Hvis du hadde hatt samme sykkel som Bjerknez, da hadde det vært rocket science!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av Bjerknez »

Vet ikke om JEG hadde hengt meg så mye opp i denne sveiseskjøten, men man kan jo få det en del penere med Stålull rondell på en drill og litt metallpolish kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å utdype...

Jeg mener altså ikke at man kan slipe bort selve sveisefugen med en slik, men man kan slipe slik at skillet ikke blir like stort med tanke å fargen rundt skjøten.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av Audi Mannen »

Etter mitt syn så er sveisen så jæv... dårlig på den eksosen at jeg ville aldri kjøpt den. Var inne på hjemmesiden og kikket og de har fullt av bilder med slike sveiser. Material et ødelagt når det er sveist slik som dette og det er lett å få sprekker ved overgangen mot godset. Hvis det er titan de prøver å selge så burde de i det minste vite at man må bruke slepesko med gass for å ikke ødelegge materialet.

Slik skal en TIG sveis se ut etter den er børstet med stål børste, de jeg legger ut her er riktig nok av sveiser sveist på tykkere gods, men tynt blir like bra av noen som kan det. De som sveiser for "Free Spirits" er i beste fall bakgårds amatører og har ikke noe med salgbar vare å gjøre. Jeg hadde aldri sluppet noe slikt ut fra mine gutter gjennom porten til en kunde.
IMG_91561.jpg
IMG_67291.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av mekkern »

Ja de sveisene der@Audi Mannen de er slike jeg er mer vant til.. og spørsmålet er jo om de har brukt bakgass på eksosrøra-ellers er det jo bare skrot.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av mekkern »

En annen sak-det er kun "Ebayrøret" som ser ut som true dual-hvilket muligens har dårligere midrange torque.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av rolf-arne »

Første inntrykket er at man har brukt for mye varme på sveisene. Og som en tidligere nevner , medfører det svakheter , overkanten varme så sprikker røret ved sveisen.

Sveisene som @Audi Mannen viser til er mer en super. Skulle gjerne ha vært så god når jeg var på mitt beste. Men det å holde hender stødige , med det synet jeg har nå - ja det er krevende.

Men om dette ikke er rustrør - så er det jeg bruker syrevask - da tar vi vekk missfarving og annen dritt. Da står man igjen med reine sveisefeil og de må poleres/slipes bort . Eller noen ganger slipes bort å sveises på nytt.

Zard ser jo bra ut - trenger bare en syrevask.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Slipe/pusse bort sveis på eksos header?

Legg inn av pingvin »

Domino skrev: 25 jan 2023, 08:14 Hvis du hadde hatt samme sykkel som Bjerknez, da hadde det vært rocket science!
Sant nok :lol

Har jo faktisk en fortid som Rocket scientist også :D
Bjerknez skrev: 25 jan 2023, 10:54 Jeg tenker da på noe slikt?
https://www.biltema.no/verktoy/sliping/ ... 2000051618
Tror har slik i skuffen så kan jo prøve litt forsiktig på baksiden og se hvordan blir :thumleft
Audi Mannen skrev: 25 jan 2023, 15:00 Etter mitt syn så er sveisen så jæv... dårlig på den eksosen at jeg ville aldri kjøpt den. Var inne på hjemmesiden og kikket og de har fullt av bilder med slike sveiser. Material et ødelagt når det er sveist slik som dette og det er lett å få sprekker ved overgangen mot godset. Hvis det er titan de prøver å selge så burde de i det minste vite at man må bruke slepesko med gass for å ikke ødelegge materialet.

Slik skal en TIG sveis se ut etter den er børstet med stål børste, de jeg legger ut her er riktig nok av sveiser sveist på tykkere gods, men tynt blir like bra av noen som kan det. De som sveiser for "Free Spirits" er i beste fall bakgårds amatører og har ikke noe med salgbar vare å gjøre. Jeg hadde aldri sluppet noe slikt ut fra mine gutter gjennom porten til en kunde.
Ja, er litt der også, ser bare ikke bra ut og som du er inne på, ikke bare utseendet men hvor god er da kvaliteten? :-k
mekkern skrev: 25 jan 2023, 16:32 En annen sak-det er kun "Ebayrøret" som ser ut som true dual-hvilket muligens har dårligere midrange torque.
Ja, søren, det la jeg ikke merke til, ser litt slik ut ja, platene på sidene dekker til litt men om hadde cross-over ville man vel ikke hatt behov for platene... :[-(

Ser også ut som mindre rørdiameter fra motor til der skulle vært cross-over enn Zard, vil tro også påvirker effekten.
rolf-arne skrev: 25 jan 2023, 17:29 Første inntrykket er at man har brukt for mye varme på sveisene. Og som en tidligere nevner , medfører det svakheter , overkanten varme så sprikker røret ved sveisen.

Sveisene som @Audi Mannen viser til er mer en super. Skulle gjerne ha vært så god når jeg var på mitt beste. Men det å holde hender stødige , med det synet jeg har nå - ja det er krevende.

Men om dette ikke er rustrør - så er det jeg bruker syrevask - da tar vi vekk missfarving og annen dritt. Da står man igjen med reine sveisefeil og de må poleres/slipes bort . Eller noen ganger slipes bort å sveises på nytt.

Zard ser jo bra ut - trenger bare en syrevask.
Ja, har mye mer tro på Zard. Fikk svar fra AMD på Zard'en, de kan skaffe den for 7.000NOK mot 4.790NOK for Freespirit'en. Om bestiller rett fra Zard så er det 409euro + 100euro frakt. Litt usikker på om da minus italiensk mva men pluss norsk mva da. Prøve å prute litt med AMD :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar