På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 14 apr 2023, 15:53 Nå er vel ikke Thailand å regne som et muslimsk land siden thailendere flest er buddhister... Kun et lite mindretall er muslimer.
Så ramadan regner jeg med ikke utgjør noen utfordring, for alt jeg vet :scratch ?
Lest første setningen under øverste bilde @AJ ?
Satun er nok ikke land i ordets rette forstand, men en provins hvor ca. 77% av befolkningen er muslimsk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 14 apr 2023, 17:48
AJ skrev: 14 apr 2023, 15:53 Nå er vel ikke Thailand å regne som et muslimsk land siden thailendere flest er buddhister... Kun et lite mindretall er muslimer.
Så ramadan regner jeg med ikke utgjør noen utfordring, for alt jeg vet :scratch ?
Lest første setningen under øverste bilde @AJ ?
Satun er nok ikke land i ordets rette forstand, men en provins hvor ca. 77% av befolkningen er muslimsk.
Joda, det er en bestemt region/provins i Thailand med overvekt av muslimer. Men totalt sett utgjør de kun noen få prosenter av landets befolkning.
Men noen matkø ville jeg tro hansiver neppe ville opplevd uansett, ramadan eller ikke, i et typisk matkulturland som Thailand... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 14 apr 2023, 17:54 Joda, det er en bestemt region i Thailand med overvekt av muslimer. Men totalt sett utgjør de kun noen få prosenter av landets befolkning.
Så ja, det kan jo ha vært en utfordring med servering for innleggsforfatteren. Selv om jeg altså ikke tror det.
Heller motsatt :D
Det jeg mente var at muslimene da ikke kan spise før etter solnedgang, så det ikke var noe kø og venting for hans del på dagtid.
Tror ikke de har forbud mot å lage eller selge mat, bare ikke spise :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 14 apr 2023, 17:58
AJ skrev: 14 apr 2023, 17:54 Joda, det er en bestemt region i Thailand med overvekt av muslimer. Men totalt sett utgjør de kun noen få prosenter av landets befolkning.
Så ja, det kan jo ha vært en utfordring med servering for innleggsforfatteren. Selv om jeg altså ikke tror det.
Heller motsatt :D
Det jeg mente var at muslimene da ikke kan spise før etter solnedgang, så det ikke var noe kø og venting for hans del på dagtid.
Tror ikke de har forbud mot å lage eller selge mat, bare ikke spise :)
;)
Der fikk du sitert meg før jeg skjønte at jeg hadde misforstått og fikk endret innlegget.
Greit nok :) .

Men jeg fikk fram poenget mitt, at Thailand ikke er å anse som et muslimsk land selv om de altså har denne bestemte regionen, eller provinsen, hvor muslimene er i flertall.
Burde selvfølgelig ikke hengt meg opp i dette, men gjorde det nå likevel siden jeg ikke synes det kunne stå uimotsagt i tilfelle enkelte ville bli forledet til å tro at Thailand er et muslims land.
Uten å lage noen diskusjon ut av dette så er det jo slik at mange ikke synes noe særlig om mye av det som skjer i nettopp muslimske land...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Thailand er ikke noe muslimsk land, men i de sørlige regioner som grenser til Malaysia er muslimene i flertall. Det er fortsatt thailandske lover som gjelder selv om muslimene gjerne vil leve etter sine regler. Derfor er det så mange sjekkpunkter og tungt bevæpnede soldater her. En vann av meg tok toget fra Bangkok og ned hit for noen måneder siden. Han kunne fortelle at da toget krysset grensen til Yala (provins) kom det bevæpnede vakter ombord. Men som skrevet tidligere vi føler oss helt trygge selv om vi noen ganger kjører på ganske avsides veier.
Det er aldri noe problem å få mat her i Thailand mat selges overalt og det meste er skikkelig godt. Det jeg har sett er at mange av matbodene her i sør holder stengt midt på dagen noe som sikkert har noe med ramadan å gjøre. Det er ikke så mange ikke muslimer her og når muslimene ikke kan spise så har de ingen kunder og dermed ingen grunn til å holde åpent.
Klokka er nå 07:00 og vi skal kjøre om 30 minutter.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Etappe 12, 13 og 14 er unnagjort. Ikke så mye å si om disse det har stort sett hvert kjøring på greie og litt kjedelige veier. Etappe 12 som vi i kuttet ned på pga varmen ble den hittil lengste med 435 km. Vi hadde rundt 100 km igjen da Calimoto plutselig ville ha oss inn i en stor portal. Alle tre var enige om at det var feil så vi prøvde neste avkjøring i stedet, den var faktisk en blindvei og førte ikke noe sted. Ved nærmere undersøkelse viste seg seg at denne "portalen" inneholdt mange filer og mange biler. Det var grensen til Malaysia. Danny som hadde laget dagens rute hadde ikke fått med seg at appen vår ville ha oss til å kjøre 50 km på Malaysiske veier for så å kjøre inn i Thailand igjen. Siden ingen av oss ville bruke penger på visum til Malaysia for 50 km kjøring måtte vi finne en ny vei til dagens reisemål noe som medførte en omvei på over 100 km. Det ble sent og vi var slitne da vi kom fram.
Når dette skrives befinner vi oss i Phuket. En skikkelig turistby med nettopp, mange turister, det holdt med en natt. Sagens etappe som blir på underkant av 400 km og går til Donsak.
I morgen blir det ikke så mye kjøring så da får jeg skrive litt mer og legge ut noen bilder

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Så har vi vært på tur i mer enn to uker og vi har så langt kjørt 4300 km. Det eneste uhellet vi har hatt, hvis det kan kalles uhell, var at kameratens skilt løsnet. Jeg kjørte bak han og fikk stoppet han slik at han kunne legge det i sideveska så lenge. Det ble påmontert igjen på første mc verksted til en pris av 20 thb, ca 6 nkr. Skruene ble så sikret med supelim så dermed burde det holde en stund.
IMG20230415083101.jpg
Gårsdagens etappe som var den 15. ble på 390 km. Den tok oss fra Phuket via alle de morsomme og svingete veiene på Phuket over ett par fjell og til Donsak hvor vi overnattet i påvente av ferga til Ko Samoi i morges.
Inntil i går hadde vi heldigvis unngått å komme nære stygge ulykker noe som er litt uvanlig her i Thailand, siden det skjer mye ulykker hele tiden. Men i går var det først stopp pga to pickuper som hadde kollidert i en krapp sving. Den ene pickupen lå på taket og jeg tror ikke at de som hadde vært inne i den kom fra det uten skader den var temmelig flatklemt. Da vi kom var de skadde kjørt vekk og bergingsmannskapene hold på å snu den veltede samt plukke last som lå utover hele veien. Etter 5 minutter ble vi vinket gjennom.
Den neste ulykken var mye verre. En lang rett strekke og vi kunne se at her hadde det skjedd noe, flere biler hadde stoppet og folk virret omkring. Da vi kom nærmere lå det en vraket scooter i veien og føreren lå noen meter unna. Her var det ikke behov for våre kunnskaper i førstehjelp. Vedkommende hadde kollidert med noe (en hund kanskje?) stupt over sykkelen og truffet asfalten, uten hjelm hadde han ikke en sjanse. Vi kjørte forbi på veiskulderen. Etter en kilometer møtte vi ambulansen. Vi snakket om det i går kveld og var alle av den oppfatning at med en skikkelig hjelm hadde han nok klart seg.
Vi skal være på Ko Samoi to netter. I morgen blir det mc tur rundt øya. En kosetur på 75 km. Fredag er det ferge tilbake til fastlandet og kursen settes hjemover. Den strekningen skal vi gjøre unna på 5 etapper. Selvsagt tar vi ikke raskeste vei, vi er da på tur.
IMG20230417150808.jpg
IMG20230418081853.jpg
IMG20230419072809.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Torsdag var planen egentlig å kjøre Ko Samoi rundt, en tur på 77 km. Men siden det var veldig varmt og strandlivet fristet mer tok vi kjørefri. Både førere og sykler hadde godt av en hviledag. Dermed gikk altså etappe 17 ut av planen.
I går fredag var det klart for turens lengste etappe i timer. Avreise fra resorten klokka 06:00 for å komme med ferga 07:00. Vi parkerte på hotellet 17:30 så det ble elleve og en halv time på reise og 420km kjørt,90 minutter var fergetur. Etter å ha vært på vestsiden av Thailand gikk nå turen tilbake til østsiden. Ranong er så langt det tristeste stedet på turen. Her er det egentlig ingen ting. Men siden noe av målet med turen var å besøke alle provinsene i sør "måtte" vi innom.
I dag går turen nordover og hjemover, vi skal krysse over til vestsiden igjen rett og slett fordi det ikke er noe vei her på østsiden. Dagens etappe (19) er 337 km og vi skal ende opp i Huai Sai. Hva kan jeg si om Hua Sai? Ingenting, men ett sted må vi jo overnatte. I løpet av dagens etappe vil jeg passere 5000 km, turens totale lengde er 6000 km + så det drar seg mot slutten. Dette hotellet har ingen wifi så bilder for komme i neste innlegg

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Vår maraton tur til det dype sør i Thailand går mot slutten. Når dette skrives er det kun to etapper igjen før vi er hjemme. Ved hjemkomst tirsdag har vi vært på tur i 22 dager. Danny hans kone og meg, det har så langt fungert greit. Vi kjører jo hver vår sykkel så mens vi kjører er vi for oss selv, på en måte. Felles måltider har vi stort sett hatt og ett par kveldspils før sengetid. Dermed så får vi nok alenetid slik at vi ikke går lei hverandre.
Nå befinner vi oss i Ratchaburi sørvest for Bangkok. Turen hit bød på greie veier med alt fra lite trafikk til motorveistrekninger med mye trafikk. Siden vi er lenger inn i landet nå så er det godt og varmt med 37 grader. Føles som 44 sier appen min og jeg tviler ikke ett sekund på det.
I morgen skal vi kjøre nord for Bangkok og rundt denne byen med god avstand. I denne varmen frister det ikke å kjøre inn i Bangkok. Vi vil ende opp i Prachinburi i morgen.
Forrige natt ble tilbrakt på turens flotteste og dyreste resort. Vi var sikre på at vi hadde kjørt feil for det ble mer og mer øde rundt oss og Calimoto kunne fortelle at vi hadde 300 meter igjen til målet. I det jeg skulle foreslå at vi sjekket reisemålet en gang til fikk vi se resorten. 300 meter fra veien oppe i en ås lå den. Vi kjørte opp dit og det åpenbarte seg ett virkelig flott anlegg med park og artige bungalover. Pris pr natt 1200 thb som er turens dyreste. Men det var inklusiv frokost fikk vi opplyst av den hyggelige betjeningen. Vi slo til. Siden dette lå midt i jungelen var det greit at de hadde både restaurant og bar. Dermed ble det en hyggelig kveld med god mat og drikke. Frokosten var ett kapittel for seg: først kokosnøtt iskald, så egg, pølser og salat før det kom rissuppe med svinekjøtt. Vi orket ikke å spise opp alt, vi skulle jo tross alt klare å kneppe igjen kjørejakka. Men dette var ett sted vi gladelig ga full score hos Google.
IMG20230422164619.jpg
IMG20230422164401.jpg
IMG20230423070300.jpg
5400 km kjørt så langt, joda jeg vil passere 6000 km før jeg er hjemme
IMG20230422164328.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

1200 Baht for den dyreste overnattingen er slett ikke verst, da har dere greidd å holde budsjettet bra nede :thumleft

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Nomade skrev: 23 apr 2023, 11:08 1200 Baht for den dyreste overnattingen er slett ikke verst, da har dere greidd å holde budsjettet bra nede :thumleft
Budsjettet er på 2000 om dagen. Det holder til bensin i snitt 500 om dagen mat og en øl eller to. Selvsagt har vi valgt enkle og billige overnattinger og vi har stort sett styrt unna de store turistfellene. Og det blir mye billig thaimat på spisesteder ingen turister vil finne på å spise. I Phuket var det umulig å holde budsjettet så der gikk det mye penger og det samme på Ko Samoi.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22915
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Dagsbidsjett på 2000 bath betyr vel rundt 600 NOK?

Med tanke på. At det kostet 6 kr. og få et verksted til å få på skiltet så hørtes 600 kroner ganske mye ut? Men overnatting og drivstoff er kanskje dyrt der nede også?

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 24 apr 2023, 06:09 Dagsbidsjett på 2000 bath betyr vel rundt 600 NOK?

Med tanke på. At det kostet 6 kr. og få et verksted til å få på skiltet så hørtes 600 kroner ganske mye ut? Men overnatting og drivstoff er kanskje dyrt der nede også?
Bensin ca 39 thb/liter
Overnatting fra 550 - 1200 pr natt. Snittpris på turen 750 tenker jeg

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 210
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da har jeg snart hvert hjemme i 2 døgn, Mr Big er vasket og må få service før neste langtur. Mr Big skal ha service hver 6000 km og siden turen totalt ble på 6020 km er det på tide å bestille time. På denne servicen som blir 54 000km service skal alt flytende skiftes, dvs olje og filter (ja jeg vet at oljefilter ikke flyter) bremsveske og kjøleveske. Siden vi kjørte på mye støvete veier ber jeg også om nytt luftfilter. Planlegger en langtur til før skoleferien er over i midten av mai.
Turen vi hadde sørover ble altså på drøye 6000 km siden vi var 3 sykler så har vi da kjørt 18 000 km til sammen. Det eneste uhellet som skjedde var da kameratens skilt løsnet. Utover det så har alle syklene oppført seg perfekt. Kameratens sin 650 Ninja med snart 90 000 km på telleren, hans fru sin nesten nye Rebel 500 med rundt 10 000km på telleren og min Mr Big 650 Versys med 54 000km på telleren. Kvalitetssykler spør du meg :twothumbs:
Vi var borte i 22 dager og hadde to hviledager hvor syklene sto stille, dermed ble snittet pr kjøredag på rundt 300 km, noe som var passe i den varmen vi har hatt. Her i Thailand hender det at rødt lys varer i flere minutter når du står i tett trafikk sola steiker og den følte varmen er minst 50 grader da er det fort gjort å bli svimmel. Kjente det ett par ganger, skummelt. Eller når du åpner visiret i 80km/t for å få inn litt kaldere luft og varmen slår i mot deg som om du puster foran en hårføner, skummelt. Men det gikk bra og det er fullt mulig å kjøre i denne varmen så lenge man er nøye på vanninntaket. Må nevne at da jeg kom hjem hadde kjørejakka mi hvite saltflekker på ryggen. Så jeg har svettet mye. Joda vi bruker pudder i underbuksa for ikke å bli såre i skrittet.
I løpet av turen har vi fått kjøre på noen aldeles nydelige mc veier. Jeg har kjørt i alpene og jeg har kjørt i Norge men jaggu er like flotte og kanskje enda flottere veier for mc her. Joda Thailand er ett mc land.
Vi møtte en del bikere fra Malaysia disse holdt til helt i sør på grensen mot Singapore. De kunne fortelle ar de ofte kjørte over grensen til Thailand for å nyte veien her. 2 danske bikere også også på tur i den Thailandske fjellverdenen. Den ene dansken kjørte Goldving, noe som jeg tror må være litt slitsomt på smale svingete veier, mens den andre dansken kjørte Suzuki Vstrom 650 som nok er en mer hendig sykkel på slike veier. Hyggelige folk var det og mannen med Goldving hadde akkurat kjøpt denne brukt og var på sin første tur, så på mitt spørsmål om hvordan den var på svingete bratte og smale veier kunne han ikke svare, siden de var på vei til fjellet nå. Ett fjell som vi akkurat kom ned fra. Vi ønsket dem god tur videre.
Vil jeg dra på en slik maraton tur igjen? Med det riktige reisefølget er svaret klart ja. Vi har begynt å snakke litt om Malaysia til neste år. Vi får se.
DSC_0036.JPG
DSC_0057.JPG
IMG20230416064001.jpg
IMG20230425120534.jpg
IMG20230407110048.jpg
IMG20230412164757.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22915
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Så jo ut som en fin tur dette :)

30 mil pr. dag i snitt ser jeg for meg er en ganske fornuftig sted å legge seg. Selv strekker jeg den LITT lenger, men over tid og etter noen dager blir man jo fort sliten etc. samt legger inn som du beskriver hviledager osv som drar ned snittet, så på en slik tur høres 30 mil helt innafor ut :)

Svar