På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22909
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Til informasjon...

Jeg leste gjennom tråden din hansiver og fikk svar på alt jeg lurte på, så glem spørsmålene mine :)

God tur videre :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 14:14 Til informasjon...

Jeg leste gjennom tråden din hansiver og fikk svar på alt jeg lurte på, så glem spørsmålene mine :)

God tur videre :)
Det meste du lurte på har jeg skrevet om tidligere. Nei jeg koster ikke den norske stat 1 kr, derimot koster den norske stat meg en del i form av skatt. Ytelser fra Norge kommer når jeg blir 67 og får pensjon.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22909
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

hansiver skrev: 04 apr 2023, 01:54
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 14:14 Til informasjon...

Jeg leste gjennom tråden din hansiver og fikk svar på alt jeg lurte på, så glem spørsmålene mine :)

God tur videre :)
Det meste du lurte på har jeg skrevet om tidligere. Nei jeg koster ikke den norske stat 1 kr, derimot koster den norske stat meg en del i form av skatt. Ytelser fra Norge kommer når jeg blir 67 og får pensjon.
Som nevnt så fikk jeg svar på alt jeg spurte om. Det med pensjon, skatt og det andre ble nok litt vel personlig og spørre om så jeg trakk tilbake det.

Merk at jeg ikke hadde noen baktanker med disse spørsmålene, men jeg ser nå at det kunne oppfattes sånn. :thumleft

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Kjøring dag 2 er unnagjort. Nå sitter jeg på en resort i Lao Khwan, en liten landsby in the midle of nowhere. Hva vi skal her? Oppdage nye steder og det var ett naturlig sted å stoppe. Det er er ett flott rom og det er også basseng her.
Dagens kjøring ble varm, 280 km i 40 grader og litt til tar på. Det ble også ett par ufrivillige stopp i dag da vi kom litt bort fra hverandre. Men vi kom da samlet i mål. Vi befinner oss ett stykke nord for Bangkok. Noe vi fikk merke de få milene vi måtte kjøre hovedvei med mange filer og mye trafikk. Det er ikke bare bare å velge rett fil i slike situasjoner, det var derfor en i følge plutselig var på motorveien mot Bangkok. Vi andre måtte vente på han lenge i solsteika før han fikk snudd og kom inn på riktig vei.
Turen gikk også rundt en stor innsjø, her så vi store flokker med geiter og bøfler som gikk og beitet. Det var en koselig og vakker runde på svingete vei av ymse kvalitet.
IMG20230403072447.jpg
IMG20230404084547.jpg
IMG20230404094319.jpg
IMG20230404094714.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22909
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser for meg at den drikkestasjonen der hadde fått besøk av meg hvis jeg var der. En forfriskende tropisk "drink" i varmen hadde jeg nok trolig benyttet meg av. :)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

IMG20230405104312.jpg
Da er etappe 3 og 4 historie. Det ble ingen oppdatering i går siden det ikke var noe wifi på stedet vi bodde.
3.etappe var rundt 280 km og gikk som vanlig på lite trafikkerte veier, denne gangen gikk ruta gjennom delevis jungel og over noen fjell. Det var hårnålssvinger i massevis og veien var fra smal til fire felts. Den delen som gikk gjennom jungelommerådet var gjengrodd her og der. Det var ikke sånn at vi måtte hugge os vei men noen ganger måtte vi kjøre rundt trestammer og annet som lå over veien. Samt at jeg flere ganger måtte dukke for ikke å få greiner og annet i hodet. Veidekke vare fra dårlig asfalt til grus og noen ganger en blanding. Det gikk ikke så fort på disse strekningene men gøy var det. Opp og ned Thailandske fjell er ganske spennende veiene går noen ganger nesten rett opp (det føles sånn) med krappe 90 graders svinger, kvelder du motoren her da velter du. 1 og 2 gear er greit bruke her.
Damen i følge, kameratens kone, hare ikke veldig lang erfaring med stor mc og foretrekker derfor å ta det rolig når veiene blir krevende. Kameraten og jeg har tillatelse til å kjøre på og kose oss med svinger for så å vente etter noen mil. Dermed blir ingen sure fordi det går for fort eller for sakte.
På slutten av etappe 3 kjørte vi langs River Kwai. Her ble det også tid til en kafferast med ostekake.
Dagens etappe som altså var nummer 4 var av det korte slaget, kun 180 km. Vi vurderte en stund om vi skulle ta ,morgensdagens etappe og slå disse sammen men da ble det plutselig over 400 km, noe som er litt i overkant i denne varmen. Når dette skrives er det 41 grader ute. En annen tin g er jo at vi er ute for å se på nye steder ikke rase gjennom.
Vi startet ved 7 tiden i dag og kjørte til Grensen til Myanmar. Grensen var fortsatt ikke åpnet etter covid men det var da det sedvanlige grensemarkedet der samt en del boder egentlig ikke verdt besøket. Vi tok noen bilder og kjørte hit hvor vi er nå en liten by som heter Sangklha. Severdigheter her er en lang gammel trebru og noen koselige restauranter ned ved elva (River Kwai).
I morgen blir det etappe 5 den går til Kanchanaburi og er på 225 km. Pga varmen skal vi prøve å komme avgårde får 0700.
IMG20230405124013.jpg
IMG20230406110445.jpg
IMG20230406062622.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Så er etappe 5 og 6 unnagjort.
Etappe 5 var egentlig etappe 4 baklengs. Dette fordi det var kun en vei inn til dette grenseområdet. Men bevares de første 50 kilometrene var jo fjell med hårnålsvinger og bratte bakker så det var helt greit å kjøre denne strekken en gang til. Som vanlig kjørte vi fra det kvinnelige reisefølget men vi ventet på avtalt sted. Etter 16 minutter var hun der og det var tid for kaffepause.
IMG20230407085651.jpg
Resten av kjøringen denne dagen var egentlig ganske kjedelig. Samme veier som dagen før bortsett fra de siste 25 kiomterene som tok oss til gårsdagens destinasjon, vår første litt større by på reisen: Kanchanaburi byen med broen over Kwai, for dere som er så gamle at dere har sett eller hørt om filmen. Her var det mye turister samt mange restauranter som hadde farang mat (som pizza burgere mm). Det ble en fotosafari til den berømte broen. Jeg fikk tatt ett par bilder, men jeg liker ikke slike turistgreier. Vi hadde dog en hyggelig kveld med godt drikke og god mat
Etappe 6, dagens etappe som gikk fra Kanchanaburi til Pranburi. Totalt 280 km. Stort sett kun en transportetappe som brakte oss nærmere kysten og de veien vi skal kjøre de neste ukene. Calimoto ga oss dog lit moro på de siste 80 kilometrene siden appen guidet oss over ett lite fjell og inn på veier bare lokalkjente og Calimoto kan vite om,
Det jeg kan si om Pranburi der at resorten har ett bra nett og at vi fant en restaurant med god thaimat. Pizza eller burger? Nei det finnes ikke her.
I morgen fortsetter vi sørover, det meste av den etappen vil gå langs kysten og vi skal ende opp i Chumphon etter rundt 285 km.
IMG20230407145529.jpg
IMG20230407230948.jpg
IMG20230408144731.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Maschev »

Ser ut som en utrolig flott tur du har der. Kunne gjerne tenkt meg å leid en sykkel der borte og tatt en skikkelig langtur! Har bare vært på vanlig ferie i Thailand, og det var absolutt en højdare! Hyggelig folk, hyggelige priser og ikke minst flott natur!

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Maschev skrev: 08 apr 2023, 17:48 Ser ut som en utrolig flott tur du har der. Kunne gjerne tenkt meg å leid en sykkel der borte og tatt en skikkelig langtur! Har bare vært på vanlig ferie i Thailand, og det var absolutt en højdare! Hyggelig folk, hyggelige priser og ikke minst flott natur!
Det er fullt mulig å leie sykkel og dra på langtur og utforske landet. Tror også det finnes guidede turer i Ciang May. Så mye å se som man ikke får sett på turiststedene

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Så er plutselig etappe 7, 8 og 9 også unnagjort. Vi har nå kjørt rundt 2300km, altså ca en tredel av den planlagte turen. Så lang uten uhell av noe slag.
Disse tre siste etappene har vært preget av mye motorvei og tildels stor trafikk. Thailand er ganske smalt der vi har kjørt de siste dagene så det er ikke så mange veier å velge blant. Vi befinner oss nå i en by som heter Hat Yai og vi er kun 56 km fra grensen til Malaysia, noe som også sees på antall biler med Malaysiske regnummer. Vi observerte også en kolonne på rundt 15 BMW sykler fra Malaysia i går. Siden det er Songran i Thailand nå er det mange som tar turen over grensen for å feire. Vi derimot holder oss unna vannkrig fulle folk og høy musikk. For dere som ikke vet det, er Songkran markering av det Thailandske nyttår. Her feires det faktisk 3 nyttår, det som er 31/12 så er det det kinesiske og Songkran som er i april.
Etappe 7 endte opp i en kystby som heter Chumphon. Her ble det hytte på stranda og det var skikkelig idyllisk. Badet vi? Nei. Hvorfor ikke det? Det er så mye plast på strendene og det frister ikke, det ryddes hver dag men allikevel kommer det stadig mer. Plast må være det miljøproblemet som er verst. Jeg er ikke i tvil. Vi hadde dog en hyggelig kveld med noen pils og sjøluft utenfor de leide hyttene.
Etappe 8 gikk til Wiangsa dette var ett sted som nok en gang var midt i ingenting. Resorten var fin og vi fant middag på en lokal gaterestaurant Det ble nok en hyggelig kveld etter en dag med MYE kjøring på motorvei.
Etappe 9 som allstå gikk til Hat Yai, hvor vi er nå, var lang. 360 km i varmen, vi hadde prøvd å velge bort mye motorvei og dermed ble etappen mye lengre enn planlagt. Var det vært det? Ja! Vi fikk faktisk en strekke på rundt 60km hvor det var flott vei lite trafikk og lange herlige svinger. Framme i selve byen var det rushtrafikk og varmt. Vi slet med å finne hotellet vi hadde planlagt å bo på. Veien dit var nemlig stengt siden de rigget til Songkran feiring. Tilslutt fant vi en åpning og fikk kjørt til hotellet bare for å beskjed om at joda vi kunne bo der i 2 netter men vi ville ikke komme ut med motorsyklene før mandag morgen pga feiringen. De foreslo at vi kunne parkere ett annet sted og komme tilbake til fots, noe vi takket nei til. Parkere mc på gata når det er full fest i byen, nei det gjør vi ikke.
Etter å ha sjekket to andre hotell som var fulle fant vi endelig ett med garasje og plass til oss i to netter. I dag når dette skrives er det hviledag, mest fordi vi er tomme for rene klær og må få vasket. Men også fordi det er greit å hvile litt etter 9 dagers kjøring.
I morgen gir vi blanke i Songkran og drar til Narathiwat som ligger ute ved havet.
283 km sier Calimoto 4 timer kjøring.
DSC_0036.JPG
DSC_0045.JPG
DSC_0054.JPG
DSC_0055.JPG
[attachment=0]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Da er etappe nummer 10 historie. Det ble 250 km på lite trafikkerte veier. Pga den pågående Songkranfeiringen la vi om litt på ruta og prøvde å unngå landsbyer hvor det foregår vannkrig. Strategien lyktes og vi ankom hotellet uten å ha blitt våte. Det å komme på mc og plutselig få en bøtte vann kastet på seg kan være fryktelig farlig samt at vi som bruker telefonen som gps ville få denne ødelagt.
Dagens etappe har tatt oss langt inn i det muslimske Thailand. Etter noen mil ble det slutt på templer langs veien. Moskeer tok over i stedet, og de aller fleste kvinnene vi har sett i dag bærer hodeplagg. Hvis du bruker ett religiøst hodeplagg er du forøvrig friatt fra påbudet om hjelm her i Thailand. Ett påbud som de aller fleste uansett ikke bryr seg om. Jeg husker en av mine elever på skolen for ett par år siden spurte hvorfor jeg alltid brukte hjelm. Joda forklarte jeg, det er fordi jeg er så dårlig til å kjøre og fordi jeg allerede er litt dum og ikke vil bli dummere hvis jeg går i bakken . Dermed gikk ryktet på bygda om at jeg var dårlig til å kjøre mc og stokk dum. Herlig!
IMG20230413110916.jpg
Da vi parkerte etter dagens etappe gjomet bønneropene utover byen her i Narathiwat, eksotisk. Hotellet har forøvrig bar som selger mange typer kaffe, brus og juice men ikke øl. De reklamerer også med eget halal kjøkken.
Som vanlig når dagens etappe avsluttes før lunch blir det lunchjakt etter at vi har sjekket inn og fått dusjet. I dag ble det omelett, faktisk en av de beste jeg noen gang har smakt. Pris med 0,5 liter cola. 15,50 kr. De hadde også kaldt øl der så mulig vi går tilbake i kveld.
I morgen blir det en lang etappe 357 km. Den skal ta oss til Betong som ligger helt på grensen til Malaysia. Vi skal også krysse noen fjell.
IMG20230413135001.jpg
IMG20230413133215.jpg
IMG20230413141645.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

Du er langt fra Buriram nå :D God tur videre :thumleft

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 209
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Så var den 11. etappen kjørt. Det ble en veldig varm opplevelse med tempereaturer i underkant av 40 grader og høy luftfuktighet. Det ble mange stopp for å drikke vann.
IMG20230414120720.jpg

Dagens etappe fortsatte i muslimland og det var mange detaljer å legge merke til. Seven 11 hvor vi er flittige gjester har bla dobbelt sett med mikroovner, hvorav det ene settet er merket halal food only. Videre er det sjekkpunkter ikke for vær kilometer men det er ikke langt unna. Her står det bevæpnede soldater og følger med. Vi ble stoppet en gang, mest fordi de var nysgjerrige på hvor vi kom fra og hvor vi skulle. Ingen sjekk av id eller førerkort kun koseprat. På de fleste stedene hang det bilder av etterlyste med fullt navn, følte meg nesten hensatt til ville vesten. Vi støtte også på flere patruljer med soldater tungt bevæpnet. Det er ingen hemmelighet at Yala provins har vært plaget med mye terror. Det er også en provins utlendinger som oss blir anbefalt å holde seg unna av flere ambassader. Vi har aldri følt oss utrygge her.
De siste 100 km i dag er vel de morsomste og fineste veiene vi har kjørt på på hele turen. Det var flott asfalt dekke fantastiske svinger og lite trafikk. Det fine er at vi skal kjøre halvparten av denne strekka i morgen også, da motsatt vei. Gleder meg allerede.
Nå befinner vi oss like utenfor en by som heter Betong. Vi bor på en hyggelig resort som har egen bar og som også bestilte middag til oss fra en restaurant inne i byen. God service og hyggelige folk. Her sør er alle så hyggelige og imøtekommende og vil prate, en helt annen holdning enn i Isan der jeg bor.
I morgen går turen videre og nå kjører vi nordover igjen, til en by som heter Satun. Opprinnelig ldengde på den etappen var 420 km men vi har kuttet den ned til 358 km pga varmen.
IMG20230414180019.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det er vel ikke akkurat kø på spisesteder der nå vil jeg tro? Muslimland og Ramadan, så mens det er sol får man vel raskt servert? :D
Nærmere 40 grader, da hadde det blitt type godt ventilert dress på meg. f. eks. sånn mesh sommerdress fra Revit eller likn.
Har kjørt i hetebølge i sydlige strøk på flereogførti for mange å siden, men da ble det i shorts og T-skjorte, selv om det ikke er noen videre god idé.
Blir det varmt nok er det som med kulde, man øker effekten så det blir omtrent som varmluftspistol fremfor nedkjøling.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 14 apr 2023, 15:30 Det er vel ikke akkurat kø på spisesteder der nå vil jeg tro? Muslimland og Ramadan, så mens det er sol får man vel raskt servert? :D
Nå er vel ikke Thailand å regne som et muslimsk land siden thailendere flest er buddhister... Kun et lite mindretall er muslimer.
Så ramadan regner jeg med ikke utgjør noen utfordring, for alt jeg vet :scratch ?

Uansett er det interessert å lese om MClivet slik @hansiver opplever og deler med oss andre her på MCsiden.
Veldig bra :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar