På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Nomade »

hansiver skrev: 14 des 2023, 01:16
Takk for hyggelige ord.
En ting å tenke på ved leie av sykkel er at veldig mange reiseforsikringer ikke dekker ulykker med leid mc. Kan fort bli veldig dyrt.
Ønsker deg god tur til Phuket
Tror de fleste norske forsikringsselskap dekker ulykker med mc, i hvert fall om en selv har gyldig førerkort. https://thailandtur.no/reiseforsikring- ... otorsykkel

Og til dere som evt lurer på hva farang betyr så er det Thailendernes navn på "hvite utlendinger" ;)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Den tidligere omtalte turen til Koh Chang ble altså årets siste langtur. Etter dette har det kun blitt kjøring til og fra skolen så Mr Big har hatt en rolig førjulstid. Når dette skrives er det 28.desember og snart nyttår. Om en times tid skal jeg ut på skolen med Mr Big og fullt nissekostyme. Thaiene utveksler gaver i forbindelse med nyttår og det er gaveutveksling på skolen i dag. Kjøre mc utkledd som julenisse skal bli gøy. Kanskje jeg må skifte navn på Mr Big og kalle han Rudolf? Nei trukke det gitt :D
Dagens nissetur blir den siste turen i år. Fra og med i morgen og fram til 4. januar blir det kun kjøring med pcx eller bil til nærbutikken. Det er så mye fyllekjøring og stor trafikk i forbindelse med nyttårsfeiringen så jeg holder meg langt unna veiene en snau uke. I løpet av noen dager "tømmes" Bangkok for folk og de fleste sakl oppover i distriktet her for å feire med familien. Det drikkes og festes. Siden det ikke finnes verken taxi eller andre måter å komme seg til og fra de ulike festene brukes bil eller motorsykkel. Thailandske myndigheter omtaler dette som the dangerous 10 days. Så derfor holder vi oss i nabolaget.
Min andre motoriserte tohjuling pcx'en fikk storservice her om dagen. Drøye 48 tusen km så det var tid for bytte ganske mye. Tennplugg, luftfilter, olje på både motor og gear samt drivreim. Det ble noen overaskelser underveis cluthen var utslitt og måtte byttes en ok det er en slitedel. Det som var verre var at motoren var nesten tom for olje, dette på tross av at jeg sjekker om ikke hver dag så minst en gang i uka. Den har brukt litt ilje i det siste så jeg har stadig etterfylt mellom oljeskiftene (skifter hver 4000km).
Jeg ble enig med sjefen på verkstedet at de skulle sjekke motoren og eventuelt overhale den, han anslo prisen til mellom 3 og 4 tusen Bath, helt greit.
I går fikk jeg pcx'en tilbake. De hadde byttet stempel og ventilløftere og jeg ble lovet at nå var den så god som ny. Motoren låter litt penere nå. Innkjøring og oljeskift etter 1000 km sa han i det jeg dro.
Hva kostet alt dette? 5300 thb for hele sullamitten 1560 Nkr med dagens kurs. Hva får dere for den summen i Norge?
Jeg har lyst på en 3 - 4 dagers mc tur i januar når ting er tilbake til normalen. Har ennå ikke bestemt hvor, så det skal jeg komme tilbake til.
IMG20231226100958.jpg
IMG20231227152411.jpg
Ha ett riktig GODT NYTT ÅR :biker: :biker:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Vi er midt i januar og det har foreløpig ikke blitt noen skikkelig mc tur. Det var faktisk meningen at jeg skulle vært på en 5 dagers tur og kommet hjem i dag. Det har vært skolefri for meg i mange dager og det var derfor planlagt en tur nordover, men sik ble det ikke. Onsdag to dager før avgang kommer nanny'en som arbeider for meg og forteller at hun har fått jobb i Bangkok og drar i kveld! Ingen grunn til å overtale henne til å bli. En nanny som egentlig vil slutte er ikke noe godt selskap for guttungen. Dermed måtte jeg ringe min gode venn Danny og avlyse turen for min del. Jeg har også avbestilt hotell for Bike Week i Pattaya i begynnelsen av februar. Hvis jeg får til å dra så får jeg heller booke på nytt.
Som tidligere skrevet: Det å planlegge noe her i Thailand er veldig ofte bortkastet.
Ny nanny er for øvrig ansatt og har sin første dag her hos oss i dag. Går det bra så kan nok bli tur om ikke så lenge. Ute skinner sola og det er 25 grader

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

I dag lørdag blir det en tur til Kawasaki i Buriram. I det siste har det vært noe små tull med Mr Big. Noen ganger virker ikke blinklyset, men hvis jeg skrur av tenninga og starter på nytt virker det igjen. Noen andre ganger vil han ikke starte. Starteren drar rundt så det er ikke noe problem med den eller batteriet, men det blir ikke liv i motoren. Skrur jeg av tenninga og prøver på nytt starter den med en gang. Kan det være noe krøll med tenningsbryteren? Eller kan det være noe annet? Det håper jeg Kawasaki gutta kan finne ut i dag.
Det er planer om langtur neste helg så vil gjerne ha han i orden

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror kanskje du er på rett spor selv, den har mange "tapper" og punkter med kobber som skal treffe hverandre og ha kontakt.
Ser ut til å være mulig å dele den å rense, han karen her hadde også problem med blinklys som kom og gikk.
Dersom han lirket litt på tenningsnøkkelen/bryteren så kom den seg.
Renset med tannbørste og alkohol :-) Verdt forsøket, ellers må vel også tanklokk og hjelmlås byttes om du må bytte hele enheten.

Kanskje denne kan gi deg noe? Lykke til!

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Joda @Gammelsmurfen du har rett. Det er tenningslåsen som er synderen. Ny er bestilt og vil bli montert til uka. Pris? en drøy tusenlapp (thb) inklusiv montering. Jeg har one key system på min sykkel siden, jeg har orginale Kawasaki vesker og toppboks og som du nevner tanklås så ville bytte av alt dette komme på nærmere 6000 (thb). For de 5000 (thb) som jeg sparer skal jeg kunne akseptere og kjøre rundt med 2 nøkler.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Mens mekanikeren hos Kawasaki jobbet med å finne feilen på Mr Big samt stramme og rense kjede fikk min faste passasjer endelig sin forsinkede julegave, ny hjelm. Hun var godt fornøyd med denne og vi fikk en god pris. Her var både giver og mottaker fornøyd.
IMG20240120094446.jpg
Neste stopp var hos Honda. Jeg hadde hørt rykter om at de hadde en NT 1100 utstilt, en sykkel som jeg også har på lista over kandidater som kan erstatte Mr Big. Nt 'en var fin, nedturen var at her i Thailand leveres den kun med automat, noe jeg er litt skeptisk til. Tror det kanskje blir kjedelig. Noen her som har erfaring med Hondas store sykler med automat?
En annen sykkel som også fanget min interesse var Transalp. Jeg liker utseendet og prisen var veldig god 389 000 thb. Men siden jeg ikke kjører så mye offroad blir den kanskje litt masete. Det vil jo også ble mye kjøring med passasjer og mye bagasje. Nei Nt eller Africa Twin er nok mer i min bane. Men Transalp'en er lekker.
IMG20240120104814.jpg
IMG20240120105421.jpg
Dagen ble avslutte med en omvei på 180 km hjem. Nok en fin dag med motorsykkel her LOS (land of smiles)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av Gammelsmurfen »

hansiver skrev: 21 jan 2024, 01:20 Joda @Gammelsmurfen du har rett. Det er tenningslåsen som er synderen. Ny er bestilt og vil bli montert til uka. Pris? en drøy tusenlapp (thb) inklusiv montering. Jeg har one key system på min sykkel siden, jeg har orginale Kawasaki vesker og toppboks og som du nevner tanklås så ville bytte av alt dette komme på nærmere 6000 (thb). For de 5000 (thb) som jeg sparer skal jeg kunne akseptere og kjøre rundt med 2 nøkler.
Så bra! 1000 THB, altså 300 norske kroner inkl. montering er jo gratis! I hvert fall i forhold til hva du hadde måtte betalt for det her.
1800 norske for å bytte alt er også billig, men selvfølgelig i målestokken der nede er jo 5 gangeren mye i prosent.
Hadde jeg vært deg så ta vare på den gamle delen, den er delbar og selve låsesylinderen og bryteren separat.
Så om den nye er identisk så går det vel an å swappe bare bryteren over til gammel lås, så kan du fortsette å bruke samme nøkkel?
Eller i ro og mak dele og rense som foreslått, så har du en som virker i reserve :-)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Fikk melding fra Kawasaki ny tenningslås er kommet. Reiser en tur til Buriram i morgen tidlig for å få den byttet.
Det ser forøvrig ut som helgens tur må utsettes. En god kamerat døde for en uke siden, men pga sommel og rot fra ambassaden i Bangkok får vi han ikke ut fra sykehuset og får dermed ikke holdt begravelse. Siden familien hans I Norge ikke har mulighet til å komme er dette noe vi som var hans venner må ordne.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Honda er den desiderts største aktøren innen mc her i Thailand. De er faktisk så store at de ikke bryr seg om å få nye kunder! Som nevnt i ett tidligere innlegg har jeg lyst på litt større sykkel. En Africa Twin eller NT 1100 står på lista. Nå er det over en uke siden jeg var hos Honda BIg Wing i Buriam og snakket med en hyggelig selger som lovte å sende meg ett tilbud på en NT 1100 med innbytte av Mr Big. Jeg har purret 2 ganger og begge gangene venter han på innbyttepris på Mr Big. Nå gidder jeg ikke å purre mer. Jeg har tidligere erfart at denne forhandleren ikke er særlig kundevennlige så jeg legger vel hele prosjektet på is.
Kameraten min som for 10 måneder siden bestilte en Africa Twin med manuelt gear har fortsatt ikke fått noe sykkel. Men han har fått mange rare unnskyldninger fra denne butikken. Han har nå røket uklar med hele butikken og forholder seg kun til hovedkontoret i Bangkok.
Jeg er godt fornøyd med Kawasaki men de har ingen sykkel som passer budsjettet mitt, en 1000 ccm Versys er alt for dyr for meg. BMW (en brukt GS) er for dyrt å serve og Yamaha har ingen forhandler i nærheten. Så kanskje jeg bare får fortsette mitt forhold til Mr Big?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

Selgere er selgere uten å utdype det mer ...

Det å få tilbud med pris på ny med innbyttepris på din gamle er ikke bare å sende en mail selv om du legger ved all info med bilder de måtte ønske på din gamle som er selvopplevd uten å få det du ønsker. De fleste kommer med tilbud etter fysisk besøk i butikken eller etter en mail og telefonsamtale men margin på innbytte vs markedet oppleves (du må nesten sitte klar i butikken med betalingskortet i hånda for å få innbyttepris med rabatt på ny) ... ja jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.

Har snakket med selgere på kapitalvare i andre markeder der policy på innbyttepris + evt påkost før videresalg med påslag på 4% som ingen vil reagere på, snarere motsatt. Men, i mc bransjen med profesjonelle aktører, innbytte vs markedet 30% ... Da kan jo hvem som helst selge innbytte objekt med fortjeneste.

Noe annet vil jo være innbytte med utslitte dekk, manglende service og kanskje behov for påkost men du vil kanskje fortsatt sitte igjen med 10 - 15% men da vil selvfølgelig innbyttepris gjenspeile det for den endres etter takst på innbyttedagen :)

La oss si du legger deg godt under finn hvis du bruker den som guide og har 15 - 20% ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 30 jan 2024, 09:17 Selgere er selgere uten å utdype det mer ...

Det å få tilbud med pris på ny med innbyttepris på din gamle er ikke bare å sende en mail selv om du legger ved all info med bilder de måtte ønske på din gamle som er selvopplevd uten å få det du ønsker. De fleste kommer med tilbud etter fysisk besøk i butikken eller etter en mail og telefonsamtale men margin på innbytte vs markedet oppleves (du må nesten sitte klar i butikken med betalingskortet i hånda for å få innbyttepris med rabatt på ny) ... ja jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.

Var selvsagt i butikken med Kawasakien. Selgeren tok masse bilder av den og sa ar den var velholdt og pen. Da jeg kom hjem sendte jeg kopi av vognkort slik han hadde bedt om og fikk takk til svar. Etter dette purret jeg en gang og fikk beskjed om at han ventet på svar fra vedrørende min brukte sykkel. Etter dette har det vært stille som i graven. Hvis sjefen hans feks sier at de ikke vil ta min gamle i innbytte så er det bare å si ifra, det er en ærlig sak. Men å totalt overse en som er vill til å bruke over en halv mill (thb) det er for dumt

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av dypen »

hansiver skrev: 31 jan 2024, 01:44
dypen skrev: 30 jan 2024, 09:17 Selgere er selgere uten å utdype det mer ...
Hvis sjefen hans feks sier at de ikke vil ta min gamle i innbytte så er det bare å si ifra, det er en ærlig sak. Men å totalt overse en som er vill til å bruke over en halv mill (thb) det er for dumt
Har vært i samme situasjon hvor jeg fikk pris på ny sykkel men ikke ett ord om innbytte sykkel som de tok bilder av, etterlyste innbytte pris men ikke noe svar.

De fleste av oss har jo tanker rundt hva innbytte sykkel annonseres for og som nevnt tidligere ... er innbytteprisen lav oppfattes det som liten interesse for handel men å utelate innbytte tilbud uten noen forklaring blir negativt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 31 jan 2024, 07:54
hansiver skrev: 31 jan 2024, 01:44
dypen skrev: 30 jan 2024, 09:17 Selgere er selgere uten å utdype det mer ...
Hvis sjefen hans feks sier at de ikke vil ta min gamle i innbytte så er det bare å si ifra, det er en ærlig sak. Men å totalt overse en som er vill til å bruke over en halv mill (thb) det er for dumt
Har vært i samme situasjon hvor jeg fikk pris på ny sykkel men ikke ett ord om innbytte sykkel som de tok bilder av, etterlyste innbytte pris men ikke noe svar.

De fleste av oss har jo tanker rundt hva innbytte sykkel annonseres for og som nevnt tidligere ... er innbytteprisen lav oppfattes det som liten interesse for handel men å utelate innbytte tilbud uten noen forklaring blir negativt.
Siden det er stille som i graven fra Honda, er bytte av sykkel lagt på is inntil videre. Når jeg er klar til å bruke langt over en halv million(thb) på noe, og forhandler viser 0 interesse. Da tenker jeg det er best å la være. Hvordan blir det hvis du handler ett slikt sted og det skjer noe som gjør at du trenger å fikse noe på garantien? Jeg tenker Mr Big får duge en stund til og pengene kan stå i banken

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 211
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018
Sted: Buriram Thailand. Norge - Hurum

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Årets første lengre tur ble gjennomført fra lørdag til søndag.
IMG20240203061949.jpg
Ikke så veldig langt men drøye 700 km ble det. Turen gikk på veier jeg har kjørt før, vi dro for å besøkte venner i Chayapum provinsen.
Sist vi kjørte denne veien var det kaldt og det blåste, denne gangen var det varmt, rundt 30 grader.
Det er jordbær sesong her i Thailand nå, så da vi kjørte over fjellet (Kao Yai) stoppet vi for å kjøpe litt bær. Siden passasjeren aldri hadde sett en jordbær åker før (jordbær vokser bare på fjellet) ble det til at vi spurte om å få gå inn å se. Joda det fikk vi og passasjeren var fornøyd.
IMG20240203091007.jpg
IMG20240203090919.jpg
IMG20240203091712.jpg
På drøye 350 km hadde vi 4 stopp. Vi var på kosetur og stoppet for å drikke kaffe, kjøpe jordbær, drikke mer kaffe og for å fylle tanken på Mr Big. Etter drøye 7 timer, joda vi tok det med ro, var vi fremme og kunne nok en gang parkere på Thepsatis view.
IMG20240203162538.jpg
Det ble en hyggelig kveld med gode venner godt drikke og god mat.
Hjemturen ble en annen rute. Første stopp ble etter en liten km, passasjeren ville gjerne se på vindmøller og da ble det slik.
IMG20240204092749.jpg
Nå kjørte vi ikke over fjellet men la turen nærmere Korat. Her er det en strekke på drøye 70 km med ganske ny motorvei. Denne veien har nesten ikke trafikk så her er det mulig å gasse på litt. Mt Big marsjet fornøyd i 130 - 140 km i timen, en hastighet jeg normalt kun ligger i ved forbikjøringer. Men med en slik vei helt for seg selv ja da blir det til at man gasser på. Hjemturen bød på kun 2 stopp, en for å fylle bensin og drikke kaffe og en for å spise lunch.
IMG20240204140332.jpg
På hjemturen bestemte jeg meg for at Mr Big skal få være min reisekamerat en god stund til. Han drar seg mot 70 000 km men viser ingen aldringstegn og har aldri sviktet.
Når dette skrives er det kun 4 dager til neste tur. Den turen blir litt lenger og går til Pattaya og Bike Week der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar