2 nye førerkort på plass, 5 år til neste gang, noe jeg er veldig glad for. For meg som farang (utlending) ble det som vanlig store forsinkelser og det jeg på godt norsk vil kalle rasisme. Mitt lokale DLT kontor er kjent for dette og de fleste jeg kjenner bruker andre kontorer både for registrering av kjøretøy og førerkort. Men jeg har alltid brukt dette kontoret også denne gangen.
Time var bestilt (i appen deres) til klokken 08:00 mandag med beskjed om å møte opp i god tid. Følgende papirer måtte nedbringes: Bostedsbevis utstedt av imigration originaler og kopier, legeattest med kopier, pass med visa samt kopier av visa sider og bildeside i passet, utskift på bestått online opplæring samt de gamle førerkortene. Jeg skriver flertall siden jeg skulle ha to førerkort, ett for bil ett for mc.
Jeg parkerte utenfor DLT kontoret rundt 07:30 og gikk inn, jeg var den første. Det sto en ansatt der og skulle registrere de som kom. Jeg viste han appen med qr code, men han var ikke interessert. "Luke 4" sa han. Luke 4 var stengt noe forøvrig alle lukene var, de skulle ikke åpne før 08:00. Jeg satte meg ned for å vente. Imens ble alle thaier som kom registrert, disse trengte kun id kort og legeattest la jeg merke til.
Klokka ble 8, den gruppe jeg skulle tilhørt ble ropt opp og startet med testene, fargesyn, dybdesyn, reaksjonstest og sidesyn. Jeg satt å så på. Luke 4 var fortsatt ubetjent.
Etter en stund ble det liv i luke 3 og jeg kjente at min irritasjon var i ferd med å ta overhånd. Jeg gikk til luke 3, som også var for førerkort, viste fram mine gamle førerkort qr koden fra appen, og jeg hilste høflig på damen i luken. Hun så surt på meg og pekte på uke 4 og ba meg vente.
Etter en halvtime hadde de som møtte fram klokka 8 blitt ferdig med alt og de ble ropt opp en og en for å få sine nye førerkort. Jeg var som luft for de ansatte her. Det gikk 30 minutter til og klokka var nå rundt 9, da kom det en dame på plass i luke 4. Jeg reiset meg og gikk bort. Hun lot som hun ikke så meg og stirret inn i pc skjermen sin med stivt blikk. Jeg var nå mer sint enn irritert men klart dog å beherske meg da jeg kremtet og hilste. Damen så opp og nok en gang viste jeg fram qr kode gamle førerkort og fortalte hva jeg skulle. Hun snakket så med damen i luke 3 som tidligere hadde avvist meg før de ropte på enda en ansatt. Jeg snakker ikke thai flytende men jeg skjønner språket og her skjønte jeg såpass av samtalen dem i mellom at de ville avvise meg og sende meg Nang Rong (60 km unna), rett og slett for å bli kvitt en utlending.
Jeg kom dem i forkjøpet. Jeg fortalte dem at jeg nå ville ta kontakt med hovedkontoret Bangkok og snakke med "the big boss". Jeg ville fortelle om at denne appen deres ikke ble godtatt av DLT i Prakonchai og spørre om hva jeg skulle gjøre. Dette hjalp, det å nevne hovedkontor og big boss hjelper i de fleste tilfeller. Er det noe thaier frykter så er det the big boss. Wait a few minutes sir, nå snakket de plutselig litt engelsk her!
A few minutes ble til 30. Men så ble jeg ropt opp og fikk gjøre de påkrevde testene. Da disse var bestått var det å trekke kølapp for å betale. Da jeg gjorde testene var jeg den siste i en gruppe på 10 thaier. Alle thaiene ble ropt opp og fikk betalt ble fotografert og fikk sitt førerkort. Så stoppet plutselig kønummer systemet opp atter at nr 220 hadde blitt ekspedert. Jeg hadde 221. Damen i betalingsluken var borte.
En ny gruppe thaier gjorde unna sine tester og fikk kønummer etter mitt. Ville de hoppe over 221? Systemet tillot ikke det så da damen i pengeluka var tilbake kom mitt nummer opp. 250 thb for mc førerkort og 500 for bilførerkort ble betalt. Ny venting men kun kort tid denne gangen. Deres mulighet for å sabotere mer for utlendingen var brukt opp, siden køsystemet var automatisk.
11:30 var jeg innehaver av 2 nye førerkort. Vil jeg velge ett annet kontor neste gang? Prøv å gjett
IMG20250211072817.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.