På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Toalmar skrev: 19 jan 2025, 12:26
hansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Må da være ett forbruk som er helt innafor eller?
Svært liten økning fra "vanlig kjøring" alene til sykkel med full oppakning og 2 personer, samt høy vind, Kan noe av årsaken være at ved "vanlig kjøring" så er gjennomsnittshastigheten høyere og derfor så kunne forbruk i realitet vært lavere da?
Jeg kjører roligere med passasjer, hornene forblir inne i hjelmen :D , så noe av forklaringen ligger nok der. På denne turen var det mye 4 felts veier og criuisecontroll på ca 100 km/t.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det ble en fin tur hjem i går. Vinden var spaknet og det ble ganske hyggelig temperatur utpå dagen. Passasjeren startet med genser og t skjorte under jakka og ved kaffepause etter rundt 15 mil ble genseren lagt i boksen. Det var lite trafikk og milene gikk unna. Det ble kun ett stopp til på turen, for å få lunch. Planen var egentlig å stoppe hvis det dukket opp noe vi ville se, men etter lørdagens erfaringer med serverdigheter og Google map ble det ikke noe av.
Dette var første skikkelige langtur med passasjer og hun var strålende fornøyd med komforten på AT'en. Faktisk så hadde hun duppet av ett par ganger, noe som ikke er så bra. Kanskje jeg må gjøre passasjersete mindre komfortabelt av sikkerhetsårsaker?
Forbruket hjem endte på 0,39 l/mil. Nei vi lagde ikke kø og lå stort sett litt over fartsgrensen, følge trafikken. Ved parkering hjemme viste kjørecomputeren en snitt fart på 77 km/t og kjørt distanse 395 km. Totalt for turen 850 km snittfart hele turen 68 km/t. Snittforbruk hele turen 0,41. Lav snittfart og snittforbruk på 0,41 tilskrives lørdagens runde i tett trafikk med mye start og stopp for å se severdigheter. AT'en er snill på forbruk på langkjøring. Bykjøring derimot, da er den tørst. Mener å huske at lørdagens tur endte på rundt 0,6 l/mil. Eller var det mer?
Har allerede begynt å tenke på neste tur. Når og hvor?
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Her i Thailand har vi to førerkort ett for bil og ett for mc. Det første du får er gyldig i to år, etter dette får man 5 års gyldighet (som utlending må man ha årsvisum for å få 5 år).Gyldighetsdato er satt til din fødselsdag. Siden jeg har fødselsdag 17.februar og det nå er 5år siden sist må jeg fornye begge førerkortene.
Noen spekulerer i å kjøre uten gyldig førerkort ett par dager slik at fødselsdagen er passert før de fornyer, da får man nemlig ett år ekstra. Jeg tar ikke sjansen på dette siden jeg kjører hver dag og jeg vil være på mc tur på fødselsdagen. Så jeg har booket time i begynnelsen av februar.
Når dette skrives har jeg utført det jeg velger å kalle punkt 1. Det er å legge inn DLT (distrikts vei og transport kontor tror jeg det står for) app på telefonen for å bestille tid og for å vite hva mitt valgte kontor krever av papirer, dette er Thailand og reglene varierer fra sted til sted. Jeg jar også logget meg inn på websidene deres for å se en times film. Sist jeg fornyet rett før Covid ble filmen vist på "biltilsynet" og vakter passet på at ingen sovnet eller brukte egen mobil. De som sovnet eller satt med sin egen mobil ble sendt på dør med beskjed om å komme igjen en annen dag. Etter covid har dette blitt online og må gjøres før man kommer for å fornye.
Jeg har nå som sist kastet bort en drøy time av livet på å se en for meg totalt verdiløs video om trafikksikkerhet. Filmen ble med jevne mellomrom stoppet og man måtte svare på noen helt utrolig dumme spørsmål. Frist 3 minutter på å svare. Feil svar mer enn 2 ganger eller brukt mer enn 3 minutter så starte sekvensen fra begynnelsen.
Eksempel på regler fra denne filmen:
Bruk hornet minst mulig, kun korte støt. Dette bryter jeg daglig, bedre å tute ofte enn å kjøre på feks bikkjer eller andre trafikanter som "sover". Kjør sakte når det regner og er vann på veien. Grunn: Så du ikke spruter på fotgjengere. Ikke ett ord om vannplaning eller hvor glatt det blir. Før du kjører av gårde: Ta på bilbeltet(selvsagt) lås sentralåsen!!
I mørket. Bruk kun fjernlys når det ikke er veilys!
Jeg kunne ramset opp mer men lar det ligge.
Denne filmen var ikke den samme som for 5 år siden men i mine øyne like bortkastet. Ikke noe rart det er mye ulykker i Thailand
Punkt 2 blir å dra til imigration og få bostedsbevis. får ta passbilde kopiere pass og husleiekontrakt og dra til imigration seinere i uka.
Noen kontorer krever legeattest, noe mitt kontor ikke hadde på listen.
IMG20250127122423.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

2 nye førerkort på plass, 5 år til neste gang, noe jeg er veldig glad for. For meg som farang (utlending) ble det som vanlig store forsinkelser og det jeg på godt norsk vil kalle rasisme. Mitt lokale DLT kontor er kjent for dette og de fleste jeg kjenner bruker andre kontorer både for registrering av kjøretøy og førerkort. Men jeg har alltid brukt dette kontoret også denne gangen.
Time var bestilt (i appen deres) til klokken 08:00 mandag med beskjed om å møte opp i god tid. Følgende papirer måtte nedbringes: Bostedsbevis utstedt av imigration originaler og kopier, legeattest med kopier, pass med visa samt kopier av visa sider og bildeside i passet, utskift på bestått online opplæring samt de gamle førerkortene. Jeg skriver flertall siden jeg skulle ha to førerkort, ett for bil ett for mc.
Jeg parkerte utenfor DLT kontoret rundt 07:30 og gikk inn, jeg var den første. Det sto en ansatt der og skulle registrere de som kom. Jeg viste han appen med qr code, men han var ikke interessert. "Luke 4" sa han. Luke 4 var stengt noe forøvrig alle lukene var, de skulle ikke åpne før 08:00. Jeg satte meg ned for å vente. Imens ble alle thaier som kom registrert, disse trengte kun id kort og legeattest la jeg merke til.
Klokka ble 8, den gruppe jeg skulle tilhørt ble ropt opp og startet med testene, fargesyn, dybdesyn, reaksjonstest og sidesyn. Jeg satt å så på. Luke 4 var fortsatt ubetjent.
Etter en stund ble det liv i luke 3 og jeg kjente at min irritasjon var i ferd med å ta overhånd. Jeg gikk til luke 3, som også var for førerkort, viste fram mine gamle førerkort qr koden fra appen, og jeg hilste høflig på damen i luken. Hun så surt på meg og pekte på uke 4 og ba meg vente.
Etter en halvtime hadde de som møtte fram klokka 8 blitt ferdig med alt og de ble ropt opp en og en for å få sine nye førerkort. Jeg var som luft for de ansatte her. Det gikk 30 minutter til og klokka var nå rundt 9, da kom det en dame på plass i luke 4. Jeg reiset meg og gikk bort. Hun lot som hun ikke så meg og stirret inn i pc skjermen sin med stivt blikk. Jeg var nå mer sint enn irritert men klart dog å beherske meg da jeg kremtet og hilste. Damen så opp og nok en gang viste jeg fram qr kode gamle førerkort og fortalte hva jeg skulle. Hun snakket så med damen i luke 3 som tidligere hadde avvist meg før de ropte på enda en ansatt. Jeg snakker ikke thai flytende men jeg skjønner språket og her skjønte jeg såpass av samtalen dem i mellom at de ville avvise meg og sende meg Nang Rong (60 km unna), rett og slett for å bli kvitt en utlending.
Jeg kom dem i forkjøpet. Jeg fortalte dem at jeg nå ville ta kontakt med hovedkontoret Bangkok og snakke med "the big boss". Jeg ville fortelle om at denne appen deres ikke ble godtatt av DLT i Prakonchai og spørre om hva jeg skulle gjøre. Dette hjalp, det å nevne hovedkontor og big boss hjelper i de fleste tilfeller. Er det noe thaier frykter så er det the big boss. Wait a few minutes sir, nå snakket de plutselig litt engelsk her!
A few minutes ble til 30. Men så ble jeg ropt opp og fikk gjøre de påkrevde testene. Da disse var bestått var det å trekke kølapp for å betale. Da jeg gjorde testene var jeg den siste i en gruppe på 10 thaier. Alle thaiene ble ropt opp og fikk betalt ble fotografert og fikk sitt førerkort. Så stoppet plutselig kønummer systemet opp atter at nr 220 hadde blitt ekspedert. Jeg hadde 221. Damen i betalingsluken var borte.
En ny gruppe thaier gjorde unna sine tester og fikk kønummer etter mitt. Ville de hoppe over 221? Systemet tillot ikke det så da damen i pengeluka var tilbake kom mitt nummer opp. 250 thb for mc førerkort og 500 for bilførerkort ble betalt. Ny venting men kun kort tid denne gangen. Deres mulighet for å sabotere mer for utlendingen var brukt opp, siden køsystemet var automatisk.
11:30 var jeg innehaver av 2 nye førerkort. Vil jeg velge ett annet kontor neste gang? Prøv å gjett
IMG20250211072817.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min blogg

Brukeravatar
Nomade
Motorsykkelen din: Honda NC750XD

Legg inn av Nomade »

Jeg fornyet mine førerkort i fjor høst og kan anbefale DLT i Nang Rong. Du kan lese om mine erfaringer her 👍 https://thailandtur.no/slik-fornyer-du- ... i-thailand

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Nomade skrev: 11 feb 2025, 23:51 Jeg fornyet mine førerkort i fjor høst og kan anbefale DLT i Nang Rong. Du kan lese om mine erfaringer her 👍 https://thailandtur.no/slik-fornyer-du- ... i-thailand
De fleste jeg kjenner bruker enten Nang Rong eller Buriram. Dette var 4 gangen jeg "sloss" med kontoret i Prakhon Chai, og ja, det blir nok siste. Men 5 år til neste gang
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Med nye førerkort i lomma, ser jeg fram til helgens mc tur til Pattaya og Pattaya Bike Weekhttps://www.pattayabikeweek.com/. Avreise på fredag morgen 14/2. Det som skulle blitt en tur med 5 -6 sykler er nå redusert til to. Min sykkel og en til. De som maste mest om denne turen og sto som arrangører trakk seg en etter en. Lav kronekurs må nok ta noe av skylden, nordmenn har fått mye dårligere råd de siste månedene. Men Gary og jeg skal nok få en fin tur, og i Pattaya treffer vi mange likesinnede.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Over en uke siden jeg var tilbake fra Pattaya og Bike Week, som mc treffene gjerne kalles her. Det ble en hyggelig tur med (alt for?) mye øl og god mat. Vi var på selve treffet, som gikk fra fredag til søndag, på lørdag ettermiddag. Det var mye flott jeg kunne tatt bilde av men mobilen var tom for strøm! Grunnen til det? Joda når vi gikk til lunsj lot jeg mobilen bli på rommet slik at den kunne lades. Glemte selvsagt at når jeg tok med meg nøkkelkortet ble strømmen slått av, noe jeg ikke tenkte på før vi var på treffet og mobilen hadde så lite strøm at kameraet ikke virket. Tabbe!
Uansett så var det en fin tur og AT'en leverer på hver tur. 14 000 km nå jeg er stadig like fornøyd. :twothumbs:
Neste tur? Nå til helgen men da med bil. Får besøk fra Norge og får ta besøket med på en roadtrip rundt i Thailand noen dager. Hadde han kjørt mc så hadde jeg nok fått leid en sykkel til han, men siden han ikke har mc lappen får det bli bil denne gangen.
Den planlagte Kambodsja turen starter 17.mai, jeg gleder meg til den
IMG20250214092309.jpg
IMG20250215183237.jpg
IMG20250215193333.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Hvis noen vil lese mer om Pattaya Bike Week. https://aseannow.com/topic/1351998-bura ... s-streets/
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Var på min lokale restaurant i går, da jeg skulle gå dukket det opp 3 stk triker, kjørt av noen hyggelige thai karer. Dette er sykler de hadde bygd selv og som vekket betydelig oppsikt. En hadde diesel(!) motor, mens de to andre hadde v8 bensin. De to med v8 hadde en herlig lyd.
IMG20250305194209.jpg
IMG20250305194231.jpg
IMG20250305194549.jpg
IMG20250305194323.jpg
IMG20250305194737.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Sitter å planlegger neste tur. Avreise fredag 14. Men mens dette skrives sliter jeg med en lei forkjølelse og halsbetennelse, noe jeg håper skal forsvinne før avreise. Tenker at jeg får ta en tur til den lokale klinikken i morgen og få noe skikkelig medisin. Har prøvd selvmedisinering med hvitløk og gurgling (med påfølgende svelging) av akkevit uten at det har hjulpet så mye denne gangen. Sitter det noen i Norge og leser dette som har gode kjerringråd er jeg åpen for forslag.
Første etappe vil gå hit https://www.google.com/maps/dir/Ban+Kru ... FQAw%3D%3D
Her skal vi besøke en gammel venn. Videre rute er pr nå ikke helt bestemt, men vi drar nok nordover og siste natt blir i Kohn Kaen siden en i følget skal ta service på sin Africa Twin der
Min blogg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

hansiver skrev: 10 mar 2025, 01:39 Sitter det noen i Norge og leser dette som har gode kjerringråd er jeg åpen for forslag.
Prøv en varm mix av (ekte) ingefær, sitrondråper, kvernet pepper, litt honning mest for smakens skyld og bittelitt rød chili.
Gjerne også litt karve, helst viltvoksende, som er kraftigere enn den som kommersielt dyrket. Kjent for å hjelpe mot luftveisinfeksjoner.
Selv inntar jeg ca. en halv teskje selvplukket viltvoksende karvefrø daglig.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

AJ skrev: 10 mar 2025, 07:51
hansiver skrev: 10 mar 2025, 01:39 Sitter det noen i Norge og leser dette som har gode kjerringråd er jeg åpen for forslag.
Prøv en varm mix av (ekte) ingefær, sitrondråper, kvernet pepper, litt honning mest for smakens skyld og bittelitt rød chili.
Gjerne også litt karve, helst viltvoksende, som er kraftigere enn den som kommersielt dyrket. Kjent for å hjelpe mot luftveisinfeksjoner.
Selv inntar jeg ca. en halv teskje selvplukket viltvoksende karvefrø daglig.
Takker. Tror jeg har alt som trenges. Skal prøve i løpet av dagen
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

I løpet av mars skal årsavgift betales for min 150 cc Honda PCX, siden denne scooteren er over 5 år, faktisk 13 år i år, skal den "vises". Så for at alt skal være i orden fikk den en årsservice hos det lokale mc verkstedet. Her ble det byttet olje og gearolje, samt luftfilter. Videre ble bremser samt kjøleveske og bremseveske sjekket. Litt slitt bakdekk, men jeg vet av erfaring at de ikke sjekker så jeg lar det sitte på litt til. Hva kostet alt dette? 500 thb (ca 161nkr) ikke så dyrt her.
IMG20250310102752.jpg
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

I morgen er det tur!
Siden AT'en har stått mye i ro den siste tiden får jeg vaske av støvet smøre kjedet og fylle opp tanken i løpet av dagen. Ja, og selvsagt sjekke lufttrykk, slik at alt er klart til i morgen. Vi blir 4 sykler 3 stk AT og en stk NCR 700. 3 stk Belgiere og en stk Nordmann.
Første etappe blir som beskrevet i ett tidligere innlegg, dag to kjører vi til Udon Thani for så og ta siste natt i Kohn Kaen.
Lenge trodde jeg at jeg måtte avlyse turen. Viste seg at jeg hadde en kraftig halsbetennelse men med antibiotika sprøytet inn i kroppen og noen tabletter er jeg pr dags dato 95% frisk. Prøvde også rådet fra @AJ vet ikke om det var det eller sprøyta som gjorde underverket. Men nå blir det tur!
Min blogg

Svar