På to hjul i Thailand

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Re: På to hjul i Thailand

Legg inn av hansiver »

Melding fra Honda: New crashbar will come 10/12. Det passer fint da kan de bytte samtidig med 12 000 km service. Joda jeg er en lykkelig Honda eier :-).
Denne helgen blir det 1500 km med bil. Skal hjelpe en venn og flytte
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det ble plutselig noen ekstra fridager, joda jeg jobber som musikklærer her i Thailand, ulønnet sådan, derfor blir det mc tur til uka. Planen er som følger:
Torsdag 5/12 til Koh Chang. Blir på Koh Chang 2 netter og vil bruke deler av fredagen til å kjøre på noen helt råe veier på øya. Joda skal nok få bade i havet og ligge litt på stranda også.
Lørdag settes kursen mot Pataya, en by som i mine øyne er bedre enn sitt rykte, her skal gode venner besøkes og jeg håper å få en pinnekjøtt middag. Om det blir 2 eller 3 netter er ennå ikke bestemt tar det litt på sparket. Har uansett fri frem til onsdag 11/12.
Mine faste kjørevenner er stort sett opptatt så mulig dette blir solotur.
IMG20240415113329.jpg
IMG20240713135906.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Var det årets siste langtur som gikk av stabelen 5 - 9 desember? Jeg tror det. Det er litt annet å finne på de siste ukene av året. Det er også bare 300 km til 12 000 km service så satser på å få tatt service og få montert nye crash bars før året ebber ut. Mine nye crash bars originale sådann er kommet og ligger hos Honda og venter.
Men tilbake til Koh Chang og Pattaya turen.
Det så lenge ut til at det skulle bli solotur, men kvelden før avreise ringte min gode venn Danny og lurte på om jeg fortsatt skulle reise, noe jeg bekreftet. Kunne han hive seg på? Selvsagt. Dermed ble første for å drikke kaffe hos han, mens han gjorde seg klar. Han var kommet tilbake etter en 5 dagers tur onsdag og hadde bare så vidt pakket ut. Han passerer nok 40 000 kjørte kilometer i år. Jeg kommer nok til å ende opp på halvparten i år, men jeg har jo ett skolekorps og ta vare på også.
Denne gangen la vi av gårde uten å ha bestilt overnatting, litt risikabelt kanskje siden det er høysesong, men noen sjanser må man ta her i livet. Veien til Koh Chang har vi kjørt mange ganger før og bortsett fra noen få mil kan vi holde oss unna motorveier. Ruta vår går langs med grensen til Cambodsja og byr på lite trafikk og ett flott landskap. På veien til ferga ble det to stopp en for kaffe og en for is og bensin. Siden Koh Chang er en øy er det greit å fylle tanken før ferga, litt penger å spare på det, penger som i stedet kan brukes på en øl.
IMG20241205105715.jpg
Som vanlig kan vi som kjører mc snike oss helt fram i fergekøen, det er egen venteplass for mc'er nederst på brygga og vi kommer alltid med første båt. Slik ble det også denne gangen.
IMG20241205123514.jpg
IMG20241205125123.jpg
De siste 30 kilometerne, fra Ferga til "vår plass" på Koh Chang gikk sakte og pent, det var mye trafikk og mange vinlgete scootere kjørt av uerfarne turister på veien. Tryggest å ta det rolig. Kameraten fra Norge som skulle se etter overnatting for oss kunne fortelle oss, da vi møtte han til lunch, at det var fullt nesten over alt. Jeg sjekket Agoda og Danny sjekket Booking Com, det var mye ledig rundt omkring men til alt for høye priser. Etter lunchen ble det til at vi kjørte litt rundt for å sjekke noen mindre steder som ikke var på hotelappene. På det fjerde forsøket ble det napp, 900 thb for natta og fine rom i 2.etasje med balkong. Det ble betalt for 2 netter.
IMG20241205162350.jpg
Etter denne opplevelsen bestilte vi rom i Pattaya som var neste mål påferden. Ingen av oss hadde lyst til å kjøre rundt i trafikken der på leting etter rom. Vårt faste hotell i Pattaya hadde ledig rom så dermed var de neste overnattingene i boks. Roen senket seg over reisefølget.
Etter ett par timer på rommet med lett døsing på senga var det på tide å rusle ut for å ta en kald øl og få seg litt mat. Den lokale baren 10 minutters gange unna resorten var åpen.
IMG20241205175038.jpg
Etter en stund dukket mine venner også opp, en svenske og en nordmann og det ble riktig så hyggelig. Middagen ble inntatt på en Gresk! restaurant like i nærheten. Ikke billig, men til gjengjeld fantastisk god mat.
IMG20241205185840.jpg
Etter middagen ble det mer øl i baren og historier om mc turer fra alle rundt bordet. Ved midnatt var det sengetid og det var avtalt mc tur på øya dagen etter, med svenske Bosse som guid.
Etter en god natts søvn møttes vi som avtalt for å ta en kjøretur på øya. Bosse var svenske guid som snart er 80 år hadde nå parkert sin tilårskomne store Honda. Den trengte mye påkost og siden han nå var såpass voksen hadde han gått over til scooter 155 ccm Yamaha. Så Hondaen var til salgs og Bosse var fornøyd med å kjøre scooter. Det ble en hyggelig tur på øya med noen stopp for både kaffe og lunch. Bosse på scooter var ingen sinke. Han håndterte scooteren mesterlig gjennom hårnålsvinger og bratte bakker. Jeg ble svett på ryggen av å holde følge med han.
IMG20241206105259.jpg
Lørdagen var det tid for neste etappe. Etter kaffe og croasaint til frokost kjøret vi til ferga, ingen kø og ferga lå og venta så det gikk kjapt. Tilbake på fastlandet gikk ferden på noe av Thailands vakreste veier. Langs kysten så jeg kunne kjenne lukten av saltvann for så å svinge litt inn landet hvor det luktet landbruk. Grønt og frodig overalt på denne tiden av året.
Litt over halveis var det tid for lunch. Vi valgte oss en plass på stranda. Utsikten har var mye bedre enn maten, men til gjengjeld så var maten overpriset så det holdt. Det hjelper ikke med fin utsikt når maten er dyr og heller ikke særlig god.
IMG20241207121703.jpg
Beklager vi kommer aldri tilbake hit.
De siste 50 kilometerne inn mot Pattaya kjente jeg at det hastet. Den tidligere omtalte lunchen romsterte i magen og gjorde sitt til at virkelig knep meg fast på AT'en. Jeg hadde i bakhodet at hvis det gikk galt måtet jeg finne en butikk som solgte mc klær slik at jeg kunne kjøpe ny bukse. Det gikk heldigvis bra, men bare så vidt. Etter å ha låst opp hoteldøra var det bare å komme seg på ramma, ett sted jeg tilbrakte de to første timene i Pattaya.
Magen roet seg såpass at jeg kunne gå ut og spise litt lett mat og drikke vann. Mye vann. Det ble en billig kveld på byen og tidlig sengetid. Danny som bare skulle ha en natt i Pattaya gjorde det samme. Barene tjente ikke mye på oss den kvelden. Før jeg krøp til køys heiv jeg innpå att par magetabletter jeg hadde kjøpt på det lokale apoteket.
Søndag morgen og magen var helt fin. Det ble en lett frokost før jeg tok på joggesko og dro ut på en powerwalk tur med innlagt shopping. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle og etter en dusj ble det lunch. Denne gangen tok jeg sjansen på litt skikkelig mat, en stor burger på min favoritt burgersjappe og tilbehøret til denne, en stor fatøl. Det satt gått i kroppen og ble feiret med massasje.
For en enkel sjel som holder til på landsbygda i Thailand er storbyen slitsom. I løpet av søndagen bestemte jeg meg for å kjøre hjem på mandag og ikke tirsdag som planlagt. Jeg hadde betalt for 2 netter på hotellet med opsjon på en til. Jeg meldte fra i resepsjonen at jeg vill sjekk ut mandag morgen, noe som var helt orden for dem.
Mandag morgen etter frokost ble AT'en startet opp og kursen ble satt mot heimen.
IMG20241208080712.jpg
Turen hjem gikk stort sett på motorvei siden jeg hadde litt mat i boksene som gjerne ville komme seg til fryseren min på den raskeste måten.
Vel hjemme kunne jeg notere 1165 km kjørt nok en fin tur i LOS (land of smile)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det er tid for min 90 dagers rapport hos imigration. Turen på ca 60 km hver vei blir på to hjul med innlagt lunch i "stobyen" Buriram.
Til dere som lurer på hva 90 dagers rapport er: Vi som bor i Thailand fast eller store deler av året har en rekke plikter, en av dem er å rapportere adressen hver 90 dag. Dette kan gjøres online eller ved personlig oppmøte, noe som jeg foretrekker, da blir det jo en mc tur ut av det.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det er lille julaften, egentlig fint kjørevær men tror nok AT'en får stå i ro fram til januar. Nå innledes de såkalte farlige dagene på veiene her i Thailand. Thaiene skal hjem til bygda for å feire nyttår og når mange millioner skal ut å kjøre, da blir det køer og ulykker. Så har vi det som skjer når de er kommet fram til hjembygda si. Da skal det festes. Her er det ingen taxi så skal man på fest og hjem igjen er det egentransport som gjelder. Promillegrensen er 0,5 her i Thailand men den blir i svært liten grad respektert.
De har promillekontroll nesten hver dag rundt her hvor jeg bor men det er på dagtid, om kvelden har jeg ennå til gode å se kontroller her. En annen ting er at de stort sett står på samme sted, så har man ikke rent mel i posen ta en annen vei.
For oss som har bodd her på bygda noen år er dette rutine. Så i dag er det handlet inn slik at jeg stort sett kan skalke lukene en drøy uke.
God jul og godt nytt år
Min blogg

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

God Jul @hansiver
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 23 des 2024, 10:44 God Jul @hansiver
Takk det samme
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Starter mc året 2025 med service. Mandag 6/1 blir det 12 000 km service hos Honda i Buriram. jeg har riktignok rundt 400 km igjen får sykkelen runder, men siden den stort sett bare brukes til langturer så gjør jeg det unna før neste tur.
De vil også montere nye, og denne gangen originale crashbar på reklamasjon. Nok en oppgradering av software er også annonsert. Honda regner med ca 3 timer på jobben så da får jeg rusle litt rundt i storbyen mens jeg venter på at AT'en blir klar.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Service og bytte av crashbar unnagjort. Fikk nok en gang oppgardert softwaren til sykkelen. På veien hjem fra verkstedet viste kjørekomputeren lavere bensinforbruk 0,39 pr/mil enn før. Dette var en tur på kun 60 km som jeg kjører ganske ofte, forbruket har aldri vært så lavt på denne strekningen før. Skal bli spennende å se hva som skjer på skikkelig langtur.
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Under 24 timer til årets første langtur. Skal besøke en kamerat som på sine eldre dager har flyttet til ett bo og omsorgssenter drevet av nordmenn. Det blir en tur på ca 400 km hver vei.
Det blir første langtur med passasjer så jeg får bruke litt av dagen i dag på å planlegge bagasjeløsning. AT'en har vesentlig mindre bagasjeplass enn Kawasakien hadde. Har kjøpt en drybag så mulig løsning er å ta av toppboks og surre drybagen fast på det brettet.
Skal kjøre omtrent denne ruta https://www.google.com/maps/dir/Ban+Kru ... FQAw%3D%3D, men lar dog Calimoto få siste ord
Min blogg

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Det ble en kjølig tur i går. Vi startet klokken 0600 i 14 grader, to timer senere var det 16. Joda jeg vet at i Norge er dette å betrakte som fin kjøretemperatur, men da er utstyret tilpasset dette, jeg tenker på klær og feks varmeholker eller tjukkere hansker. I tillegg blåste det noe inn i helvete så vi var nok ikke over 110 km mer enn ett par ganger i forbindelse med forbikjøringer.
Etter temmelig nøyaktig 400 km var vi framme det ble noe varmere underveis, 24 grader da vi parkerte, men vinden var ille hele veien. Selv om det var vind og kitt surt var det en fin tur og jeg angret ikke på at det ble 2 hjul og ikke 4. Vi var inne på tanken å bruke bil, men det ble med tanken.
Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Min blogg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

hansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Det må man vel si seg godt fornøyd med :prf .
Den eneste gangen jeg har hatt et forbruk over 0,5 på KTM'en var for noen år siden på flatbygdene i Sverige i tildels kraftig motvind. Med passasjer og full oppakning. Så vinden synes å påvirke forbruket, helt klart

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansiver
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Gårdsdagen ble det en liten kjøretur rundt i nærområdet for å se på diverse attraksjoner. Reisefølget vill bese ett berømt tempel noe som var greit for meg hvis det ble med kun ett. Vi kjørte dit først. Joda det var vakkert og mange tilreisende der så dette var ett berømt tempel fikk jeg vite.
IMG20250118101412.jpg

Etter tempelbesøket lot vi Googlemap finne severdigheter for oss, noe som var totalt bortkastet. Jeg vet ikke hvilke kriterier Google har for å kalle ting og steder severdigheter men her var det mye rart. Stort var det slik at det var ingen ting på disse stedene eller at det en gang hadde vært noe der men nå var det falleferdig og stengt.
IMG20250118110347.jpg
Vi ga opp fant en restaurant med god matt spiste lunch og kjørte tilbake til resorten.
IMG20250118121006.jpg
Når dette skrives er det 14 grader ute og om en time settes kursen hjemover. Pr nå ingen vind, håper det holder seg sånn
Min blogg

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

hansiver skrev: 18 jan 2025, 02:33 Jeg var spent på bensinforbruket siden det så ut som det var blitt mindre etter software oppdateringen på servicen. Joda det har blitt mindre. Før vinden satte inn for alvor viste snittforbruket 0,39 på mila, dette steg dog til 0,41 som var forbruket da vi parkerte etter 400 km. Så med full oppakning og passasjer syntes jeg dette var meget bra.
Må da være ett forbruk som er helt innafor eller?
Svært liten økning fra "vanlig kjøring" alene til sykkel med full oppakning og 2 personer, samt høy vind, Kan noe av årsaken være at ved "vanlig kjøring" så er gjennomsnittshastigheten høyere og derfor så kunne forbruk i realitet vært lavere da?

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 18 jan 2025, 15:59
Det må man vel si seg godt fornøyd med :prf .
Den eneste gangen jeg har hatt et forbruk over 0,5 på KTM'en var for noen år siden på flatbygdene i Sverige i tildels kraftig motvind. Med passasjer og full oppakning. Så vinden synes å påvirke forbruket, helt klart
Hva som påvirker forbruk er beskrevet og diskutert i forbindelse med forbruk / rekkevidde på el-biler her på forumet som på lik linje påvirker forbruk på motorsykler. Rolig bevist kjøring hvor du holder din plass og fartsgrense er oppskrift til lavt forbruk. Tar vi samme oppskrift på strekning som Oslo - Lillehammer og velger R4 nordover foran E6 vil forbruk favorisere R4 foran E6 med mindre du legger deg 30 km under fartsgrense. Ett godt eksempel jeg hadde nordover langs Mjøsa, holdt fartsgrense 110 km på bløt veibane og når jeg passerte Minnesundbrua stod vindpølsa som en påle mot meg da får du ikke gode målinger :O
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar