Var det årets siste langtur som gikk av stabelen 5 - 9 desember? Jeg tror det. Det er litt annet å finne på de siste ukene av året. Det er også bare 300 km til 12 000 km service så satser på å få tatt service og få montert nye crash bars før året ebber ut. Mine nye crash bars originale sådann er kommet og ligger hos Honda og venter.
Men tilbake til Koh Chang og Pattaya turen.
Det så lenge ut til at det skulle bli solotur, men kvelden før avreise ringte min gode venn Danny og lurte på om jeg fortsatt skulle reise, noe jeg bekreftet. Kunne han hive seg på? Selvsagt. Dermed ble første for å drikke kaffe hos han, mens han gjorde seg klar. Han var kommet tilbake etter en 5 dagers tur onsdag og hadde bare så vidt pakket ut. Han passerer nok 40 000 kjørte kilometer i år. Jeg kommer nok til å ende opp på halvparten i år, men jeg har jo ett skolekorps og ta vare på også.
Denne gangen la vi av gårde uten å ha bestilt overnatting, litt risikabelt kanskje siden det er høysesong, men noen sjanser må man ta her i livet. Veien til Koh Chang har vi kjørt mange ganger før og bortsett fra noen få mil kan vi holde oss unna motorveier. Ruta vår går langs med grensen til Cambodsja og byr på lite trafikk og ett flott landskap. På veien til ferga ble det to stopp en for kaffe og en for is og bensin. Siden Koh Chang er en øy er det greit å fylle tanken før ferga, litt penger å spare på det, penger som i stedet kan brukes på en øl.
IMG20241205105715.jpg
Som vanlig kan vi som kjører mc snike oss helt fram i fergekøen, det er egen venteplass for mc'er nederst på brygga og vi kommer alltid med første båt. Slik ble det også denne gangen.
IMG20241205123514.jpg
IMG20241205125123.jpg
De siste 30 kilometerne, fra Ferga til "vår plass" på Koh Chang gikk sakte og pent, det var mye trafikk og mange vinlgete scootere kjørt av uerfarne turister på veien. Tryggest å ta det rolig. Kameraten fra Norge som skulle se etter overnatting for oss kunne fortelle oss, da vi møtte han til lunch, at det var fullt nesten over alt. Jeg sjekket Agoda og Danny sjekket Booking Com, det var mye ledig rundt omkring men til alt for høye priser. Etter lunchen ble det til at vi kjørte litt rundt for å sjekke noen mindre steder som ikke var på hotelappene. På det fjerde forsøket ble det napp, 900 thb for natta og fine rom i 2.etasje med balkong. Det ble betalt for 2 netter.
IMG20241205162350.jpg
Etter denne opplevelsen bestilte vi rom i Pattaya som var neste mål påferden. Ingen av oss hadde lyst til å kjøre rundt i trafikken der på leting etter rom. Vårt faste hotell i Pattaya hadde ledig rom så dermed var de neste overnattingene i boks. Roen senket seg over reisefølget.
Etter ett par timer på rommet med lett døsing på senga var det på tide å rusle ut for å ta en kald øl og få seg litt mat. Den lokale baren 10 minutters gange unna resorten var åpen.
IMG20241205175038.jpg
Etter en stund dukket mine venner også opp, en svenske og en nordmann og det ble riktig så hyggelig. Middagen ble inntatt på en Gresk! restaurant like i nærheten. Ikke billig, men til gjengjeld fantastisk god mat.
IMG20241205185840.jpg
Etter middagen ble det mer øl i baren og historier om mc turer fra alle rundt bordet. Ved midnatt var det sengetid og det var avtalt mc tur på øya dagen etter, med svenske Bosse som guid.
Etter en god natts søvn møttes vi som avtalt for å ta en kjøretur på øya. Bosse var svenske guid som snart er 80 år hadde nå parkert sin tilårskomne store Honda. Den trengte mye påkost og siden han nå var såpass voksen hadde han gått over til scooter 155 ccm Yamaha. Så Hondaen var til salgs og Bosse var fornøyd med å kjøre scooter. Det ble en hyggelig tur på øya med noen stopp for både kaffe og lunch. Bosse på scooter var ingen sinke. Han håndterte scooteren mesterlig gjennom hårnålsvinger og bratte bakker. Jeg ble svett på ryggen av å holde følge med han.
IMG20241206105259.jpg
Lørdagen var det tid for neste etappe. Etter kaffe og croasaint til frokost kjøret vi til ferga, ingen kø og ferga lå og venta så det gikk kjapt. Tilbake på fastlandet gikk ferden på noe av Thailands vakreste veier. Langs kysten så jeg kunne kjenne lukten av saltvann for så å svinge litt inn landet hvor det luktet landbruk. Grønt og frodig overalt på denne tiden av året.
Litt over halveis var det tid for lunch. Vi valgte oss en plass på stranda. Utsikten har var mye bedre enn maten, men til gjengjeld så var maten overpriset så det holdt. Det hjelper ikke med fin utsikt når maten er dyr og heller ikke særlig god.
IMG20241207121703.jpg
Beklager vi kommer aldri tilbake hit.
De siste 50 kilometerne inn mot Pattaya kjente jeg at det hastet. Den tidligere omtalte lunchen romsterte i magen og gjorde sitt til at virkelig knep meg fast på AT'en. Jeg hadde i bakhodet at hvis det gikk galt måtet jeg finne en butikk som solgte mc klær slik at jeg kunne kjøpe ny bukse. Det gikk heldigvis bra, men bare så vidt. Etter å ha låst opp hoteldøra var det bare å komme seg på ramma, ett sted jeg tilbrakte de to første timene i Pattaya.
Magen roet seg såpass at jeg kunne gå ut og spise litt lett mat og drikke vann. Mye vann. Det ble en billig kveld på byen og tidlig sengetid. Danny som bare skulle ha en natt i Pattaya gjorde det samme. Barene tjente ikke mye på oss den kvelden. Før jeg krøp til køys heiv jeg innpå att par magetabletter jeg hadde kjøpt på det lokale apoteket.
Søndag morgen og magen var helt fin. Det ble en lett frokost før jeg tok på joggesko og dro ut på en powerwalk tur med innlagt shopping. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle og etter en dusj ble det lunch. Denne gangen tok jeg sjansen på litt skikkelig mat, en stor burger på min favoritt burgersjappe og tilbehøret til denne, en stor fatøl. Det satt gått i kroppen og ble feiret med massasje.
For en enkel sjel som holder til på landsbygda i Thailand er storbyen slitsom. I løpet av søndagen bestemte jeg meg for å kjøre hjem på mandag og ikke tirsdag som planlagt. Jeg hadde betalt for 2 netter på hotellet med opsjon på en til. Jeg meldte fra i resepsjonen at jeg vill sjekk ut mandag morgen, noe som var helt orden for dem.
Mandag morgen etter frokost ble AT'en startet opp og kursen ble satt mot heimen.
IMG20241208080712.jpg
Turen hjem gikk stort sett på motorvei siden jeg hadde litt mat i boksene som gjerne ville komme seg til fryseren min på den raskeste måten.
Vel hjemme kunne jeg notere 1165 km kjørt nok en fin tur i LOS (land of smile)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.