På to hjul i Thailand
- hansiver
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det blir kjørefri i dag. Dagen skal brukes til litt shopping og noen timer i strandstol ved havet. Ingen bilder nettverket er for tregt til det.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
Det er noen timer siden en skitten Africa Twin ble parkert. Det ble nesten 1000 km og vi klarte jaggu å unngå regntøy vær. På hjemveien i dag hadde vi småregn og grått nesten hele strekningen på 400 km. Men aldri så mye at vi tok på regntøy Veiene var stort sett våte og det var også veiarbeid her og der med midlertidige veier laget av jord og grus. Disse midlertidige veiene er glatte og grisete når de er våte, noe syklene våre bærer preg av. Med Kawasakien som har gatedekk var slike veier en skikkelig utfordring, med AT'en var det bare moro, ja bortsett fra all søla da. I morgen blir det vaskedag.
Jeg lar meg stadig imponere av hvor god denne sykkelen er å kjøre og hvilken motor! Kan nesten bare legge in 6 gear og kjøre slik hele dagen. På hele turen endte forbruket hos meg på 0,43 l/mil, mens kameraten sin AT som har gått 13 000 km brukte 0,4 l/mil. Neida vi kjørte ikke på sparebluss det var til tider frisk kjøring. Regner med at mitt forbruk vil gå ned når han får litt flere km på seg. Syklene våre er helt like, så her snakker vi real Twins
Noen bilder far turen
Jeg lar meg stadig imponere av hvor god denne sykkelen er å kjøre og hvilken motor! Kan nesten bare legge in 6 gear og kjøre slik hele dagen. På hele turen endte forbruket hos meg på 0,43 l/mil, mens kameraten sin AT som har gått 13 000 km brukte 0,4 l/mil. Neida vi kjørte ikke på sparebluss det var til tider frisk kjøring. Regner med at mitt forbruk vil gå ned når han får litt flere km på seg. Syklene våre er helt like, så her snakker vi real Twins

Noen bilder far turen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
Min blogg
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
Mandag var det skolefri og siden min faste passasjer er lærerinne var det på tide og ta henne med på tur. Første gangen med passasjer på Big Red. Jeg hadde planlagt en 200 km runde i nærområdet, små koselige veier langs grensa til Kambodsja med innlagt lunch på en god thairestaurant.
For å prøve å finne litt le valgte jeg en vei jeg ikke hadde kjørt før og på disse turene i nærområdet er det selvsagt flaut å bruke kart. Det var en fin vei med gummiplantasjer på begge sider og helt uten annen trafikk. Så, rundt en sving var det stopp. Veien var sperret med piggtråd samt store fat fylt med betong. Spanske riddere var det også lagt ut. Vi var rett og slett kommet til veis ende i Thailand. På den andre siden av sperringen lå Kambodsja. Ubemannet grense men dog med rikelig kameraer samt en militærleir like ved. Jeg tok ett par bilder, så var det bare å snu. Jeg var heller ikke helt sikker på hvor vi var så min venn Google ble aktivert og bedt om å vise oss veien til restauranten hvor jeg hadde lovet å spandere lunch. Google sa 70 km og en drøy time noe som viste seg å stemme. Det ble en tur gjennom små landsbyer og på smale veier hvor farten sjelden kom over 80, men den tidligere nevnte vinden gjorde sitt til at det ikke ble for varmt. Denne utvalgte restauranten er anlagt rundt en kunstig innsjø som det sikkert har kosta skjorta og anlegge, men fint er det blitt og maten er veldig god. Lunch for 2 med kaffe 360 thb (ca 109kr). I mine øyne god valuta for pengene. Under lunchen lagde jeg en fin rute hjemover ved hjelp av Calimoto, ca 80 km og halvannen time. Sola hadde brutt gjennom nå og det var blitt adskillig varmere vinden var litt mindre hissig. Ruta hjem gikk også stort sett på mindre veier dog med att par unntak hvor vi fikk blåst ut litt på 4 felts. Det ble en kaffestopp til før jeg kjørte passasjeren hjem og sa farvel. Det merkes selvsagt at man har noen bakpå det hele blir litt tyngre, men bevares AT'en er fortsatt en drøm å kjøre. Motoressig merket jeg ingen stor forskjell, men det er kanskje fordi jeg fortsatt har til gode å tømme girene. Men det komme nok.
Kommer nok til å bli noen skikkelige langturer med passasjer når det blir skoleferie
Været var overskyet med litt sol nå og da så regntøy hadde vi begge tatt med. Nå i regntiden "bor" regntøyet mitt i toppboksen. Jeg var spent på hvordan sykkelen ville være med passasjer og selvsagt på om passasjeren vill trives. Hun bemerket tidlig på turen at hun satt bedre enn på Kawasakien og at det var mer romslig. Da jeg nevnte været glemte jeg å fortelle at det blåste som ville hælvete med vindkast som virkelig tok tak i både sykkel og folk. Her var det bare å styre i mot og slakke av på farten. Joda jeg har kjørt over norske fjelloverganger i kraftig vind også der med passasjer, men denne vinden kom i noen skikkelig kraftige kast som jeg aldri har opplevd i Norge. Så farten passerte sjelden 100 km/t. En annen ting er at i slik vind hender det at trær velter over veien, noe jeg fikk erfare for to år siden oppe i fjellene i nord Thailand da vi kom rundt en sving i bratt nedover bakke på våt og glatt vei og det plutselig lå ett tre over veien. Så med et i bakhodet tok jeg det pent. For å prøve å finne litt le valgte jeg en vei jeg ikke hadde kjørt før og på disse turene i nærområdet er det selvsagt flaut å bruke kart. Det var en fin vei med gummiplantasjer på begge sider og helt uten annen trafikk. Så, rundt en sving var det stopp. Veien var sperret med piggtråd samt store fat fylt med betong. Spanske riddere var det også lagt ut. Vi var rett og slett kommet til veis ende i Thailand. På den andre siden av sperringen lå Kambodsja. Ubemannet grense men dog med rikelig kameraer samt en militærleir like ved. Jeg tok ett par bilder, så var det bare å snu. Jeg var heller ikke helt sikker på hvor vi var så min venn Google ble aktivert og bedt om å vise oss veien til restauranten hvor jeg hadde lovet å spandere lunch. Google sa 70 km og en drøy time noe som viste seg å stemme. Det ble en tur gjennom små landsbyer og på smale veier hvor farten sjelden kom over 80, men den tidligere nevnte vinden gjorde sitt til at det ikke ble for varmt. Denne utvalgte restauranten er anlagt rundt en kunstig innsjø som det sikkert har kosta skjorta og anlegge, men fint er det blitt og maten er veldig god. Lunch for 2 med kaffe 360 thb (ca 109kr). I mine øyne god valuta for pengene. Under lunchen lagde jeg en fin rute hjemover ved hjelp av Calimoto, ca 80 km og halvannen time. Sola hadde brutt gjennom nå og det var blitt adskillig varmere vinden var litt mindre hissig. Ruta hjem gikk også stort sett på mindre veier dog med att par unntak hvor vi fikk blåst ut litt på 4 felts. Det ble en kaffestopp til før jeg kjørte passasjeren hjem og sa farvel. Det merkes selvsagt at man har noen bakpå det hele blir litt tyngre, men bevares AT'en er fortsatt en drøm å kjøre. Motoressig merket jeg ingen stor forskjell, men det er kanskje fordi jeg fortsatt har til gode å tømme girene. Men det komme nok.
Kommer nok til å bli noen skikkelige langturer med passasjer når det blir skoleferie
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Min blogg
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
I morgen lørdag er det tur for alle lærerne på skolen, meg inkludert. Det er to lærerinner som snart går av med pensjon (pensjonsalderen for lærere i Thailand 60 år) og det feires med tur til en innsjø og alt vil foregå på en flåte. Skolen har leid inn minibuss (les van Toyota Hiace, (joda de selges fortsatt her men under navnte Comuter)). For mange år siden lovet jeg meg selv at jeg aldri skulle sette meg inn i en slik bil som passasjer en gang til og det har jeg tenkt å holde. For at ikke å fornærme noen skyldte jeg på at forsikringen min ikke dekker reiser i slike biler. Det var en grei måte å lyve på. Jeg skal selvsagt være med men kjører i stedet på 2 hjul. Det er en tur på rundt 130 km hver vei så det blir en fin lørdagstur. Min faste passasjer som også er lærerinne ytret ønske om å sitte bak på AT'en i stedet for å sitte i van, noe jeg selvsagt svarte ja til.
Gleder meg til mc tur, flåte og god mat med mine kolleger
Gleder meg til mc tur, flåte og god mat med mine kolleger
Min blogg
Min blogg
God tur og kos dere
Du nevner minibuss (les van Toyota Hiace) … vi har veldig mange turer i de 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- hansiver
- Kontakt:
Har også hatt noen turer i disse, men har alltid vært livredd. Halville sjåfører og kun en tynn blikkplate som skiller deg fra annen trafikk.dypen skrev: 09 aug 2024, 11:29 God tur og kos dereDu nevner minibuss (les van Toyota Hiace) … vi har veldig mange turer i de
![]()
En bekjent tok en slik for ett par år siden, fra Bangkok til Korat. Etter noen mil ba han sjåføren stoppe på en bensinstasjon han ville av. Der fikk han tak i en taxi og fortsatte turen med denne. Etter noen mil tok de igjen van'en han hadde sittet i, den lå i grøfta 3 personer omkom.
Bedre å kjøre sjøl, det blir ikke øl til maten, men det kan jeg heller drikke når jeg komme hjem.
Min blogg
Min blogg
Huff! Har tatt minibuss kun en gang i Thailand og det ble med dethansiver skrev: 10 aug 2024, 02:25 Har også hatt noen turer i disse, men har alltid vært livredd. Halville sjåfører og kun en tynn blikkplate som skiller deg fra annen trafikk.
En bekjent tok en slik for ett par år siden, fra Bangkok til Korat. Etter noen mil ba han sjåføren stoppe på en bensinstasjon han ville av. Der fikk han tak i en taxi og fortsatte turen med denne. Etter noen mil tok de igjen van'en han hadde sittet i, den lå i grøfta 3 personer omkom.
Bedre å kjøre sjøl, det blir ikke øl til maten, men det kan jeg heller drikke når jeg komme hjem.

- hansiver
- Kontakt:
Hadde en hyggelig dag med mine lærerkolleger på lørdag. Det ble 240 km på AT'en og en hel dag på en flåte på en innsjø. Vi snakker en diger flåte som tok oss rundt på en flott innsjø og til en av de få elvene jeg har sett i Thailand som ligner litt på norske elever. En fin dag med god mat og gode venner som startet og sluttet med, for meg, mc tur.
Noen bilder.
Noen bilder.
Min blogg
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
Mandag var det skolefri (Dronningens bursdag) så da var det naturlig å ta med min faste passasjer på en runde. Det ble 250 km, grunnet barnevakt som kom litt sent denne dagen rakk vi ikke lenger tur, men vi fikk da kjørt en fin tur på rolige sideveier litt grusvei og litt 4 felts. Kort sagt en fin kombinasjon.
AT oppførte seg eksemplarisk på grusveien selv med passasjer og jeg tar meg stadig i å tenke; fy faen for en maskin. Med 3000 km passert ser jeg også tegn til at bensinforbruket er på vei ned. Snittforbruk på denne turen på alt mulig av veier og med passasjer 0,43.
På fredag drar jeg på 4 dagers tur alene blir spennende å se hva forbruket blir da. Nei jeg sparekjører ikke, jeg kosekjører
Noen bilder fra mandagens tur.
AT oppførte seg eksemplarisk på grusveien selv med passasjer og jeg tar meg stadig i å tenke; fy faen for en maskin. Med 3000 km passert ser jeg også tegn til at bensinforbruket er på vei ned. Snittforbruk på denne turen på alt mulig av veier og med passasjer 0,43.
På fredag drar jeg på 4 dagers tur alene blir spennende å se hva forbruket blir da. Nei jeg sparekjører ikke, jeg kosekjører

Noen bilder fra mandagens tur.
Min blogg
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
Forrige helg slo forkjølelse og annen drit inn for fullt, så den planlagte langturen (Fredag til mandag) den helgen ble avlyst for min del. Så hører det med til historien at jeg i løpet av lørdag kveld følte meg mye bedre (alkohol er en artig medisin!) derfor bestemte jeg meg for at jeg tar en kortversjon og drar på søndag, føler jeg at det ikke går er det bare å snu. Slik ble det la i vei søndag morgen med høy svettefaktor men desto mer mot. Joda kom fram til kameraten som ble glad for besøk. For å gjøre en kort historie kort: Det ble tidlig kveld og mye svetting i hotellsenga og det var ikke pga kvinnfolk.
Derfor skylder jeg meg selv en ny tur. Start i morgen: destination? Pattaya. Tror det blir bra. Hadde regnet med en lonely rider tur , men min gode venn Danny og hans kone (hun kjører egen mc) blir med. Gleder meg til dette.
Og det er faen ikke hælj ennå. For i helja får Kawaskien ny eier. Bedre plass i carporten men trangt på bankkontoen.
God onsdag
Derfor skylder jeg meg selv en ny tur. Start i morgen: destination? Pattaya. Tror det blir bra. Hadde regnet med en lonely rider tur , men min gode venn Danny og hans kone (hun kjører egen mc) blir med. Gleder meg til dette.
Og det er faen ikke hælj ennå. For i helja får Kawaskien ny eier. Bedre plass i carporten men trangt på bankkontoen.
God onsdag

Min blogg
Min blogg
- Tore L
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Hyggelig å lese om turene dine hansiver
Vi skulle jo dratt ned og besøkt deg og kjørt sammen med deg der nede, hvis jeg hadde turt å kjøre der nede da

Vi skulle jo dratt ned og besøkt deg og kjørt sammen med deg der nede, hvis jeg hadde turt å kjøre der nede da

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
Leser alt her, men den «Pad thai til lunch» ser god ut uten å vite hva det er …
Har vært utallige ganger i Thailand men aldri kjørt selv 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"

- hansiver
- Kontakt:
Er ikke verre å kjøre her enn i Norge så med en kjentmann i front de første milene burde holde. Sykler får man leidTore L skrev: 21 aug 2024, 16:11 Hyggelig å lese om turene dine hansiver![]()
Vi skulle jo dratt ned og besøkt deg og kjørt sammen med deg der nede, hvis jeg hadde turt å kjøre der nede da![]()

Min blogg
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
Som jeg har skrevet tidligere jobber jeg som frivillig på en lokal skole, her driver jeg ett skolekorps på 12 året. Jeg har dog innrrettet meg slik at jeg jobber kun tirsdag til torsdag slik at det er mulighet for langweekend hele tiden.
Denne uken stengte skolen på torsdag, dette fordi lærerene skulle på tur til Bangkok og se på templer og diverse annet av gamle bygg, reisen skulle foregå med buss. Jeg takket høflig nei til turen og bestemte meg for å dra på egen tur. Jeg måtte være tilbake lørdag siden kjøperen av Kawasakien min skulle dukke opp utpå ettermiddagen.
Torsdag morgen møttes vi hjemme hos Danny for en kopp kaffe og planlegging av ruta til Pattaya. Dannys kone skulle også være med så da ble det tre stk Honda, 2 Africa Twin og en Rebel 500. Vi snakket litt om å teste AT'ene våre på litt skikkelig offroad kjøring underveis. Dannys kone var litt skeptisk til dette, en Rebel er ikke laget for offroad. Bi ble derfor enige om at den siste biten tok hun den vanlige veien mens vi ville teste ut litt jungel kjøring. Og slik ble det.
Det ble 20 km på jungelsti og siden det er regntid var det vått og skikkelig glatt, mine Metzler dekk er 40/60 dekk tror jeg og det var glatt noen steder ja. Men ingen uhell men mye gjørme og søle på både maskiner og førere. Det skal bli mer slik kjøring det er helt sikkert skikkelig gøy. Da vi noen timer seinere sjekket inn på hotellet var vi nok de mest skitne og sølete gjestene den dagen. Bukse og støvler ble for min del plassert på verandaen på rommet slik at det kunne tørke til jeg skulle kjøre hjem lørdag.
Danny og kona skulle være i Pattaya helt til mandag, så turen hjem på lørdag ble solotrip. Siden jeg hadde tidspress ble det hovedveier helt hjem. En meget skitten AT leverte også på 380 km med motorvei. Cruisecontrollen på rundt 110 km/t og lite trafikk så det gikk unna.
Vel hjemme viste kjørecomputeren total km 795 km forbruk 0,42 (det går stadig ned) snittfart 78 km/t.
Kawasakien forsvant søndag morgen. Kjøperen dukket opp som avtalt lørdag han så på sykkelen og var fornøyd. Han avslo tilbudet om å prøvekjøre! Søndag morgen kom han tilbake med en van som skulle frakte han og Kawasakien hjem til ett sted sør i Thailand. Alle papirene ble undertegnet og penger overført til min konto. Litt vemodig og se den forsvinne ut porten for siste gang, men jeg tror han får ett godt hjem .
Denne uken stengte skolen på torsdag, dette fordi lærerene skulle på tur til Bangkok og se på templer og diverse annet av gamle bygg, reisen skulle foregå med buss. Jeg takket høflig nei til turen og bestemte meg for å dra på egen tur. Jeg måtte være tilbake lørdag siden kjøperen av Kawasakien min skulle dukke opp utpå ettermiddagen.
Torsdag morgen møttes vi hjemme hos Danny for en kopp kaffe og planlegging av ruta til Pattaya. Dannys kone skulle også være med så da ble det tre stk Honda, 2 Africa Twin og en Rebel 500. Vi snakket litt om å teste AT'ene våre på litt skikkelig offroad kjøring underveis. Dannys kone var litt skeptisk til dette, en Rebel er ikke laget for offroad. Bi ble derfor enige om at den siste biten tok hun den vanlige veien mens vi ville teste ut litt jungel kjøring. Og slik ble det.
Det ble 20 km på jungelsti og siden det er regntid var det vått og skikkelig glatt, mine Metzler dekk er 40/60 dekk tror jeg og det var glatt noen steder ja. Men ingen uhell men mye gjørme og søle på både maskiner og førere. Det skal bli mer slik kjøring det er helt sikkert skikkelig gøy. Da vi noen timer seinere sjekket inn på hotellet var vi nok de mest skitne og sølete gjestene den dagen. Bukse og støvler ble for min del plassert på verandaen på rommet slik at det kunne tørke til jeg skulle kjøre hjem lørdag.
Danny og kona skulle være i Pattaya helt til mandag, så turen hjem på lørdag ble solotrip. Siden jeg hadde tidspress ble det hovedveier helt hjem. En meget skitten AT leverte også på 380 km med motorvei. Cruisecontrollen på rundt 110 km/t og lite trafikk så det gikk unna.
Vel hjemme viste kjørecomputeren total km 795 km forbruk 0,42 (det går stadig ned) snittfart 78 km/t.
Kawasakien forsvant søndag morgen. Kjøperen dukket opp som avtalt lørdag han så på sykkelen og var fornøyd. Han avslo tilbudet om å prøvekjøre! Søndag morgen kom han tilbake med en van som skulle frakte han og Kawasakien hjem til ett sted sør i Thailand. Alle papirene ble undertegnet og penger overført til min konto. Litt vemodig og se den forsvinne ut porten for siste gang, men jeg tror han får ett godt hjem .
Min blogg
Min blogg
- hansiver
- Kontakt:
Da planlegges det for nok en mc tur. Start i morgen fredag 30/8 retur mandag 2/9 eller tirsdag 3/9. Kjøre lengde 1000 - 1300 km kommer nok litt an på været det er fortsatt regntid.
Første etappe 337 km og går til Chayapum for å besøke en nordmann jeg ikke har sett på en stund.
Dagen etter (lørdag) går ferden til Udon Thani og på veien dit blir det stopp hos en kamerat som har en diger farm for litt kaffe og omvising på farmen. Lørdagens etappe blir på ca 380 km.
Fra Udon Thani er jeg pr nå ikke sikker på hvor jeg skal kjøre, det kan bli en tur til Nong Khai og det kan bli tur retning hjemover med stopp i Kohn Kaen. Her får været og humøret bestemme. Siden denne turen blir solo så kan jeg bestemme alt selv.
Første etappe 337 km og går til Chayapum for å besøke en nordmann jeg ikke har sett på en stund.
Dagen etter (lørdag) går ferden til Udon Thani og på veien dit blir det stopp hos en kamerat som har en diger farm for litt kaffe og omvising på farmen. Lørdagens etappe blir på ca 380 km.
Fra Udon Thani er jeg pr nå ikke sikker på hvor jeg skal kjøre, det kan bli en tur til Nong Khai og det kan bli tur retning hjemover med stopp i Kohn Kaen. Her får været og humøret bestemme. Siden denne turen blir solo så kan jeg bestemme alt selv.
Min blogg
Min blogg