Har eksperter og politikkere rett eller feil?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar

Har du spart opp masse midler/penger under covid-19 pandemien?

Avstemmingen ble avsluttet den 22 des 2022, 10:46

Ja, jeg har spart opp en god del midler
5
13%
Jeg har det som før pandemien
22
56%
Nei, utgiftene økte og jeg fikk dårligere råd
12
31%
Mistet jobben eller ble permittert og fikk dårligere råd
0
Ingen stemmer
jeg og/eller partner mistet jobben og bolig, bil eller annen verdifull gjenstand må selges
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 39

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg leser til stadighet i media at alle utnevnte eksperter påstår at vi nordmenn har lagt oss opp fryktelig mye midler under pandemien. Dette går igjen som en begrunnelse og forklaring på at de til stadighet kan sette opp alt av avgifter og utgifter til folk og legger det til grunne for høy inflasjon. Jeg personlig har ikke det selv om jeg har hatt en relativt grei årslønn i mange år. Daglige utgifter på lik linje med alle og vi lever på ingen måte noe råflott liv selv om vi har det bra. Mat på bordet, varmt i hjemmet og alt det som vi anser som normalt. Vi har ikke hytte eller båt som andre anser som en selvfølge, men har prioritert ferier og har bil/mc som som kombinert hobby/nytte.

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at nesten alle som er i en eller annen offentlig stilling hvor de har mulighet eller posisjon til å utgjøre en endring for "folk flest" er sannsynligvis så høyt lønna at de har 10 tusener til overs hver mnd. og derfor ikke berøres. Det er jo nok av media oppslag i disse tider til å underbygge årslønner på mange millioner på utrolig mange av de som skal være våre folkevalgte. Konsekvensen er vel at det ikke betyr noe når prisen på et vanlig A4 liv blir 10.000,- dyrere hver mnd. siden de selv har i bøtter og spann og ser på seg selv som "vanlig" og tror dermed at alle har det slik og ikke evner å ta innover seg alle tragedier som er på vei i de tusen hjem.

Litt av grunnen til at jeg kjører en liten undersøkelse her for å se hvor vi på McSiden er i spekteret og om den jevne nordmann er så uberørt som de påstår er at jeg til daglig jobber med en del mennesker som ikke alltid har det så greit. I den gruppen som stadig blir større er det vondt å både se og høre hva som er på vei. Kanskje jeg tar feil og må i så måte bite i gresset og se etter hvor jeg har bomma totalt. Men jeg er ikke så sikker på det.

Noen som har forslag til formulering av spørsmål og formulering så kom med de. Jeg har startet med 5 alternativer som har en spredning fra godt til helt i bunn.

Admin må gjerne korrigere hvis dette ikke passer, no hard feelings.

Kjør i vei.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av AJ »

Interessant og helt greit med en slik tråd med avstemning/poll :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av iris »

Alle de "utnevnte ekspertene" har gått klin kokos pga. pandemien :lol

Økningen i matpriser har ført til betydelig mindre penger til overs for meg. Dette med tanke på at vi allerede har masse triks for å spare så mye som mulig... Strømmen ble også mye, men vi har fortsatt råd, selv om strømstipend ville være bra (jeg er under 18 selv om jeg er borteboer, og kan derfor ikke få den). Jeg har ikke råd til uforutsette utgifter over noen tusen kr. Sammen med faren min er det sikkert ok, men jeg bør kunne styre min egen økonomi, og det er umulig å finne en jobb som ville passe inn i studiene mine fram til neste år... Det skremmer meg hvor vanskelig det kan muligens bli å bo sammen med partneren min som studenter om noen år, om økonomien ikke spretter tilbake litt/ingen større tiltak er gjort.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... betalingen

Dette her bør fortelle nok om hva som skjer for nylig utdannede folk, samt minimal økning av støtte for nåværende studenter tross økende priser på alt. Det er den gruppen "vanlige nordmenn" som i utgangspunktet har minst penger. Høyere frikort ville ha vært bra...

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av SilverSmurfer »

Selv er jeg ikke typen som bruker så mye penger til vanlig, så personlig utgjorde det ikke noen stor forskjell for meg.

Men det er jo ingen tvil om at det er mange som plutselig begynte å spare til tross for at de aldri har gjort det før, spesielt de som bruker mye penger på forskjellige opplevelser som å stikke ut, dra på konserter og reise. Folk som knapt bruker egen bolig til vanlig som plutselig ble sittende hjemme i månedsvis. Og når de ikke var på byen hele tiden ble det mindre penger på alt fra hudpleiere å frisører til klær.

Et godt eksempel på dette var en kar som nærmer seg pensjonsalder, han eier bolig og fin bil, samt at han har brukt gud vet hvor mange tusen på fiskeutstyr, men han satt på jobben å snakket om hvordan han plutselig hadde så mye penger på konto når måneden var over. For han hadde da faktisk gått en hel karriere uten noen sinne å spare noe, hver måned brukte han det han tjente og hadde ikke en krone til overs når måneden var ferdig. (Bokstavlig talt under 1000 kr på konto hver måned)Men så plutselig under pandemien satt han igjen med 15000 kroner per måned på kontoen. Det hadde han aldri opplevd før i en over 40 år lang yrkeskarriere.

Samtidig så legger jeg merke til andre som har mye dårligere råd enn de tradisjonelt har hatt, både familie og venner. Men dette er gjerne da folk som aldri egentlig har tenkt sparing noen sinne, og som gjerne har hatt litt kredittkort også. Så når utgiftene gikk litt opp, så begynte de med en gang å slite. Samtidig så sier de selv at de har forandret forbruksmønsteret men, jeg ser det egentlig ikke, de har mye de samme holdningene til penger som de hadde før. Dette er forøvrig gjerne de som har barn under 18 års alder.

Men det er jo ingen tvil om at ting har forandret seg, i alle retninger. Noen har det som før, andre har mer oppspart enn før og er travelt opptatt med å bruke det, andre opplever trangere økonomi.

Forøvrig så burde du helst spørre om folk har "Spart om en del midler på grunn av pandemien" i stedet for bare å spørre om de har spart opp midler. Jeg svarte at jeg har det som før, jeg sparte før pandemien, brukte omtrent like mye under pandemien som jeg alltid har gjort og har omtrent samme sparenivå som før. Så pandemien har ikke utgjort en forskjell for min del, mens andre har spart mye på grunn av forandringer i forbruket under pandemien.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig kom jeg ganske godt ut av pandemien vertfall. jobben fikk seg en opptur i omsetning og inntjening, noe som resulterte i en god bonus når året var over. I tillegg fikk jeg noen dager med hjemmekontor og sparte en del på reise til og fra jobb.

Men har forståelse for at andre ikke var like heldige. Spesielt de som befinner seg i restaurantbransjen samt utførte personlige ytelser som frisører etc. Sikkert mange flere som gikk på en smell også.

Kan ikke si jeg brukte mindre penger under pandemien heller, bortsett fra reiseutgiftene som jeg slapp. Snarere tvert i mot. Det ble nok noen trøstekjøp på nett :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av mekkern »

Vil vel si at pandemien og forbruk ikke er i nærheten av det vi ser i dag med økte priser på strøm drivstoff mat renter og annet som akselererer voldsomt i forhold til inntektsøkning.
Hvis man i utgangspunktet personlig har en lønn rundt 8-900000 vil nok muligens forbruket kunne reddes med lønnsøkningen- selv om høye låneutgifter kan gi noe bekymringer sett ut fra forbruk som synes vanlig i denne gruppen med 1.5 mill eller mer i samlet inntekt i husholdningen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 15 des 2022, 17:51 Vil vel si at pandemien og forbruk ikke er i nærheten av det vi ser i dag med økte priser på strøm drivstoff mat renter og annet som akselererer voldsomt i forhold til inntektsøkning.
Hvis man i utgangspunktet personlig har en lønn rundt 8-900000 vil nok muligens forbruket kunne reddes med lønnsøkningen- selv om høye låneutgifter kan gi noe bekymringer sett ut fra forbruk som synes vanlig i denne gruppen med 1.5 mill eller mer i samlet inntekt i husholdningen.
Nei, men så er det heller ingen som påstår at pandemien alene er ansvarlig for de økte kostnadene. Vi står midt oppe i en svært kompleks økonomisk situasjon hvor blant annet Brexit, Covid, krigen i Ukraina og det grønne skiftet har påvirket de økonomiske utsiktene.

En nedgang må forventes, det er ikke realistisk at alle skal ha like god økonomi som de hadde før, i en situasjon som den vi er i per dags dato. Men tross alt, så har vi det langt bedre i Norge enn i alle omliggende land. Og i Storbritannia er det helt krise i forhold til det vi ser her.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av JoeHugin »

Jeg ble permittert i 2020 og har betalt på støtten jeg fikk siden 2021, i tillegg har rente på huslån økt med flere tusen i mnd. Så har det trangere enn før Råna, men klarer meg fordi jeg har en veldig godt lønnet jobb.

Men problemet kommer jo når vi har en finansminister som tar medianlønn på to personer som nettolønn (og ikke brutto som det oppgis som) og regner på hvor mye man sitter igjen med etter en million i netto inntekt.
Helt utrolig at det går an 😂

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Audi Mannen »

SilverSmurfer skrev: 15 des 2022, 23:04
mekkern skrev: 15 des 2022, 17:51 Vil vel si at pandemien og forbruk ikke er i nærheten av det vi ser i dag med økte priser på strøm drivstoff mat renter og annet som akselererer voldsomt i forhold til inntektsøkning.
Hvis man i utgangspunktet personlig har en lønn rundt 8-900000 vil nok muligens forbruket kunne reddes med lønnsøkningen- selv om høye låneutgifter kan gi noe bekymringer sett ut fra forbruk som synes vanlig i denne gruppen med 1.5 mill eller mer i samlet inntekt i husholdningen.
Nei, men så er det heller ingen som påstår at pandemien alene er ansvarlig for de økte kostnadene. Vi står midt oppe i en svært kompleks økonomisk situasjon hvor blant annet Brexit, Covid, krigen i Ukraina og det grønne skiftet har påvirket de økonomiske utsiktene.

En nedgang må forventes, det er ikke realistisk at alle skal ha like god økonomi som de hadde før, i en situasjon som den vi er i per dags dato. Men tross alt, så har vi det langt bedre i Norge enn i alle omliggende land. Og i Storbritannia er det helt krise i forhold til det vi ser her.
Gode poeng, det er veldig mange faktorer som traff verden på en gang. Totalen kan bli katastrofal for mange og ja.... mange har det mye verre i andre land som også er våre naboer enn vi har i Norge, men det er en mager trøst til de som virkelig sliter allerede nå.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Audi Mannen »

JoeHugin skrev: 16 des 2022, 00:28 Jeg ble permittert i 2020 og har betalt på støtten jeg fikk siden 2021, i tillegg har rente på huslån økt med flere tusen i mnd. Så har det trangere enn før Råna, men klarer meg fordi jeg har en veldig godt lønnet jobb.

Men problemet kommer jo når vi har en finansminister som tar medianlønn på to personer som nettolønn (og ikke brutto som det oppgis som) og regner på hvor mye man sitter igjen med etter en million i netto inntekt.
Helt utrolig at det går an 😂
Det er vel det de er vant til selv og som jeg skrev...... de tror jo selv at de er lik den jevne borger. Det er jo litt derfor mange av våre folkevalgte kanskje er litt vel mye i utakt med "real life" og hvordan det kanskje kan være for en stor del av befolkningen.
Statistikken på avstemningen som i aller høyeste grad er ubrukelig i noen fakta måling, men kun 9% foreløpig sier de har spart midler. resten er delt på lik eller dårligere økonomi. Så langt holder min teori på dette nivået at den jevne nordmann har faktisk ikke lagt seg opp midler. 9% representerer vel også godt den delen av befolkningen som faktisk tjener godt og har midler nok og foreløpig så baserer alle disse utsagnene og begrunnelsene i media og av ekspertene seg på 9% av befolkningen i vår veldig uhøytidelig poll. Men jeg tror at vi på MCSiden representere jevnt over hele samfunnslaget og at det derfor er i riktig retning. tiden vil vise.
Ducati Multistrada V4S - 2021

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av SilverSmurfer »

9% er nok til å skape en prisøkning, det skal ikke så mange til før man får drastiske utslag. Det som skal til er stort sett et misforhold mellom tilbud og etterspørsel.

Det blir litt som om du skulle ha valgt ut 100 000 festglade nordmenn, og gitt dem 25 000 kroner hver 1. Mai. Da kan du banne på at det hadde vert mye mer press på utestedene og konserter de neste par månedene.

Samtidig så er mye av greia hvordan forbruker har forskjøvet seg. For eksempel skjermkort og gaming, når pandemien inntraff var det mange som måtte bruke mer tid hjemme, og derfor kjøpte seg gaming utstyr. I tillegg til det gikk jo krypto bananas. Så skjermkortet jeg kjøpte i august 2020 for ca 9300 kroner endte opp med å doble seg i pris og kostet plutselig 18500 kroner i stedet i 2021 og første halvdel av 2022.

Mens nå har det roet seg kraftig etter hvert som samfunnet har blitt åpnet opp og presset er redusert, og du kan enkelt få tak i skjermkort til den prisen jeg betalte i 2020.

Liknende ting skjedde med for eksempel bruktbiler, det var mange bilprodusenter som ikke klarte å produsere nok nybiler grunnet mangel på databrikker, så markedet ble forskjøvet. Og plutselig kostet 4 år gamle bruktbiler mer enn nye biler, fordi de nye hadde så ekstrem leveringstid.

Det ligger fremdeles igjen, bruktbiler er enormt mye dyrere nå i 2022 enn de var i begynnelsen av 2020. Selv om det begynner å roe seg igjen. Og det problemet var jo også mye større i USA enn i Norge og Europa.

Det jeg vil frem til her er at oppsparte midler og forskyvd forbruk ikke trenger å være noe veldig stort før det plutselig presser prisene opp massivt på enkelte områder. Og de oppsparte midlene har gitt store utslag på enkelte vargrupper, men de har jo nesten ingen del av skylden for bensinprisene eller matprisene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av mekkern »

Bruktbiler- der snakker man vel om brukte ELbiler- de vanlige har stort sett falt mer i pris enn tidligere normal.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Norsense »

Vi har ca. 800 inn som husstand(2 voksne 1 barn). Det betyr at en stor del av inntekten allerede før "pandemien" gikk til energivarer. Spareraten endret seg heller ikke vesentlig da kulturtilbud, restaurant, reiser etc. allerede var kuttet. Når vi opplever den ekstreme inflasjonen i denne type varer er det ganske merkbart. Vi klarer oss greit, men det blir jo enda mindre til luksus. Mange sliter mye mer enn oss. Spesielt dramatisk er det for enslige med forsørgeransvar. Jeg er redd for at dette kommer til å bli ganske mye verre før det blir bedre.

Heldigvis disponerer jeg MC gratis mot lagring og service. "Dessverre" tror jeg det er store muligheter for prisfall på luksusvarer som MC, båt, hytte etc. Rett og slett for det disse varene blir tilgjengelig for en mindre del av befolkningen. Dette er jo også en ønsket utvikling mht. "det grønne skiftet" der målet ser ut til å være en liten overklasse og en stor underklasse.

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av Norsense »

Når det gjelder bruktbilmarkedet har vel dette vært holdt kunstig oppe av høy eksport. Med fare for å virke vel pessimistisk, tror jeg den effekten allerede er tatt ut nå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har eksperter og politikkere rett eller feil?

Legg inn av AJ »

Politikerne som folk flest har vært med på å velge inn på Tinget jobber målrettet med denne virksomheten overfor det norske folk:
hjernevask.gif
Men mye tyder på at stadig flere ikke lenger tror på alle fortellingene vi blir fortalt av disse politikerne og alle "ekspertene" der ute som får lov til å komme til orde.
Kan det være slik at svært mye av det vi blir fortalt slett ikke samsvarer med virkeligheten?

Kan vi vente oss et aldri så lite folkeopprør etter hvert?

Kanskje vi endelig kommer dit denne personen fryktet? At folk flest ikke lenger sluker alt de blir fortalt, men aktivt søker informasjon og kunnskap om tingenes tilstand?
GHB.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar