Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av SilverSmurfer »

Finnes det noen mulighet for gjennomføring av 230v strømkabel gjennom et lukket vindu? Feks brede/flate kabler?

Har behov for litt utendørs strøm nå i desember.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er det dårlig med.
Ville nok boret meg ut gjennom veggen og satt opp et utestikk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 10 des 2022, 18:20 Finnes det noen mulighet for gjennomføring av 230v strømkabel gjennom et lukket vindu? Feks brede/flate kabler?

Har behov for litt utendørs strøm nå i desember.
Høres ut som (hvis jeg forsto deg rett) som en usedvanlig dårlig ide i så tilfelle.

Jeg tror nok et hull i veggen og et stikk er veien å gå ja :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 10 des 2022, 21:54
SilverSmurfer skrev: 10 des 2022, 18:20 Finnes det noen mulighet for gjennomføring av 230v strømkabel gjennom et lukket vindu? Feks brede/flate kabler?

Har behov for litt utendørs strøm nå i desember.
Høres ut som (hvis jeg forsto deg rett) som en usedvanlig dårlig ide i så tilfelle.

Jeg tror nok et hull i veggen og et stikk er veien å gå ja :)
Det finnes jo produkter som er spesifikt laget for formålet. Feks: https://flatcables.eu/window-extension- ... n%E2%80%9D

Tror ikke det er noe særlig risiko forbundet med å bruke en slik en til å sette på noen julelys. Men vet ikke helt om de finnes i Norge.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av Bjerknez »

jeg synes nå dette så litt skummelt ut jeg da, sett fra et komersielt ståsted. Om man setter på et julelus, en kaffetrakter eller en krølltang i den andre enden har jo ikke så mye å si. Det er fortsatt 220V live som går gjennom kabelen. En skade på kabelen etter et vindu som åpnes og lukkes vil nok i de fleste tillfeller gjøre at sikringen ryker ved kortslutning, men hva med andre som kommer i kontakt med den skadede kabelen?

Alt er selvsagt mulig og trolig kommer du unna med en slik løsning, men jeg vil vel ikke akkurat kalle det en god løsning. Å legge it en egen kurs rett fra sikringsskap koster kun rundt 2-3.000 kroner gjort av elektriker. Det hadde vært min goto. :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 11 des 2022, 05:38 jeg synes nå dette så litt skummelt ut jeg da, sett fra et komersielt ståsted. Om man setter på et julelus, en kaffetrakter eller en krølltang i den andre enden har jo ikke så mye å si. Det er fortsatt 220V live som går gjennom kabelen. En skade på kabelen etter et vindu som åpnes og lukkes vil nok i de fleste tillfeller gjøre at sikringen ryker ved kortslutning, men hva med andre som kommer i kontakt med den skadede kabelen?

Alt er selvsagt mulig og trolig kommer du unna med en slik løsning, men jeg vil vel ikke akkurat kalle det en god løsning. Å legge it en egen kurs rett fra sikringsskap koster kun rundt 2-3.000 kroner gjort av elektriker. Det hadde vært min goto. :)
Har tenkt tanken, men det er nok heller snakk om 4000-5000 kroner for en ekstra utekontakt m/ kurs. Og jeg planlegger ikke å bli boende i min nåværende bolig lenge nok til at det er verdt kostnaden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av Bjerknez »

https://www.elektroimportoren.no/ferdig ... oduct.html

Ikke sikkert du trenger egen kurs da...?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 11 des 2022, 06:03 https://www.elektroimportoren.no/ferdig ... oduct.html

Ikke sikkert du trenger egen kurs da...?
In for a penny, in for a pound? :p

Kunne sikkert ha fått det til uten, men hvis det først skal monteres en utekontakt så blir det gjort på en måte som sikrer eventuelle fremtidige behov som feks drift av verktøy på den siden av huset.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av FredrikE24 »

Egen kurs? Hvorfor skal man mekke til egen kurs for et utestikk? Også koster det langt mer enn 3000kr.

Det er lov å forlenge en kurs i nærheten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 des 2022, 09:24 Egen kurs? Hvorfor skal man mekke til egen kurs for et utestikk? Også koster det langt mer enn 3000kr.

Det er lov å forlenge en kurs i nærheten.
For 3 år siden la jeg egen kurs ned til kjelleren. Inkludert jobb og utstyr kostet dette 3500 kroner. Ferdig med dobbelt stikk. Da hadde jeg ledig plass til en kurs i sikringsskap.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av FredrikE24 »

Da jeg la opp en ny kurs i sommer kostet bare materialene 1500kr. Så tok det hele dagen å gjøre det skikkelig. Tipper det ville kostet 9-10000kr å få gjort det eksternt.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av mekkern »

Sett strømforsyningen inne og trekk en lavvolt ledning gjennom vindusramma.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 des 2022, 09:36 Da jeg la opp en ny kurs i sommer kostet bare materialene 1500kr. Så tok det hele dagen å gjøre det skikkelig. Tipper det ville kostet 9-10000kr å få gjort det eksternt.
Hele dagen?

Han som var her la kabel fra sikringsskap (16a) boret gjennom betonggulv strakk den videre ned i krypkjeller og ut i "furtebua" hvor han monterte et stikk. Han holdt på i litt over en time. Jobben bke utført (for en gangs skyld) helt etter boken. Ja, det var et kjent oppegående lokalt elektrikerfirma som tok på seg jobben.

Jeg fikk priser fra 3.500 til tett oppunder 5.000. (Mittanbud).

Kan ikke forstå hvorfor dette skulle tatt en dag. Kanskje hvis man er fersk og trenger litt ekstra tid, men han som var her var vertfall kjapp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 des 2022, 10:09 Sett strømforsyningen inne og trekk en lavvolt ledning gjennom vindusramma.
Ja, det hadde jeg vertfall heller gjort.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forlengerkabel for vindusgjennomføring?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 11 des 2022, 10:19
FredrikE24 skrev: 11 des 2022, 09:36 Da jeg la opp en ny kurs i sommer kostet bare materialene 1500kr. Så tok det hele dagen å gjøre det skikkelig. Tipper det ville kostet 9-10000kr å få gjort det eksternt.
Hele dagen?

Han som var her la kabel fra sikringsskap (16a) boret gjennom betonggulv strakk den videre ned i krypkjeller og ut i "furtebua" hvor han monterte et stikk. Han holdt på i litt over en time. Jobben bke utført (for en gangs skyld) helt etter boken. Ja, det var et kjent oppegående lokalt elektrikerfirma som tok på seg jobben.

Jeg fikk priser fra 3.500 til tett oppunder 5.000. (Mittanbud).

Kan ikke forstå hvorfor dette skulle tatt en dag. Kanskje hvis man er fersk og trenger litt ekstra tid, men han som var her var vertfall kjapp.
Litt enklere enn her da, og sikkert ganske mye kortere. Så skulle jeg samtidig etablere en fordeling ute, med utestikk, utelamper m/skumringsbryter og tilførsel til utedelen på varmepumpe med arbeidsbryter. Bare det å fiske ned røret fra loftet og sette inn skapmuffe uten tilgang på skapets overside er jo ikke akkurat enkelt.
Poenget mitt er at det å legge opp en ny kurs kan koste så mangt.

Svar