Vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vinterlagring

Legg inn av Cbr »

Er en CTEK lader jeg har å er beregnet på å stå på hele vintern (batteriet får en puls når spenningen synker. Holder batteriet i trim når det ikke benyttes. Laderen kan stå på flere måneder.) Spurte en på jobb som er over 50 å har vært kjørelærer. Han sa det er noe gammelt så henge igjen at en ikke skal vedlikeholds lade hele vinteren. Kan hende ifra den gang en ikke hadde slike ladere som en har nå. Han fikk ikke kona si til å gå over til den nye måten men hennes mc. Ellers fikk jeg beskjed om å bruke føner på kjøleribbene før start. Men jeg tar heller å får ann inn ei dør å inn i huset til ann er oppvarma. Så tar jeg en start rett utfor garasjen i friluft. Kanskje 1-2 gang før sesong start, for å smøre. Har lada batteriet slik 3 vintre nå uten problem.

Han sa og at hvis batteriet fryser så skiller væskene seg inni batteri å en må ta det ut å riste det for å blande væskene igjen, lade litt så riste igjen så lade ferdig. Ellers kan en lade batteriet til kuene komme hjem å ikke få lada det.

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Vinterlagring

Legg inn av Siggen »

Hva med og ta ut batteriet og sette det bak sofaen gjennom vinteren :janikk , Frosne utladete batterier forringer levetiden.

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring

Legg inn av mekkern »

batterier har ingenting i varmen å gjøre når du skal lagre det-det beste er faktisk å full-lade det og putte det i fryseren.
da er det helt topp på våren uten å tape seg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vinterlagring

Legg inn av Cbr »

Næh, har orden på det nå.

Pollti

Re: Vinterlagring

Legg inn av Pollti »

Helt riktig mekkis ! Det minner meg på at batteriet til Kim Il antagelig er dødt nå.... Jeg prøvde å starte den på julaften men det ville den ikke gjøre. Så skrek HG ut kommandoer via mobilen så jeg glemte all fornuft og spratt opp i grunnstilling og gikk i strak hanemarsj for å utføre hennes diktatoriske ordrer og glemte batteriet og å sette det på lading... Ække lett å være tøffelhelt bestandig. Alt har sin pris :scratch Men batterier skal lagres kaldt. Lad det opp om høsten og koble fra minus polen. Risteteorien har jeg ikke hørt om før men det er mulig jeg prøver den til uka.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vinterlagring

Legg inn av Cbr »

Riste teorien iforhold til at batteriet har frosset å væskene har skilt seg å en får ikke til å lade batteriet. Ikke hatt frosset batteri, så har ikke hatt behov for å prøve det ut enda.

Pollti

Re: Vinterlagring

Legg inn av Pollti »

Siggen skrev:Hva med og ta ut batteriet og sette det bak sofaen gjennom vinteren :janikk , Frosne utladete batterier forringer levetiden.


Nå begynner jeg å bli litt lei av sånne innlegg, du har også ikke forstått noe selv etter mine mange innlegg om batterier.... Kanskje vi er brødre for alt hva jeg vet ? Pleier ikke å høre på fornuft jeg heller :notworthy:

Lad batteriet ditt ved opplag.
Når batteriet er ladet la det hvile 24 timer. Sjekk væskenivå og lad det opp igjen.
Koble så fra minuspolen.
Finn frem akebrett og klargjør snøfreseren.
I januar, hvis du husker på det, lad det opp igjen bare for å ha god samvittighet.
Før du tar mopeden ut av opplag så lader du igjen.

Jeg har mere enn doblet levetiden på mine batterier med å følge denne oppskriften. Kobler ikke fra minuspolen da men det er bare fordi jeg er så gørra lat ! Det er dessverre en myte at batterier overvintrer best i stuetemperatur mens sannheten er : Jo kaldere, jo bedre ! Du kan godt lagre batteriet i dypfryseren, det har det bare godt av er jeg fristet til å si.


"Frosne utladete batterier forringer levetiden."

Det stemmer, det er derfor du skal gjøre som beskrevet ovenfor :prf Levetiden på batteriene dine vil øke betraktelig.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Vinterlagring

Legg inn av Intruder »

Det er ikke alltid vi vanlige trafikkforbrytere følger ditt og andre polltiers råd, :lol
noen til ergrelse , andre til sorg. =;
Dere er i mange bygdelag mye påpratet og lite aktet, :knegg
uten at jeg vil navngi noen. :notlistening 8) :banansplit
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7605
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring

Legg inn av mekkern »

Har et batteri blitt tømt for strøm og frosset er det nok bare å resirkulere... da har nok platene ini blitt sprengt i stykker...
grunnen til at det fryser er at syra ligger i platene og det er nesten rent vann i cellene..riste på det er helt bortkastet og virvler bare opp bunnslam som kortslutter det lille som eventuellt er igjen av funksjon...
batterier er faktisk så sære at har du tømt et batteri fullstendig for strøm så får du aldri mer enn ca 80%kapasitet selv om det er nesten nytt..

i nødens stund kan en jo tømme batteriet og helle på ny syre hvis det ikke er mekanisk skadd..
enklere og bedre-kjøpe nytt.

men for all del-fritt land fritt valg. ;-) ;) og det er jeg glad for,for det hender at jeg bæsjer i skuffen for jeg bare MÅTTE teste.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vinterlagring

Legg inn av Cbr »

Ok. Lure på å skaffe nytt å sette i, føre var.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av tagesk »

Jeg for min del vil anbefale å oppbevare batteriet i sykkelen, og la sykkelen stå ved Middelhavet om vinteren.
Avslutt sesongen med en tur hit, og start sesongen med en tur hjem.

RyanAir flyr deg til Middelhavet for en hundrings eller to gjennom hele vinteren.
Så kan du kjøre noen tusen km mens vennene dine har batteriet sitt i fryseren (som om det ikke er kaldt nok i Norge).

Jeg spøker ikke.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37934
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

En artig tanke... :-k
En lang og forhåpentligvis trivelig tur i september, eller hvis man er riktig heldig, i løpet av noen fine oktober-dager: tilbringe noen dager i vakre Toscana, for deretter å fly hjem igjen og fly tilbake igjen nå våren melder sin ankomst for å virkelig få kjørt seg som første tur i den nye sesongen tilbake til gamlelandet...

Liker tanker, jeg!
Men er redd den kanskje passer best for uredde unge MCister og ikke middelalderfarere som gjerne vil være middelhavsfarere, men som kanskje ikke orker slike etapper...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av tagesk »

AJ skrev: Liker tanker, jeg!
Og en helg med kjøring i november, pluss en tur i påsken......
Noe av poenget må jo være å kjøre om vinteren.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vinterlagring

Legg inn av Cbr »

Ha MC stående ved middelhavet? Da blir den jo stjålen med engang da, eller tippa uti.

De salte å strør mye sand i Norge, jeg tror jeg har mc lengre hvis jeg ikke kjøre på vinteren. Samt ikke mulig å klemme på (innenfor fartsgrenser), slik en kan på tørre sommervær veier. Å jeg likte ikke å ha på meg den svære bobblete textil jakka, ikke min stil. Men det er meg.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Vinterlagring

Legg inn av Cbr »

Vinterlagring og dekorasjon i stuå.

Bilde

Svar