TET Portugal og Spania
Re: TET Portugal
Torsdag kjøredag 6 og mer og mer teknisk
Youtube snutt fra veien under her
Overnatting på sjarmerende hotell i Lousa, tror de dropper å ta ned julepynten der og lar den henge oppe
Youtube snutt fra veien under her
Overnatting på sjarmerende hotell i Lousa, tror de dropper å ta ned julepynten der og lar den henge oppe
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal
Tror bare slik plastballer for at ikke fly skal kjøre inn i kraftledningerGammelsmurfen skrev: ↑09 mai 2023, 17:46 Fantastisk! Det ser ut som en knalltur. Er det en rekke varmluftsballonger vi ser i bakgrunnen på det bildet av dere på broen?
Dersom alt i høyre bildehalvdel er det også så teller jeg kanskje 8 stk om man ser veldig godt etter, men de prikkene mot bakken kan være noe annet på bakken også...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal
Fredag og kjøredag 7. Fortsatt til dels teknisk og mye fin natur. Og en del skikkelig kule landsbyer med hus i stein Og noen helt fantastiske asfaltveier som ikke står noe tilbake fra alpepass så short cuts og transport ble i en del tilfeller nesten høydepunkter for dagen, vi kjører alle asfalt også, personlig noe av det morsomste jeg gjør
Videonsnutt fra bakken under HER
Videonsnutt fra bakken under HER
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal
Lørdag 6. mai og siste kjøredagen. Vi la ikke listen for høyt, halvtime asfalt til TET og kanskje 1.5t på TET men fin løype så bra avslutning for offroaddelen for denne gang.
Da var vi bare en times tid fra Porto på asfalt langs Douro elven. Av erfaring vet jeg det alltid er masse kø og fartssoner inn mor større byer det være seg Bergen, Stavanger eller Trondheim. Men ikke slik i Portugal, helt tomme veier på kjempefin svingete vei helt inn i byen. Helt merkelig men nesten alle veiene i Portugal er nesten tomme for biler. Og det er ofte helt stille i byene også, pussig
Vel fremme i Porto tok vi (som nå var 2 da de 2 andre altså lagret sykkelen annet sted) lunch og vasket syklene før vi kjørte til Rafael som hadde en gigantgarasje. Tror egentlig en gammel sidevei de har bygget tak over. Spurte hvor lenge de hadde hatt bygningen og han pekte på årstall hugget inn i steintrappa (som i sin tid da har vært utendørs) hvor sto 1773, hadde vært i konas families eie siden da. Så 250 år er jo en stund
Ingen ende på gjestfriheten så han ringte å ordnet hotell. ganske kult konsept med front med resepsjon og frokost etc i steinbygg men i bakgården var det kontainerrom med køyesenger. Høres lite sjarmerende ut men hele fronten i glass, hvitmalt og med fullt bad på hvert rom så funket som ei kule. Og en kjempefin plass med bar og sitteplasser hvor også mange som ikke var gjester kom for å ta en øl.
Viste seg at var russefeiring i byen men de gjør det unna på et døgn og litt mer stil en den norske kjeledressen så mye liv i byen.
Da var vi bare en times tid fra Porto på asfalt langs Douro elven. Av erfaring vet jeg det alltid er masse kø og fartssoner inn mor større byer det være seg Bergen, Stavanger eller Trondheim. Men ikke slik i Portugal, helt tomme veier på kjempefin svingete vei helt inn i byen. Helt merkelig men nesten alle veiene i Portugal er nesten tomme for biler. Og det er ofte helt stille i byene også, pussig
Vel fremme i Porto tok vi (som nå var 2 da de 2 andre altså lagret sykkelen annet sted) lunch og vasket syklene før vi kjørte til Rafael som hadde en gigantgarasje. Tror egentlig en gammel sidevei de har bygget tak over. Spurte hvor lenge de hadde hatt bygningen og han pekte på årstall hugget inn i steintrappa (som i sin tid da har vært utendørs) hvor sto 1773, hadde vært i konas families eie siden da. Så 250 år er jo en stund
Ingen ende på gjestfriheten så han ringte å ordnet hotell. ganske kult konsept med front med resepsjon og frokost etc i steinbygg men i bakgården var det kontainerrom med køyesenger. Høres lite sjarmerende ut men hele fronten i glass, hvitmalt og med fullt bad på hvert rom så funket som ei kule. Og en kjempefin plass med bar og sitteplasser hvor også mange som ikke var gjester kom for å ta en øl.
Viste seg at var russefeiring i byen men de gjør det unna på et døgn og litt mer stil en den norske kjeledressen så mye liv i byen.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal
Flyet hjem søndag gikk ikke hjem før kl16 så rakk å være litt turister i Porto også, fin by så vel verdt et besøk
Så var det fly hjem via Amsterdam og snill kone som hentet oss på Torp sent på kvelden, alle var enige om at hadde vært en bra tur
Så var det fly hjem via Amsterdam og snill kone som hentet oss på Torp sent på kvelden, alle var enige om at hadde vært en bra tur
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2637
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: TET Portugal
Nydelig "Pingvin
Mye rå kjøring, fantastiske plasser og fin natur.
Joda, Portugal frister igjen... bare å drømme seg vekk, men nå om en liten mnd, blir det Dolomittene for meg :)
Så får jeg vurdere å sende ned en lettvekter i 2025, til vinterhygge og adspredelse, mens stormene raser her hjemme
Mye rå kjøring, fantastiske plasser og fin natur.
Joda, Portugal frister igjen... bare å drømme seg vekk, men nå om en liten mnd, blir det Dolomittene for meg :)
Så får jeg vurdere å sende ned en lettvekter i 2025, til vinterhygge og adspredelse, mens stormene raser her hjemme
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TET Portugal
Ingen dårlig erstatning
Ta en stopp i Ortisei og ta først gondol sørover opp til Seiser Alm og så gondol nord-øst til Seceda, begge har fantastisk utsikt uten at du trenger å gå en meter fra toppstasjonen. Om du ikke alt har vært der da (men tåler en gjenvisitt uansett).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal
Kollega med interesse for bilder, droner og videokamera lurte meg til å kjøpe insta360 og må si utrolig brukervennlig på alle måter. tar liten plass i sekken, rask å fyre opp og lett å redigere på mobilen selv om nybegynner enda. Tiny Planet effekten hvor egentlig bare zoomer max ut er litt morsom
Får ikke linket opp youtube som vanlig siden blir såkalt short video ser det ut som så KLIKK HER for å se video.
Får ikke linket opp youtube som vanlig siden blir såkalt short video ser det ut som så KLIKK HER for å se video.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal og Spania
Så var tilbake til Portugal igjen forrige fredag, litt god mat sammen med Rafael som hadde passet på syklene våre i Porto på kvelden før hentet syklene lørdag morgen. Ikke alt for ambisiøst førte dagen, kvelden tilbragt i Modim de Basto med en nyere totalt usjarmerende del men også en eldre trivelig del hvor fant lokal restaurant.
Men hovedårsaken til at bodde her var å begynne påfølgende dag opp til den karakteristiske toppen med kirke på toppen utenfor byen. Dvs. tradisjonen tro våkner jeg tidlig og tusler rundt en time eller to før de andre står opp, gikk opp noen trapper og befant meg plutselig på katolsk kirkegård hvor hadde fantastisk utsikt til soloppgang over fjelltoppen.
Etter hvert var alle klare på sykkelen og kjørte på nydelig vei på asfalt opp til toppen, perfekt start på kjøredagen
Så var det slutt på kosekjøringen, rett ut på steinete kjerrevei ned fra toppen så var vi gang. Ett parti var det spor brolagt med store steiner, mistenker rimelig gammelt, litt krevende og bratt med morsomt og annerledes.
Endte dagen i Chaves, fullførte mesteparten av planlagt rute men hoppet av litt før så ikke skulle bli alt for sent.
Men hovedårsaken til at bodde her var å begynne påfølgende dag opp til den karakteristiske toppen med kirke på toppen utenfor byen. Dvs. tradisjonen tro våkner jeg tidlig og tusler rundt en time eller to før de andre står opp, gikk opp noen trapper og befant meg plutselig på katolsk kirkegård hvor hadde fantastisk utsikt til soloppgang over fjelltoppen.
Etter hvert var alle klare på sykkelen og kjørte på nydelig vei på asfalt opp til toppen, perfekt start på kjøredagen
Så var det slutt på kosekjøringen, rett ut på steinete kjerrevei ned fra toppen så var vi gang. Ett parti var det spor brolagt med store steiner, mistenker rimelig gammelt, litt krevende og bratt med morsomt og annerledes.
Endte dagen i Chaves, fullførte mesteparten av planlagt rute men hoppet av litt før så ikke skulle bli alt for sent.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2637
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: TET Portugal og Spania
Herlig "Pingvin"
MEEER
MEEER
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TET Portugal og Spania
Tradisjonen tro tidlig oppe og tuslet rundt i Chaves, veldig fin by innenfor gammel bymur og en separat borg i utkanten, absolutt verdt besøk om i traktene.
Mye vindmøller med tilhørende veinett, ganske høyt tror rundt 1000moh havet her på grensen til Spania (var for øvrig så vidt innom Spania dagen før også).
Lunch stopp, kan være langt mellom cafeene så har med propan og Real turmat i back-up så måtte ty til dette men har sin sjarm det også.
Med 5 sykler og 8 slanger (2 av os har mousse foran) skal det mye til å unngå punktering i løpet av en uke offroad. Men etter å ha skiftet slange 3 ganger men fremdeles mistet luft måtte vi hangle oss til Breganca for enda en natt i Portugal.
Mye vindmøller med tilhørende veinett, ganske høyt tror rundt 1000moh havet her på grensen til Spania (var for øvrig så vidt innom Spania dagen før også).
Lunch stopp, kan være langt mellom cafeene så har med propan og Real turmat i back-up så måtte ty til dette men har sin sjarm det også.
Med 5 sykler og 8 slanger (2 av os har mousse foran) skal det mye til å unngå punktering i løpet av en uke offroad. Men etter å ha skiftet slange 3 ganger men fremdeles mistet luft måtte vi hangle oss til Breganca for enda en natt i Portugal.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: TET Portugal og Spania
Ble litt ekstra tid til seighseeing i Bragenca neste morgen mens ventet på at verksted skulle ordne bakhjulet på Yamahaen. Men Braganca er (også) en veldig fin by, borg i soloppgang:
EU sponset (antar jeg) gangvei langa elven men gikk ikke helt etter planen når skulle under denne broen
Kom oss etter hvert videre med ny slange på Yamahaen litt utpå dagen men var på etterskudd da måtte brekke av til Braganca dagen før og siden sent ute bestemte vi oss for kort asfaltdag til Ponferrada i Spania. Som er helt OK da utrolig mye svingete veier i Portugal men lykken varte bare 15min da Yamahaen igjen sto på flatt bakhjul Heldigvis ordnet NAF opp og sendte kranbil tilbake til Braganca mens vi andre dro videre til Ponferrada, ingen vits i at alle skulle lide.
Teaser: Vært litt lite bilder fra veier enda, ikke vært slik veldig spennende natur selv om helt OK og bra kjøring, men fra nå begynner det å hjelpe seg!
EU sponset (antar jeg) gangvei langa elven men gikk ikke helt etter planen når skulle under denne broen
Kom oss etter hvert videre med ny slange på Yamahaen litt utpå dagen men var på etterskudd da måtte brekke av til Braganca dagen før og siden sent ute bestemte vi oss for kort asfaltdag til Ponferrada i Spania. Som er helt OK da utrolig mye svingete veier i Portugal men lykken varte bare 15min da Yamahaen igjen sto på flatt bakhjul Heldigvis ordnet NAF opp og sendte kranbil tilbake til Braganca mens vi andre dro videre til Ponferrada, ingen vits i at alle skulle lide.
Teaser: Vært litt lite bilder fra veier enda, ikke vært slik veldig spennende natur selv om helt OK og bra kjøring, men fra nå begynner det å hjelpe seg!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6990
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: TET Portugal og Spania
Flotte bilder og en flott tur
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: TET Portugal og Spania
Dette ser jo veldig flott, skulle gjerne vært på en sånn tur Og må si at du tar veldig fine bilder
Re: TET Portugal og Spania
Ponferrada i Spania også ålreit by med borg og greier men mye fulle hoteller, tro mye fordi ramler inn engelskmenn på ferger til Santander og Bilbao. Så havnet på hotell litt i utkanten men fin soloppgang over Repsol-stasjonen ved siden av hotellet
Nå begynte naturen å bli litt mer spennende ref bilde i forrige post og høye fjell, her er vi på nesten 1800moh
Mer fine veier:
Og noen fine fjellveier på asfalt er aldri feil
Nå begynte naturen å bli litt mer spennende ref bilde i forrige post og høye fjell, her er vi på nesten 1800moh
Mer fine veier:
Og noen fine fjellveier på asfalt er aldri feil
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days