En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av JoeHugin »

Det der er en "multikutter", det de fleste assosierer med en Dremel er en liten roterende slipemaskin.
https://www.clasohlson.com/no/p/41-2633 ... 84QAvD_BwE

Men kan jo si at det i mange tilfeller ikke er lov å "bare skjule kabel", da det skal være mulig å trekke om/fjerne kabel ved feil f.eks.

Det går på lovverk, ikke hva en elektriker gidder eller ikke.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Et slikt redskap har mange navn. Med dremel så mener jeg multiverktøy. Man kan gjerne diskutere definisjonen av hva et slik verktøy kalles, men de fleste håndverkere eller folk som har gjort mer enn å skru opp postkassa hadde nok skjønt hva jeg mente vil jeg tro.

Er vel ikke forbudt og legge en kabel bak platene på veggen? Så lenge den ikke skjøtes? Er vel ganske vanlig praksis med skjult annlegg i dag? Hvor ellers skal ledningen gå hvis den skal ligge skjult? Man ser jo stadig på byggeplasser at ledninger legges i slike rør som går bak vegger og plater.

I mitt tillfelle skulle man bore et hull til et slikt rør som ledningen skulle gå igjennom. Et hull gjennom lekteren som veggplatene limes/skrus fast til. Problemet er at lekterne var ikke tykke nok til å bore et hull i, så man måtte kappe et spor til dette røret. Det er der denne dremelen/feinsaga/multikutteren eller hva den kalles kom til nytte. Ikke noe hokus pokus :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 18 nov 2022, 04:48 Da har elektriker vært og fikset problemet. Problemet var som kjent en død trafo. Den ble byttet til en Osram trafo til den svimlende sum av 1.200 kroner. Derimot var selve jobben gjort på 15 minutter.
Helt vanlig at disse ryker, det blir nok ikke den siste heller dessverre.
Små elektroniske switch-mode strømforsyninger som ikke pleier å være spesielt overdimmensjonert heller, gjerne bare akkurat nok til 3x35W.
Har byttet 3-4 stk. her på 20 år, mens pærene derimot varer i en evighet (som er uvanlig for halogen), men det er pga. at det er store brannkasser mellom takstolenes undergurt. Det gir god lufting/kjøling rundt pæra, halogen uten god lufting ryker ellers vanligvis fort.

Har nå i ett av takene skiftet til led (fortsatt 12V) med godt resultat, har prøvd flere før jeg ble fornøyd.
Skal ha noe nytt i et trapperom i kjelleren etter hvert, der blir det selvsagt 230V og det mest vanlige nå er uten utskiftbar lyskilde, man skifter hele spot´n.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 19 nov 2022, 12:38
Bjerknez skrev: 18 nov 2022, 04:48 Da har elektriker vært og fikset problemet. Problemet var som kjent en død trafo. Den ble byttet til en Osram trafo til den svimlende sum av 1.200 kroner. Derimot var selve jobben gjort på 15 minutter.
Helt vanlig at disse ryker, det blir nok ikke den siste heller dessverre.
Små elektroniske switch-mode strømforsyninger som ikke pleier å være spesielt overdimmensjonert heller, gjerne bare akkurat nok til 3x35W.
Har byttet 3-4 stk. her på 20 år, mens pærene derimot varer i en evighet (som er uvanlig for halogen), men det er pga. at det er store brannkasser mellom takstolenes undergurt. Det gir god lufting/kjøling rundt pæra, halogen uten god lufting ryker ellers vanligvis fort.

Har nå i ett av takene skiftet til led (fortsatt 12V) med godt resultat, har prøvd flere før jeg ble fornøyd.
Skal ha noe nytt i et trapperom i kjelleren etter hvert, der blir det selvsagt 230V og det mest vanlige nå er uten utskiftbar lyskilde, man skifter hele spot´n.
Ja, jeg er klar over at disse ryker relativt ofte, men at pærene har holdt i 8 år er nærmest imponerende. Dem har også stått på så og si 24/7. Vi dimmer dem bare helt ned på kvelden. Sikkert unødvendig og la dem stå på og det er nok bedre/tryggere og slå dem av når vi ikke trenger lys, men har for meg at det er en av grunnene til at dem har holdt så lenge.

Merk at jeg nå ved trafobytte fortsatt ikke har byttet ut pærene, så dem holder ennå. Det vil si at dem har lyst i omtrent 70.000 timer. Nå er jo ikke lyspære skifte noen dyr affære uansett så ingen grunn til å spare der, men alikevel imponerende synes jeg :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En rad med spotter har sluttet og virke... hvorfor?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 19 nov 2022, 14:38
Gammelsmurfen skrev: 19 nov 2022, 12:38
Bjerknez skrev: 18 nov 2022, 04:48 Da har elektriker vært og fikset problemet. Problemet var som kjent en død trafo. Den ble byttet til en Osram trafo til den svimlende sum av 1.200 kroner. Derimot var selve jobben gjort på 15 minutter.
Helt vanlig at disse ryker, det blir nok ikke den siste heller dessverre.
Små elektroniske switch-mode strømforsyninger som ikke pleier å være spesielt overdimmensjonert heller, gjerne bare akkurat nok til 3x35W.
Har byttet 3-4 stk. her på 20 år, mens pærene derimot varer i en evighet (som er uvanlig for halogen), men det er pga. at det er store brannkasser mellom takstolenes undergurt. Det gir god lufting/kjøling rundt pæra, halogen uten god lufting ryker ellers vanligvis fort.

Har nå i ett av takene skiftet til led (fortsatt 12V) med godt resultat, har prøvd flere før jeg ble fornøyd.
Skal ha noe nytt i et trapperom i kjelleren etter hvert, der blir det selvsagt 230V og det mest vanlige nå er uten utskiftbar lyskilde, man skifter hele spot´n.
Ja, jeg er klar over at disse ryker relativt ofte, men at pærene har holdt i 8 år er nærmest imponerende. Dem har også stått på så og si 24/7. Vi dimmer dem bare helt ned på kvelden. Sikkert unødvendig og la dem stå på og det er nok bedre/tryggere og slå dem av når vi ikke trenger lys, men har for meg at det er en av grunnene til at dem har holdt så lenge.

Merk at jeg nå ved trafobytte fortsatt ikke har byttet ut pærene, så dem holder ennå. Det vil si at dem har lyst i omtrent 70.000 timer. Nå er jo ikke lyspære skifte noen dyr affære uansett så ingen grunn til å spare der, men alikevel imponerende synes jeg :)
Jepp, samme erfaring her med pærene, de brannkassene mine er drøyt 50 cm lange laget for å passe cc60 standard som brukes på det meste.
Desto bedre lufting rundt de, desto lenger lever de. Jeg har en "fake" drager/bærebjelke i mønet på en del av stua hvor taket ikke er flatt men går opp og møtes i senter, det blir på en måte en mange meter lang boks med mye luft. Denne har spot´er med ca. 80-90 cm i mellom.
Jeg er ganske sikker på at minst et par-tre av de pærene i denne har jeg aldri skiftet, da snakker vi drøyt 20 år levetid!

Svar