Enduro som tung MC med full effekt

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

Hvor bor du? Massevis av gruseveier rundt Kongsberg hvor jeg bor :thumleft

Finnes online karter hvor kan få veidekke i fargekoder, kan se på det i kveld om ingen andre har det lett tigjengelig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

Jeg bor i Rogaland. Jeg vil tro at det finnes mye bra også her.

Et kart med fargekoder hadde jo vært veldig hendig!

mogs
Innlegg: 191
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av mogs »

På TET norge står det jo litt om grusveier men det finnes masse mer. Spørs hvor i landet du er lokalisert. Siden du er på yamahakjøret alt så har de T7, men det er noe tyngre enn 450 og 500 du snakker om. Men igjen mer brukelig på asfalt i hastighet.

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

Ja, T7 er jo klart bedre på motorvei enn 690 men litt som 790/890 at ikke noe de fleste vil utenfor grusvei for mye med.

Trodde kanskje ikke Rogaland er der det er mest grusveier men sikkert noe de lokale vet mer om enn meg, kanskje bedre enn tror.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av Olav K »

Nå er regelverket rundt dette med grusveier faktisk også ganske strengt. Egentlig.

En lovlig grusveg skal ha tilkjørt dekke, og grøft på minst en side, mener jeg å ha lest. (skal gå i skammekroken om jeg har HELT feil)

Hva som praktiseres er vel litt ymse, men det kommer vel litt an på. Om man harver avgårde på en vei som er merket med innkjøring forbudt, eller man sniker seg rundt en lukket bom, og/eller skjeller ut en evt grunneier som prøver å snakke til deg, da har man tråkket over endel streker.

Om man kjører noenlunde pent, respekterer skilt og sperringer, ikke skremmer dyr på beite, eller plager hyttefolk med unødig støy, stopper og snakker høflig med evt grunneiere, og snur og kjører tilbake om man får beskjed om det, går det ofte bra

Om du lurer på noe om gruskjøring, søk opp OTC (Offroad Touring Club) på Facebook, og meld deg inn, der får du svar på alt som måtte lure på rundt dette.

Men det som det er generell enighet om i miljøet, er at kjøring i utmark/terreng i Norge, er ugreit., selv om det er kjempegøy.
Det ødelegger for deg selv om du blir tatt, og det ødelegger for oss andre, som raskt blir dratt under den samme kammen.

Et eksempel på at det er dyrt og kjedelig å bli tatt for motorisert ferdsel i utmark, er en historie med far og sønn på offroadtur i nærheten av Folldal.
Junior på tohjuling, og far i bil. De kjørte forbi et skilt, der det stod tydelig at "Motorisert ferdsel krev løyve, eller heimel i lov"

Naturvernoppsynet var på plass denne helga, (det var Bukkerittet på Grimsbu) og disse to som kjørte inn på dette traktorsporet, fikk hver sin bot på 40 000. (har hørt denne historien gjennom en 3.djemann så det KAN være feil. Men jeg vet nøyaktig hvor de kjørte ulovlig.

Få deg sykkel, leit opp fine grusveger, kjør litt fornuftig, og KOS deg :thumleft Grus er gøyest :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av Olav K »

bateman skrev: 12 okt 2022, 14:23 Jeg bor i Rogaland. Jeg vil tro at det finnes mye bra også her.

Et kart med fargekoder hadde jo vært veldig hendig!
Rogaland har ikke mye grusveger. Er noen inni Ryfylke der det går veier opp til kraftanlegg.
Du får leite fram de tynneste strekene på Google Maps eller Finn sin karttjeneste. Eller på Norgeskartet.
Det er endel av opplevelsen det også.
Før delte jeg ruter og GPX filer i hytt og pine, men har landet på at man gjerne kan få gleden av å leite opp de morsomme grusveiene selv.
:prf

For oss vestlendinger blir det fort å kjøre endel asfaltmil for å komme til f.eks Geilo, derfra kan man kjøre stort sett kontinuerlig på grus opp mot Røros, eller mot Svenskegrensa lengre sør (Finnskogen og deromkring(
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av JoeHugin »

Olav K skrev: 12 okt 2022, 14:56
Naturvernoppsynet var på plass denne helga, (det var Bukkerittet på Grimsbu) og disse to som kjørte inn på dette traktorsporet, fikk hver sin bot på 40 000. (har hørt denne historien gjennom en 3.djemann så det KAN være feil. Men jeg vet nøyaktig hvor de kjørte ulovlig.

Få deg sykkel, leit opp fine grusveger, kjør litt fornuftig, og KOS deg :thumleft Grus er gøyest :twothumbs:
Slik jeg leser lovverket, så er første instans at de stopper deg, ber om navn osv, men at bot og subsudiært fengsel kun inntrer om du ikke gjør som de sier?

https://lovdata.no/lov/1996-06-21-38/§3

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

bateman skrev: 12 okt 2022, 14:23Et kart med fargekoder hadde jo vært veldig hendig!
Se oppskrift for å få frem grusveier på vegvesenets kart HER. Prøvde og får frem en del men ikke alle grusveier i nærheten her men viser i hvert fall noen grusveier. Mulig jeg ikke gjør det helt riktig?

Før var google street view kjekk. Kunne slå på denne (lille orange karen) og veier som IKKE ble blå var normalt grusveier. Problemet nå er at også mye grusveier ligger inne som street view men fremdeles er vel veier uten street view stort sett grus.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av kjellv »

T7 kan trygt anbefales, og fungerer utmerket på asfalt også. Det er ingen ting å bekymre seg for. Vi fikk besøk av en tysker med T7 på forumtreffet ved Saltstraumen i fjor, han hadde kjørt nordover Sverige og Finnland til Nordkapp, og var på sørovertur da han ramlet inn på campingplassen litt etter kl 18 på lørdagskvelden og flyttet inn i campinghytta som sto nærmest min. Tyskeren var litt forsinket, og hadde ikke fått kjøpt seg øl. Jeg inviterte ham bort til oss framfor hytta til AJ, og vi spanderte nok drikke til at han ble fornøyd den kvelden :crazy: :lol Han fortalte at han hadde serviceavtale med Yamaha Vinterbro på mandag morgen kl. 10, og dette hadde han klokketro på at han skulle rekke. Dette er korteste vei nesten 120 mil på asfalt, og han kjente sykkelen godt nok til at han mente det gikk bra. Han hadde da 24 timer på seg da han dro søndag morgen i 10-tida, og om han var edru nok da han dro vet bare han.. :-k
Han avslo i hvert fall høflig mitt tilbud om å overta siste skvetten jeg hadde av ei flaske Two Old Grumpy Bastards fra kvelden i forveien :rofl:

Men hold øynene åpen for Yamaha WR426 og WR450 også.. Ikke ofte disse ligger ute til salgs, men inntil få år siden fikk man kjøpe disse med skilter. Disse er bygget på samme ramme og motor som YZ450 crossykler.

Det er i høst varslet stor bekymring for villreinstammen i fjellområdene i Sør-Norge. Jeg blir ikke overrasket om det arbeides med innstramming på tilgjengeligheten til grusveiene i høyfjellet. Det blir spennende å se, men jeg er helt sikker på at det blir iverksatt en del nye tiltak. Om dette skjer, vil det skje store endringer både på Hardangervidda, Jotunheimen/Valdres/Sognefjellet, Rondane, Dovrefjell, Folldal og Kvikne. I disse områdene ligger det mange hundre mil med flotte grusveier sammenlagt.. :eh

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 12 okt 2022, 18:58 T7 kan trygt anbefales, og fungerer utmerket på asfalt også. Det er ingen ting å bekymre seg for.
Tanken slo meg at T7 høres ut som optimal sykkel ref det Olav også sier, at i praksis må kjøre et stykke på asfalt før kommer på lengre gruspartier. For 30/70 asfalt/grus ville jeg tenkt 690 men for 70/30 (som det fort blir) asfalt/grus så er nok T7 mer langbeint og også super på grus.

Og på norske veier så tipper jeg du kjører like fort med T7 som FZ6en også på asfalt :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av JoeHugin »

pingvin skrev: 12 okt 2022, 20:49
kjellv skrev: 12 okt 2022, 18:58 T7 kan trygt anbefales, og fungerer utmerket på asfalt også. Det er ingen ting å bekymre seg for.
Tanken slo meg at T7 høres ut som optimal sykkel ref det Olav også sier, at i praksis må kjøre et stykke på asfalt før kommer på lengre gruspartier. For 30/70 asfalt/grus ville jeg tenkt 690 men for 70/30 (som det fort blir) asfalt/grus så er nok T7 mer langbeint og også super på grus.

Og på norske veier så tipper jeg du kjører like fort med T7 som FZ6en også på asfalt :thumleft
Se denne før du handler 😌

https://youtu.be/MOSGSFfYa1U

Online
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av pingvin »

JoeHugin skrev: 13 okt 2022, 00:06 Se denne før du handler 😌

https://youtu.be/MOSGSFfYa1U
Mye fornuftig der :thumleft

Kommer ikke helt unna at vekt har stor betydning for hvor lettkjørt en sykkel er offroad (inklusive grus som offroad ofte forstås som i Norge) men går i praksis på bekostning av komfort så får man finne ut hvor man vil legge seg.

Også ambisjonsnivået betyr jo en del for valget. Har jo 21" forhjul og knastedekk-ish på min Scrambler 1200 men altfor fin å velte med og uansett litt for stor å ligge sidelengs med gjennom svinger ifht mine ferdigheter. Så tar det litt roligere og mer på tur enn rally på grus med den og unngår for vanskelig underlag (som bratt og steinete eller glatt jord). Med 690en tør jeg gasse mer gjennom svingene, både fordi mindre/lettere og fordi 2008 modell betalte 60 lapper for for 6-7 år siden med en del battle scares så ikke så farlig om den må nedpå. Og 690 (eller 701, same same) tåler mye juling, vil tro betydelig bedre enn T7/790/890.

En annen ting er jo at TS ville prøve annen type sykkel og T7 er jo mye nærmere FZ6 enn en 690/701. Tenker litt på 690 som en forvokst crosser mens "alle andre" mer er gatesykler med lang fjæringsvei og større hjul. Selv om ingen av delene er helt presist ;)

Egentlig burde man kjøre masse trail og motocross før man gikk over på annnen MC-kjøring, behersker man disse 2 bra fikser man alt på MC inklusive asfaltkjøring lett. Aldri selv prøvd trail og bare bitte litt cross, men så er jeg da heller ikke noe verdensmester på motorsykkel...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

pingvin skrev: 12 okt 2022, 17:03
bateman skrev: 12 okt 2022, 14:23Et kart med fargekoder hadde jo vært veldig hendig!
Se oppskrift for å få frem grusveier på vegvesenets kart HER. Prøvde og får frem en del men ikke alle grusveier i nærheten her men viser i hvert fall noen grusveier. Mulig jeg ikke gjør det helt riktig?

Før var google street view kjekk. Kunne slå på denne (lille orange karen) og veier som IKKE ble blå var normalt grusveier. Problemet nå er at også mye grusveier ligger inne som street view men fremdeles er vel veier uten street view stort sett grus.
Super oppskrift, takk. Kartet til Vegvesenet ser ut til å fungere ganske bra. Skal teste det ut.

bateman
Innlegg: 14
Registrert: 12 okt 2022, 08:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N 2007

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av bateman »

pingvin skrev: 13 okt 2022, 05:27 En annen ting er jo at TS ville prøve annen type sykkel og T7 er jo mye nærmere FZ6 enn en 690/701. Tenker litt på 690 som en forvokst crosser mens "alle andre" mer er gatesykler med lang fjæringsvei og større hjul. Selv om ingen av delene er helt presist ;)

Egentlig burde man kjøre masse trail og motocross før man gikk over på annnen MC-kjøring, behersker man disse 2 bra fikser man alt på MC inklusive asfaltkjøring lett. Aldri selv prøvd trail og bare bitte litt cross, men så er jeg da heller ikke noe verdensmester på motorsykkel...
Du treffer spikeren på hodet her.

Jeg har sett mye på T7 også. Hadde faktisk nesten bestemt meg for at dette var sykkelen jeg skulle ha en liten stund.
Dette er nok på mange måter den perfekte all-rounderen og jeg tipper at T7 eller 790/890 Adventure R blir sykkelen jeg kjøper i neste omgang.

I denne omgang, som Pingvin presiserer, vil jeg prøve noe helt annerledes. Jeg tenker litt "back to basics". Jeg har aldri kjørt grus/terreng/cross og deler Pingvin sin oppfatning om at det er et utrolig viktig segment å beherske for å øke det generelle ferdighetsnivået på MC.
En EXC500 eller til og med en 690 Enduro kan jeg faktisk kjøre både på vei, grus, terreng, så vel som på lukket bane. Jeg er ikke helt sikker på at en T7 er så allsidig, men den er selvsagt MYE bedre på asfalt.

Jeg har uansett lite tid til lange turer. Det blir stort sett dagsturer på et par-tre timer. Derfor kan jeg leve fint med redusert komfort.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Enduro som tung MC med full effekt

Legg inn av JoeHugin »

Jeg heller mer og mer over på at man bør ha en sykkel til hvert formål :eh

Svar