Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av lazyboy »

Bjerknez skrev: 24 sep 2022, 00:50 Det første jeg ville gjort for å redusere verditapet er å gitt den en meget grundig og overbevisende vask. En vask som er såpass god at en eventuell kjøper kommenterer det.

Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.

Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.

Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.

Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.

Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.

Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.

:thumleft Det og ikke elendige bilder tatt i halvmørket på en rotete gårdsplass er vel nøkkelen til best pris for kjøretøyet en skal selge

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 24 sep 2022, 01:19
Bjerknez skrev: 24 sep 2022, 00:50 Det første jeg ville gjort for å redusere verditapet er å gitt den en meget grundig og overbevisende vask. En vask som er såpass god at en eventuell kjøper kommenterer det.

Her snakker jeg ikke 15 minutter gnikking med svamp, men også bruk av tannbørste og q-tips, polering etc etc.

Her har norske forhandlere enn del og lære og dette gjelder både bil og motorsykkel. Jeg har hentet ut en del fabrikknye biler i mitt liv og jeg må si jeg synes det er utrolig at man finner bruksmerker i lakken på en bil med 0km. På telleren. Det samme gjelder også motorsykler jeg har hentet. Jeg er ikke imponert i det hele tatt.

Kunde betaler MYE penger for en helt urørt sykkel og da skal den jaggu meg se helt urørt ut også.

Jeg kan nesten garantere at når jeg en dag selger Rocket'en så ser den renere og penere ut enn en splitter ny en.

Så kan man jo selvsagt si at ren sykkel i seg selv ikke gir noe fortjeneste med tanke på verdien isolert sett. Men den skiller seg nå vertfall ut i mengden når den ser mye bedre ut enn andre sykler på finn. Og sist men ikke minst så vil jeg mye heller kjøpe sykkel fra en som er entusiast enn en som vasker den med svamp ett par ganger i året.

Men ja, service historikk og slikt vedlikehold kommer uansett i første rekke.

:thumleft Det og ikke elendige bilder tatt i halvmørket på en rotete gårdsplass er vel nøkkelen til best pris for kjøretøyet en skal selge
Hvordan sykkelen ser ut og hvordan bildene er tatt er begge med på og danne et samlet bilde av selger. Jeg var og så på en cruiser i Askim i 2014 som jeg potensielt var interresert i. Det var en 2012 Yamaha 1300 cruiser. Sykkelen så strøken ut på bildene, men når jeg ankom sto den nedstøvet under en presenning.

Ikke noe galt med selve sykkelen, men førsteinntrykket mitt av selger havnet helt på bånn. Han ruslet rundt med slitt joggebukse og han hadde en litt flau nedlatende tone overfor kona si, mens jeg var der. Førsteintrykket falt enda flere hakk. Jeg hadde overhodet ikke noe tro på at han hadde lagt noe kjærlighet i den sykkelen utover en svampvask da bildene ble tatt.

Med tre enkle grep kunne han kanskje fått et salg.

1. han kunne satt frem sykkelen og vasket den.
2. han kunne spart seg for å latterligjøre kona si forsi jeg var der.
3. han kunne tatt på seg en ren bukse.

Når det er sagt, så blir jeg ikke særlig imponert når noen sier at dem har vasket den grundig, kun for meg, når jeg ser skitt overalt man ikke kommer til med vanlig svamp. Blir litt som å tørke seg i ræva med plastpose. (Nei, har ikke prøvd)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av dypen »

Dette sier veldig mye om selger Bjerknez men også mye om kjøper … Den ble sikkert solgt :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 24 sep 2022, 10:46 Dette sier veldig mye om selger Bjerknez men også mye om kjøper … Den ble sikkert solgt :)
Helt klart. Om den ble solgt vet jeg ikke, men spørsmålet er hvor mye han måtte tåle og gå ned i pris... ;)

Jeg ville vertfall ikke gitt "fullpris" for en støvete sykkel fisket frem fra en presenning. Når man ser spindelvev i felgene og rundt styrekrona så har ikke den blitt kjørt på en stund for å si det sånn. Å jeg var hos han på sensommeren en gang.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Redusere verditap på din motorsykkel ved videresalg …

Legg inn av JoeHugin »

Enkelt - man må se at den er tatt vare på, uavhengig av montert utstyr.

F.eks vil en polert sykkel uten edderkoppnett/swirls være å foretrekke enn en med mange riper og evt asfaltutslett.

Svar