Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Zonked
Innlegg: 1
Registrert: 29 aug 2022, 13:23
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av Zonked »

Hei,
Jeg planlegger å ta mellomtung lappen og kjøpe en motorsykkel, men jeg er usikker på om dette er et smart valg siden det går mot kaldere og våtere tider. Jeg får råd til å kjøpe en om ca 3 måneder, men om jeg heller skal vente til etter vinteren.
Jeg tenker å kjøpe en motorsykkel i stedet for en bil pga sparing av penger ved bompenger. Koster ca 300kr dagen dersom jeg bruker bil. Det er også selvfølgelig mye kjekkere å kjøre en motorsykkel.
Skal bruke motorsykkelen til pendling til skolen. Tar ca 40 min en vei, men 70% er i en tunnel.

Har noen av dere erfaring med å kjøre på vinterstid, og hva ville dere anbefalt? Jeg har mulighet til å ta buss dersom været blir alt for dårlig. (Bor i Stavanger)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av AJ »

Heisann Zonked! Velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .
Vanligvis er det kroner å spare på MC-kjøp på høsten.
Straks våren nærmer seg så vil trolig prisene øke pga. større etterspørsel.
Da er det ofte mange som skal ha motorsykkel kjapt, helst i går... :crazy:

Nå om dagen kan det hende man får gjort ekstra gode kjøp pga. den økonomiske situasjonen en del nok kommer til å havne i utover høsten... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville valgt en lett sykkel for kjøring vinterstid. KTM 390/690 feks. Eller noe i den gaten.

Å kjøpe sykkel nå på høsten kan være smart kontra og kjøpe på våren når alle skal ha sykkel.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av SilverSmurfer »

Zonked skrev: 29 aug 2022, 13:25 Hei,
Jeg planlegger å ta mellomtung lappen og kjøpe en motorsykkel, men jeg er usikker på om dette er et smart valg siden det går mot kaldere og våtere tider. Jeg får råd til å kjøpe en om ca 3 måneder, men om jeg heller skal vente til etter vinteren.
Jeg tenker å kjøpe en motorsykkel i stedet for en bil pga sparing av penger ved bompenger. Koster ca 300kr dagen dersom jeg bruker bil. Det er også selvfølgelig mye kjekkere å kjøre en motorsykkel.
Skal bruke motorsykkelen til pendling til skolen. Tar ca 40 min en vei, men 70% er i en tunnel.

Har noen av dere erfaring med å kjøre på vinterstid, og hva ville dere anbefalt? Jeg har mulighet til å ta buss dersom været blir alt for dårlig. (Bor i Stavanger)
Jeg kjørte mye i fjor vinter. Men jeg har 5 minutter til/fra jobb og butikk så det var noe av grunnen. Men jeg kjørte også noen langturer når det var snø og isfritt på veien.

Kjøring med motorsykkel på vinterstid forutsetter 2 ting, gode klær og bare veier. Hvis du prøver deg på en 40 minutter lang tur så kan du ofte oppleve at du kommer til et isglatt parti etter å ha kjørt i 30 minutter, da er det stopp. Det er ikke forsvarlig å kjøre videre på en motorsykkel med sommerdekk over et isglatt parti, gjør du det og politiet ser det risikerer du at de tar i fra deg førerkortet der og da.

Det samme gjelder hvis du kjører til skolen og det begynner å snø, da er det ikke nødvendigvis trygt å kjøre tilbake samme vei noen timer senere. Og du risikerer i verste fall å miste lappen på å gjøre det.

Det finnes godkjente vinterdekk til MC, kalt Anlas Winter Grip, med slike så kan det være forsvarlig å kjøre på snø også. Men i det hele tatt så er ikke dette noe som er anbefalt.

I det store og hele så ville jeg ha droppet det, det går an å forutse føret på en 5 minutters kjøretur men på en 40 minutters tur så vet du ikke hva du kan forvente.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av Nomade »

Om du mener å kjøpe ny sykkel fra forhandler så ja, det kan lønne seg å kjøpe en "overligger" rett over nyttår og fremover. Mange forhandlere gir gode tilbud da de har nye modeller som kommer inn.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av AJ »

Å kjøre MC på vinterstid vil kunne gå bra for de fleste om man skor, kler og stålsetter seg selv og ikke minst sykkelen for vinterutfordringene man møter.
En sykkel med lav vekt er selvfølgelig en fordel. Samme med salhøyde som gjør at man trygt kan holde sykkelen i balanse under alle tenkelige forhold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MCtrønder
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2017, 15:09
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av MCtrønder »

Det brukes vel mye salt på veiene i Rogaland også vil jeg tro. Dette vil enten kreve mye vasking for å minske rustdannelse. En motorsykkel er ikke rustbeskyttelse på samme måte som en bil og vil nok raskt bære preg av vinterkjøring.

mibo
Innlegg: 2
Registrert: 22 aug 2022, 19:41
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900R 2013
Sted: Stavanger og Lillestrøm

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av mibo »

Zonked skrev: 29 aug 2022, 13:25 Har noen av dere erfaring med å kjøre på vinterstid, og hva ville dere anbefalt? Jeg har mulighet til å ta buss dersom været blir alt for dårlig. (Bor i Stavanger)
Hei Zonked,

Jeg tok selv lappen i fjor (tung) og kjører gjennom tunnel (Ryfast) store deler av året. Vil anta det er denne tunnelen du refererer til.
Min siste tur for sesongen 2021 var tidlig desember og jeg var ute igjen tidlig februar. Jeg kunne nok ha kjørt noen dager i des/jan også. Men dette er jo veldig væravhenging, til tross for at store deler av strekningen er i tunnel. Uansett, det er føre utenom tunnelen som er viktig.

Selv om det er bart ute, så faller temperaturen på kveld og nattestid (sen høst og vinter), og man kan fort se rim/isbelegg som har lagt seg på veien om morgenen. Da har jeg droppet sykkelen og tatt buss istedet. Merk også at selv om det kan se bart ut på veien hvor du bor, så kan det være glatt andre steder. Har selv erfart at det er bart hvor jeg bor, men at det er rim på bilene som står i gaten. Da har jeg valgt buss.
Mitt tips er å ikke ta noen sjanser om man er i tvil, men jeg vet at det er flere som kjører sykkel hele året.

Ellers anbefaler jeg deg å sjekke pent.no eller andre værmeldinger daglig om vinteren og vurdere ut fra det. Husk, det er de 30% utenom tunnelen som betyr noe.

Når det gjelder klær, så har jeg brukt under- og overdel i ull, kjøredress (tekstil), ullsokker og vinterhansker. Har merket at jeg blir noe kald på fingertuppene, riktignok med en billigvariant av vinterhanske og uten håndbeskyttelse/vindskjerm, men ellers er jeg varm i kropp og føtter. Har prøvd sommerhansker i november, men ikke noe å anbefale. Det vil forøvrig oppleves varmere når man kommer seg inn i tunnelen. Buff til å ha rundt halsen anbefales!

Eller enig mtp kommentar om veisalting. Du må nok belage deg på å vaske sykkelen ofte.

Kjør etter forholdene! Ikke la deg friste til å ta unødvendige sjanser om du skulle være i tvil.

Mvh
mibo

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av rolf-arne »


mibo skrev:
Zonked skrev: 29 aug 2022, 13:25 Har noen av dere erfaring med å kjøre på vinterstid, og hva ville dere anbefalt? Jeg har mulighet til å ta buss dersom været blir alt for dårlig. (Bor i Stavanger)
Hei Zonked,

Jeg tok selv lappen i fjor (tung) og kjører gjennom tunnel (Ryfast) store deler av året. Uansett, det er føre utenom tunnelen som er viktig.

Selv om det er bart ute, så faller temperaturen på kveld og nattestid (sen høst og vinter), og man kan fort se rim/isbelegg som har lagt seg på veien om morgenen.
Mitt tips er å ikke ta noen sjanser om man er i tvil, men jeg vet at det er flere som kjører sykkel hele året.


Eller enig mtp kommentar om veisalting. Du må nok belage deg på å vaske sykkelen ofte.

Kjør etter forholdene! Ikke la deg friste til å ta unødvendige sjanser om du skulle være i tvil.

Mvh
mibo
Hei Mibo og Zonked... tenker på at det finnes mange overganger som ved temperaturskift kan gi overraskelser.

Et spesielt fenomen er at nå sola tiner på utsiden av tunnellen og kjøretøy drar med seg kaldt vann inn i en enda kaldere tunnel så skyter det is.

Selv vraka jeg en pickup under slike forhold for noen år siden vanskelig å oppdage.

Da kan det være en fordel å være steder hvor det saltes.

Stavanger er vel det beste stedet for en sesong inn i vinter tid.. Mibo er lokal og jeg ville tatt en prat med Mibo.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Legg inn av Norsense »

Jeg har under jakt på motorsykkel kikket på sykler som har vært kjørt i salt. Disse forringes veldig fort. Jeg tenker at økonomisk vil det lønne seg å kjøpe en rimelig brukt sykkel på som man kan nedskrive på noen år. Ville aldri kjøpt en ny sykkel for å bruke i salt. Det blir heftig nedskrivning av verdi.

Svar