Høyde på sykkelsal

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
farleymartinez
Innlegg: 1
Registrert: 09 aug 2022, 04:41
Motorsykkelen din: BMW i8

Høyde på sykkelsal

Legg inn av farleymartinez »

Jeg er 1,58 høy og falt pladask for Triumph twin speed som er 80,5 cm setehøyde. Den skulle helst vært senket 4,5-5 cm noe som nå viser seg ikke være mulig da det ikke finnes noe senkesett til denne sykkelen foreløpig. Jeg antok jo at dette gikk og kjøpte sykkelen men det er så vidt tærne når bakken. Sykkelen er klar om to dager og jeg er i ferd med å få panikk da jeg ikke tror jeg kan kjøre den.... har bestilt meg daytona sko som skal bygge 6cm , men aner jo ikke om jeg da klarer å gire eller hvordan det vil føles å ha hel såle på 6 cm. Er det noen som har opphøyde sko og erfaringer med dette som vil dele sine erfaringer?

Bør også nevne at jeg kjører mt - 07 nå og den er senket 4,5 cm og det går helt fint, har heller ikke lappen men er i full sving på kjøreskole. Bare litt redd for at jeg har tatt meg vann over hodet her - men sykkelen var så sinnsykt fin....

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av SilverSmurfer »

Du får bare prøve, men det finnes ikke lavt sete til denne modellen. Det finnes et Lowering Kit til 1200 mod som koster ca 10000 kroner å importere: https://www.baakmotocyclettes.com/en/tr ... speed-twin

Men er usikker på om det er 1200 eller 900 du har.

Uansett så er det for sent nå, så panikk har ikke noe for seg, du får bare prøve...

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av Ettan »

Tipper det er en vanesak med slike sko, vil kanskje føles litt rart i begynnelsen, men har sett flere som har brukt det.
Hva hvis du kun har en fot i bakken? Om du holder en fot på fothvileren og en i bakken tror jeg ikke du vil ha noen problemer. Dette er noe du finner fort ut av etterhvert som du får begynt å bruke sykkelen.

Sørg også for å få justert demperne etter vekten din, dette har en del å si da de fleste er justert relativt stivt originalt.
Uansett, gratulerer med ny sykkel, det går helt sikkert fint.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av HeHy »

Helt vanlig å ikke rekke ned med begge føtter. Vanlig å innarbeide seg en teknikk med å sette en fot i bakken og la den andre være på fothviler.
Skjønner at det er en sikkerhet i å få begge føtter ned, men realiteten er at man da må ha ganske lange ben på veldig mange sykler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av Bjerknez »

Som fersk motorsyklist vil det være ganske naturlig å synes dette er litt skummelt, men etter hvert vil man bli vant til det og kompensere for dette når man kjører.

Problemet bli i tillfelle og dytte sykkelen bakover mens man sitter oppå den, så man må sørge for å ikke parkere med fronten i nedoverbakke.

Til gjengjeld sitter du høyere og har mer oversikt i trafikken.

Dette blir jo en smakssak selvsagt men di det gjerne noen uker så tror jeg nok du fort blir vant til det.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av Nomade »

HeHy skrev: 09 aug 2022, 12:08 Helt vanlig å ikke rekke ned med begge føtter. Vanlig å innarbeide seg en teknikk med å sette en fot i bakken og la den andre være på fothviler.
Skjønner at det er en sikkerhet i å få begge føtter ned, men realiteten er at man da må ha ganske lange ben på veldig mange sykler.
Helt vanlig er det vel ikke? Personlig hadde jeg aldri kjøpt meg en sykkel som var for høy for meg. Er man vertikalt utfordret så finn heller en sykkel som kan senkes såpass at den er grei, eller kjøp en som er lav nok i utgangspunktet. Man skal tross alt også manøvrere den i lav hastighet, start stopp i kryss, stige av og på osv....

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av SilverSmurfer »

Nomade skrev: 09 aug 2022, 13:21 Helt vanlig er det vel ikke? Personlig hadde jeg aldri kjøpt meg en sykkel som var for høy for meg. Er man vertikalt utfordret så finn heller en sykkel som kan senkes såpass at den er grei, eller kjøp en som er lav nok i utgangspunktet. Man skal tross alt også manøvrere den i lav hastighet, start stopp i kryss, stige av og på osv....
Eller på dårlige overflater som feks gjørmete parkeringsplasser, campingplasser og grusveier. Liker definitivt ikke tanken på å ha for høy sykkel der hvor man plutselig kan måtte sette foten ned.

Men den andre siden av saken er at det funker, du ser jo gang på gang eksempler på små kvinnfolk som kjører GS(A) offroad. Og mens høyden gir noen problemer så går det jo..

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av haakeik »

Masse tips på Youtube. Bare søk etter short person motorcycle tips :thumleft
Dette kommer til å gå så bra, så :D

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 09 aug 2022, 13:21
HeHy skrev: 09 aug 2022, 12:08 Helt vanlig å ikke rekke ned med begge føtter. Vanlig å innarbeide seg en teknikk med å sette en fot i bakken og la den andre være på fothviler.
Skjønner at det er en sikkerhet i å få begge føtter ned, men realiteten er at man da må ha ganske lange ben på veldig mange sykler.
Helt vanlig er det vel ikke? Personlig hadde jeg aldri kjøpt meg en sykkel som var for høy for meg. Er man vertikalt utfordret så finn heller en sykkel som kan senkes såpass at den er grei, eller kjøp en som er lav nok i utgangspunktet. Man skal tross alt også manøvrere den i lav hastighet, start stopp i kryss, stige av og på osv....
Enig.

HELT vanlig er det ikke, men at man fint lærer seg til å manøvrere en høy sykkel tror jeg nok, men lærekurven blir bittelitt brattere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av AJ »

Høy salhøyde er forsåvidt et relativt begrep siden vi er anatomisk ulike, noen med lange bein og andre med korte bein i forhold til overkroppen. Samme med armlengde i forhold til motorsykkelstyret.

En annen og viktig faktor på sykler med relativt høy salhøyde, som eksempelvis flere ADV sykler, er at disse syklene også har et relativt høyt tyngdepunkt (COG).
Dette, altså høyt tyngdepunkt i kombinasjon med beinlengde som gjør at man har tåspisskontakt med underlaget når man sitter opprett i salen, kan være en spesiell utfordring for mange på ujevnt/skrått underlag - spesielt om feil fot settes i bakken...

Kjenner litt på dette selv med 1290'en i div. situasjoner, som jeg prøver å være spesielt bevisst og oppmerksom på både ved vilkårlige stans under kjøring og ikke minst når man parkerer. Og spesielt når sykkelen turkartet med sidevegger og toppboks.
Er forøvrig ganske annerledes med Duke'en; lav sittehøyde og ditto tyngdepu kt, og ikke minst en helt annen vekt på sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 09 aug 2022, 08:56 Du får bare prøve, men det finnes ikke lavt sete til denne modellen.
Kan jo alltids modifisere eksisterende sete. Har gjort dette med flere sykler, tatt av trekket og bare brukt liten snekkersag til å trimme og glatte med slik raspe til slutt og så stifte på trekket igjen. Gått veldig greit, har en kraftig elektrisk stiftemaskin (hyppig utlånt til samme bruk).

Vil jo påvirke sittestilling litt og mindre padding som kan redusere komforten. Og jeg har gjort på offroadsykler med litt lavere krav ifht finish men blir egentlig ganske bra.

Men enig med de andre, prøv litt først, er jo sjelden jeg har begge føttene i bakken uansett, stort sett ene foten på fothviler, da kan man skli litt mot siden man skal rekke ned med.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 09 aug 2022, 13:58
SilverSmurfer skrev: 09 aug 2022, 08:56 Du får bare prøve, men det finnes ikke lavt sete til denne modellen.
Kan jo alltids modifisere eksisterende sete. Har gjort dette med flere sykler, tatt av trekket og bare brukt liten snekkersag til å trimme og glatte med slik raspe til slutt og så stifte på trekket igjen....
Hadde nok sittet passe langt inne og gjort noe slikt med en fabrikkny sykkel... :O

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av SilverSmurfer »

pingvin skrev: 09 aug 2022, 13:58
SilverSmurfer skrev: 09 aug 2022, 08:56 Du får bare prøve, men det finnes ikke lavt sete til denne modellen.
Kan jo alltids modifisere eksisterende sete. Har gjort dette med flere sykler, tatt av trekket og bare brukt liten snekkersag til å trimme og glatte med slik raspe til slutt og så stifte på trekket igjen. Gått veldig greit, har en kraftig elektrisk stiftemaskin (hyppig utlånt til samme bruk).
Nei, kan ikke det, er ikke noe å ta av. Da blir du sittende igjen på en treplanke...

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av ErikW »

Blir jo spennende dette, men du klarer det nok. Men hva sier forhandler til om du har panikk? Er de villige til å annulere salget eller skal de selge for enhver pris?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Høyde på sykkelsal

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 09 aug 2022, 15:02 Nei, kan ikke det, er ikke noe å ta av. Da blir du sittende igjen på en treplanke...
Ja, spørs selvfølgelig hvor mye er å ta av :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar