Påbudt med blinklys på lett-MC?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

Er det påbudt med blink lys på lett-mc står mye forskjellig lurer på om hva som stemmer om man må ha eller ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av mekkern »

Hvis nyere enn 2003 så skal den ha typegodkjent utstyr i behold. Har den blinklys som ny så skal den ha blinklys.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av kjellv »

Dataverden har gjort det enkelt for biltilsyn og politi. Når de stopper deg så taster de inn reg. nr. på sykkelen din, og vipps så har de alle opplysninger om den.
Da vet de om den skal ha blinklys, speil (til og med hvor mange kvadratcentimeter de skal være), antall tenner på kjededrevene, hvilket eksosanlegg som skal stå der (til og med hvor de skal finne typenummeret som forteller om det er riktig anlegg på sykkelen) og masse annet. De ser etter om DB killer er der, og kjenner etter om den er fast eller om den kan plukkes ut med fingrene. De ser også om sykkelen har vært stoppet før, og hvorfor..

Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

kjellv skrev:Dataverden har gjort det enkelt for biltilsyn og politi. Når de stopper deg så taster de inn reg. nr. på sykkelen din, og vipps så har de alle opplysninger om den.
Da vet de om den skal ha blinklys, speil (til og med hvor mange kvadratcentimeter de skal være), antall tenner på kjededrevene, hvilket eksosanlegg som skal stå der (til og med hvor de skal finne typenummeret som forteller om det er riktig anlegg på sykkelen) og masse annet. De ser etter om DB killer er der, og kjenner etter om den er fast eller om den kan plukkes ut med fingrene. De ser også om sykkelen har vært stoppet før, og hvorfor..
Men, man har jo lov å endre på eksosanlegg så lenge det ikke gir mer effekt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

Elias37 skrev: 09 aug 2022, 01:47 Men, man har jo lov å endre på eksosanlegg så lenge det ikke gir mer effekt?
Nei, hvis man endrer eksosanlegg så må det være godkjent til veibruk med tanke på støynivå og utslipp. Så det er ikke så enkelt som at man har lov til å endre på eksosanlegg så lenge det ikke gir ekstra effekt.

Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

Er vel ikke så ofte de tar deg for det da


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Bjerknez »

Elias37 skrev: 09 aug 2022, 03:02 Er vel ikke så ofte de tar deg for det daBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitt inntrykk er at unge gutter (og evt. jenter) på lettsykler og mopeder er dem som blir mest tatt for dette. Da høy lyd ofte blir betegnet som "tøffere" i disse miljøene. Noe må man jo kompensere for når man ikke har nok motor etc.

Selv om det slett ikke er uvanlig, så er min opplevelse at voksne personer med større sykler får skjeldnere tilbakemeldinger på feilmontert eksos eller effektanlegg etc.

Cruiseren jeg hadde som første sykkel bråkte jo noe voldsomt med uorginal eksos, men dem sa ikke noe på dette i det hele tatt når jeg ble stoppet i en tilfeldig kontroll på vei til jobb klokken 05:00 på morgenen.

Hadde dette vært en unggutt på lettsykkel er jeg ganske sikker på at han hadde fått pisk på pung.

Har hørt at man fort kan få store problemer i utlandet hvis man kjører med eksos som bråker for mye og eller ikke er godkjent. Mener å ha lest dette her inne tidligere. Det er rett og slett ikke verdt det. Men jeg skjønner at fristelsen er stor når sykkelen man kjører høres ut som en plombert folkevogn. Men det er jo en annen sak...

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

Må si meg 100% enig med Bjerknes her, unge på lettsykler er de som blir sjekket mest. Det er jo til og med noen ganger politiet spesifikt setter opp sjekk av mopeder og lettsykler.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av mekkern »

Eller så får en en innkalling i posten for visning-dette har blitt veldig "populært" de siste 2 årene.
SVV eller politiet observerer mc som bråker eller slikt så sendes innkalling i post eller altinn.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

Bjerknez skrev:
Elias37 skrev: 09 aug 2022, 03:02 Er vel ikke så ofte de tar deg for det daBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitt inntrykk er at unge gutter (og evt. jenter) på lettsykler og mopeder er dem som blir mest tatt for dette. Da høy lyd ofte blir betegnet som "tøffere" i disse miljøene. Noe må man jo kompensere for når man ikke har nok motor etc.

Selv om det slett ikke er uvanlig, så er min opplevelse at voksne personer med større sykler får skjeldnere tilbakemeldinger på feilmontert eksos eller effektanlegg etc.

Cruiseren jeg hadde som første sykkel bråkte jo noe voldsomt med uorginal eksos, men dem sa ikke noe på dette i det hele tatt når jeg ble stoppet i en tilfeldig kontroll på vei til jobb klokken 05:00 på morgenen.

Hadde dette vært en unggutt på lettsykkel er jeg ganske sikker på at han hadde fått pisk på pung.

Har hørt at man fort kan få store problemer i utlandet hvis man kjører med eksos som bråker for mye og eller ikke er godkjent. Mener å ha lest dette her inne tidligere. Det er rett og slett ikke verdt det. Men jeg skjønner at fristelsen er stor når sykkelen man kjører høres ut som en plombert folkevogn. Men det er jo en annen sak...
Tror ikke politiet der jeg bor bryr seg så mye. Ble stoppa med uorginal eksos som bråker som bare fy. De sa ingen ting om det var bare en kontroll. De sa ikke noe om at den bråka for mye.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Bjerknez »

Neida, man kan være heldig. Blir uansett litt lotto for den som vil ta sjansen :)

Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

Bjerknez skrev:Neida, man kan være heldig. Blir uansett litt lotto for den som vil ta sjansen :)
Sant detBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av mekkern »

Men uansett er påbudt å gi tegn ved svinging i kryss og feltskifte- kjipt å sitte og vifte med arma man skulle brukt på brems gass og clutch.

Unnlatelse belønnes med 2800kr
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Elias37
Innlegg: 12
Registrert: 17 jul 2022, 12:18
Motorsykkelen din: Sherco- Ser- 125 - 2020

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Elias37 »

mekkern skrev:Men uansett er påbudt å gi tegn ved svinging i kryss og feltskifte- kjipt å sitte og vifte med arma man skulle brukt på brems gass og clutch.

Unnlatelse belønnes med 2800kr
Ja


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Påbudt med blinklys på lett-MC?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde politiet stilt seg opp i sinsenkrysset og gitt bøter for feil eller manglende tegngivning kunne man finnansiert alle landets bomringer innen en uke :lol

Kjør på :twothumbs:

Svar