Spørsmål om Yamaha YZF125R

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
feliciajagers
Innlegg: 3
Registrert: 10 jul 2022, 14:38
Motorsykkelen din: Din MC her

Spørsmål om Yamaha YZF125R

Legg inn av feliciajagers »

Hei igjen!
Jeg har så og si landet på Yamaha YZF R125, men fortsatt åpen for forslag såklart!
Jeg har litt noen spørsmål jeg lurer på, så fint om noen vil hjelpe:)

Spørsmål:
*Hvis jeg skulla kjøpt YZF R125, hvor mye ville det kostet og fylle tanken og hvor mye må jeg kjøre for at den skal gå tom?

*Har sett på en del brukte sykler, hva er maks grensen på antall km den har kjørt? Mange der jeg bor mener at jeg ikke burde kjøpe en med over 25000km fordi da er det en "dau sykkel", som de kaller det.

*Tips til bra mc utstyr?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

Tanken er på 11.5 liter og forbruket tipper jeg er på rundt 0.3 liter på mila. Hvis forbruket stemmer, så burde du klare rundt 35-40 mil i teorien mellom hver fylling. Er forbruket noe høyere og neppe over 0.5, så går selvsagt kjørelengden ned.

Det andre du spør om overlater jeg til andre å svare på.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spørsmål

Legg inn av SilverSmurfer »

Forbruket på denne ligger vel på 0.26 på mila. Tanken på 11.5 betyr vel i praksis at du ender opp med å fylle 10l hver gang siden man skjelden kjører en sykkel helt tom.

Så per dags dato, 380 km for 250 kr.

Men husk at service og dekk fort kan koste like mye som bensin. Så du bør vel regne med at alt koster ca 2 kr per kilometer kjøring, mindre hvis du er god mekaniker og kan gjøre mye selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

Service og dekk er en vesentlig utgift ja som mange nye glemmer og ta med i beregningen. Kjører du 10.000km i året så regn med minst ett dekkskift pr sesong samt en service. Dekkskift inkludert av/påmontering og dekk samt service koster fort 10.000 kroner. Litt avhengig av hvilke priser du får og hvor du gjør det hen.

Legger du av 1000 kr. I måneden ved siden av det du bruker på bensin og evt. lån så har du et omtrentelig bilde av hva det koster.

Merk at hovedservice på motorsykkel fort koster opp mot 10.000 kroner.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål

Legg inn av kjellv »


Bjerknez skrev:
Merk at hovedservice på motorsykkel fort koster opp mot 10.000 kroner.
Hovedservice på en YZF-R125 koster 4200-4500, hver 6000 km

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Spørsmål om Yamaha YZF125R

Legg inn av SilverSmurfer »

Og at 125cc sykler har oftere service enn tyngre sykler. Så feks 10 år gamle lett mc må gjerne ha en større service med 3-4 000 kilometer mellomrom mens en 2021 modell ligger på 6-8000 mellom service. Og uten at jeg skal siteres på det har Forza 125 12000 km mellom servicer. Så en billig 5 år gammel 125 kan fort bli dyrere enn en splitter ny pga hyppigere servicer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 12 jul 2022, 18:24
Bjerknez skrev:
Merk at hovedservice på motorsykkel fort koster opp mot 10.000 kroner.
Hovedservice på en YZF-R125 koster 4200-4500, hver 6000 km

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ja, men som nevnt er det mindre intervaller. Så summen min er ikke helt på jordet :)

Altså med tanke på årlige service kostnader basert på angitt km.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om Yamaha YZF125R

Legg inn av kjellv »

Riktig som Bjerknez skriver, serviceintervallene er hyppigere for lettsykler enn de er for større sykler. Det er ganske lite olje på disse motorene, kun rundt 1 liter på Yamaha sine- På større motorer er 3-5 liter mer vanlig. Ventilkontroll er det fordyrende elementet som utføres ganske hyppig. På store sykler utføres ventilkontroll gjerne på 24k eller 40000k km. På mange av disse er arbeidsmengden også betydelig større ved ventilsjekk, og vi snakker om priser mellom 8 og 15k for en slik service. Men det er altså på store sykler, og ikke relevant her som det stilles spørsmål omkring Yamaha YZF-R125.

Det trenger ikke være problematisk at en YZF-R125 har gått 25000 km eller mer. Vi har hatt disse på verkstedet som har gått mer enn dobbelt så langt uten problemer (jeg jobber på et Yamahaverksted). Det som er viktig å legge vekt på er om den har en god servicehistorikk. 12000, 18000 og 24000 km service bør være dokumentert, det holder ikke at selger sier at servicene er tatt. Mange skrur litt selv, og mange har lært seg å ta oljeskift selv. Men oljeskift er bare en liten og enkel del av en service. Det er mange andre viktige punkter i en serviceplan. Produsenten legger ikke opp en serviceplan fordi de vil at verkstedene skal tjene penger, de gjør dette fordi de vet at enkelte punkter må sjekkes og vedlikeholdes ved visse kjørelengder eller etter en viss tid. Gjøres dette som det skal, vil sykkelen som regel kunne være god svært lenge.

I tillegg til servicehistorikk er det viktig å sjekke en del andre ting når man vurderer en sykkel som er til salgs. Kjede og drevsett er også en kostnad som man kan forvente kommer, men tilstanden på kjede og drev kan også fortelle litt om hvordan sykkelen er passet på og vedlikeholdt. Vi har ofte sett at kjedet har stive ledd og er umulig å justere riktig ved rundt 6000 km. Men vi har også sett godt vedlikeholdte kjeder på 125cc sykler som har gått 20000 km og fortsatt holder mer. Kjedet og begge drev slites sammen og bør byttes som en enhet samtidig. 2500 er gjerne en pris du må forvente for å bytte kjede/drevsett. Sjekk også fordempere, det skal ikke være riper på de blanke innerrørene, og det skal ikke være oljelekkasjer på disse.
Se også på bremseskiver og bremseklosser. Er det dype riper i bremseskivene, er dette også en indikator på at sykkelen kan være dårlig passet på. Da har gjerne bremseklossene blitt slitt helt ned slik at slitebelegget er helt borte før de har vært byttet. Nok et varsel om at tidligere eier ikke har fulgt med og passet på. Men likevel, litt riper på brukte bremseskiver er helt normalt.
Se også på kåper og dekaler om det er noe som tyder på at noen av dem har vært byttet. Det er helt normalt at disse plastdelene kan være litt slitt etter f eks 15000 km. Men det er ikke normalt at de er litt slitt på venstre side og ser helt nye ut på høyre side for eksempel. Det er indikator på at sykkelen har vært utsatt for en velt eller kollisjon og blitt reparert. Sjekk speil, styrevekter (ytterst på styret), brems og clutchhendler og gir og bremsepedal, blinklys foran og bak. Disse delene vil alltid bli skadet dersom sykkelen har hatt en velt. Ofte blir sykler reparert etter trafikkskader dersom skadene ikke er så store, og veldig ofte blir rep betalt av et forsikringsselskap. Kan selger fremvise papirer på dette er det som regel ok dersom dette er utført av et godkjent verksted. Da skal alt være sjekket og i orden. Men det er også ofte at det ikke er kaskoforsikring på 125cc, og eier har reparert det viktigste selv. Da er det veldig vanlig at det er blitt byttet bare det som er mest nødvendig, men ikke alt. Da kan det også være skader som er til dels alvorlige som ikke er utbedret. For eksempel skadet styrelager eller skjev ramme.
For å koke dette ned: Jeg hadde heller kjøpt en pen YZF-R125 som har gått 30000 km og har all servicehistorikk godt dokumentert, enn å kjøpe en som har gått 15000 og all dokumentasjon mangler.

Uansett, lykke til med sykkelkjøp, og velkommen blant oss :twothumbs:

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Spørsmål om Yamaha YZF125R

Legg inn av Lauri »

...og som tilleggsbemerkning mht oljeskift. På enkelte 125-motorer så er det ikke oljefilter, men oljesil. Denne sila kommer man ikke til uten videre - det må skrus en del - og dét gjør de færreste. Så det kan være på sin plass å spørre eieren om hvordan oljeskiftene har foregått.

Sjekk ut denne videoen - og fra ca 3:50 ser du sila: https://www.youtube.com/watch?v=fmazZJXyDkM&t=307s
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar