MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av AJ »

Den beste regndressen jeg har hatt er den som het Basecamp, som nesten ikke kostet noenting på Europris. Men dessverre sluttet de å selge denne for en del år siden.
Denne brukte jeg da vi kjørte inn i dert kraftigste regnværet jeg noengang har opplevd på MC på vei nedover langs vestkysten i Sverige på vei til Danmark.
Stelvio'en, som jeg kjørte da, holdt stø kurs, mens de fleste bilene kjørte til side og stanset.
Og Basecampdressen imponerte stort!

Nå bruker jeg imidlertid regndress kun unntaksvis siden jeg har gode Held klær med Gore-tex.
Har imidlertid en Held regndress i beredskap, sånn for sikkerhetsskyld, og mest for de de lange turene hvor man risikerer å måtte tilbakelegge lange detapper i kraftig regn.
Selv om Helddressen holder vannet ute så merker man at man blir kald når man kjører en stund i regnvær. Derfor regndress utenpå som god hjelp til å holde varmen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kjører man f. Eks. På klissvåt grusvei og får sprutet ned klærne med det finstøvet som følger med i sølevannet, så ser man ut som man kommer hjem fra barnehagen. Kommer litt an på materiale i ytterlaget, men den er sannsynligvis ikke fri for det støvet etter første vask heller.
Ser mange på grusen her på hytta om dagen, regner det så går det mye i regntøy ser jeg.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det er vel ikke til å unngå å bli møkkete ved kjøring i regnvær og i alle fall hvis du er innom en grusvei. Etter fredagens tur til forumtreffet ble det møkkete men jeg vasker jo ikke dressen for det, tenker klævask i maskin eller balje.

Nei jeg bruker hånddusjen og skyller av bukse jakke deretter bruker jeg en fuktig klut for å tørke over bukse jakke til det ser bra ut så er det bare å henge det hele på to kleshengere til neste tur.

Er det noen som vasker mc jakke bukse i vaskemaskin ?
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Gammelsmurfen

dypen skrev: 26 aug 2024, 23:38 Er det noen som vasker mc jakke bukse i vaskemaskin ?
Gjorde det etter hver sesongslutt med min forrige dress, men den var ikke laminert.
Jeg kommer nok ikke til å gjøre det i år med den nye laminerte, men vil tro jeg gjør det etter neste sesong.
Når man kjører mye på våt vei som man ikke slipper unna i Norge, kanskje på vestlandsveier, seterstøler osv. med ku og sauedrit på veien,
så er det ikke akkurat drikkevann alt det som blir kastet opp på dressen fra veibanen.

Det hjelper å skylle den, også visuelt med synlig skitt. Men tenker at den på sikt må få en vask.

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Vasket både klim og rukka i maskin. Tar ut alle pads og bruker Nikwax såpe og Wash in impregnering. Kjører maskinen på håndvask uten sentrifugering og lar de drypptørke etterpå.
20240821_203829.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Bare husk å skylle ut såpa! Veldig viktig for å holde det vanntett. Kjør flere skylleprogram til det ikke kommer såpe i avløpet.
Jeg kjørte dressen min litt i tørketrommel etter anbefaling fra Klim-importøren jeg snakket med på mc-messa.

greina
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin

Legg inn av greina »

Jeg var på handletur i dag og hadde tenkt å gå for Klim for å slippe regntøy osv, men passformen var ikke optimal. Enten var det litt for romslig eller litt for trangt. Jeg prøvde Calsbad, Badlands, og Kodiak men ingen av de hadde komfortabel nok passform så det ble ingen handel. Skal det brukes såpass mye penger så er det greit at det passer.
Så til spørsmålet - på en tur tidligere i sommer kom jeg i snakk med en danske som brukte Dane kjøreklær både i jobb (som mc-politi) og som "sivil" motorsyklist og var veldig fornøyd med det.
Er det noen av dere som har erfaring med Dane?

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

greina skrev: 13 jul 2025, 01:02 Jeg var på handletur i dag og hadde tenkt å gå for Klim for å slippe regntøy osv, men passformen var ikke optimal. Enten var det litt for romslig eller litt for trangt. Jeg prøvde Calsbad, Badlands, og Kodiak men ingen av de hadde komfortabel nok passform så det ble ingen handel. Skal det brukes såpass mye penger så er det greit at det passer.
Så til spørsmålet - på en tur tidligere i sommer kom jeg i snakk med en danske som brukte Dane kjøreklær både i jobb (som mc-politi) og som "sivil" motorsyklist og var veldig fornøyd med det.
Jeg har samme erfaring med Klim. BMI’en min er godt opp på overvektig skalaen, men ikke stor nok til å fylle ut Badlands jakka. Den ble veldig posete.
Selv har jeg vært Rukka fan i mange år. Tror fremdeles ikke det er noe bedre. Den 13 år gamle dressen min er fremdeles vanntett. Men sist jeg kjøpte så ville jeg ha noe lettere som virker bedre i varmt vær og da ble det Revit.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

greina skrev: 13 jul 2025, 01:02 Så til spørsmålet - på en tur tidligere i sommer kom jeg i snakk med en danske som brukte Dane kjøreklær både i jobb (som mc-politi) og som "sivil" motorsyklist og var veldig fornøyd med det.
Mener å ha registrert at @haakeik har vært Danebruker i flere år.

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Legg inn av haakeik »

AJ skrev: 13 jul 2025, 07:29
greina skrev: 13 jul 2025, 01:02 Så til spørsmålet - på en tur tidligere i sommer kom jeg i snakk med en danske som brukte Dane kjøreklær både i jobb (som mc-politi) og som "sivil" motorsyklist og var veldig fornøyd med det.
Mener å ha registrert at @haakeik har vært Danebruker i flere år.
Det stemmer det. Hadde en Dane Goretex kjøredress i mange år og var fornøyd med den. Ingenting å utsette på kvaliteten. Fikk prøve på MC-messen. Ulempen i dag er at det ikke er så mange som selger den i Norge. MC-Utstyr i Sandnes og Bergen selger den. Etter at jeg kjøpte Stelvio’n gikk jeg over til BMW EnduroGuard dress (50% salg) og har siden ikke sett meg tilbake. Fantastisk bra dress, 3-lags laminert, vanntett og vindtett. Den er ikke i produksjon lenger og jeg har sikret meg en ekstra ubrukt jakke på e-bay. Neste gang jeg kjøper ny dress, skal den også være 3-lags laminert i et eller annet Goretex lignende stoff. Gidder ikke å bale med regndress.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

JohnnyTh skrev: 13 jul 2025, 04:17
greina skrev: 13 jul 2025, 01:02 Jeg var på handletur i dag og hadde tenkt å gå for Klim for å slippe regntøy osv, men passformen var ikke optimal. Enten var det litt for romslig eller litt for trangt. Jeg prøvde Calsbad, Badlands, og Kodiak men ingen av de hadde komfortabel nok passform så det ble ingen handel. Skal det brukes såpass mye penger så er det greit at det passer.
Jeg har samme erfaring med Klim. BMI’en min er godt opp på overvektig skalaen, men ikke stor nok til å fylle ut Badlands jakka. Den ble veldig posete.
Selv har jeg vært Rukka fan i mange år. Tror fremdeles ikke det er noe bedre. Den 13 år gamle dressen min er fremdeles vanntett. Men sist jeg kjøpte så ville jeg ha noe lettere som virker bedre i varmt vær og da ble det Revit.
Har samme erfaring med Badlands og Klim Dakar hvor sistnevnte har best passform og spesielt området rundt halsen. Har ikke tenkt så mye på passformen eller hvordan den ser ut på bare den er god å sitte i med plass for mere klær under ved kaldt vær. Er det veldig varmt bruker jeg bare ull undertøy under dressen som da suppleres med mer tøy ved kaldere vær.

Ser det er mange i mine øyne som har slim kjøreklær som tar seg bedre ut når du er av sykkel’n men uvisst hvordan det er en hel dag på sykkelsetet som er mitt tilholdssted når jeg første er ute med sykkel’n.

Har ved flere anledninger vurdert å selge det jeg har for å teste Kodiak men så langt har det blitt med tanken.
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

dypen skrev: 13 jul 2025, 13:14
JohnnyTh skrev: 13 jul 2025, 04:17
Har samme erfaring med Badlands og Klim Dakar hvor sistnevnte har best passform og spesielt området rundt halsen. Har ikke tenkt så mye på passformen eller hvordan den ser ut på bare den er god å sitte i med plass for mere klær under ved kaldt vær. Er det veldig varmt bruker jeg bare ull undertøy under dressen som da suppleres med mer tøy ved kaldere vær.

Ser det er mange i mine øyne som har slim kjøreklær som tar seg bedre ut når du er av sykkel’n men uvisst hvordan det er en hel dag på sykkelsetet som er mitt tilholdssted når jeg første er ute med sykkel’n.

Har ved flere anledninger vurdert å selge det jeg har for å teste Kodiak men så langt har det blitt med tanken.
Det som plaget meg mest var at det ble folder på magen på badlandsjakka og så samlet det seg vann der. Til slutt så lakk det inn vann. Dessuten så syntes jeg den var dårlig utformet i halsen. Hadde nok ikke solgt den hvis det ikke var for at jeg hadde ei Rukka Goretex jakke. Kjøpte badlands jakka når jeg bodde i Singapore.

ErikW
Motorsykkelen din: 2025 Triumph Tiger 900 Rally pro. Kawasaki Ninja 636

Legg inn av ErikW »

Ikke så mange som ser til Richa Goretex dressene. Min er 6 år gammel og godt brukt i all slags vær. Bruker aldri regntøy og denne dressen har tålt mye. Like tett og behagelig i dag. Bullfighter i Drammen har meget godt utvalg

greina

Legg inn av greina »

Jeg var innom MC-Huset Nydal i dag og prøvde diverse Rukka og Klim. Ved nærmere ettersyn og super kundebehandling endte jeg med Klim Calsbad bukse og jakke, passformen var ikke så "rar" som førsteinntrykket (i en annen butikk med litt mindre interresert butikkmedarbeider). De har også 20% innflyttingsrabatt, så bukse og jakke endte på kr 11904,- noe som er en veldig god pris såvidt jeg kan forstå.
Så da gjenstår det å se om Klim svarer til forventningene, 12-14 mil hjem i varierende regn lover iallefall godt.
Sist redigert av greina den 14 jul 2025, 21:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

greina skrev: 14 jul 2025, 20:31 Jeg var innom MC-Huset Nydal i dag og prøvde både diverse Rukka og Klim. Ved nærmere ettersyn og super kundebehandling endte jeg med Klim Calsbad bukse og jakke, passformen var ikke så "rar" som førsteinntrykket (i en annen butikk med litt mindre interresert butikkmedarbeider). De har også 20% innflyttingsrabatt, så bukse og jakke endte på kr 11904,- noe som er en veldig god pris såvidt jeg kan forstå.
Så da gjenstår det å se om Klim svarer til forventningene, 12-14 mil hjem i varierende regn lover iallefall godt.
Grattis :D God pris, da er det bare å håpe Calsbad dressen innfrir forventningene :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Min erfaring med to Klim-dresser er at de er litt keitete å ha på seg når det er nytt. Etter noen skikkelige regnværsturer så går de seg til.

Jeg kommer nok til å handle ny dress om en to års tid. Kanskje litt lenger. Da funderer jeg på om jeg skal kjøpe Rukka. Står egentlig mellom å kjøpe Rukka neste år og bytte på mellom Klim og Rukka avhengig av vær og type tur eller slite ut Klim og kjøpe nytt. Det jeg har hatt litt problemer med Klim er å treffe på bekledningen under. Blir fort for kaldt på turer i Norge. I 30+ varmegrader og sol er jeg ikke i tvil om hva som funker.

greina

Legg inn av greina »

FredrikE24 skrev: 14 jul 2025, 21:45 Min erfaring med to Klim-dresser er at de er litt keitete å ha på seg når det er nytt. Etter noen skikkelige regnværsturer så går de seg til.

Jeg kommer nok til å handle ny dress om en to års tid. Kanskje litt lenger. Da funderer jeg på om jeg skal kjøpe Rukka. Står egentlig mellom å kjøpe Rukka neste år og bytte på mellom Klim og Rukka avhengig av vær og type tur eller slite ut Klim og kjøpe nytt. Det jeg har hatt litt problemer med Klim er å treffe på bekledningen under. Blir fort for kaldt på turer i Norge. I 30+ varmegrader og sol er jeg ikke i tvil om hva som funker.
Førsteinntrykket er at Klim føles "kaldere"/leder mer kulde en min gamle Richa jakke (også Gore-Tex), men det kan kanskje være at den er ny og vesentlig stivere. Jeg er også litt spent på hvordan jeg treffer med bekledningen under, men jeg regner med at det er greit med tynn ullgenser og evt tynn "boblejakke" i de fleste tilfeller. Det er iallefall det jeg har brukt til nå på vår og høst.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror Klim gjorde det lurt i at det på nye Kodiak følger med ulljakke og ullbukse til å ha som innerlag. Slik Rukka har hatt i årevis.

Kodiak er jo den beste touring-dressen de har. Jeg kjøpte modellen før den som fikk ull. Det irriterer meg litt.
Videre så merket jeg på europatur i fjor at det trekker gjennom glidelåsåpningene ment for lufting når de er lukket. Da jeg begynte turen var det 15-18 grader. Midt i Tyskland var det 9 grader og pøsregn på autobahn. Jeg frøs som bare det. 6-7 timer senere var det 30 grader og ikke en sky. Som å kjøre inn i en stekeovn. Da var det bare å åpne alle luker og det var komfortabelt.
Jeg er sikker på at Rukka hadde vært håpløst i varmen, men jeg synes også Kodiak var håpløs tidligere på dagen. Et lag med ull innenfor holdt ikke. Merk at jeg ikke tok av meg ullstilongs og trøye før jeg var kommet frem i Kroatia i 32 varmegrader. Gikk av sykkelen og fikk en kald øl i hånda. Gikk en øl før jeg kledde av meg.

Konklusjonen min er at den gamle Kodiak-dressen jeg har funker supert i jevnt varmt vær. Når det blir kaldt, så blir det veldig kaldt.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Det er nesten umulig å få noe som takler all vær. Jeg har kjørt med den gamle Rukka dressen min i Sahara i 48° og det var ikke gøy. Badlands jakken hadde masse lufting. Men problemet er når det går sakte eller man står stille så hjelper ikke alverdens lufting. Løsningen er nok lag på lag. Så nå prøver jeg mesh jakke, med membran jakke over. Fordelen er at all beskytteslen sitter i mesh jakka og hvis man vil pakke vekk ytterjakken så tar den ingen plass. Buksa har ikke membran, så der har jeg kjøpt ei goretex regnbukse til å dra over. Så langt ser det ut til å fungere greit, men hvis det er kaldt og surt så blir det Goretex hver gang. Sist jeg var på 3 ukers tur nedover Europa så hadde jeg 4 timer med regn og temperaturer opp til 32 grader. Da blir det litt tøys å kjøre rundt i Goretex.

Brukeravatar
Gammelsmurfen

Ja, vanntett dress blir et kompromiss det også, kjøpte meg laminert dress til sesongen i fjor fordi jeg ville slippe å styre med regntøy på langtur.
Selv om den er helt uten fór (kun mesh inni) siden jeg aldri har brukt foret i tidligere klær, så puster jo ikke tekstilet med laminert membran godt nok når det er 27++. I godt driv på motorvei eller landevei med 80+ så går det greit når ventileringen får nok tilluft, men ved bykjøring eller under 70-ish så blir det fort klamt. Har sett (blandt flere) Revit har kjøredresser i mesh, på godværsdager er det nok veldig til hjelp men skal man på langtur og må sikre seg mot regnvær, så er man tilbake igjen til å ha med regntøy å stoppe så fort det begynner (eller helst før).
I Norge så er det både mye lokalt vær, og ustabilt/skiftende er mer normalen enn de dagene det er så varmt at uforet dress blir for varmt.

Men en dress i mesh kunne ha vært kjekt å ha på korte turer/til jobb osv. på varme sommerdager og enten ta med lettvekts/kompakt regntøy eller bli våt om været snur :-)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Gammelsmurfen skrev: 15 jul 2025, 23:47 Ja, vanntett dress blir et kompromiss det også, kjøpte meg laminert dress til sesongen i fjor fordi jeg ville slippe å styre med regntøy på langtur.
Selv om den er helt uten fór (kun mesh inni) siden jeg aldri har brukt foret i tidligere klær, så puster jo ikke tekstilet med laminert membran godt nok når det er 27++. I godt driv på motorvei eller landevei med 80+ så går det greit når ventileringen får nok tilluft, men ved bykjøring eller under 70-ish så blir det fort klamt. Har sett (blandt flere) Revit har kjøredresser i mesh, på godværsdager er det nok veldig til hjelp men skal man på langtur og må sikre seg mot regnvær, så er man tilbake igjen til å ha med regntøy å stoppe så fort det begynner (eller helst før).
I Norge så er det både mye lokalt vær, og ustabilt/skiftende er mer normalen enn de dagene det er så varmt at uforet dress blir for varmt.

Men en dress i mesh kunne ha vært kjekt å ha på korte turer/til jobb osv. på varme sommerdager og enten ta med lettvekts/kompakt regntøy eller bli våt om været snur :-)
I Norge har jeg aldri opplevd at det er noe problem. Som regel god nok kjøling her hjemme. Problemet er når man er på langtur, man starter i 10 grader her hjemme og så er det over 30 når man kommer seg nedover Europa.
Jeg har ei Klim induction mesh jakke som jeg elsker. Men man kan helst ikke kjøre med den lengre enn at man kan se hjem. Blir våt på 30 sekunder. Jeg brukte den mye i Singapore og gikk på noen smeller der. Startet på morgenen i godt vær. Men fikk en regnskur på vei til jobb og kom frem, våt til skinnet.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes ikke Klim Kodiak har vært noe problem i 30+ og solsteik. Selv med ull under. Funker fint i bytrafikk også. Man skal imidlertid ikke drive gymnastikk. Det jeg finner problematisk er når man har temperaturforskjeller på alt mellom 10 og 30 grader i løpet av en kjøretur. Man lukker luftingene, men kjenner fortsatt kalde punkter på disse stedene.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

ErikW skrev: 13 jul 2025, 21:14 Ikke så mange som ser til Richa Goretex dressene. Min er 6 år gammel og godt brukt i all slags vær. Bruker aldri regntøy og denne dressen har tålt mye. Like tett og behagelig i dag. Bullfighter i Drammen har meget godt utvalg
Jeg har vurdert Richa Cyclone II, men modellen jeg har funnet hos Bullfighter, var ikke på lager i min størrelse i fjor høst, og de har ikke tatt inn fler siden.
Ser ut som de kun selger ut gammel lagerbeholdning av Richa i år.
Har en solid skinnjakke fra Richa som jeg har brukt siden 1997, så veit det er kvalitet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ErikW
Motorsykkelen din: 2025 Triumph Tiger 900 Rally pro. Kawasaki Ninja 636

Legg inn av ErikW »

Kjellrf skrev: 16 jul 2025, 23:02
ErikW skrev: 13 jul 2025, 21:14 Ikke så mange som ser til Richa Goretex dressene. Min er 6 år gammel og godt brukt i all slags vær. Bruker aldri regntøy og denne dressen har tålt mye. Like tett og behagelig i dag. Bullfighter i Drammen har meget godt utvalg
Jeg har vurdert Richa Cyclone II, men modellen jeg har funnet hos Bullfighter, var ikke på lager i min størrelse i fjor høst, og de har ikke tatt inn fler siden.
Ser ut som de kun selger ut gammel lagerbeholdning av Richa i år.
Har en solid skinnjakke fra Richa som jeg har brukt siden 1997, så veit det er kvalitet.
Forhandler i Porsgrunn MTR fortalte meg at det skulle komme en ny modell som var vanvittig bra. Leveringene var forsinket blejeg fortalt

Solo-rider
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025

Legg inn av Solo-rider »

Rha skrev: 27 aug 2024, 06:20 Vasket både klim og rukka i maskin. Tar ut alle pads og bruker Nikwax såpe og Wash in impregnering. Kjører maskinen på håndvask uten sentrifugering og lar de drypptørke etterpå.

20240821_203829.jpg
Er det fremdeles å bruke Nikwax såpe og Wash in impregnering som gjelder ? Min Rukka dress som jeg bruker til daglig lukter ikke godt etter siste dagers kjøring i varmen ....

Svar