MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av BC45 »

Jeg har hatt mc-klær av litt forskjellige merker gjennom årene, men felles for de alle er at ingen av dem har vært skikkelig vanntette. Men det mener jeg at de har holdt en skur ute, men jeg har blitt våt etter å kjørt en stund i skikkelig regn. Ingen av merkene jeg har hatt har vært spesielt dyre.

Det finnes jo kjøredresser der ute som koster mer enn det meste og de sies å være vanntette. Er det noen her inne som har erfaring med ordentlig vanntett utstyr som tåler regn i flere timer og har noen anbefalinger?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av AJ »

Mange som har erfaring med Klim påstår at disse kjøreklærme er vanntette. Har ingen erfaring mecd dette merket selv, kan ikke drlv gå god for disse påstandene.

For egen del satser jeg på egen regndress når det er kraftig regn. Den beste regndressen jeg har hatt er en "Basecamp" to-delt sak fra Europris, som ikke lenger er å få tak i. Synd, for denne var skikkelig bra.

Nå har jeg en regn(kjele)dress fra Held, som også er veldig bra og ikke minst lett å ta på seg. Noe jeg senest gjorde i går på Dovre da det kom ei skikkelig skur som toppet seg på Dombås.
Selv om Held kjøreklærne jeg bruker er merket med Goretex, så jeg ingen grunn til å teste ut vanntettheten på denne i det regnværet jeg var i ferd med å kjøre inn i på turen i går...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Rha »

har Rukka Armaxion jakke
Rukka bukse som jeg ikke husker navnet på.
Klim Badlands jakke.

Ingen av disse blir man våt i. Eneste gangen jeg har følt meg fuktig var når jeg hadde kjørt mange timer i regn, satte opp teltet og tok av meg kjøreklær med en gang. Da slår fuktigheten inn og du er "våt" ei stund dagen etterpå, men dette tørker opp da dressen er pustende. Fuktighet går fra varmt til kaldt i Gore-Tex laget.

Med regndress utenpå så blir du våt ganske fort, da fuktigheten fra kroppen og lufta ikke slipper ut igjen som av dem pustende materialene. Slik blir til slutt Gore-Tex klær også, hvis dem ikke vaskes på riktig måte. mine må vaskes etter ca 10-15k km, og da er dem like gode igjen.

Jeg leitet etter nye kjøreklær hele tiden, helt til jeg fikk rukka dressen min på et utrolig tilbud på mc-huset. Før dette hadde Halvorssen, Jofama og Bullfighter. Sistnevnte var den jeg likte best av dem. Etter jeg kjøpte Rukka skjønte jeg at man får som regel det man betaler for.
Eneste minuset med Rukka jakka er at den har fått ny glidelås to ganger på garanti, og det er for dårlig til ei jakke som koster 16k i utgangspunktet. det var grunnen til at jeg kjøpte Klim jakka.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av haakeik »

Selv om jeg ikke kjører BMW, så kjøpte jeg i fjor BMW EnduroGuard dress til kr. 8500 på salg. Det er en 3 lags laminert (ikke Goretex Pro) vindtett og vanntett dress. Jeg er strålende fornøyd med denne dressen. Har kjørt hele dager med regn uten å bli våt. Den har også veldig god ventilasjon på varme dager. Ser den selges på MC Oslo og Speed MC for rundt 9000-10000 kr.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Olav K »

Har også hatt flere skinndresser og billige tekstildresser. Skulle ønske jeg var smart og kjøpte skikkelige greier med en gang.

Endte først opp med en Rukka dress med 3lags laminert goretex.
Potte tett i regnvær de første to årene, så begynte det å komme inn vann/fuktighet i skrittet.
Men det ordner seg ned jevnlig impregnering.

Men som nevnt over, glidelåsen i Rukkajakken har en tendens til å gå i stykker, jeg har byttet min tre ganger :redface

Så siste gang dette skjedde, var jeg ikke langt unna MC Huset Nydal.
Der hadde de 30% på Klim, så jeg enda opp med en Badlands Pro 2 dress.
Masse luftemuligheter (i motsetning til på Rukkadressen.)
Bare jeg husker å lukke alle luftinger, holder den også pottetett.
Helt subjektivt får jeg en større trygghetsfølelse i Klimdressen, den er veldig solid bygget.
Minuset er vekta.

Så til vårens tur til Hellas, kjøpte jeg en "adventuredress" fra Rukka. Rimo R kalles den.

Den har også holdt potte tett sålangt, men selges i utgangspunktet uten beskyttelse, for tanken er at du skal bruke en inntilsittende brynje med beskyttelse. (Beskyttelse kan kjøpes seperat)

Og av disse tre er nok den siste min favoritt, med Klim på en sterk 2.plass (bruker den mye, i og med at det er integrert beskyttelse i den :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en billig kjøredress fra Sharkspeed kg denne tåler vertfall 5 timer i skikkelig regnvær sammenhengende uten å bli gjennomvåt. Men som AJ sier så anbefaler jeg en regndress og tre utenpå. Regndressen er 100% vanntett og gjør at klærne under er tørre.

At man må kjøpe dyrt for å holde vannet borte er bare tull spør du meg. Det er vertfall ikke min erfaring. Å lage noe som er vanntett er ikke rakettvitenskap. Derimot er å lage noe vanntett OG som lufter samtidig mer krevende og det er gjerne det man betaler for. Men man får sjelden i pose og sekk.

Jeg har hatt Klim dress og kjlrt en del i regn med denne og denne var tett. Men det er også dressen min fra Sharkspeed. Derimot pustet Klim dressen litt bedre. Om det er verdt de ekstra 10.000 kronene for være opp til hver enkelt, men jeg lukker heller opp glidelåsen litt.

Så en billig men god dress OG en regndress er i mine øyne det beste valget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Vil du være komfortabel og tørr hele tiden kjøper man Klim eller Rukka. Du kan kjøre i dagesvis i pøsregn uten å bli våt innenfor dressen. Jeg koser meg i regnvær.

Om du vil ha en dress som er varm så går du for Rukka. Vil du ha det luftig ved behov, så går du for Klim. Er det kaldt, hiv på en fleece under. Jeg har Klim Badlands Pro og Klim Kodiak. Jeg trenger ikke noe mer. Kodiak tok over for Badlands etter maaange års røff bruk, men den holder fortsatt like tett.
Jeg titter ikke på kjøreutstyr, det er det ikke behov for. Alle behov er møtt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

Eller en god regndress til en 1000-lapp. Min Held Monzun regndress til 1000 kroner er nå 8 år gammel og den fungerer like fint og holder meg tørr og ikke minst varm ved å holde vinden borte når jeg kjører over fjellet etc.

Man MÅ ikke ha Klim og Rukka for å holde seg tørr.

Det som jeg tror er bra med Klim og Rukka er at det trolig er det beste når det kommer til flest mulig egenskaper. Altså at dem er gode på alt. I fohold til pris så mener jeg ikke dem er verdt det dog. En billigere kjlredress kombinert med regndress kan spare deg for mange tusenlapper.

Hadde jeg kjørt VELDIG mye sykkel og mange langturer uansett vær hadde jeg trolig valgt Klim, men jeg er stort sett på en langtur i året og selv da klarer jeg å styre unna de værste bygene. Så jeg har ikke noe behov for en dress til 10-20.000 kroner.

Som jeg har sagt tidligere så har min dress fra Sharkspeed til den nette sum av 2.500 kroner holdt meg helt tørr i 5 timer pøsregn. Om den holder i dagevis med pøsregn vet jeg ikke, men hvem kjører EGENTLIG i dagevis med pøsregn? Ikke jeg vertfall.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg gidder ikke styre med regndress. Det passer meg ikke. Jeg får stadig spørsmål om dette når jeg kjører motorsykkel overalt hvor jeg skal. "Kjører du idag også Fredrik? Er ikke det skikkelig styrete og dritt i regnvær som er nå?". Da svarer jeg "Ja, og nei".

Hadde jeg måttet forholde meg til regndress hadde svaret vært "Nei og nei". Kjøreutstyret jeg bruker er verdt pengene. Ikke for deg, men for meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 jul 2022, 15:03 Jeg gidder ikke styre med regndress. Det passer meg ikke. Jeg får stadig spørsmål om dette når jeg kjører motorsykkel overalt hvor jeg skal. "Kjører du idag også Fredrik? Er ikke det skikkelig styrete og dritt i regnvær som er nå?". Da svarer jeg "Ja, og nei".

Hadde jeg måttet forholde meg til regndress hadde svaret vært "Nei og nei". Kjøreutstyret jeg bruker er verdt pengene. Ikke for deg, men for meg.
Regndress er null styr. Kunsten er å kjøpe regndressen alt for stor, slik at man lett kan tråkke inni den og dra den på seg. Min er vel 5XL. Det er gjort på under 2 minutter å ta på seg den, og når finværet etter hvert kommer så er alle klærne under tørre.

Så regndress er helt perfekt. Ikke for deg, men for meg :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av FredrikE24 »

Ork å dra med seg i det daglige rett og slett. Kjørte forbi en dude på mosseveien igår morges, parkerte både sykkel og seg selv inni et buss-skur da himmelen åpnet seg og dro på seg regndress.

Hver sin lyst

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

haakeik skrev: 02 jul 2022, 11:49 Selv om jeg ikke kjører BMW, så kjøpte jeg i fjor BMW EnduroGuard dress til kr. 8500 på salg. Det er en 3 lags laminert (ikke Goretex Pro) vindtett og vanntett dress. Jeg er strålende fornøyd med denne dressen. Har kjørt hele dager med regn uten å bli våt. Den har også veldig god ventilasjon på varme dager. Ser den selges på MC Oslo og Speed MC for rundt 9000-10000 kr.
Veldig fine dresser, ser du får med sort eller grå jakke. Selges også i dame utgave. Hansker i samme utførelse i følge artikkel her.
https://www.brake-magazine.com/bmws-new ... oks-great/

Er bukse jakke festet sammen med glidelås ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av Olav K »

Jo, det er tre ting i hovedsak, som er styr med regndress.
1: du må ha den med deg. Tar opp plass
2: De aller aller fleste kjører LITT for lenge før de tar regndressen på, og blir våte. Da ER de våte, og så damper det av våte klær på innsida av regndressen, og man blir enda våtere.
3: På dager med regnbyger blir det alt for mye av/på av/på av/på.
Forrige helg var jeg på en lengre tur, og om jeg hadde brukt en av de billige dressene mine i kombinasjon med regndress hadde jeg på hjemturen søndag stoppet minst 5 ganger for å ta regndressen på.
Og 4-5 ganger for å ta den av.
VELbekomme!

Om man kjører endel, er en god, komfortabel vanntett Rukka/Klim (eller andre dresser med utenpåliggende membran) verd hver krone.
Om man er mer av posørtypen eller en tastatursjåfør, kan man lett gå for regndress.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

Har brukt Klim Dakar jakke bukse i veldig mange år, kjøpte ny Klim Badlands Pro jakke bukse i mai 2020 som er en helt annen liga både i vekt, innebygget beskyttelse og pris. Det var først da jeg egentlig forsto hvor godt jeg likte min gamle lette Klim Dakar bare jeg kompenserer med ull og fleece under. Har stor regn / kjeledress med sko og hansketrekk i reserve.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC-KLÆR SKIKKELIG VANNTETT

Legg inn av dypen »

Olav K skrev: 02 jul 2022, 15:33 Jo, det er tre ting i hovedsak, som er styr med regndress.
1: du må ha den med deg. Tar opp plass
2: De aller aller fleste kjører LITT for lenge før de tar regndressen på, og blir våte. Da ER de våte, og så damper det av våte klær på innsida av regndressen, og man blir enda våtere.
3: På dager med regnbyger blir det alt for mye av/på av/på av/på.
Forrige helg var jeg på en lengre tur, og om jeg hadde brukt en av de billige dressene mine i kombinasjon med regndress hadde jeg på hjemturen søndag stoppet minst 5 ganger for å ta regndressen på.
Og 4-5 ganger for å ta den av.
VELbekomme!

Om man kjører endel, er en god, komfortabel vanntett Rukka/Klim (eller andre dresser med utenpåliggende membran) verd hver krone.
Om man er mer av posørtypen eller en tastatursjåfør, kan man lett gå for regndress.
Helt enig, starter jeg på morningen i regnvær med regndress er det ok men jeg gidder ikke av på med regndress.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar