Iris sin logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37866
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av AJ »

iris skrev: 30 apr 2023, 11:27 Fikk innbrudd i utebod i natt. Keyless nøkkel ødelagt og stjålet, hele nøkkelsystemet må erstattes. Skader på bensintankdeksel ved nøkkel. Kan være noe flere skader. Hvor mye må reparasjon koste før sykkel blir kondemnert?
Uffda! Kjeltringpakk, ass :ills :bandana !!
Begredelig og trist start på MC-sesongen, kan man vel trygt si...

Hva en reparasjonskostnad kommer på er ikke så lett å si.
Sykkeltype, alder, tilstand og skadeomfang er alle faktorer som i sum er avgjørende for skadetakseringen.
På motorsykler er det ofte skader under "skallet" som man ikke ser og får vurdert ved første overflateøyekast. Så skadene kan altså være tildels betydelig mer omfattende enn det man ser av ytre skader.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Iris sin logg

Legg inn av Jompa »

Har du ikke tyveriforsikring ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

AJ skrev: 30 apr 2023, 11:34 Hva en reparasjonskostnad kommer på er ikke så lett å si.
Sykkeltype, alder, tilstand og skadeomfang er alle faktorer som i sum er avgjørende for skadetakseringen.
På motorsykler er det ofte skader under "skallet" som man ikke ser og får vurdert ved første overflateøyekast. Så skadene kan altså være tildels betydelig mer omfattende enn det man ser av ytre skader.
Jeg vet vel ca. hvor mye skadene koster per nå, men hvor stor må rep kostnad være i forhold til sykkelens verdi for at det ikke er verdt det for forsikringsselskap?
Jompa skrev: 30 apr 2023, 11:55 Har du ikke tyveriforsikring ?
Joda, men det er flere skader på sykkelen fra før av, og verdien er derfor betraktelig lavere. Derfor jeg lurer på kondemnering.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1293
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Iris sin logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Uffda, irriterende når sånt skjer, også i sesongstarten i tillegg :sorry

Det skal ikke så mye til egentlig, jeg har ikke akkurat noe formel på det, men dersom man tar utgangspunkt i sykkelens gjeldene bruktpris minus ca. det forsikringsselskapet for solgt "vraket" for, regnet opp i mot takst på delekost og arbeid for reparasjon.
Edit: Glemte egenandel i tilfeller hvor man må betale det, må i så fall tas med i betraktning.

Junior ble påkjørt i et kryss for 1,5 år siden av en som ikke oveholdt vikeplikten, ingen skade på han heldigvis og ikke veldig mye synlig på sykkelen. Mest plast men muligens noe skjev i gaffelben da den ene demperen hadde merker etter sammentreffet.
Kondemnert bare etter bilder jeg tok å sendte inn, vraket ble solgt tvert, hentet med redningsbil her og gikk rett til kjøper.
Sist redigert av Gammelsmurfen den 30 apr 2023, 12:56, redigert 1 gang totalt.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Gammelsmurfen skrev: 30 apr 2023, 12:01 Uffda, irriterende når sånt skjer, også i sesongstarten i tillegg :sorry

Det skal ikke så mye til egentlig, jeg har ikke akkurat noe formel på det, men dersom man tar utgangspunkt i sykkelens gjeldene bruktpris minus ca. det forsikringsselskapet for solgt "vraket" for, regnet opp i mot takst på delekost og arbeid for reparasjon.

Junior ble påkjørt i et kryss for 1,5 år siden av en som ikke oveholdt vikeplikten, ingen skade på han heldigvis og ikke veldig mye synlig på sykkelen. Mest plast men muligens noe skjev i gaffelben da den ene demperen hadde merker etter sammentreffet.
Kondemnert bare etter bilder jeg tok å sendte inn, vraket ble solgt tvert, hentet med redningsbil her og gikk rett til kjøper.
Da er det nok det som skjer. Skader per nå ligger oppover i 10000kr, og med skader på kåpe og motor fra før av så er den verdt lite om jeg prøvde å selge den på finn. welp :(

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

20230430_104800.jpg
20230430_104805.jpg
20230430_104818.jpg
20230430_114438.jpg
Her er bilder. Nøkkel og låser er 3000kr, bensintank 1500, deksler 2000 eller noe. Kan sikkert være flere skader som jeg ikke finner. Mye arbeid.

Fant forøvrig nøkkel - like ødelagt som låsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1293
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Iris sin logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

Glemte egenandel i tilfeller det slår inn (i "regnestykket") lenger opp.
Er det tanken vi ser i bildet med hullet? eller en innkapsling, også er det en plast eller kompositt tank under?
Er det selve tanken og dersom den er i stål, så burde det være sveisbart om man skal fikse selv for egen regning.

Noe som har forsøkt å stjele/koble sykkelen tror du? Eller mest hærverk?

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Gammelsmurfen skrev: 30 apr 2023, 13:16 Glemte egenandel i tilfeller det slår inn (i "regnestykket") lenger opp.
Er det tanken vi ser i bildet med hullet? eller en innkapsling, også er det en plast eller kompositt tank under?
Er det selve tanken og dersom den er i stål, så burde det være sveisbart om man skal fikse selv for egen regning.

Noe som har forsøkt å stjele/koble sykkelen tror du? Eller mest hærverk?
Er tanken, luktet bensin og lekket når jeg flyttet sykkelen ut av bod (farlig). Skal uansett få alt dekket av forsikring. Kjøper sånn siphon pump i morgen, for å få bensin ut.

Var åpenbart noen som prøvde å stjele, var jo nøkkelen som de tullet med. Stjal setet av en vanlig sykkel ved siden av. Lås på boden var ødelagt. På vei til politi for å anmelde nå.

(Dem var egentlig komplette idioter, sykkelen var ikke i styrelås, var inne i bod for å fikse noe, og de kunne ha rullet den ut.)
Sist redigert av iris den 30 apr 2023, 14:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Iris sin logg

Legg inn av Nomade »

iris skrev: 30 apr 2023, 14:19
Er tanken, luktet bensin og lekket når jeg flyttet sykkelen ut av bod (farlig). Skal uansett få alt dekket av forsikring.

Var åpenbart noen som prøvde å stjele, var jo nøkkelen som de tullet med. Stjal setet av en vanlig sykkel ved siden av. Lås på boden var ødelagt. På vei til politi for å anmelde nå.
Fy flate, hadde blitt lyn forbanna av å bli utsatt for noe sånt, spesielt når sykkelen også var lagret inne bak låst dør. Må jo være noen som vet at det var en motorsykkel der da?

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Nomade skrev: 30 apr 2023, 14:23 Fy flate, hadde blitt lyn forbanna av å bli utsatt for noe sånt, spesielt når sykkelen også var lagret inne bak låst dør. Må jo være noen som vet at det var en motorsykkel der da?
Dem vet at det et sykler vel, var vanskelig å se motorsykkelen utenfra. Kanskje dem skulle stjele sykkel og fant MC istedenfor. 🤣
IMG_20230430_123131_425.jpg
20230430_112910.jpg
20230430_112904.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

MC skal til Geir Hestmann Motor, i følge if.
Bestilte redningsbil for å frakte den.
Mekaniker på tlf sa "den vil vi nok ikke reparere" under nesa mens jeg beskrev skadene før/etter tyveriforsøket 😅

kaLARSnikov
Innlegg: 182
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Iris sin logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Æsj. Hadde en periode i Securitas i Oslo for en haug med år siden og så MYE av slike ødelagte bodlåser i ymse blokker og borettslag. Husker jeg tenkte at jeg aldri hadde lagret noe som helst av verdi i boden om jeg hadde bodd på et sånt sted. Nå skal det dog sies at dette gjerne var litt mer belastede nabolag... Men de siste bildene der trigget noen minner.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kaLARSnikov skrev: 05 mai 2023, 15:03 Æsj. Hadde en periode i Securitas i Oslo for en haug med år siden og så MYE av slike ødelagte bodlåser i ymse blokker og borettslag. Husker jeg tenkte at jeg aldri hadde lagret noe som helst av verdi i boden om jeg hadde bodd på et sånt sted. Nå skal det dog sies at dette gjerne var litt mer belastede nabolag... Men de siste bildene der trigget noen minner.
Boden er vel bare en deterrent, dem kunne ikke stjele den uansett, man triller jo ikke MC bort (med mindre de hadde varebil, kanskje). Jeg setter alltid på skivelås når den står ute.

16:34
Har stått utenfor verkstedet med MC og ringt telefonen dems i 15 min nå... Eneste jeg ville vite er hvor postkassen er slik at jeg kan legge nøkkel igjen...

VAR FAKTISK NOEN INNE PÅ VERKSTEDET HELE TIDEN, som dro på egen sykkel! Helt super service det her, altså. Sløser bort timer av tiden min nå.

Nå som jeg tenker på det, kunne det være noen fra bygget som misbrukte kundeparkeringen på utsiden.
Sist redigert av iris den 05 mai 2023, 18:05, redigert 1 gang totalt.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Trilte sykkel inn ved å åpne døren fra innsiden av bygget, og satt på skivelås. Ser ut som ganske dritt sikkerhet om man kan åpne døren og trille sykkel inn, når den krever kode fra utsiden 🤣🤣🤣 samme greie som med boden, bare enklere

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Nå fikk jeg beskjed at det er minst tre ukers ventetid, for at de en gang får sett på sykkelen og avgjort om det blir reparasjon eller ikke... Ringte Snellingen, de sa 4 uker for det samme... Er dette vanlig eller?

Svar