Iris sin logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Iris sin logg

Legg inn av Greddy »

Kan stemme det er en blindskudd. Kom på bare: En av triksene til å koble fra ABS på Yamaha sykler. Altså lure ECU til å tro ABS er feil er å sette sykkel på støtte og la bakhjulet spinne i noen minutter. Du forvirre ABS systemet med ulik hastighet på hjulene. Hvis en av hjulene ikke er riktig størrelse så vil hastigheten på hjulet oppfattes som være lavere.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 19 jul 2023, 20:41 Kan stemme det er en blindskudd. Kom på bare: En av triksene til å koble fra ABS på Yamaha sykler. Altså lure ECU til å tro ABS er feil er å sette sykkel på støtte og la bakhjulet spinne i noen minutter. Du forvirre ABS systemet med ulik hastighet på hjulene. Hvis en av hjulene ikke er riktig størrelse så vil hastigheten på hjulet oppfattes som være lavere.
Bremsevæskebeholder var nesten tom - man leser den av når sykkel er på sidestøtte, sannsynligvis? Luftet med ny væske, bremsen funker ok nå. Antar at ABS-lampen reagerte på dette og luft i systemet, skal kjøre en tur og sjekke. Mye hyling ved hard bremsing, men klossene er ikke slitte, så vet ikke hva problemet kan være.

Lampen kommer ikke på lenger. Rejoice.

Spoke too soon again! Tror jeg bare gir den til yamaha.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Iris sin logg

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 21 jul 2023, 15:14 Bremsevæskebeholder var nesten tom - man leser den av når sykkel er på sidestøtte, sannsynligvis? Luftet med ny væske, bremsen funker ok nå. Antar at ABS-lampen reagerte på dette og luft i systemet, skal kjøre en tur og sjekke. Mye hyling ved hard bremsing, men klossene er ikke slitte, så vet ikke hva problemet kan være.

Lampen kommer ikke på lenger. Rejoice.

Spoke too soon again! Tror jeg bare gir den til yamaha.
Så lenge væsken er høyere enn en minimum: ok, uansett på side- eller senter-støtte. Væske kan synke når klosser blir mer og mer slitt. Hva slags hyling? metall mot metall? Er det etter du har fått ABS varsellampa, den hylingen kommer ved hardbremsing?

Jeg har ennå en knapp på sensorfeil. ABS-skivene har vel ikke fått en skade i form av en liten bøy eller noe lignende? Sensorene skal bare være et par mm fra skiven.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 21 jul 2023, 18:29
Så lenge væsken er høyere enn en minimum: ok, uansett på side- eller senter-støtte. Væske kan synke når klosser blir mer og mer slitt. Hva slags hyling? metall mot metall? Er det etter du har fått ABS varsellampa, den hylingen kommer ved hardbremsing?

Jeg har ennå en knapp på sensorfeil. ABS-skivene har vel ikke fått en skade i form av en liten bøy eller noe lignende? Sensorene skal bare være et par mm fra skiven.
Ja, men jeg så at sykkelen trekker inn luft når jeg trykker på bremsehendelen. Så det var sannsynligvis for lavt.

Metall mot metall lyd, ja. Dette her: https://youtu.be/Ly-E_78dNRE?t=17 men kun ved hard bremsing når jeg kommer nærme en komplett stopp. Klosser har fortsatt plenty med liv, så vet ikke hvorfor det skjer. Og nei, det er alltid der, selv før ABS-lampa kommer på. Testet det i lav fart etter jeg renset disken fullstendig - hylte mindre, men gikk ikke bort.

ABS-skivene er hele og sensorer er ca. 2mm fra dem, ja.

Forrige eier satte opp time hos yamaha på mandag, så de finner nok løsningen.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Var feil i selve kaliperen, lekket gjennom pakninger eller noe. Yamaha bergen mener at kaliper osv må byttes ut, for 3800kr. Selger vil at jeg skal betale 1800kr, og han dekker resten, men slik feil ville ikke være uvesentlig eller ukjent for selger om sykkel var i bruk (som det sto i annonsen på finn), så jeg vil egentlig ikke betale noe som helst iht kjøpsloven. Hvis den er i bruk så merker forrige eier feil på bremsesystem like raskt som meg, da ABS-lykten var på 5 min etter jeg begynte å kjøre hjem og bremsevæske var sannsynligvis tomt da jeg besiktet sykkelen, visste ikke at denne modell sykkel må stå på sidestøtte for å se riktig nivå :lol

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Iris sin logg

Legg inn av xavi0n »

Ikke for å være frekk, men en brukt sykkel er en brukt sykkel, det tilbudet du har fått fra selger vil jeg si er mer enn rimelig.
Vil du ha noe du vet fungerer med null kostad, så kjøp noe splitter nytt
Å om du har gjort en feil i besiktigelse av sykkel så er det ditt problem, ikke selgers

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

xavi0n skrev: 04 aug 2023, 01:24 Ikke for å være frekk, men en brukt sykkel er en brukt sykkel, det tilbudet du har fått fra selger vil jeg si er mer enn rimelig.
Vil du ha noe du vet fungerer med null kostad, så kjøp noe splitter nytt
Å om du har gjort en feil i besiktigelse av sykkel så er det ditt problem, ikke selgers
Kjøpsloven åpner ikke for at selger kan unnlate å opplyse informasjon når kjøretøy selges i "slik stand det er besiktet i". Vi ble enig om heving uten noe renter. Han kan like gjerne selge sykkelen til 27000 istedenfor 25000 med samme utgangspunkt i økonomi etter fikset bremsekaliper, men jeg som kjøper burde ikke ta tapet pga. forsinkelse av fungerende MC.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Iris sin logg

Legg inn av mekkern »

Dette er en av grunnene til at jeg er skeptisk til å selge en av mine sykler- tror det er bedre bare å kaste de.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

mekkern skrev: 04 aug 2023, 21:18 Dette er en av grunnene til at jeg er skeptisk til å selge en av mine sykler- tror det er bedre bare å kaste de.
Altså... til den prisen jeg betalte ift. markedet på finn nå så forventer jeg at bullshit som det her er opplyst under besiktelse. Kjøpsloven § 19 betyr at å selge sykkel "som den er" er ikke en klausul som lar selger fraskrive alt av ansvar for feil som var til stede på sykkel ved kjøp. Hvis det står at "sykkel er god å kjøre" i annonsen og selger sier det samme ved besiktelse, mens det lekker bremsevæske fra kaliperen og beholderen er tom, så stemmer ikke noe. Hvis man faktisk tar vare på egen sykkel og ikke kjenner til noen såpass synlige feil så skal det ikke være et problem (og det at selger ignorerer en feil under egen kjøring betyr ikke at selger ikke vet om den).

Hvis man vil fraskrive seg alt ansvar så må man nekte å svare på alt av spørsmål fra kjøper og la finn annonsen stå tom utenom tlfnr. :lol

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av Canutus »

Mener og å ha lest at å skrive "selges som den står" ikke er god nok grunn til å fraskrive seg garantiansvar. Men hvis det hadde stått "selges som rep. objekt" så er det ikke så lett å få gjennom en garantisak.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Canutus skrev: 05 aug 2023, 22:42 Mener og å ha lest at å skrive "selges som den står" ikke er god nok grunn til å fraskrive seg garantiansvar. Men hvis det hadde stått "selges som rep. objekt" så er det ikke så lett å få gjennom en garantisak.

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Hvis selger oppgir at den selges som repobjekt så må kjøper forvente at det kan være masse fucked up med sykkelen - men salg "som den står" når selger oppgir at sykkel går greit har mye mindre terskel for å falle under § 19. Alt av opplysninger selger gir er i seg selv noe man kan bruke i garantisak - om motoren havarerer rett etter man kjøper sykkelen så går den ikke "godt".

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5292
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Iris sin logg

Legg inn av dypen »

Hensikten med lovendringene ved salg er jo for å hjelpe en stakkar som har kjøpt verdens beste bil eller mc av en ukyndige eier eller i verste fall en kynisk jævel som akkurat har solgt ett vrak og lever fett på geskjeften sin.

Er det en ukyndige eier og du har litt peiling selv er det jo mulig å påpeke feil og diskutere pris så dere blir enige. Men er du selv ukyndige og møter en som bytter firmanavn hvert andre år blir veien lang til drømme bil eller mc’n.

Har selv solgt noen biler opp gjennom åra, ren og pen skadefri bil med NAF test sammen med PKK-kontroll og servicehistorikk hvor eventuelle feil vises i annonse eller ved visning av bil borger få å ikke få besøk av bilkjøper i ettertid.

Vi har diskutert dette tidligere her inne men det er utrolig hva som annonseres og selges hvor kjøper ikke har sett eller sjekket noe selv. Det hjelper lite hva selger sa eller enda verre ikke sa.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Kjøpte sykkel over helgen som hadde fått service av ASM av diverse slitedeler, inkl. bremseskive og klosser bak. Kjørte den fint tilbake, men i dag henger bakbremsen, og skiven ble så varm at den brente av litt av hanska mi, uten at jeg faktisk trykket på bakbremsen. WTF? What do I do?

Klarte å kjøre hjem uten at noe eksploderte, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor bremsen kan fungere uten at jeg trykker på den helt tilfeldig. Det gikk bort på noen strekninger på vei hjem.

DAE
Innlegg: 48
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Iris sin logg

Legg inn av DAE »

Om det akkurat er gjort arbeid med bremsene kan man vel klage, bremseklossene slipper ikke helt, kan være skitt eller caliper som ikke slipper opp.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av Canutus »

DAE skrev: 01 sep 2023, 11:56 Om det akkurat er gjort arbeid med bremsene kan man vel klage, bremseklossene slipper ikke helt, kan være skitt eller caliper som ikke slipper opp.
Har vært ute for at stålet på bremseklossen har vært litt for stort, noe som har gjort at klossen gikk for tregt i calipperen. Dette var riktignok på bil med uorginale klosser, men kan være verdt å sjekke hvis det verkstedet er langt unna.

Svar