Iris sin logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Iris sin logg

Legg inn av xavi0n »

Nei sånn det er, fastmontert utstyr blir erstattet i prisen du får av selskapet.
If you gonna be dumb you gotta be tough

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

xavi0n skrev: 17 jul 2023, 18:57 Nei sånn det er, fastmontert utstyr blir erstattet i prisen du får av selskapet.
Nope. Fikk beskjed av takstmann at vi ikke får det, selv om det dekkes av forsikringen vår. Er derfor det en gang er noe problem med oppgjøret.

Skal sjekke ut en YZF-R125 i dag. Fikk i hvert fall utbetalt den rævva summen vi fikk i tilbud, og har penger å legge til.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av SveinHa »

iris skrev: 18 jul 2023, 03:09Skal sjekke ut en YZF-R125 i dag.
Sjekk speilene, om du ser noe stort i de... Poden sin YZF-R125 har helt håpløse speil, ser flotte ut men er helt ubrukelige...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Iris sin logg

Legg inn av mekkern »

Og husk ofte oljeskif/ sjekk av olja - lite volum og bruker litt ved hardkjøring. Mange har kjørt tørt og ødelagt motor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

mekkern skrev: 18 jul 2023, 10:12 Og husk ofte oljeskif/ sjekk av olja - lite volum og bruker litt ved hardkjøring. Mange har kjørt tørt og ødelagt motor.
De to forrige eierne passet ikke på oljen, og motoren ble ødelagt et par år siden, ironisk nok. Står nyere motor med 2500km på den.

Speilene så OK ut når jeg satt på samme sykkel hos dealer. Rart.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 188
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Iris sin logg

Legg inn av Erik_B70 »

Oljeskift hver 3000 km , og peile olje regelmessig så går de lenge.

Har en i huset her som var gått ca. 50000 da motoren ble åpnet forrige vinter. Ikke mye slitasje, og den kunne fint gått mye lenger .

Ble demontert for å skifte et lager i gearkassen. Den er på sin andre ungdom her i heimen nå, og fungerer som en drøm fremdees.

Kjenner meg ikke igjen i det med speilene, om de er originale. Har kjørt sykkelen litt innimellom, og synes speilene er blandt de bedre på denne typen sykkel.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Kjøpte sykkel, var ingen feil da jeg prøvekjørte den. ABS-lampa kom på to ganger under veien hjem (den andre etter omstart av sykkel), og selger mener at alt var fint før kjøpet. Forbemsen føles rar ut ift. min gamle sykkel - jeg kan trykke ned mer etter hjulet er låst, noe som ikke skjedde på min gamle sykkel. Sykkelen var solgt "som den er", men jeg ser ikke hvordan en feil med bremsene kan oppstå etter et par minutter med kjøring. Hva faen gjør jeg nå? :O

Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Iris sin logg

Legg inn av Greddy »

Hvilket type og årsmodell er det? Har du sjekket for lekkasje ? Har selger byttet bremsevæske nylig? Kan være luft i systemet.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 18 jul 2023, 20:20 Hvilket type og årsmodell er det? Har du sjekket for lekkasje ? Har selger byttet bremsevæske nylig? Kan være luft i systemet.
YZF-R125 2015 mod. Ingen lekkasje enn så lenge, men bremseskive hadde rester av... noe... petroleumsbaset på den. Ingen info om når selger byttet bremsevæske på forbrems, men den ser ikke mørk ut, og sitter over minimumslinjen. Luft er mulig, men bremsen funker jo ellers, er bare ABS lampa som er litt skummel. Kunne det at man kan trykke inn bremsehendelen lenger inn bety at det er noe som kan komprimeres (aka luft) i systemet?

Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Iris sin logg

Legg inn av Greddy »

Når jeg tenker meg om. Sjekk sikring for ABS, det kan ha tatt kvelden pga feks. Fuktighet har funnet veien inn.
Pluss hvis du har luft i systemet, så vil bremsehendelen oppleves myk.

Den letteste og billigste måten å få ut luften er å finne strips og stripse bremsehendelen med hendelen presset 110% og la det stå over natten. Bruk noe mykt til å beskytte holken slik at stripsen ikke lager merker på holken.
Tanken er la de små luftboblene i systemet bli presset ut av væsken og la det sige opp til bremseresoirvaret. Hvis det ikke hjelper, så må du kanskje lufte skikkelig med ny bremsevæske. Men sjekk sikringen først. Når det er sagt, hvis forrige eier har aldri byttet bremsevæske så er det kanskje på tide å få det gjort.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 18 jul 2023, 21:03 Når jeg tenker meg om. Sjekk sikring for ABS, det kan ha tatt kvelden pga feks. Fuktighet har funnet veien inn.
Pluss hvis du har luft i systemet, så vil bremsehendelen oppleves myk.

Den letteste og billigste måten å få ut luften er å finne strips og stripse bremsehendelen med hendelen presset 110% og la det stå over natten. Bruk noe mykt til å beskytte holken slik at stripsen ikke lager merker på holken.
Tanken er la de små luftboblene i systemet bli presset ut av væsken og la det sige opp til bremseresoirvaret. Hvis det ikke hjelper, så må du kanskje lufte skikkelig med ny bremsevæske. Men sjekk sikringen først. Når det er sagt, hvis forrige eier har aldri byttet bremsevæske så er det kanskje på tide å få det gjort.
Sikringen må være ok, da lampen går *av* først da jeg går over 10kmt, deretter skrur seg på på en tilfeldig tid i fart. Begge gangene var rundt 80kmt. Så ABS fungerer ellers! Bare driter seg ut i fart.

Jeg kan like gjerne lufte med ny bremsevæske men føler det er litt redundant da det fikser nok ikke et elektrisk problem.

Oppdaterer senere i morgen, selger mener jeg kan gi sykkelen tilbake og han tar den til yamaha for sjekk.

Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Iris sin logg

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 18 jul 2023, 22:09
Greddy skrev: 18 jul 2023, 21:03 Når jeg tenker meg om. Sjekk sikring for ABS, det kan ha tatt kvelden pga feks. Fuktighet har funnet veien inn.
Pluss hvis du har luft i systemet, så vil bremsehendelen oppleves myk.

Den letteste og billigste måten å få ut luften er å finne strips og stripse bremsehendelen med hendelen presset 110% og la det stå over natten. Bruk noe mykt til å beskytte holken slik at stripsen ikke lager merker på holken.
Tanken er la de små luftboblene i systemet bli presset ut av væsken og la det sige opp til bremseresoirvaret. Hvis det ikke hjelper, så må du kanskje lufte skikkelig med ny bremsevæske. Men sjekk sikringen først. Når det er sagt, hvis forrige eier har aldri byttet bremsevæske så er det kanskje på tide å få det gjort.
Sikringen må være ok, da lampen går *av* først da jeg går over 10kmt, deretter skrur seg på på en tilfeldig tid i fart. Begge gangene var rundt 80kmt. Så ABS fungerer ellers! Bare driter seg ut i fart.

Jeg kan like gjerne lufte med ny bremsevæske men føler det er litt redundant da det fikser nok ikke et elektrisk problem.

Oppdaterer senere i morgen, selger mener jeg kan gi sykkelen tilbake og han tar den til yamaha for sjekk.
Strips trikset er bare for å adressere svampebremser som du opplever. Uansett du har vel ikke sjekket begge ABS sensorene? om en av de er litt ut av spec? Begge må være på plass, eller det kan være så banalt som det er lite luft i en av hjulene slik at de går på ulik hastighet. Siden du nevner ABS går bananas ved 80km/t, så kan den lille forskjellen utgjør en differanse.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 18 jul 2023, 23:02
Strips trikset er bare for å adressere svampebremser som du opplever. Uansett du har vel ikke sjekket begge ABS sensorene? om en av de er litt ut av spec? Begge må være på plass, eller det kan være så banalt som det er lite luft i en av hjulene slik at de går på ulik hastighet. Siden du nevner ABS går bananas ved 80km/t, så kan den lille forskjellen utgjør en differanse.
Ser ut som luft i dekkene fikset det. Må uansett lufte bremsen, men ellers er vel alt ok. :twothumbs:

Spoke too soon, kom på i 90kmt. Vet ikke speccen på sensorer, og servicemanual koster peng 😅. Tror vi bare tar den til yamaha.

Online
Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Iris sin logg

Legg inn av Greddy »

Sjekk om dekkdimensjonene på hjulene stemmer også iht bruker manualen/vognkortet. Du vet aldri hva folk finner på.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 19 jul 2023, 20:24 Sjekk om dekkdimensjonene på hjulene stemmer også iht bruker manualen/vognkortet. Du vet aldri hva folk finner på.
Rotasjonsfart av hjulet burde egentlig ikke ha noe å si for at ABS skal fungere, så hele greia er en reach.

Svar