Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Hei! Jeg heter Iris, 16 år gammel; begynte nettopp på kjøreopplæring for MC. Morfar (som drev mye med MC på sin alder :D ) er gira på å få meg lappen og egen MC, men jeg har ingen å øvelsekjøre med utenfor kjøretimene på skolen, som jeg føler kan bli litt hindrende. Derfor tar jeg til MCsiden! Er det noen som vil øvelsekjøre med meg senere i sommer, etter jeg blir ferdig med trinn 2? Jeg bor sentralt i Sagene, Oslo.

Litt om meg, da; går studiespes, realfag vg2 neste år. Har interesse i fly, og skal prøve å søke på pilot-studier etter vgs. Vi skal flytte litt lenger ut av Oslo (inflasjon og økende priser, huff), så jeg foreslo at jeg kan få A1-lappen for å kunne pendle til skolen. Har hatt interesse i MC for flere år nå, så det var raskt godkjent når jeg ble gammel nok og hadde en praktisk grunn (utenfor at jeg vil dra på tur) :twothumbs: Vil gjerne dra på lange turer til steder som ikke ville ha vært mulig uten ett kjøretøy, så MC er rett opp gaten min.

Svar gjerne om dere er interessert :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av SilverSmurfer »

Hvilken sykkel har du tenkt å kjøre på? Ser du ikke har kjøpt enda.

Du får ha lykke til. :) Med litt flaks så er det noen som kan trå til og hjelpe litt.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Jeg har sett på de fleste modellene, og så at det mest aktuelle ville bli Varadero eller CB125R. Problemet ble egentlig bagasje; man finner jo kun "alt på baksetet, stramma på med tau" på de fleste lettsykler. Varaderoen vil spise opp veldig mye av pengene mine over et par år, ift. bensinpriser, så det blir sikkert CB125R. Morfar kommer hit om et par uker, og skal hjelpe meg ut med å velge/se på/kjøpe sykkel.

Takk takk :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av Bjerknez »

iris skrev: 13 jun 2022, 23:35 Jeg har sett på de fleste modellene, og så at det mest aktuelle ville bli Varadero eller CB125R. Problemet ble egentlig bagasje; man finner jo kun "alt på baksetet, stramma på med tau" på de fleste lettsykler. Varaderoen vil spise opp veldig mye av pengene mine over et par år, ift. bensinpriser, så det blir sikkert CB125R. Morfar kommer hit om et par uker, og skal hjelpe meg ut med å velge/se på/kjøpe sykkel.

Takk takk :D
Kriega vesker ville jeg tatt en titt på. Disse passer de fleste sykler så lenge du har noe å feste stroppene til. Jeg ville nok ikke brukt tau. Lastestrikker er kanskje en bedre løsning mener jeg.

Søk også på sw motech drybag. En vanntett bag som er fin og ha bagasje i som kan stroppes til sykkelen. En 35 liters bag koster rundt 700 kroner. Men som nevnt må du ha festemulighter på sykkelen. Mange sykler har dette allerede under salen eller andre steder. Men sørg for å feste bagasjen skikkelig.

Skikkelig kjipt at bagasjen detter av og blir overkjørt av bilene bak, med de farene det kan medføre ellers. Eller om du får noen taustumper inn i hjulet eller drev etc.

Så gjør det skikkelig er min anbefaling :prf

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Har sett på kriega, sw motech vesker, kan være en mulig løsning for en mer klassisk sykkel (xsr125? rebel? vanvan?), men jeg har allerede sett flere sykler med muligheter for ordentlige side racks (duke var også en mulighet, men delkasko var mye høyere...) og jeg vil helst gå for det, siden jeg rett og slett kan ha litt mer plass. SW-motech lager SLC rack for CB125R, som man kan lage custom panniers for ganske enkelt (siden de SW-motech selger egentlig ikke passer min bruksområde).

Enten det, eller så vil jeg kjøpe drybag, ja Lastestrikker har jeg sett på, pga. luft som blir pressa ut av baggen. Siden jeg ville da feste telt til toppen av drybaggen, ville det presse ned og trykke ut luft, så man ville trenge noe som strammer det litt ned underveis(tror jeg?).

Det tredje problemet er at det blir litt slitsomt å bære rundt på hjelmen min på skolen; toppboks for å oppbevare den i ville ha vært best (som jeg kan ta av, om den ikke trengs). Derfor så jeg på sykler som også har mulighet til det, men jeg fant ikke mange... flere gamlere sykler med universale racks som man kan feste en givi eller shad adapter til, men ikke mange nyere modeller. Dekker forsikring egentlig om noen bryter seg inn i fastmontert utstyr/bagasje, og tar f.eks. hjelmen min? Utfra det jeg leser, så skal delkasko dekke det hos noen selskap.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av SilverSmurfer »

Du er i samme situasjon som et utall andre som ser på MC :) Jeg kjøpte meg Scooter, da var probemet løst.

Men hvis det ikke er aktuelt, så er toppboks det beste alternativet. Med toppboks + sekk så kan du legge sekken i boksen mens du kjører, parkere og så tar du sekken ut av boksen og legger igjen hjelmen inn i den. Og hvis du skal ha med deg noe ekstra, så tar du hjelmen på hodet, ekstra last i boksen, sekken på ryggen.

Jeg ville ikke ha tenkt så alt for mye på bagasjeplass utover toppboksen i første omgang, sannsynligvis så kommer du til å øvelseskjøre og ta sertifikatet i sommer, så blir det masse korte dagsturer du har lyst å ta etter det. Og til dagstur er toppboks mer enn nok.

Så kan du heller tenke på feks en drybag neste sesong. Forøvrig så koster ekstra bagasjeplass veldig mye penger hvis det er fastmontert, du snakker gjerne om at bare det å få et par sidevesker på sykkelen koster bortimot 6-10000 for sideracks + boksene i seg selv. Slike investeringer kan det være like greit å vente med til du er ferdig med 125cc og begynner å kjøre A2.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Jeg har tenkt på scooter, ja, men jeg vil rett og slett ha MC, selv om scooter ville vært det mer praktiske valget ift. pendling.

Det du beskriver er det jeg har egentlig planlagt nå, ja. Få toppboks, og jeg har en sekk som er komfortabel, så kan jeg se på ytterligere bagasje neste sesong. :D

RE: fastmontert bagasje
Ja, men egentlig ikke. Side racks for meg koster 1000kr/side, montering (eller, altså, det å kjøpe monteringssystemet separat) er 300/side, og bokser som jeg kan uansett bruke lenge blir jo en langvarig investering (selv store aluminium-bokser kommer ut til 3000-4000/side, og jeg kan bruke de på neste sykkel). Pluss litt skruing, da. Den egentlige prisen blir da 2600+500kr for diverse skruing, og boksene (som jeg kan få dekket av morfar, siden de er langvarig investering).

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av SilverSmurfer »

iris skrev: 14 jun 2022, 07:44 Ja, men egentlig ikke. Side racks for meg koster 1000kr/side, montering (eller, altså, det å kjøpe monteringssystemet separat) er 300/side, og bokser som jeg kan uansett bruke lenge blir jo en langvarig investering (selv store aluminium-bokser kommer ut til 3000-4000/side, og jeg kan bruke de på neste sykkel). Pluss litt skruing, da. Den egentlige prisen blir da 2600+500kr for diverse skruing, og boksene (som jeg kan få dekket av morfar, siden de er langvarig investering).
Altså 3100 før sideveskene er tatt med i beregningen. Da blir det fort 6000 med vesker.

Og boksene er ikke nødvendigvis en langvarig investering siden mange sidevesker ikke passer til 125cc. Snakker av erfaring her, du kan møte et veldig begrenset utvalg.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Snakker om investering med mine egne penger, da :D

Og ja, det er derfor jeg ville sette på monteringssystemet til SW-motech på noe som passer. CB125R har masse plass på sidene, så det burde ikke være veldig vanskelig å finne noe som passer.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av SilverSmurfer »

For all del, du finner nok noe som passer. Men hvis du for eksempel søker på CB125R på Givi sine sider så lister de ikke en eneste sideveske ettersom de ikke har passende monteringssett.

Jeg ville også ha tatt en titt på hvor ofte en 125cc sykkel krever service, du snakker om Varadero men Varadero må feks ha oljeskift og full service med 3000 km mellomrom, mens CB125R går 8000 km før du trenger å tenke på så mye.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av Domino »

Jeg har null "vanlige" muligheter for å montere bagasje på sykkelen. Min løsning ble en Jofama bag og Biltema sin vanntette pakksekk. I tillegg til de originale remmene til bagen har jeg kjøpt to Rok Straps som er beregnet til formålet. Disse kan jeg anbefale. Med tankveske i tillegg får jeg med meg det nødvendige for en tur på noen dager.

Hjelmen kan jeg henge i hjelmfeste på venstresida som åpnes/låses med tenningsnøkkelen.
IMG_20220602_195210.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Givi har ikke monteringssett, nei. De gadd ikke å lage den, selv om de lager en for CB125F. Heldigvis har SW-motech SLC-rack for CB125R.

Servicekostnader ble også en problemstilling. Det er derfor jeg ble dytta vekk fra Varadero - dårligere drivstofføkonomi, høyere servicekostnader, og alt dette blir ikke kompensert med så mye lavere forsikring, så... den blir nok ikke for meg.

Rok Straps ser perfekte ut til formålet jeg ville ha brukt de til, ja! Artig løsning.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av Domino »

En hjelm kan også låses til sykkelen med en låsewire og hengelås. Du kan kjøpe ferdig wire eller lage sjøl. Lager du sjøl kan du skreddersy den mtp lengde.

https://www.motorcyclistonline.com/diy- ... nd-helmet/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av AJ »

Heisan iris . Velkommen til oss her på MCsiden.no :) .

Ser ut til at tråden din har kommet inn på et sidespor... :-k .
Hadde du bodd noen få mil nærmere her jeg bor nord for Oslo, skulle jeg gjerne vært med å øvelseskjøre med deg.
Uansett håper jeg noen melder interesse etter hvert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Ingen å øvelsekjøre med som jeg kjenner - noen som kan hjelpe? Oslo

Legg inn av iris »

Domino skrev: 14 jun 2022, 09:17 En hjelm kan også låses til sykkelen med en låsewire og hengelås. Du kan kjøpe ferdig wire eller lage sjøl. Lager du sjøl kan du skreddersy den mtp lengde.

https://www.motorcyclistonline.com/diy- ... nd-helmet/
Har tenkt på det, men jeg kommer uansett til å få høyttalere/kommunikasjon på hjelmen, og jeg får dårlig samvittighet av tanken at det ligger fritt ute :-k
Det blir sikkert toppboks for meg da. Bruker også egentlig messenger for skolesaker, og det blir ikke noe gøy å feste den til setet hver dag 4 ganger.
AJ skrev: 14 jun 2022, 09:23 Heisan iris . Velkommen til oss her på MCsiden.no :) .

Ser ut til at tråden din har kommet inn på et sidespor... :-k .
Hadde du bodd noen få mil nærmere her jeg bor nord for Oslo, skulle jeg gjerne vært med å øvelseskjøre med deg.
Uansett håper jeg noen melder interesse etter hvert.

Takk for velkomsten :)

Ja, tråden har gått litt av prøvekjøring, men jeg lærer av det jeg får vite, da. Vi får se.

Svar