Side 1 av 1

Killswitch

Lagt inn: 26 apr 2022, 14:51
av Oliver05
Hei, idag trykket jeg inn killswitchen i fart i nedover bakke med uhell, trykket ikke inn clutchen, noe jeg tror var veldig dumt.
Kan det skade sykkelen?

Re: Killswitch

Lagt inn: 26 apr 2022, 15:45
av zarni
Oliver05 skrev: 26 apr 2022, 14:51 Hei, idag trykket jeg inn killswitchen i fart i nedover bakke med uhell, trykket ikke inn clutchen, noe jeg tror var veldig dumt.
Kan det skade sykkelen?
Nei! Kan ikke se for meg at dette skader sykkelen! Ingen grunn til bekymring her :thumleft

Re: Killswitch

Lagt inn: 26 apr 2022, 17:50
av SilverSmurfer
Nei, dette skader ikke motoren.

Re: Killswitch

Lagt inn: 26 apr 2022, 17:59
av mekkern
Men når man setter den i "normalposisjon" igjen med motor i gang kan man få et skikkelig smell og trykk 13 i eksosanlegget. :knegg
dette er ikke heldig.
men går stort sett bra det også. :thumleft

Re: Killswitch

Lagt inn: 27 apr 2022, 08:58
av MGR1
mekkern skrev: 26 apr 2022, 17:59 Men når man setter den i "normalposisjon" igjen med motor i gang kan man få et skikkelig smell og trykk 13 i eksosanlegget. :knegg
dette er ikke heldig.
men går stort sett bra det også. :thumleft
Jeg kjørte bak noen Harley-typer som syntes det var hylende morsomt å smelle i tunneller med å skru tenningen / killswitchen av og på. Det smalt heftig og stikkflammene slo ut bak. Dette fungerer ikke på alle mc'er da; det må pumpes en større mengde uforbrent eksos i anlegget med tenningen avslått (forgassermotor), samt at rørene må være glødende varme. Funker bra på gamle HD-motorer med steintopp altså :-). Det som kan skje er at potta kan revne eller falle av, hvis den er morken eller dårlig festet. Jeg så potta på en BMW boxer som eksploderte på denne måten en gang. Den var litt rusten, og splittet opp i skjøten. Men slik ettertenning vil ikke skade motoren da; trykket er mye større i forbrenningsrommet enn en slik smell i potta kan generere.