Bremsevæske
Bremsevæske
Hei, er det noen forskjell på forskjellige dot4 væske produsenter eller er det bare å kjøpe en å bruke den
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Bremsevæske
De fleste her inne som har vært i forumet noen år ligger laaangt unna diskusjoner om oljer. Jeg også
Men vil bare nevne at på din Yamaha MT-125 kan du bruke enten DOT 4 eller DOT 5.1. For all del IKKE DOT 5!
Men vil bare nevne at på din Yamaha MT-125 kan du bruke enten DOT 4 eller DOT 5.1. For all del IKKE DOT 5!
- Bjerknez
- Innlegg: 23099
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bremsevæske
For opplysningens skyld så gjelder dette også kjedesmøring, "innkjøring" av nye dekk, kjøp av brukt hjelm, hvor mye kubikk trenger jeg og ellers det meste som spesielt nye brukere og eller ferske MC førere lurer på.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38011
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bremsevæske
Nå skrøner og tøyser du fælt, Bjerknez .
Selvfølgelig må både erfarne motorsyklister og nykommere spørre og grave av hjertens lyst om alt som har med MC å gjøre og gjerne opprette nye tråder med spørsmål om det de lurer på og erfaringer de har.
Som denne "innkjøringstråden" av nye dekk-tråden kan stå som et eksempel på. Så må man selvfølgelig også regne med å bli motsagt, både når det gjelder meninger og erfaringer den enkelte har.
Og vi tar det for gitt at meningsutvekslingene foregår på en voksen og ordentlig måte. Gjerne ispedd humor og morsomheter, men ikke ufinheter . Heldigvis er det akkurat slik det foregår i all hovedsak her på MCsiden.no.
Som vi har nevnt ganske mange ganger tidligere her på MCsiden.no: ingen spørsmål eller problemstillinger fra både erfarne og nybakte motorsyklister er for dumme eller utidige, for å bruke et slikt ord.
Etter hva jeg har hørt flere har nevnt i forskjellige sammenhenger er at man fort får ufine svar og og gjerne også ditto karakteristikker på mange større MC-sider på Facebook... Det håper og tror vi brukerne her på MCsiden.no skal slippe.
Nevner også at det kan være lurt å søke litt først siden mye er tatt opp fra før.
Og kanskje ligger svaret i den stadig økende databasen til forumet, som jo har holdt på siden 2004
Og når det gjelder diskusjonstråder om olje så er dette et rimelig kjent fenomen på omtrent alt av MC-forum verden over, at slike diskusjoner lett tar av.
Derfor er det ikke så rart at mange av oss som har noen år på baken som motorsyklister ikke lenger slenger oss med i slike tråder.
Men for all del, de som vil ta del i slike "kvalitets"diskusjoner må gjerne gjøre det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23099
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bremsevæske
Jeg tøyser og skrøner??? Nei nå må du gi degAJ skrev: ↑13 apr 2022, 14:31Nå skrøner og tøyser du fælt, Bjerknez .
Selvfølgelig må både erfarne motorsyklister og nykommere spørre og grave etter av hjertens lyst om alt som har med MC å gjøre og gjerne opprette nye tråder med spørsmål om det de lurer på og erfaringer de har.
Som denne "innkjøringstråden" av nye dekk-tråden kan stå som et eksempel på. Så må man selvfølgelig også regne med å bli motsagt, både når det gjelder meninger og erfaringer den enkelte har.
Og vi tar det for gitt at meningsutvekslingene foregår på en voksen og ordentlig måte. Gjerne ispedd humor og morsomheter, men ikke ufinheter . Heldigvis er det akkurat slik det foregår i all hovedsak her på MCsiden.no.
Som vi har nevnt ganske mange ganger tidligere her på MCsiden.no: ingen spørsmål eller problemstillinger fra både erfarne og nybakte motorsyklister er for dumme eller utidige, for å bruke et slikt ord.
Etter hva jeg har hørt flere har nevnt i forskjellige sammenhenger er at man fort får ufine svar og og gjerne også ditto karakteristikker på mange større MC-sider på Facebook... Det håper og tror vi brukerne her på MCsiden.no skal slippe.
Nevner også at det kan være lurt å søke litt først siden mye er tatt opp fra før.
Og kanskje ligger svaret i den stadig økende databasen til forumet, som jo har holdt på siden 2004
Og når det gjelder diskusjonstråder om olje så er dette et rimelig kjent fenomen på omtrent alt av MC-forum verden over, at slike diskusjoner lett tar av.
Derfor er det ikke så rart at mange av oss som har noen år på baken som motorsyklister ikke lenger slenger oss med i slike tråder.
Men for all del, de som vil ta del i slike "kvalitets"diskusjoner må gjerne gjøre det.
Når det gjelder innkjøring av dekk tråden så er jeg ferdig med den. Føler heller ikke jeg ble motsagt. De fleste var enig med meg eller forsto hva jeg mente thumleft
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Bremsevæske
Kjøp en hvilkensomhelst bremsevæske av DOT4. Gjerne Biltema.
Re: Bremsevæske
+1
Viktigere enn type, er å skifte bremsevæske inne i mellom, her tror jeg det syndes en del. Inklusive hos undertegnede, ble hektisk da mistet bremsene inn i sving på grus i bratt nedoverbakke...dagen etterpå var det ny bremsevæske på 690en
Bruker forøvrig DENNE fra BT, gjør jobben med å lufte adskillig enklere
EDIT: Lurt å bruke gummihansker da sterke greier og unngå å få på lakk eller egentlig noe som helst så langt lar seg gjøre, etser seg inn i det meste. Plenty filler å legge over ting og tang lurt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 23099
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bremsevæske
Jeg ser kjellv skriver lenger opp at man for all del ikke må bruke "DOT 5" bremseveske. Hvorfor ikke det? Kan nok være en del som gjerne vil vite svaret på det her :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Bremsevæske
DOT5 er ikke hygroskopisk til forskjell fra DOT3, 4 og 5.1. DOT5 er silikonbasert som gjør den ukompatibel med det bremsesystemet er bygget opp av i dette tilfellet. Man må fylle det produsenten anviser.
- Bjerknez
- Innlegg: 23099
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bremsevæske
Kjekt å viteFredrikE24 skrev: ↑13 apr 2022, 19:01 DOT5 er ikke hygroskopisk til forskjell fra DOT3, 4 og 5.1. DOT5 er silikonbasert som gjør den ukompatibel med det bremsesystemet er bygget opp av i dette tilfellet. Man må fylle det produsenten anviser.
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Bremsevæske
Vil du ha bremsevæske med best mulig spesifikasjoner, kjøper du DOT 5.1. Den har 30° høyere kokepunkt enn DOT 4, begge er lagd på glykolbasis og blandbare/kan brukes om hverandre.
DOT5 er på silikon basis og er ikke blandbar med glykolbaserte bremsevæsker. I første omgang tatt fram for militære kjøretøy som ofte står lagret over lengre tid.
Mener at Harley Davidson også bruker DOT5.
DOT5 er på silikon basis og er ikke blandbar med glykolbaserte bremsevæsker. I første omgang tatt fram for militære kjøretøy som ofte står lagret over lengre tid.
Mener at Harley Davidson også bruker DOT5.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.