Blikkbruk og plassering i veibanen
Blikkbruk og plassering i veibanen
Forrige sesong gikk stort sett til feilsøking og sykkelbytte, så jeg føler meg allerede litt ute av trening pga det. Av den grunn begynte jeg å tenke mye over blikket mens jeg kjørte bil. Jeg mister overraskende mye oversikt over hvor jeg ligger i svingen hvis jeg fester blikket på forsvinningspunktet(?).
Dette kjenner jeg også igjen fra å kjøre sykkel, så jeg tror kanskje at jeg flakker litt ned med blikket for å "sjekke hvor jeg er" med jevne mellomrom. Er det vanlig å gjøre, eller kommer følelsen av posisjon med tiden? Og kan jeg egentlig øve på det i bil, eller funker det dårlig? Bilen er jo litt bredere
Kanskje litt tidlig å overtenke dette før sesongen har startet og jeg får prøvd meg igjen, men jeg er litt utålmodig og kan like gjerne være bevisst på dette fra starten av.
Dette kjenner jeg også igjen fra å kjøre sykkel, så jeg tror kanskje at jeg flakker litt ned med blikket for å "sjekke hvor jeg er" med jevne mellomrom. Er det vanlig å gjøre, eller kommer følelsen av posisjon med tiden? Og kan jeg egentlig øve på det i bil, eller funker det dårlig? Bilen er jo litt bredere
Kanskje litt tidlig å overtenke dette før sesongen har startet og jeg får prøvd meg igjen, men jeg er litt utålmodig og kan like gjerne være bevisst på dette fra starten av.
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Nmcu har noen brukbare videoer om dette på YouTube.
Men med mer erfaring så kommer også blikkbruket inn.
Men med mer erfaring så kommer også blikkbruket inn.
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Alltid opp og frem med blikket, spesielt i sving husk å se så langt frem som mulig da blir plassering og kursen bedre :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Erlendos
- Innlegg: 26
- Registrert: 23 mar 2017, 12:03
- Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
- Sted: Tønsberg
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Ja, man bør søke opp og frem med blikket. Da får man mer oversikt og kan reagere tidligere. Sidesynet ordner resten.
Når det er sagt så er det normalt å flytte blikket ofte, det er jo utrolig mye informasjon som skal innhentes når man kjører.
Om blikket blir stivt og kun hviler på et fast punkt er det et tegn på at du er sliten og bør ta deg en pause.
Når det er sagt så er det normalt å flytte blikket ofte, det er jo utrolig mye informasjon som skal innhentes når man kjører.
Om blikket blir stivt og kun hviler på et fast punkt er det et tegn på at du er sliten og bør ta deg en pause.
Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4731
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Og tenderer blikket til å bli stivt, blir du selv stiv også drar du av.
NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Å kjøre svinger er en teknikk, hvor man gjør svingen i en bestemt rekkefølge med gassbruk, bremsbruk, styrekommando, kroppsbruk og blikkbruk i harmoni. Om man ikke terper på slik svingteknikk, så blir kjøringen slitsom, usammenhengende og man blir stadig overrasket over ting som oppstår på veien som medfører fare. Ikke bare er det noe man bør sette seg inn i og bli god på, men det gjør motorsykkelkjøringen mye mer avslappet og hyggeligere også enn å sitte anspent.
NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Å kjøre svinger er en teknikk, hvor man gjør svingen i en bestemt rekkefølge med gassbruk, bremsbruk, styrekommando, kroppsbruk og blikkbruk i harmoni. Om man ikke terper på slik svingteknikk, så blir kjøringen slitsom, usammenhengende og man blir stadig overrasket over ting som oppstår på veien som medfører fare. Ikke bare er det noe man bør sette seg inn i og bli god på, men det gjør motorsykkelkjøringen mye mer avslappet og hyggeligere også enn å sitte anspent.
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Tydeligvis sidesynet som må få seg litt mengdetrening, hehe
Jeg hadde helt glemt Full kontroll-serien, selv om jeg faktisk så en video fra den senest her om dagen. På tide å kaste seg over hele igjen!
Takk for oppklaringer alle sammen.
-
- Innlegg: 396
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Er det mer nyttig i boken en i filmene?FredrikE24 skrev: ↑09 mar 2022, 13:49 NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Bøkene synes jeg er pedagogisk gode. Ble faktisk ganske så overrasket da leste disse første gangen.BjørnSover skrev: ↑09 mar 2022, 15:40Er det mer nyttig i boken en i filmene?FredrikE24 skrev: ↑09 mar 2022, 13:49 NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Lettlest med gode eksempler, illustrasjoner og foklaringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4731
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Video er vel og bra, men ingenting slår bøker. Og boka er veldig bra.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6968
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Se gjerne også denne filmen. Begrepet "forsvinningspunkt" fokuserer vi mye på vi som er instruktører i NAF MC sine "Sikker på MC" kurs.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
- Bjerknez
- Innlegg: 23036
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Jeg tror dette med forsvinningspunkt kommer naturlig når man får kjørt litt. Er jo helt logisk og være på "jakt" etter mulige hindringer i veibanen når man kjører slik som på videoen. Men vil jo alltid se så langt frem som mulig.
Hovedproblemet slik jeg ser det vedrørende ulykker er ikke nødvendigvis feil teknikk med tanke på blikk, men for høy fart, slik at teknikken ikke fungerer.
Problemet er de fleste av oss ikke vet nøyaktig hvor gode vi faktisk er, og det eneste som nærmest helgarderer oss er og kjøre med store marginer. Men klart, det er ikke alltid så gøy for mange....
Hovedproblemet slik jeg ser det vedrørende ulykker er ikke nødvendigvis feil teknikk med tanke på blikk, men for høy fart, slik at teknikken ikke fungerer.
Problemet er de fleste av oss ikke vet nøyaktig hvor gode vi faktisk er, og det eneste som nærmest helgarderer oss er og kjøre med store marginer. Men klart, det er ikke alltid så gøy for mange....
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4731
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.
Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
- Bjerknez
- Innlegg: 23036
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Joa, men det hjelper lite hvor flink man er til å bruke blikket, hvis man ikke klarer og stoppe/svinge unna en hindring som dukker opp. Fart i forhold til ferdighet er vel nesten alltid en av hovedårsakene til at ulykker skjer og ikke nødvendigvis at man brukte blikket feil. ?FredrikE24 skrev: ↑09 mar 2022, 21:08 Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.
Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4731
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Handler ikke bare om blikkbruk. Når du begynner å ta for deg en sving, så er det en del ting som skal være på plass før man kan gi jernet på vei ut. Veldig mange holder for høy fart inn i svinger, med påfølgende mye bremsing og fjas.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1305
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Blikkbruk og plassering i veibanen
Enig med deg i det Bjerknez kjøre etter evne eller fornuft, på steder hvor jeg vet at det er mye elg og skog tett på så "skanner" jeg skauen på begge sider, det har reddet meg for nær elg-kollisjon flere ganger med bil og en gang med mc.Bjerknez skrev: ↑09 mar 2022, 21:17Joa, men det hjelper lite hvor flink man er til å bruke blikket, hvis man ikke klarer og stoppe/svinge unna en hindring som dukker opp. Fart i forhold til ferdighet er vel nesten alltid en av hovedårsakene til at ulykker skjer og ikke nødvendigvis at man brukte blikket feil. ?FredrikE24 skrev: ↑09 mar 2022, 21:08 Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.
Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
Eller på steder med mye skader og hull i asfalten, så er det ikke så lett å skille en "patch" fra et ureparert hull uten å flytte blikket da man nærmer seg.
Apropo bremselys i sving FredrikE24, kan være trail braking og da