Dexter's laboratory - klar for 2023
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1310
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Sikkert en pålitelig maskin, Honda er kjent for å lage slitesterke/pålitelige greier, har selv hatt Honda av eldre årgang som fungerte strålende.
Fortsatt mye snø i fjellet ser jeg... blir de bråvarmt nå blir det nok noe flom her og der.
Fortsatt mye snø i fjellet ser jeg... blir de bråvarmt nå blir det nok noe flom her og der.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Hei. Jada, det stemmer. Det er også riktig som AJ skriver. Kjørte i følge oppover. Mener å huske at det ble meldt mindre bra vær etterhvert, så jeg pakket meg bort fra norgestreffet og prøvde å rømme unna - med varierende hell måtte stroppe sykkelen på Lødingen - Bognes ferga. Kjørte i nordnorsk ruskevær til Steigen hvor fattern bor. Dagen etter var det ikke noe bedre, men salet opp og kjørte i ett strekk til Trondhjem, stort sett i regn. Kom frem på natta til Globe som hadde varm mat og seng som ventet Det tror jeg er den lengste etappen jeg noen gang har kjørt på MC
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Det var en ... ehem... "interessant" tur over Saltfjellet, husker jeg, uten at jeg visste noe om det akkurat da. Nemlig at du hadde "glemt" å tanke før denne lange etappen.
Men det holdt akkurat...
CBF'en gikk vel strengt tatt bare på bensinlukta de siste kilometerne fram til campingen - og bensinpumpa .
Men det holdt akkurat...
CBF'en gikk vel strengt tatt bare på bensinlukta de siste kilometerne fram til campingen - og bensinpumpa .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Det stemmer! Jeg hadde egentlig beregnet at det skulle holde godt, men et sted i beregninga gikk det galt det var myyyye lengre, og det oppdaget jeg jo ikke før vi hadde passert the point of no return! Og gjett om jeg var spent da jeg oppdaget det. Farta gikk litt ned for å senke forbruket og til slutt hadde jeg bare ett håp igjen - jeg måtte nå over toppen og håpe å kunne trill ned på andre sida, det var teorien vaffal. Men det holdt! Da jeg stoppa ved pumpa og fylte bittelitt mer enn det egentlig skulle gå på tanken var det nok bare luft, rester og kjærlighet igjen i systemetAJ skrev: ↑15 mai 2023, 17:58 Det var en ... ehem... "interessant" tur over Saltfjellet, husker jeg, uten at jeg visste noe om det akkurat da. Nemlig at du hadde "glemt" å tanke før denne lange etappen.
Men det holdt akkurat...
CBF'en gikk vel strengt tatt bare på bensinlukta de siste kilometerne fram til campingen - og bensinpumpa .
Minneverdig opplevelse
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Tirsdag var det tid for nytt bakdekk og til det måtte det nye verktøy til. Har kjøpt dennefor å kunne legge om selv. Det var litt plunder. Er nok noen triks man må lære seg. Det vanskeligste er å få på det nye. 30 sekunder hjelp av naboen så løste det seg. Hadde vel holdt på enda om jeg ikke hadde fått hjelp
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Erik_B70
- Innlegg: 189
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Sted: Radøy , Vestland
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Trikset er å få presse motsatt side av dekket ned mot senter av felgen der diameteren er minst . Da får du litt mer spillerom til å få over siste biten . Absolutt lettest om man er to .
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Ja, det var det vi fant ut, men da var vi allerede to så da "slapp" jeg å prøve alene
Nå gjenstår det å bytte framdekket. Må bare få ånden over meg først Det er ikke så slitt, så det tåler noen turer til.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- SveinHa
- Innlegg: 396
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Sted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Balansering av MC-dekk, er det et ikke-tema eller er det bare aktuelt for bildekk?
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Joda, det balanseres! Statisk balansering. Veldig enkelt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Det går bedre og bedre med litt øvelse. Selv bruker jeg bare dekkspaker til å vippe dekk av og på. Etter å ha gjort det mange ganger, så har jeg teknikken inne. Like viktig er smøringen. Kjøpte en bøtte med dekkomleggingsfett på Biltema, og det gjør en veldig forskjell.
I starten brukt jeg strips til å hjelpe, og det hjelper noe veldig det også, men man slutter etterhvert med det, da det tar litt mer tid. Bruker man mange nok, så trenger man ikke dekkspaker heller.
Bruker stort sett to spaker, en liten og en stor. For å ikke lage riper, har jeg slike plastgreier til å tre på felgkanten.
Når det gjelder balansering, så er min erfaring at statisk balansering er vel så bra som avbalanseringsmaskin. Viktig er at akselen sitter i senter på felgen.
I starten brukt jeg strips til å hjelpe, og det hjelper noe veldig det også, men man slutter etterhvert med det, da det tar litt mer tid. Bruker man mange nok, så trenger man ikke dekkspaker heller.
Bruker stort sett to spaker, en liten og en stor. For å ikke lage riper, har jeg slike plastgreier til å tre på felgkanten.
Når det gjelder balansering, så er min erfaring at statisk balansering er vel så bra som avbalanseringsmaskin. Viktig er at akselen sitter i senter på felgen.
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Dekkpasta gjør susen Det vil si … å bruke samme aksel eller aksel med samme diameter som original hjulakselFredrikE24 skrev: ↑20 jul 2023, 14:40 Kjøpte en bøtte med dekkomleggingsfett på Biltema, og det gjør en veldig forskjell.
Viktig er at akselen sitter i senter på felgen.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Det er som med alt annet verktøy, du må være kjent med teknikken hvis du ikke har gjort det før for her gjelder teknikk og litt muskler. Bruker du proff maskiner er det ikke muskler som gjelder men du må kjenne og ikke minst være kjent med teknikken. I motsatt fall skader du både dekk og felg. Neste gang går det bedreDexter skrev: ↑20 jul 2023, 09:04 Tirsdag var det tid for nytt bakdekk og til det måtte det nye verktøy til. Har kjøpt dennefor å kunne legge om selv. Det var litt plunder. Er nok noen triks man må lære seg. Det vanskeligste er å få på det nye. 30 sekunder hjelp av naboen så løste det seg. Hadde vel holdt på enda om jeg ikke hadde fått hjelp IMG20230718125446.jpg
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- MGR1
- Innlegg: 497
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Tøft verktøy. Hvor fikk du tak i dette?Dexter skrev: ↑20 jul 2023, 09:04 Tirsdag var det tid for nytt bakdekk og til det måtte det nye verktøy til. Har kjøpt dennefor å kunne legge om selv. Det var litt plunder. Er nok noen triks man må lære seg. Det vanskeligste er å få på det nye. 30 sekunder hjelp av naboen så løste det seg. Hadde vel holdt på enda om jeg ikke hadde fått hjelp IMG20230718125446.jpg
Det ble ingen merker i felgen?
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Det var nettopp for å unngå dette at jeg kjøpte verktøy selv. Lokale gummipushere har aldri klart å legge om på noen av mine kjøretøy uten å sette unødvendige spor. Ligger link i innlegget. Kjøpte det på XLmoto. Smøring, vekter osv. er kjøpt på thansen. Brukt riktig skal ikke verktøyet sette spor.MGR1 skrev: ↑21 jul 2023, 15:42Tøft verktøy. Hvor fikk du tak i dette?Dexter skrev: ↑20 jul 2023, 09:04 Tirsdag var det tid for nytt bakdekk og til det måtte det nye verktøy til. Har kjøpt dennefor å kunne legge om selv. Det var litt plunder. Er nok noen triks man må lære seg. Det vanskeligste er å få på det nye. 30 sekunder hjelp av naboen så løste det seg. Hadde vel holdt på enda om jeg ikke hadde fått hjelp IMG20230718125446.jpg
Det ble ingen merker i felgen?
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1310
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Dexter's laboratory - klar for 2023
Det er grunnen til at jeg ikke bruker "vanlige" dekkverksteder på mc-dekk, men mc-verksted/forhandler. Jeg gidder ikke å knote med dekkskift selv, skrur av hjulene og leverer etter avtale så tar de det mens jeg venter.Dexter skrev:Det var nettopp for å unngå dette at jeg kjøpte verktøy selv. Lokale gummipushere har aldri klart å legge om på noen av mine kjøretøy uten å sette unødvendige spor. Ligger link i innlegget. Kjøpte det på XLmoto. Smøring, vekter osv. er kjøpt på thansen. Brukt riktig skal ikke verktøyet sette spor.MGR1 skrev: ↑21 jul 2023, 15:42Tøft verktøy. Hvor fikk du tak i dette?Dexter skrev: ↑20 jul 2023, 09:04 Tirsdag var det tid for nytt bakdekk og til det måtte det nye verktøy til. Har kjøpt dennefor å kunne legge om selv. Det var litt plunder. Er nok noen triks man må lære seg. Det vanskeligste er å få på det nye. 30 sekunder hjelp av naboen så løste det seg. Hadde vel holdt på enda om jeg ikke hadde fått hjelp IMG20230718125446.jpg
Det ble ingen merker i felgen?
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk