Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Legg inn av rolf-arne »

Ja god morgen godtfolk - etter å ha tenkt på å starte en tråd om bobil - så fant jeg at akkurat det ikke passet - noe som ble avledet av tråden om batteribank til lading av sykkel - ja MC da.

Den tråden dro i retning av bobil og behovene der - og det ble også feil - jeg tenkte at jeg ikke kunne fortsette der heller.

Men så - kom tanken om å la mitt MC-bobil prosjekt bli en blogg- ja kanskje til og med en Vblogg . ( lært meg nye ord som blogg og vblogg, gamlingen tar seg opp)

Så da er det gjort! En blogg her for en 2års periode - som omhandler mitt bobilprosjekt for å kunne nyte MC fullt ut - et helt egoistisk prosjekt.

Innimellom skal jeg også ta meg tid til å reflektere over valg og erfaringer - i tilfelle noen vil prøve noe slikt sjøl , men mine betjente på dette fora - MC-Siden også kaldt venner! Jeg satser på at mange av dere bidrar med både kritiske og sideblikk på det jeg har fremfor meg og ikke minst klarer å holde både motet og humøret oppe i dette prosjektet. Sjøl ironi finnes det godt om så sleivspark taes i mot med , om ikke alltid takk - så med lettelse - da faller dere mer inn i min jevne omgangskrets.

Starten ble litt vanskelig - med et bilkjøp som ikke ble helt som planen - men det går det også - når pengan ikke har tatt slutt enda.

Starten ble en Sprinter, her forran Edgarasjen i Østfold .
Sprinter ED_Garasjen.jpg
Litt av bakgrunnen for valg av bil er at jeg har kompetanse på bilen på gammel jobben , der vi nå har 5 slike - og hvor Stig gjør alt av service og reperasjoner. Der har jeg en kunnskapsbank om bilen.

Valget var videre konsentret om en enklest mulig bil - men ikke for gammel - denne er en 2016 modell som nå har rundet 300`km.

Valget og prosjektet er også i stor grad preget av at bilen ikke skal se ut som bobil - i allefall ikke utvendig. Den skal absolutt ikke avsløre hvilke verdier som er inni bilen.

Prosjektet har også endret seg - fra å få bilen tipp topp denne vinteren til at det må brukes litt tid.

Tid trenges fordi jeg gikk i lås på ideene - og måtte ta en tenkepause - og ta et par steg tilbake- til mitt elementær behov-- hva er viktigst.

Viktigst er å ikke glemme at denne bil og prosjekt dreier om å kunne kjøre mere MC - komme seg mer rundt - opplevelsene .

Ja det var ei tid da jeg glemte formålet. Det er så lett....

Nei dette blir nok en lørdags morgen - jeg står midt i husflyttinga - og må i vei... ha en god dag alle sammen.
RT Mjøsa (2).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av rolf-arne den 08 feb 2022, 15:13, redigert 1 gang totalt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av Bjerknez »

Flott tråd kjell arne :)

Jeg gjentar meg selv litt her, men med en såpass stor bil så ville jeg vurdert solcelle på taket. Du skrev at du ikke ville la den se ut som en bobil, men akkurat solcelle ville jeg kanskje vurdert. Selvsagt litt avhengig av hva du har for behov. Kanskje skrive litt om hvilke behov du har?

Vil du ha TV?, kokeplate? Kjøleskap? Etc.? Eller klarer du deg med fryseboks, laptop og primus?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er jo hvor lenge en skal være på hvert sted uten å kjøre motor/flytte seg. :scratch

jeg har lys dieselvarmer kjøle/fryseboks og lading av utstyr og 600w inverter, og den kan stå et par dager uten start.
2x75Ah på motorsiden og ca 105Ah på "campingsiden".så jeg kan kjøre kjøleboksen ca 100 timer før jeg må starte-mindre ved høyere forbruk på annet. Mat kokes på gass.
har også et stillegående 750watt 2T aggregat med 10A innebygget lader som backup i tilfelle.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av utc »

mekkern skrev: 29 jan 2022, 15:18 Spørsmålet er jo hvor lenge en skal være på hvert sted uten å kjøre motor/flytte seg. :scratch

jeg har lys dieselvarmer kjøle/fryseboks og lading av utstyr og 600w inverter, og den kan stå et par dager uten start.
2x75Ah på motorsiden og ca 105Ah på "campingsiden".så jeg kan kjøre kjøleboksen ca 100 timer før jeg må starte-mindre ved høyere forbruk på annet.
Nå har jeg ikke så mye erfaring fra campingbil og landstrøm, men båt derimot som blitrlitt av samme tingen. Da jeg bygde meg et spetakkel av en båt på 9 meter lengde valgte jeg å prioritere der mine båtvenner sleit, nemlig forbruksstrømmen. Vi gikk aldri strømtom med dieselvarmer, et alvorlig digert kjøleskap og masse lys. Uansett hva vi brukte så gikk vi aldri tom med 2 x 150ah batterier. Kanskje noe å vurdere ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av Bjerknez »

Generelt sett klarer jeg ikke å se problemet rundt behovet av strøm her (hvis det er noe problem i utgangspunktet) Vi snakker trolig om å fyre opp en kokeplate i noen minutter i løpet av et døgn, lade telefon og evt. laptop etc. dette kan også lades mens man kjører.

Når jeg tenker meg om, så ser jeg ikke engang behovet for solcelle. Et ekstra 12V batteri på 150ish ampere vil gjøre susen. Kanskje.

Hadde vært fint hvis kjell-arne kom med en oppdatering rundt hva som faktisk er behovet vedrørende forbruket samt hvor lenge han ser for seg å klare seg på strøm uten å lade batterier etc.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av rolf-arne »

Ja da var det kveld og rimelig svart på yttersida-- litt tid til å beskrive prosjektet Sprinter.

Ja planen var å bygge bil ferdig i vinter som nevnt - men usikkerheten på hva jeg egentlig ville ha og hadde bruk for - endret planen.

Planen nå er å gjøre ferdig det meste av sykkelgarasjen opg la det som er bodel stå litt åpen dette året. Det kommer en vinter hvor jeg forhåpentligvis har garasje - selv til Sprinteren og dens prosjekt. Lar bilen være varebil i år og omregistrere etter nyåret til bo-bil.

Har et lasterom som er ca 440 - det gir meg en Pan-European eller RT + ei 2 meters seng på den sida som er bak fører setet.

MC-garasjen gjøres ferdig innen utgangen av mars . Ja ferdig - blir den vel ikke helt den skal også få modne litt gjennom året.

MC-garasjen blir mer enn det - den blir lagd i helsveist PE-plast i dørk og vegg - hjulstøtte for forhjul i plast - avløp i dørken til tank under bilen eller rett ut - styrt ved hjelp av magnet ventiler. Dette sikrer at eventuelt olje/bensin søl fra utstyr /MC ikke kan komme frem i cupeen.

Men det blir samtidig min dusjemulighet - min mulighet til å vaske sykkel og Potti-pottien blir montert der bak. Avtrekk i taket med vifte - stengbare ventiler mellom garasjen og cupeen . Og ei campingvogndør i veggen mellom cupeen og garasjen.

Kraftige stroppefester felles inn i gulv og må tilpasses min elendige kropp så vi gjør en liten vri på det tekniske.
RT sikring.jpg
Som dere ser av tegning så vil jeg ha festene slik at jeg kan stå på bakken bak bilen å stramme stroppene - strammer bare høyresiden av sykkelen - da stroppene på venstresiden skal bli ferdig avstemt.

Om man ser den grønne pila så henviser den til sidestøtta og sidestøtta blir liksom malen for når stramminga er rett - når støtta mangler et par centimeter fra kontakt så er det nok stramt.

Ei arreststropp rundt felgen , to sidestøtte-stropper - bør bli nok..

Garasjen blir også rommet hvor batteri /inverter osv blir montert , men på en slik måte at jeg ikke må ha godkjenning fra elektrofirma.

Solcellene vil også få sitt innføringspunkt i taket i garasjen .

Og selvfølgelig - så blir garasjen utstyrt med alskens vektøy - oppheng for hjelmer og klær - absolutt alt skal ha sin plass.

Ja plass - i garasjen skal det også være plass til en el-tråsykkel. Mitt beste kjøp sålangt i livet.

I Bo-delen så blir det ei seng - med masse plass under på venstre siden - garderobeskap - i midten mot garasjeveggen .

På høyre siden blir det arbeidsbenk /koke - matlagning osv. med overskap/hyller .

Kjøle boks - som kan fryse - passer under senga, kanskje

Så langt i vår - lasteromsveggen blir ikke fjernet i år - den forsvinner til høsten. ( da må den omregistreres)

Bo delen får et overlys vindu og ei vifte.

Bak bilen så vil venstre dør være dekket av ei aluminiums- lasterampe , ca 1 meter brei - og borti 3 meter lang - sammenslått bare to meter.

Og skal sammenslått fungere som bord - hvor man kan sitte en del folk rundt å kose seg med en kald en- el flere.

Så langt - i kveld nå må kopper å kar på plass i nye skap - alt går først i oppvaskmaskin og så på plass-- ja og bobil ting MC- bestikk samles og pakkes i egen eske.... Ha en god kveld.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av rolf-arne »

Så til bruken kunne ikke ta ut oppvasken enda--

Tanken er å kjøre borti 100 mil med bilen - vare der 5-7 daga og ta dagsturer på MC - på alt fra 6-8 timer til tur med enkel overnatting.

Når man er i byer så tar man el-sykkelen i bruk til sightseeing - som jeg synes har vært vanskelig til nå.

Ellers skal Sprinteren brukes som hogst-bil og annet foto-tur m.m.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av mekkern »

kommert nok fort over 3.500kg da ja....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av rolf-arne »

mekkern skrev: 30 jan 2022, 09:33 kommert nok fort over 3.500kg da ja....
Der er du inne på det aller vesentligste - her setter man opp ønsker og som vanlig når man skal på tur må man begynne å kutte...

3500 kg er det vesentligste og må overholdes - det har med trådtittel å gjøre - skrøpelig vedlikeholdt - i betydning meg selv ,
de tyngre sertifikatene får jeg ikke bruke lengre. :sorry

3500 er tallet - det absolutte tall og mine ønsker må innenfor det - både ønsker og kropp må slankes... :lol

Det første som egentlig ryker er alskens verktøy - reserve dekk må bli hjemme - det meste finnes jo på en eller annen butikk og bilen gir meg jo handlingsrom... må tenke på en annen måte.

Nei for hver ting som skal inni eller på så er det på vekta ---- :prf
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt.

Legg inn av rolf-arne »

Da er noe av isoleringa funnet - ja super isoleringa ble nesten gratis - 30 mm cellegummi - det er noe som gjør seg...

Takrack er også skaffet til veie - kostnaden blir litt arbeide ... da får man råd til slikt
ecoflow-river-max.jpg
bestillt og betalt ---

Ja da skal man bare bli ferdig med flytting av innbo - når uka er omme så ser jeg vel en ende - og da kan bil hentes og bygginga kan starte.

Ser ut til at bilen,sykkelen og jeg skal til sydFrankrige alikavel i sommer.... :twothumbs: :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Legg inn av mekkern »

fikk tatt et par bilder..
trekkramma med gjennomgående akselbolt.
IMG_5428.JPG
vipperamme delvis i vegg.og taustropp til 450/600 som ikke har gjennomgående hull i frontaksel.
IMG_6043.JPG
vinsj og brytehjul-litt dårlig bilde men man ser prinsipp.litt trangt å få plassert vinsj pga skikkelig bolting i gulv.
IMG_6046.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Legg inn av rolf-arne »

Fikk montert takfeste og et par lys i dag..tatt mål av hva sykkelen tar av plass
20220304_140545.jpg
20220304_140509.jpg
20220304_140419.jpg
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Legg inn av rolf-arne »

Begynne å nerme seg slutten for Sprinteren som flyttebil - hadde en god morgen og brukte noen timer på å lage / prefabrikere deler til sykkelheisen. Blir lik den på videoen - men i aluminium .. og ikke minst så blir den oppgradert med tanke på vektkapasiteten. Om litt blir der bestillt ei winch og hjul til vogga -- så er man et lite stykke nærmere målet.


https://www.youtube.com/watch?v=qYfRNpabXRo

Selvfølgelig skal ikke jeg ha hengeren !
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Så genial ut den løsningen med vogn og vinsj! Så stødig og fin ut, men mon tro om det er noe retursperre på den vogna?
Altså om det båndet skulle ryke etter hvert etter å ha blitt svekket over tid av sol og værslitasje, det er neppe så kult om sykkelen blir "skutt" ut av den rampa. Men jeg likte denne løsningen godt, mye enklere å triveligere enn å kjøre eller dytte sykkelen opp på ei rampe.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ung igjen på MC - men skrøpelig vedlikeholdt. Sprinter -MC-garasjetråd.

Legg inn av mekkern »

Stusser litt på den videoen-hvordan "kjøres den ut"?skal man slakke den litt og så dytte den en bit for så slakke litt og dytte? når den har kommet et stykke så går det vel mer av seg selv nedover. :-k

nei tror nok jeg fortsatt bruker buet rampe og el-vinsj.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar