BMW R35 uten papirer

Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
Svar
Torbro
Innlegg: 14
Registrert: 03 okt 2021, 12:40
Motorsykkelen din: BMW R35

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av Torbro »

Og nå fikk jeg melding at til visningen trengs visse dokumenter, enda jeg gjorde HELT klart i henvendelsen at de er umulig å skaffe.

Jeg har vært tålmodig lenge men nå begynner jeg faktisk å bli irritert. Det er nesten som de kødder med meg.

1. Først den lange runddansen med at jeg måtte fortelle hvilke dokumenter Biltilsynet trengte for å få kjøretøy registrert
2. Så holdt de tilbake vesentlig informasjon som hadde spart meg masse tid og bry
3. Så sluttet de å svare
4. Og nå er jeg egentlig er tilbake til der jeg begynte: "Du må ha disse dokumentene"

Det ser i tillegg også ut til at det hele skal være opp til personen som tar meg i mot i skranken etter identitetskontroll. Tipper vedkommende ikke har blitt orientert i det hele tatt, og det blir helt meningsløst og bortkastede penger med lastebil og det hele.

Hvis det skjer klager jeg fullt ut (også klage på klagebehandling om nødvendig), og bruker like lang tid på å etterfølge de som jeg gjorde for å få sykkelen registrert. Jeg mener det. Nok er liksom nok. :sk?

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av BjørnSover »

Noen ganger føles det som en blir kvelt av byråkrati…

Stå på. Blir som lotteri. Når du har møtt mange nok treffer du kanskje en som er interessert i å hjelpe.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av JanK »

Torbro skrev: 24 feb 2023, 21:58 Og nå fikk jeg melding at til visningen trengs visse dokumenter, enda jeg gjorde HELT klart i henvendelsen at de er umulig å skaffe.

Jeg har vært tålmodig lenge men nå begynner jeg faktisk å bli irritert. Det er nesten som de kødder med meg.

1. Først den lange runddansen med at jeg måtte fortelle hvilke dokumenter Biltilsynet trengte for å få kjøretøy registrert
2. Så holdt de tilbake vesentlig informasjon som hadde spart meg masse tid og bry
3. Så sluttet de å svare
4. Og nå er jeg egentlig er tilbake til der jeg begynte: "Du må ha disse dokumentene"

Det ser i tillegg også ut til at det hele skal være opp til personen som tar meg i mot i skranken etter identitetskontroll. Tipper vedkommende ikke har blitt orientert i det hele tatt, og det blir helt meningsløst og bortkastede penger med lastebil og det hele.

Hvis det skjer klager jeg fullt ut (også klage på klagebehandling om nødvendig), og bruker like lang tid på å etterfølge de som jeg gjorde for å få sykkelen registrert. Jeg mener det. Nok er liksom nok. :sk?
Virker som om du har hatt enn veldig dårlig erfaring med Statens Vegvesen her, men som en som har drevet med dette i godt over 10 år kan jeg si at dokumentene du trenger er "alle deler av originalt vognkort". Det må være ORIGINALE papirer ikke fotokopier.

Har opplevd å være hos SVV da folk har kommet med bruktimporterte sykler og bare lagt fram kopier av vognkort, da blir de avvist i døra.

Siden du ikke har noen originale dokumenter er jeg 99% sikker på at du aldri vil få den registrert. Svarene man får fra SVV kan variere fra person til person men da det kommer til godkjenning kommer man ikke utenom regelverket, uansett hvem man treffer. Da din lokale kontrollør har "godkjent" saken blir den videresent til en annen kontrollør på en annen trafikkstasjon/sentralt som ser over saken. Dvs at alt må være i orden.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av ErikW »

Ta med deg sykkelen og reis til timen du. Får du ikke noen løsning på det da som hjelper deg videre sender klage til Trafikk etaten som er høyere opp i systemet.
Har godkjent mye ombygde og restaurerte BMW’r og 2 stk av de fiktiv avslag på hos Biltilsynet. Annet saken høyere opp og etter 6 mnd. kom det en tlf der de beklaget behandlingen og at ombygging var godkjent og bare å vise på tilsynet.
Fikk samtidig beskjed om at min saksbehandler i denne saker på mitt lokale Biltilsyn var tatt av vår sak og ny kontrollør opprettet.

Stå på så ordner det seg en dag

Torbro
Innlegg: 14
Registrert: 03 okt 2021, 12:40
Motorsykkelen din: BMW R35

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av Torbro »

Sykkelen ble vist på biltilsynet og identitet akseptert, så da ble ihvertfall den delen avklart.

Den ble allikevel ikke godkjent grunnet manglende fortolling.

Jeg klager at det er et urimelig krav siden papirene er borte og Tollvesenet ikke tillater ny fortolling.

Etter lang tid kom svaret at klagen er avvist. Av SAMME FOLKA som jeg klager på enda det står tydelig at klage skal behandles av egen klageinstans. Klart regelbrudd.

Så da klager jeg på klagebehandlingen. Etter et halvt år uten svar, klager jeg hele Statens Vegvesen til Sivilombudet for urimelig krav, feil klagebehandling, og mangel på svar.

Nå, 10 måneder etter jeg leverte klagen får jeg endelig svar fra Statens Vegvesen: Fortsatt ikke godkjent da de nå har hørt at Tollvesenets nye regler tillater ny fortolling allikevel, og klagen på feil klagebehandling av samme instans ble servert med løgnen at det var ikke klagebehandling, men 'uttalelse'. (latterlig da det står svart på hvitt at klagen er avvist).

Nå blir det altså ny runde, men denne gang med Tollvesenet. Jeg tar det for gitt at det blir akkurat samme runddans der. Kanskje 1-2 år til?

Nå er jeg på 4. året med noe som kunne ha vært løst på noen dager, og har egentlig mistet lyst på hele prosjektet.

Må si dette har vært en øyeåpner for hvilket land vi lever i. Nesten som en bananrepublikk.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av ErikW »

Men tenk hvilken seier det kan bli :twothumbs:

Har som sagt kranglet mot de folka der 2 ganger. Vist samme bil til de 9 ganger. Når han ville ha meg ned den 10ende gangen, så ba jeg han dra til h….. Fikk vognkortet med godkjent bil etter 2 måneder’s trenering. Jeg selv visste jeg hadde rette papirer på de den 9ende gangen forsøkte underkjenne.

En annen BMW vi skulke godkjenne etter ombygging ble det så mye greier med at vi reiste til TUV i Tyskland og godkjente den.kostet oss 35 lapper den turen der, men alt godkjent i skjønneste orden. Ved visning her hjemme mente de papirene var falske. Da ble det en tlf til TUV stående på høytalende tlf i hallen på Biltilsynet og de ble skjelt ut til de grader. Bilenble godkjent der og da.

Så kjør på videre du :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av dypen »

Håper du står løpet ut nå, krysser alt jeg har for at toll etaten er mer samarbeidsvillig. Fortsatt lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Torbro
Innlegg: 14
Registrert: 03 okt 2021, 12:40
Motorsykkelen din: BMW R35

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av Torbro »

Takk for støttende kommentarer. Med tanke på hva andre også har hatt av motarbeidelse fra SV her er det tydelig et systemisk problem og ikke bare enkelttilfeller.

Det jeg ikke skjønner er hva får de ut av å være vrangest mulig? Hva er liksom greia? Folk flest er jo godlynte, men her har det altså endt opp folk som virker nesten ta glede å gjøre livet surt for noen? Kan nesten ikke være noen annen forklaring.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av dypen »

Det som er gjennomgående spesielt hvor ikke alt er A4 eller har vært gjort før, kan det ikke vises til en § …. for godkjenning er det ingen som vil skjære gjennom å ta en avgjørelse på sakens grunnlag.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Torbro
Innlegg: 14
Registrert: 03 okt 2021, 12:40
Motorsykkelen din: BMW R35

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av Torbro »

Nei det er mer enn det som sett av andres historier her også.

Aktivt motarbeidet. Bevisst unnlating, luring og trenering.

Vanskelig å forstå. Ikke har jeg 'rart navn' eller 'rar adresse' heller. Vanlig norsk navn på vanlig adresse.

Jaja, kommer med neste oppdatering om 1 eller år 2 når jeg har vært gjennom mølla med Tollvesenet.. :gk

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R35 uten papirer

Legg inn av SveinHa »

Torbro skrev: 17 mar 2024, 21:16 Nei det er mer enn det som sett av andres historier her også.

Aktivt motarbeidet. Bevisst unnlating, luring og trenering.
Jeg har jaggu hatt mine historier med Satans Veguvesen jeg og. Vet nå ikke hva som har være verst men jeg søkte en gang om motorskifte i en bil og fikk en smørbrødliste over hvilken dokumentasjon som måtte til. Noe av dokumentasjonen var totalt umulig å skaffe rett og slett fordi den ikke finnes noe sted i verden (som at eksosanlegget er originalt for denne motoren i denne bilen. Mercedes OM617 har ALDRI blitt levert i en Range Rover) men jeg dokumenterte nå det jeg kunne som bremser og støy og møtte opp på trafikkstasjonen. Kontrolløren stakk av med haugen av papirer og ble borte en god halvtime. Da han kom tilbake utbasunerte han at med disse papirene var der ikke noen sjangs for godkjenning og gikk gjennom 2-3 punkter der han til og med gikk imot SVVs egen smørbrødliste. De hadde bedt om standstøy og det hadde jeg dokumentert men kneskålen forlangte kjørestøymåling... For å få det gjort måtte bilen til Tyskland... Og ikke nok med det så påstod fjompen at siden bilen var så gammel så visste han ikke hvilke grenser som gjaldt... Jeg stakk av...

Etter 3-4 dager fikk jeg en telefon der de spurte veldig pent om jeg hadde lyst å komme tilbake... Da fikk jeg en fornuftig kontroll og det jeg hadde av dokumentasjon var helt ok. Etter en kjøretur på et par km var bilen godkjent...

Stå på @Torbro, det kommer til å ordne seg etterhvert.

Hadde forresten en lignende sak som din med å registrere en båt i Skipsregisteret NOR. Den var registrert i Puerto Rico og det krevde en haug med eposter og et par telefoner til Konsul Jose Busto i Puerto Rico for å få skipsregisteret der til å gjøre et unntak fra sine egne regler men det ordnet seg. Gikk et par år...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar