Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Audi Mannen »

simpson skrev: 03 sep 2021, 04:54
dypen skrev: 02 sep 2021, 22:45 Er vel litt på samme nivå som AJ … er jeg ute med bil parkerer jeg så langt fra inngangsdøra til butikken som mulig for å slippe å få bulker. Med motorsykkel foretrekker jeg å ha litt plass rundt meg. Ser ingen grunn til å kline seg oppå andre med mindre jeg er på Tyrigrava :) Legger ved bilde jeg har posta tidligere her på forumet med tre sykler parkert på Rugtvedtmyra …

Bilde til AJ er absolutt ikke innafor med mindre plassen krever det …

DC52EB2D-3884-4BD8-A3BC-F29522D7553C.jpeg
Der ser du forskjellen på folk som kjører Ducati kontra BMW :twothumbs:
Ja-ja.... helt enig simpson :twothumbs: .
Jeg heller også mot samme tankegang som AJ og Dypen. Man trenger plass når sykkel rettes opp og det er ikke alle som hopper på en mc fra venstre siden. Parkerer selv lengst mulig unna slik at det er et stykke å gå på de plassene jeg kan og da gjerne ved siden av en annen fin bil som ser velholdt ut. Kan gjerne være en gammel bil, men du ser om den er velholdt og det sier noe om eieren i mange tilfeller. Har på den måten ikke fått "parkerings bulker" på aldri så mange år.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av MGR1 »

Enkelte (de fleste) er ikke forsiktige eller nøye med sine egne ting. Da kan man ikke forvente at de skal være forsiktige eller nøye med andre sine :sk?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av WikingTnT »

Enig med alle talerne - dette gjør meg så eitrende forb........
Vedlegger et bilde utenfor et kjøpesenter forleden ,min bil til høyre - greit nok jeg balanserer på hvitstripa men det er pga en svææær Silverado står parkert på førersiden så jeg måtte dra litt til høyre for å ha høvelig plass til å komme ut. Var inne ca 5 min og når jeg kom ut trudde jeg ikke det jeg så - en sopp med en klovnebil med gaffateip som holdt oppe støtfangeren hadde parkert så nære at hun/han måtte være slangemenneske for å komme ut. I og med at jeg skulle bare inn/ut kjapt så parkerte jeg for engangs skyld nære inngangen - no more :evil
bil park.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Audi Mannen »

WikingTnT skrev: 03 sep 2021, 09:33 Enig med alle talerne - dette gjør meg så eitrende forb........
Vedlegger et bilde utenfor et kjøpesenter forleden ,min bil til høyre - greit nok jeg balanserer på hvitstripa men det er pga en svææær Silverado står parkert på førersiden så jeg måtte dra litt til høyre for å ha høvelig plass til å komme ut. Var inne ca 5 min og når jeg kom ut trudde jeg ikke det jeg så - en sopp med en klovnebil med gaffateip som holdt oppe støtfangeren hadde parkert så nære at hun/han måtte være slangemenneske for å komme ut. I og med at jeg skulle bare inn/ut kjapt så parkerte jeg for engangs skyld nære inngangen - no more :evil bil park.pdf
Den der er typisk og en liten bulk eller lakk skrape er nesten uungåelig. :evil

Men hvorfor rygger du ikke inn når du parkerer? Spørsmål med forbehold om at det ikke kan kjøres rett frem, men det er jo sjelden mulig.
All statistikk tilsier at de som rygger inn ved parkering har mindre sjans for å bulke når de skal kjøre ut igjen. Dette er faktisk påkrevd her hos oss og det kjøres kampanjer for å informere alle som jobber her.
Det er bevist at man har bedre fokus når man kommer kjørende for å parkere enn når man skal forte seg ut i bilen og komme seg videre eller hjem.

Tenk på det og vurder selv. Ikke mc relatert, men parkerings relatert og det gjør vi jo rett som det er og like mange ganger som vi kjører.
Ducati Multistrada V4S - 2021

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av WikingTnT »

Audi Mannen skrev: 03 sep 2021, 10:53
WikingTnT skrev: 03 sep 2021, 09:33 Enig med alle talerne - dette gjør meg så eitrende forb........
Vedlegger et bilde utenfor et kjøpesenter forleden ,min bil til høyre - greit nok jeg balanserer på hvitstripa men det er pga en svææær Silverado står parkert på førersiden så jeg måtte dra litt til høyre for å ha høvelig plass til å komme ut. Var inne ca 5 min og når jeg kom ut trudde jeg ikke det jeg så - en sopp med en klovnebil med gaffateip som holdt oppe støtfangeren hadde parkert så nære at hun/han måtte være slangemenneske for å komme ut. I og med at jeg skulle bare inn/ut kjapt så parkerte jeg for engangs skyld nære inngangen - no more :evil bil park.pdf
Den der er typisk og en liten bulk eller lakk skrape er nesten uungåelig. :evil

Men hvorfor rygger du ikke inn når du parkerer? Spørsmål med forbehold om at det ikke kan kjøres rett frem, men det er jo sjelden mulig.
All statistikk tilsier at de som rygger inn ved parkering har mindre sjans for å bulke når de skal kjøre ut igjen. Dette er faktisk påkrevd her hos oss og det kjøres kampanjer for å informere alle som jobber her.
Det er bevist at man har bedre fokus når man kommer kjørende for å parkere enn når man skal forte seg ut i bilen og komme seg videre eller hjem.

Tenk på det og vurder selv. Ikke mc relatert, men parkerings relatert og det gjør vi jo rett som det er og like mange ganger som vi kjører.
Hvis jeg hadde rygget inn i dette tilfellet så hadde jeg ikke kommet inn i bilen via førerdøren :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5248
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av dypen »

Generelt om parkering så ser du mye rart når du står utenfor en butikk / kjøpesenter. De fleste ofrer ikke en tanke på hvordan unngå skader, hvordan de står, hvordan andre biler / mc har parkert eller er til hinder for andre og hvordan og hvor lett det er å forlate parkeringsplassen. Skader på bil / mc er jo så billig å utbedre, men det er kanskje ikke så viktig ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Krankman
Innlegg: 4
Registrert: 25 mar 2021, 13:51
Motorsykkelen din: BMW 1200 GS Adventure (-09)

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Krankman »

Men nå som jeg i denne tråden har skjønt at vi med BMW er hatet av noen så tror jeg at jeg velger å holde meg til BMW likevel.

Opplevde forleden på jobb at en kollega som er superhyggelig, kjørt sykkel i 30 år, har 0 markeringsbehov og 9 av årets 12 måneder kjører en Yamaha Diversion fra -93, parkerte så nærme meg at jeg strevde litt med å rette opp min egen sykkel. Da skjønte jeg at selv den beste kan feile når man parkerer sykkelen. Det kan hende at han du irriterer deg så grenseløst over bare var ubetenksom og litt dum der og da. Trenger ikke være noe mer enn det.
Sist redigert av Krankman den 03 sep 2021, 21:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37853
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av AJ »

Krankman skrev: 03 sep 2021, 20:44 Men nå som jeg i denne tråden har skjønt at vi med BMW er hatet av noen så tror jeg at jeg velger å holde meg til BMW likevel.
Du verden... :eh
"hatet av noen" :scratch .
Det var da voldsomt til tolkning, da...
Tror jeg aldri har sett noen bruke et så sterkt uttrykk før her på forumet om de som eier og foretrekker BMW. Ikke før nå. Av en BMW eier, faktisk...

En smule smittet av det stadig omseggripende krenkelseshysteriet nå om dagen, eller?
Og kanskje være litt forsiktig med å bruke ord som "hat"? Som jo er et ganske sterkt uttrykk...

Og hvis du leser et av innleggene mine i denne tråden så har jeg vel også skrevet at jeg hadde blitt like irritert om det hadde vært en KTM'er som hadde gjort det samme som han som parkerte sin BMW GS klin inntil 1290'en, selv om det altså var et "hav" av ledige plasser rett ved siden av.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5248
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av dypen »

Selv om AJ beskriver hendelsen og sykkel med "Bimmer Gisser" så er det ikke sykkel’n / merket som er problemet men mere hendelsen gjentatte ganger både med biler og sykler som til slutt topper seg og utblåsningen kommer mot siste hendelse og "Bimmer Gisser". Har lest innlegget samt snakket med AJ hvor han har forklart problemet, tro det den som vil mens AJ snakker om hendelsene rygger det en Model 3 helt inntil våre sykler og oss tre som står der selv om han kunne parkert nesten hvor som helst på hele bensinstasjons området.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Krankman
Innlegg: 4
Registrert: 25 mar 2021, 13:51
Motorsykkelen din: BMW 1200 GS Adventure (-09)

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Krankman »

Sorry...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37853
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av AJ »

Her et bilde fra Italiaturen i 2016, til Mandello del Lario i Italia utenfor Moto Guzzi museet da fabrikken fabrikken inviterte til 95-års jubileumsfest.
Veldig mange sykler, men ingen klønete parkeringer som jeg la merke til. Og ingen problemer der jeg parkerte min. Med god nok plass mellom syklene til å åpne sideveskene uten fare for å komme i berøring med sykkelen ved siden av og plass tll å kle seg om til noe mer sommerlig enn kjøreklærne:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22868
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg føler slike tråder som dette lager unødvendige og negative diskusjoner rundt hva som er "tillatt" og ikke i trafikken og vi har alle våre meninger om hvordan andre skal oppføre seg. Merk at det sitter også en del mennesker der ute som har sine meninger om oss når vi suser forbi dem på landeveien.

Vi gjør alle feil og dumme ting i trafikken til tider. Også mange "feil" som i forhold til andre er irriterende som vi kanskje ikke er klar over selv. Det er sånn det er å leve sammens med mange mennesker i kanskje verdens rikeste land hvor annsikt utad er veldig viktig for mange vedrørende og eie dyre ting som som koster flesk og rette opp.

Ja, jeg kan irritere meg over mye i trafikken og ellers, men andre irriterer seg helt sikkert over meg til tider. Sånn er det bare.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 03 sep 2021, 21:07 Selv om AJ beskriver hendelsen og sykkel med "Bimmer Gisser" så er det ikke sykkel’n / merket som er problemet men mere hendelsen gjentatte ganger både med biler og sykler som til slutt topper seg og utblåsningen kommer mot siste hendelse og "Bimmer Gisser". Har lest innlegget samt snakket med AJ hvor han har forklart problemet, tro det den som vil mens AJ snakker om hendelsene rygger det en Model 3 helt inntil våre sykler og oss tre som står der selv om han kunne parkert nesten hvor som helst på hele bensinstasjons området.
Bimmer Gisser vet jeg ikke hva er annet enn at den nok må ha fire hjul og et ratt :knegg

Men jeg tenker at om man ikke vil ha folk innpå seg, så får man parkere der ingen andre tenker tanken på å parkere. Folk kan i praksis få lov til å parkere hvordan de vil :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37853
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 03 sep 2021, 22:54 Men jeg tenker at om man ikke vil ha folk innpå seg, så får man parkere der ingen andre tenker tanken på å parkere. Folk kan i praksis få lov til å parkere hvordan de vil :thumleft
En rar uttalelse må jeg si... :scratch .
For å unngå folk uten praktisk parkeringsforståelse, som å holde god nok avstand til den man parkerer ved siden av, skal man altså måtte vurdere å parkere på utenkelige og kanskje vanskelig tilgjengelige steder?
Og "Folk kan i praksis få lov til å parkere hvordan de vil" !?
Javel...
Så hvis man kommer tilbake til bil eller MC der man har parkert og finner den inneklemt uten mulighet til å komme seg enkelt inn i bilen eller på MC'en uten å komme borti evt. måtte påføre en skade på den som "i praksis (skal) få lov til å parkere hvordan de vil", så er dette noe man uten videre skal regne med og akseptere som vanlig parkeringsatferd?

Kanskje også vente på den eller de andre som har parkert etter deg og stengt deg inne og gjøre seg kjent med disse med tanke på å innlemme disse omtenksomme mennesker i ditt sosiale nettverk?

Uansett, jeg har nå fått sagt midt i denne saken.
Og kommer fortsatt til å ta meg tid til nødvendig voksenopplæring til de som åpenbart viser behov for å tette noen praktiske kunnskapshull om fornuftig parkeringsatferd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22868
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor MÅ noen absolutt parkere klin tett inntil motorsykkelen!?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med AJ vedrørende det at å parkere en sykkel helt inntil en annen er noe ufint og lite gjennomtenkt. Men så må vi også tenke på at den som parkerte sykkelen veldig nærme kanskje er ganske fersk som mc fører og kanskje ikke ser problemet, eller kanskje personen har opplevd at dette er ganske vanlig praksis de stedene han han parkert etc. og dermed gjør det samme selv.

Å bli irritert og gi folk en verbal voksenopplæring i slike tillfeller synes jeg allikevel kanskje blir veldig unødvendig. Personlig har jeg faktisk ikke opplevd noe problemer rundt dette med parkering av sykkel noen gang på de 7 årene jeg har hatt sykkel, så jeg anser det ikke som noe stort problem heller.

Jeg kan bli forbannet jeg også, men det er faktisk svært sjeldent. Mange jeg kjenner sier jeg er tolmodigheten selv i trafikken. Derimot av en eller annen merkelig grunn er jeg hissigere når jeg kjører motorsykkel. Jeg tror dette kommer av en slags kollektiv greie vedrørende MC folk kontra bilister.

Jeg har selv holdt på (har skrevet om det her inne tidligere) og meie ned en motorsyklist og det hele var helt og holdent min feil. I hans høyne var jeg trolig djevelen selv og en typisk bilist som hadde hjerne som en ert.

Men forklaringen til situasjonen som ene og alene ble avverget grunnet mc førerens årvåkenhet skyldes at det automatiske greia som slår av blinklyset etter en sving ikke funket i den svingen jeg kjørte og blinklyset ble stående på. Rattet var plassert slik at jeg akkurat ikke så blinklys indikatoren og jeg hadde akkurat passe høy lyd på i bilen til at jeg ikke hørte rellet som klikket.

Ved neste kryss står det en mc som skal ut på veien. Han ser at jeg blinker, men jeg tror ikke selv at jeg blinker. Jeg bremser litt ned i frykt for at han plutselig smetter ut, og han tror jeg bremser ned for å svinge inn til høyre. Så ser jeg han gyver løs ut av krysset og jeg står på bremsene samtidig som han bråstopper rett over hvitstripen. Nesten så han holdt og velte. Jeg kjørte videre og bannet bra inne i bilen.

Jeg syntes han var tett, og han syntes opplagt at jeg var tett. Ved neste sving skulle jeg til venstre ig først da forsto jeg tabben når jeg så blinklyset sto på til høyre.

Jeg snudde faktisk i krysset for å kjøre etter motorsyklisten for å gi en beklagelse og forklare situasjonen, men jeg fant han aldri igjen.

Det er ingen som lnsker å vete tette i huet, eller gjøre livet surt for andre med vilje. Men tror selv man gjør noe rett, men i girkeligheten gjorde man kanskje ikke det allikevel.

Konklusjonen min blir derfor at man kommer mye lenger med å passe på seg selv og sitt, og kanskje ikke henge seg så mye opp i hva andre gjør feil. Livet er for kort til å hisse seg opp for slike bagateller. Ja, i det store bildet så er det bare bagateller. Det er liksom om å gjøre å vinne. Cool down, and joy the ride mener jeg. :)

Svar