ABS trenger man ikke.
Min kjøreskole hadde ingen sykler med ABS når jeg tok lappen.
ABS trenger man ikke.
Mange måter å lese statistikk på. Så for det første må du lenke til statistikken du refererer til slik at vi andre også kan se om vi deler din oppfatning av tallene.SilverSmurfer skrev: ↑09 sep 2021, 15:32Hørt noe så dumt da, uansett hvor mye opplæring man har så er det aldri en garanti for at man ikke drar til så hardt man kan på bremsene i en nødsituasjon. På den nye sykkelen min bremser jeg konsekvent ned uten at ABS aktiveres i normale situasjoner, men når bilen fremfor meg bråstoppet på grunn av en rev som sprang over veien kan du banne på at jeg dro til så hard jeg kunne på begge bremser og at ABSen slo inn.FredrikE24 skrev: ↑06 sep 2021, 18:04 Tror nok ikke ABS er en direkte årsak til at statistikken går rett vei.
Høres ut som dårlig opplæring spør du meg.
Og forøvrig sammenligner statistikken sykler med og uten ABS i samme årstall. Og sykler med ABS var involvert i vesentlig færre dødsulykker. Så det er ingen som prøver å forklare reduksjonen i MC dødsfall med ABS alene, men når sykler med ABS har 31% lavere sannsynlighet for å være involvert i dødsulykker så er det er ingen tvil om at det er et veldig viktig element.
Det går selvfølgelig an å prøve seg på argumenter om at sykler uten ABS er eldre, eller billigere, enn de som har det. Kjør på, hvis du vil. Men statistikken taler for seg selv, sykler med ABS er involvert i færre ulykker. De er rett og slett tryggere.
Det gir uansett mening å velge en sykkel med ABS, men det har ingenting med det å være fersking å gjøre. Det er helt irrelevant i mitt hode. Er du fersking må man kjøre deretter. Man bør også kjøre i hastigheter som er noe under det man faktisk evner og tør å nødbremse, helt uavhengig om man har ABS og er fersking eller ei..