Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av rolf-arne »

Jeg bet meg merke i oslopolitiets jurist og patrulje uttalelse i artkkelen jeg refererte til tidligere. Lane-splitting ansees av oss som forbikjøring - lovlig , men hvor forsvarligheten vurderes fra sak til sak.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Lauri »

Vinter, men aktuelt ettersom det ble diskutert i matpausen…

Og ettersom gjengen bak kaffekoppen later som om de har peil, så siterer jeg: Lanesplitting og spørsmålet om lovlighet reguleres av vegtrafikklovens grunnregel: paragraf 3 samt hvorvidt vegoppmerking tillater kryssing.

Bakgrunnen: Jeg er en notorisk lanesplitter - og er kjapp på vegen til jobb - og Bønna bak rattet i Bimmer’n er lynings 🥴
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av AJ »

Veibane- eller fildeling (lanesplitting på "nynorsk"... ;) ) er lov.
Men skal skje uten at annen trafikant hindres eller utsettes for fare. Og man skal alltid passere forankjørende til venstre i samme veibane eller kjørefil.

Og ovenfor bakenforkjørende som tilkjennegir å ha til hensikt å kjøre forbi skal foranliggende trafikant om nødvendig senke farten og ellers legge forholdene til rette for at passeringen skal skje uten uten fare.
Dette vil naturligvis kun gjelde tohjulinger på steder hvor det er kø og vil eller veibanen ikke har bred nok plass til to biler. Typisk vil være enveiskjørte gater med kun en fil og steder med en fil i hver retning hvor med kø i begge retninger.
Altså hvor man ikke har mulighet til å kjøre forbi på vanlig måte, nemlig ved å benytte motgående kjørebane som forbikjøringsfil.

Men med MC behøver man jo strengt ikke gjøre det heller. Har selv kjørt forbi biltrafikk på såvel en som flerfeltsvei i samme fil hvor forankjørende tydelig viser ønske om at MC'en kjører forbi og dermed legger seg godt til høyre uten nødvendigvis å senke farten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er helt klart lov å lanesplitte, men du har mye ansvar når man gjør det. Lanesplitting er hele årsaken til at jeg kjører MC i utgangspunktet.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Lauri »

Meeen… ingen skal underslå at det å dele kjørefelt er en risikosport. Det er ikke alle trafikanter på fire eller flere hjul som er hjelpsomme ved å trekke godt ut til høyre i samme kjørefelt. Jeg har opplevd utallige ganger at kjøretøy legger seg opp til veioppmerkingen på venstre side og tvinger meg over i motgående kjørefelt. Tommelfingerregelen er at man får kamp med gubber i +50.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

Lauri skrev: 18 jan 2023, 18:52 Meeen… ingen skal underslå at det å dele kjørefelt er en risikosport. Det er ikke alle trafikanter på fire eller flere hjul som er hjelpsomme ved å trekke godt ut til høyre i samme kjørefelt. Jeg har opplevd utallige ganger at kjøretøy legger seg opp til veioppmerkingen på venstre side og tvinger meg over i motgående kjørefelt. Tommelfingerregelen er at man får kamp med gubber i +50.
I og rundt i Oslo trafikken klarer jeg ikke å unngå «lane splitting» på grunn av trafikken men er selvfølgelig forsiktig og opplever ikke det som problematisk da jeg har tid til å bli sett. Føler absolutt ikke det er noen kamp med noen aldersgrupper. I rushtrafikken er det som regel en del sykler sa da henger vi på :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 18 jan 2023, 19:55
Lauri skrev: 18 jan 2023, 18:52 Meeen… ingen skal underslå at det å dele kjørefelt er en risikosport. Det er ikke alle trafikanter på fire eller flere hjul som er hjelpsomme ved å trekke godt ut til høyre i samme kjørefelt. Jeg har opplevd utallige ganger at kjøretøy legger seg opp til veioppmerkingen på venstre side og tvinger meg over i motgående kjørefelt. Tommelfingerregelen er at man får kamp med gubber i +50.
I og rundt i Oslo trafikken klarer jeg ikke å unngå «lane splitting» på grunn av trafikken men er selvfølgelig forsiktig og opplever ikke det som problematisk da jeg har tid til å bli sett. Føler absolutt ikke det er noen kamp med noen aldersgrupper. I rushtrafikken er det som regel en del sykler sa da henger vi på :thumleft
Jeg registrerer stadig at enkelte bilister legger seg nærme nok midtlinja for å sperre når de ser motorsyklist i speilet, men ikke at det er noe spesiell aldersgruppe. Egoister og ufine finnes i alle aldre!
På den andre siden så er det overraskende få (ved kø på smalere 4-felts vei) som gidder å legge seg ekstra ut mot kantlinje for å enten gjøre plass eller gi et tydelig signal om at "jeg har sett deg, bare passér".
Noe som ikke vil koste dem 1 cm av køen, kun et par små rattbevegelser.
Selvfølgelig er det mulig å ikke oppdage den som kommer dersom mc´n lager lite støy og man spiller musikk o.l. men det er noe helt annet enn å bevisst sperre.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg må faktisk si at det sjeldent er noen som demonstrerer og legger seg mot midtstripa. Jeg legger dog merke til at biler gir mer rom på midtstripa på E6 Nordover og sydover sammenlignet med E18 vestover.

Jeg har litt problemer med Volvo-førere. Jeg synes det går litt igjen at de ikke følger med på omverdenen inni den trygge bilen sin.

Så har det siste årets boom av nye biler med skjermer og den slags blandet med komakjøring etter covid vært det vanskeligste året å kjøre MC på i Oslo(altså 2022). Merker helt tydelig forskjell på trafikken. Det har vært mye hendelser siste året sammenlignet med tidligere år.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 18 jan 2023, 22:05 Jeg må faktisk si at det sjeldent er noen som demonstrerer og legger seg mot midtstripa. Jeg legger dog merke til at biler gir mer rom på midtstripa på E6 Nordover og sydover sammenlignet med E18 vestover.

Jeg har litt problemer med Volvo-førere. Jeg synes det går litt igjen at de ikke følger med på omverdenen inni den trygge bilen sin.

Så har det siste årets boom av nye biler med skjermer og den slags blandet med komakjøring etter covid vært det vanskeligste året å kjøre MC på i Oslo(altså 2022). Merker helt tydelig forskjell på trafikken. Det har vært mye hendelser siste året sammenlignet med tidligere år.
Når jeg skrev "ved kø på smalere 4-felts vei" så mente jeg type Østre Akervei, Mailundveien, deler av Ring 2 osv. Ikke type E6 og E18 i sentrale strøk hvor både kjørefeltene er vesentlig bredere og gjerne bred veiskulder. Kjører disse på vei til/fra jobb og ser mye av det når det står eller glir sakte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Bjerknez »

Min opplevelse av lanesplitting her i Fredrikstad er at bilister flest er snille og gir deg plass (hvis dem ser deg). Man vil alltid treffe på dem som med vilje legger seg helt ut mot midtstripa for å forhindre at du lanespltter. Min erfaring er at dette stort sett er eldre menn. Damer/jenter samt unge bilførere gjør dette sjeldent.

En bilfører som altivt prøver og forhindre meg å lanesplitte er dog en type fører jeg verken ønsker å ligge bak eller rett forran. Sinsstemningen til disse førerne er nok ikke veldig sund. Så jeg ønsker minst en bil mellom meg og slike mennesker.

Det var en som aktivt hindret meg i å lansplitte slik at jeg måtte holde meg bak han. Lenger fremme kjørte han inn på en bensinstasjon og jeg bestemte meg for å svinge inn på den samme stasjonen. Bilføreren kjørte bare rundt pumpene og ut på veien igjen. Så han var tydelig redd for en konflikt.

Nå hadde ikke jeg noen planer om å dra tak i han i det hele tatt, verken verbalt eller fysisk å jeg viste ingen aggresjon. Det at han hindret meg var ikke en alvorlig greie i mitt hode. Men det viser bare hvilke folk det er som gjør slikt. I mitt hode ustabile og eller "dumme" mennesker som lar sin egen irritasjon gå ut over alle andre.

For jeg er faktisk ganske rolig og besinnet i trafikken som bilfører. Jeg kan gjerne kjlre litt for fort, men jeg er på ingen måte en hissig bilfører. Jeg merker dog at lunten er noe kortere når jeg kjører MC. Men på ingen måte er jeg noen værsting der altså.

I mine snart 10 år som motorsyklist er det kun EN person som ved ren irritasjon over at jeg kom før han gjennom rundkjøringen klarte og kjøre helt opp i ræva på meg. Så nære at han kom borti skiltplaten min. DA ble det svart hos meg. Jeg bremset opp, satt sykkelen på støtta midt i veien og det skulle ikke mye til før jeg hadde slått en stjerne i frontruta på bilen hans. Han satt og veivet med armene i bilen i tegn på og si unnskyld og når jeg gestikulerte med hendene at han skulle sveive ned ruten så sa han at han beklaget og etter rundt 1 minutt med verbale ifine med velplasserte ord så satt han der som en fullstendig angrende sjel.

Jeg gikk tilbake til sykkelen og kjlrte så videre. Jeg tror han tenker seg om to ganger før han gjør noe lignende igjen.

Dette er en episode jeg annser skjer sjeldent/aldri og danner ikke noe totalt bilde av hvordan ting er. Men treffer man på de rette personene i trafikken er dette mennesker som nesten kan kjlre deg ned med vilje, i ren irritasjon. Så aggressive bilførere, det være seg i enten kjørestil eller ikke, holder jeg meg langt unna i trafikken. Minst en bil i mellom, gjerne flere.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av rolf-arne »

Hva reglene er er vel ikke helt klare - MEN for stortingspolitikerne i samferdselskomiteen ser det ut til å være klart og enkelt. (Synd dem ikke har fått det skrevet ned i lovverket) Legger ved et sitat fra meldinga i 2008-2009:

Sitat; "Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det arbeidet som Regjeringen har bidratt med for å bedre situasjonen for motorsyklistene, ikke minst økningen på veivedlikehold og forbudet mot nye wirerekkverk. Dette flertallet viser til at motorsyklistene fortsatt vil ha:

plass i kollektivfeltet

fri bompassering (selv om teknologien muliggjør registrering)

egne parkeringsplasser, og gjensidig tillatelse på elbilplasser

mulighet til "lane-splitting" (kjøre mellom kjørefelt hvor trafikken går i lav fart eller står).", sitat slutt.

Så om lovligheta så er det bare å henvise til den lovgivende forsamling.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

greina
Innlegg: 99
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av greina »

rolf-arne skrev: 19 jan 2023, 19:00 Hva reglene er er vel ikke helt klare - MEN for stortingspolitikerne i samferdselskomiteen ser det ut til å være klart og enkelt. (Synd dem ikke har fått det skrevet ned i lovverket) Legger ved et sitat fra meldinga i 2008-2009:

Sitat; "Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det arbeidet som Regjeringen har bidratt med for å bedre situasjonen for motorsyklistene, ikke minst økningen på veivedlikehold og forbudet mot nye wirerekkverk. Dette flertallet viser til at motorsyklistene fortsatt vil ha:

plass i kollektivfeltet

fri bompassering (selv om teknologien muliggjør registrering)

egne parkeringsplasser, og gjensidig tillatelse på elbilplasser

mulighet til "lane-splitting" (kjøre mellom kjørefelt hvor trafikken går i lav fart eller står).", sitat slutt.

Så om lovligheta så er det bare å henvise til den lovgivende forsamling.
Men ikke nevn det til politikerne, da er det brått slutt på fordelene med gratis bompasseringer m.m :-# :x

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av rolf-arne »

Dette skjer i Tennesee, der ligger det i det som er siste staten i USA som har forbud, et forslag til en ganske liberal ordning.
Det jeg biter meg merke i er begrunnelsen -- den er referert som sitat her:

Sitat - Faison says motorcyclist safety is the reason for his bill. The proposed changes should reduce the chance of a motorcyclist being rear-ended in traffic. Such reasoning has generally been behind most of the movement to bring in filtering and lanesplitting in the US, although it is also true that lane sharing can also play a huge role in reducing urban gridlock as motorists move from space-hogging cars to smaller, more efficient motorcycles. sitat slutt

Faison er delstats representant og forslagstiller.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar