Heisann godtfolk!
Jeg har hatt noen diskusjoner med en kompis som kjører en 125cc Zero (el-sykkel) når det gjelder sykkelens vekt, fører, passasjer, baggasje, etc... og blir rett og slett ikke klok på noe av dette. I vognkortet til min sykkel (Suzuki GSX 650Fa '11-mod.) så står det som følger:
Egenvekt: 245 kg
Egenvekt med fører: 320 kg
Tillatt totalvekt: 455 kg
Maks nyttelast: 135 kg
I og med at det er en god stund siden jeg veide puslete 75 kg, så er vekten av meg + sykkel 355 kg
Da er det 100 kg igjen til passasjer og baggasje.
Kompisen min påstår at egenvekt er sykkel + fører. Stemmer det, eller er han helt på bærtur? I mitt hode, så er egenvekt det samme som tørrvekt på sykkel uten hverken mennesker eller drivstoff.
Det som også er litt snodig i denne sammenhengen er at han har med seg samboeren sin på Zero'en. Jeg mener at han da er langt over vektbegrensningen på den spesifikke sykkelen.
Vi blir ikke enig, så da håper jeg at noen kloke hoder her inne kan kaste litt lys over dette slik at vi kan legge diskusjonen død en gang for alle
Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
- Plastrakett_71
- Innlegg: 146
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
- Sted: Nes i Viken
Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
- JanK
- Innlegg: 720
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Sted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
Egenvekt er egenvekt...
Jeg har en 200cc offroader, den veier rundt 115kg.
I følge norsk vognkort:
Tillat totalvekt 306kg
Egenvekt med fører 196 (fører regnes som 80kg, dvs 116kg egenvekt sykkel)
Tillat nyttelast inkl passasjer 110kg
Hvis jeg veier 110kg i stedet for 80kg blir tillatt nyttelast inkl passasjer 30kg mindre..
Din kompis har feil
Jeg har en 200cc offroader, den veier rundt 115kg.
I følge norsk vognkort:
Tillat totalvekt 306kg
Egenvekt med fører 196 (fører regnes som 80kg, dvs 116kg egenvekt sykkel)
Tillat nyttelast inkl passasjer 110kg
Hvis jeg veier 110kg i stedet for 80kg blir tillatt nyttelast inkl passasjer 30kg mindre..
Din kompis har feil
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
I følge Kjøretøyforskriften er egenvekt: "Vekten av kjøretøyet i fullt driftsferdig stand med permanent montert utstyr, smøreolje, vann og fulle drivstofftanker samt eventuelt reservehjul, verktøy m.v". Så uten mennesker, men med drivstoff.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
Egenvekt er sykkelens vekt, og kun sykkelens vekt som du skal bruke i beregningene. Det er sykkelens vekt med olje og full drivstofftank. Men uten at montert ekstrautstyr er medregnet.
Egenvekt med fører er egenvekt med en fører beregnet til 75 kilo, hvis du veier 110 kilo så må du legge på 35 kilo i tillegg til den vekten, og trekke det i fra på bagasjevekt.
Og da blir det:
Egenvekt: 245 kg
Egenvekt med fører: 355 kg
Tillatt totalvekt: 455 kg
Maks nyttelast: 100 kg
Passasjer og bagasje går ut i fra nyttelast.
Forøvrig så kan feks veltebøyler også medføre økt vekt. Så hvis du har montert 5 kilo med beskyttelse på sykkelen din så er egenvekten 250 kilo.
Egenvekt med fører er egenvekt med en fører beregnet til 75 kilo, hvis du veier 110 kilo så må du legge på 35 kilo i tillegg til den vekten, og trekke det i fra på bagasjevekt.
Og da blir det:
Egenvekt: 245 kg
Egenvekt med fører: 355 kg
Tillatt totalvekt: 455 kg
Maks nyttelast: 100 kg
Passasjer og bagasje går ut i fra nyttelast.
Forøvrig så kan feks veltebøyler også medføre økt vekt. Så hvis du har montert 5 kilo med beskyttelse på sykkelen din så er egenvekten 250 kilo.
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
Så når det gjelder en Zero er da nyttelasten med fulladet batteri?
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
Hva er dette for noe da? EL-mc registrert som lett-mc? Eller heter modellen Zero 125cc?Plastrakett_71 skrev: ↑08 apr 2021, 12:44 Heisann godtfolk!
Jeg har hatt noen diskusjoner med en kompis som kjører en 125cc Zero (el-sykkel) når det gjelder sykkelens vekt, fører, passasjer, baggasje, etc... og blir rett og slett ikke klok på noe av dette.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
https://www.erling-sande.no/kategori/2- ... er/zero-s/Nomade skrev: ↑08 apr 2021, 15:12Hva er dette for noe da? EL-mc registrert som lett-mc? Eller heter modellen Zero 125cc?Plastrakett_71 skrev: ↑08 apr 2021, 12:44 Heisann godtfolk!
Jeg har hatt noen diskusjoner med en kompis som kjører en 125cc Zero (el-sykkel) når det gjelder sykkelens vekt, fører, passasjer, baggasje, etc... og blir rett og slett ikke klok på noe av dette.
Zero S, en "Lett MC" med 157 nm torque og 0-100 på 4 sekunder...
Det er litt sinnsvakt, men innenfor regelverket, at vi har A1 sykler som akselerer fortere enn mange A sykler.
- Plastrakett_71
- Innlegg: 146
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
- Sted: Nes i Viken
Re: Sykkelvekt, nyttelast, totalvekt... hva er riktig?
Takker og bukker for alle svar Jeg skrev feil: Zero'n er selvfølgelig ikke 125cc. Det jeg egentlig mente å skrive var at han har A1 førerkort og kjører Zero - my bad!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi