Kjenner litt på kubikk syndromet
- Audi Mannen
- Innlegg: 771
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
- Sted: Ytre Nordmøre
Kjenner litt på kubikk syndromet
God ettermiddag,
Etter en bedrøvelig påske så langt med fraværende vårfølelse, uten noe spesielt fristende kjørevær selv om snøen riktig nok kommer ned ferdig måket så ble det en liten opptur i går når Kjellv kom innom med ny sykkelen.... XT1200Z .
Ser ut for at han gjorde et skikkelig godt kjøp og det frister mer og mer med slik mc.
Må ærlig innrømme at jeg blir fristet av en motor med litt kubikk, ikke det at Tracer 900 GT er lat på noen måter, men er litt liten dersom man skal ha passasjer og bagasje., men skulle jeg bytte blir det opp i kubikk og til en "traktor" form for sykkel som de gjerne blir kalt her inne.
Legger opp til en diskusjon, meningsutveksling her nå da jeg har lite erfaring selv.
På markedet er det 3 alternativer slik jeg tenker som kunne vært mine alternativer:
BMW GS 1200/1250
KTM SA 1290 S eller R
Ducati Multistrada V4
Hva mener menigheten dersom kjøpspris ikke er avgjørende?
Kjør saklig diskusjon og gjerne basert på erfaringer.
Etter en bedrøvelig påske så langt med fraværende vårfølelse, uten noe spesielt fristende kjørevær selv om snøen riktig nok kommer ned ferdig måket så ble det en liten opptur i går når Kjellv kom innom med ny sykkelen.... XT1200Z .
Ser ut for at han gjorde et skikkelig godt kjøp og det frister mer og mer med slik mc.
Må ærlig innrømme at jeg blir fristet av en motor med litt kubikk, ikke det at Tracer 900 GT er lat på noen måter, men er litt liten dersom man skal ha passasjer og bagasje., men skulle jeg bytte blir det opp i kubikk og til en "traktor" form for sykkel som de gjerne blir kalt her inne.
Legger opp til en diskusjon, meningsutveksling her nå da jeg har lite erfaring selv.
På markedet er det 3 alternativer slik jeg tenker som kunne vært mine alternativer:
BMW GS 1200/1250
KTM SA 1290 S eller R
Ducati Multistrada V4
Hva mener menigheten dersom kjøpspris ikke er avgjørende?
Kjør saklig diskusjon og gjerne basert på erfaringer.
Ducati Multistrada V4S - 2021
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Jeg ville prøvd de du kan prøve. Jeg hadde kjøpt BMWen, men det er bare sånn det er. En avansert sykkel med alle gadgets og et stort ettermarked for masse moro.
Er det en høy oppreist sykkel du vil ha, med mer kubikk og sprut, så vil Multistradaen være den som gir deg mest smil og kjøreglede vil jeg mene.
Er det en høy oppreist sykkel du vil ha, med mer kubikk og sprut, så vil Multistradaen være den som gir deg mest smil og kjøreglede vil jeg mene.
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Er ikke du Yamahamann da? Da er jo denne en no-brainer https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=213586511
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Kjør på Stian, dette er ikke noe å spekulere på. Det er et bedre kjøp enn jeg gjordeNomade skrev: ↑04 apr 2021, 14:57 Er ikke du Yamahamann da? Da er jo denne en no-brainer https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=213586511
- Audi Mannen
- Innlegg: 771
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
- Sted: Ytre Nordmøre
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Glad i Yamaha ja, men jeg har jo 2 halve XT1200 i de 2 XT600 jeg har.Nomade skrev: ↑04 apr 2021, 14:57 Er ikke du Yamahamann da? Da er jo denne en no-brainer https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=213586511
Må si at jeg er svak for alle "bells and whistles" på de nye syklene. Jeg er litt "tech freak"
Ducati Multistrada V4S - 2021
- Tore L
- Innlegg: 800
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Jeg hadde kjøpt BMW :)
Men hvis jeg skulle ha meg en råskinn av en mc, som har mye hester og lange servise intervaller - hadde jeg kjøpt meg en Ducati Multistrada V4S.
Minuset med denne, er prisen :)
Men hvis jeg skulle ha meg en råskinn av en mc, som har mye hester og lange servise intervaller - hadde jeg kjøpt meg en Ducati Multistrada V4S.
Minuset med denne, er prisen :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Hvis du liker duppeditter, elektronikk og noe som drar skinnet av pølsa er Multistrada svaret.
Hvis ikke penger stopper deg, så reis til Trondheim og prøv en, og ikke kjøp noe annet FØR du har kjørt en V4
Hvis ikke penger stopper deg, så reis til Trondheim og prøv en, og ikke kjøp noe annet FØR du har kjørt en V4
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Selv om kjøpspris ikke er avgjørende så er det ingen selvfølge at en større sykkel er mer morro. Jeg har lite MC erfaring, spesielt med større sykler men min konklusjon er at:
En mindre sykkel være mer morro når du kjører:
* Korte turer
* Uten bagasje
* Alene
* På svingete veier
* Med varierende fart
* På dårlig underlag, fjellveier og grus
En større sykkel er mer morro når du kjører:
* Langtur
* Med mye bagasje
* Med passasjer
* På slake veier
* Med stabil fart
* På gode veier, feks motorvei
Og da er det egentlig bare å finne frem til hva du gjør mest, ingen sykkel er perfekt til alt. Hvis du har tenkt å kjøre en masse langturer med passasjer og bagasje for 2 så er selvfølgelig en stor sykkel mest morro.
Mens hvis du kjører langturene alene med kun egen bagasje så har du vel mer enn nok sykkel med den du har per i dag.
Det sagt så kan du jo sette opp Harley Davidson Pan America på listen, den virker som om den er ganske så jevngod med de andre alternativene du har satt opp. Så en prøvekjøring hadde vel ikke skadet.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Støtter den - kom til Trondheim - Barske og undertegnede stiller gjerne opp med " objektive " preferanser
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Min erfaring fra bil er at kubikk er deilig. Kjøp deg en større sykkel hvis du har lyst på det. Prøvekjør de nevnte syklene og kjøp den som gir deg mest "må ha" følelse. Motorsykkel skal kjøpes med hjertet.
Men det må nevnes at det blir litt rart hvis Audi Mannen kjøper BMW. Selv om det selvsagt er det beste merket. :-D
Men det må nevnes at det blir litt rart hvis Audi Mannen kjøper BMW. Selv om det selvsagt er det beste merket. :-D
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Jeg tror man kan overtenke dette litt også. Rådet om å prøvekjøre alle før man kjøper er fornuftig, men jeg har ofte opplevd det som vanskelig å få gjennomført. Særlig når det går "varmt" på finn.no. (Dette er lettere hvis man skal kjøpe ny-ny sykkel) Jeg så på akkurat samme sykler, inkludert Yamaha XT1200Z. Mye frem og tilbake ifht utstyr, økonomi, forventet bruksområder, kubikk og kilogram (det er jo litt av moroa) uten at jeg klarte å bestemme meg. Til slutt slo det meg at det relativt greit å selge en slik sykkel hvis man ikke blir fornøyd etter en sesong eller to, så da endte jeg med å la følelsene bestemme til slutt og kjøpte den jeg egentlig hadde mest lyst på. (Selvfølgelig ble det en GS)
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Har lenge vært kim på GS (GSA), Multistrada V4 er kjempeflott men dyr vs den nye KTM 1290 Super Adventure R som også har "bells and whistles" som du skriver. Uansett hva du velger i «traktor» klassen får du mye ... Lykke til!
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
SA1290 har jeg bare kjørt 5 mil eller deromkring, så skal ikke mene så mye om den. R1200/1250 har jeg ca 20 fulle kjøredager på, og MS1200S har jeg ca 35.000km på (naturlig nok ikke prøvd V4 enda). Det jeg vil trekke fram er at de to har helt forskjellig lynne. BMW'en er en ungdommelig bestefar med dyp røst. Masse livserfaring, og du kjenner at den tar vare på deg uansett hva som skjer. Dere kan dorge i solnedgangen, eller krysse Vestfjorden mens skumsprøyten står. Spesielt 1250 har rikelig av alt du trenger.
Multistradaen dorger ikke. Den jakter makrellstørje. Alltid. Den liker ikke lunting. Raskere og morsommere muligens, men også mindre avslappende kanskje?
Hva ville jeg valgt? Multistrada V4 Pikes Peak (kommer neste år)
Multistradaen dorger ikke. Den jakter makrellstørje. Alltid. Den liker ikke lunting. Raskere og morsommere muligens, men også mindre avslappende kanskje?
Hva ville jeg valgt? Multistrada V4 Pikes Peak (kommer neste år)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Jeg har jo hatt to KTM 1290 SA siden april 2015. Så da ligger det vel i kortene at jeg har vært fornøyd tross noen humper i veien når det gjelder den jeg har nå. Men alt som har oppstått er blitt fikset på garantien, uten spørsmål.
Fjorårssesongen forløp uten problemer og heller ingen så langt i år. Bare herlig kjøreglede!
Men! jeg drister meg til å foreslå kubikkhungrige ( ) Audi Mannen til å ta en kikk på en helt annen sykkel, nemlig denne:
Godt tilbud på denne overliggeren i Drammen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179305237
Men hvis bacalaokongen der oppe på Nordmørekysten har fått kikkertsynlos på de riktige staselige adventuresyklene så er det selvfølgelig KTM 1290 S eller R som gjelder
Fjorårssesongen forløp uten problemer og heller ingen så langt i år. Bare herlig kjøreglede!
Men! jeg drister meg til å foreslå kubikkhungrige ( ) Audi Mannen til å ta en kikk på en helt annen sykkel, nemlig denne:
Godt tilbud på denne overliggeren i Drammen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179305237
Men hvis bacalaokongen der oppe på Nordmørekysten har fått kikkertsynlos på de riktige staselige adventuresyklene så er det selvfølgelig KTM 1290 S eller R som gjelder
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23039
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjenner litt på kubikk syndromet
Hvis du synes den du har er "lat" så bør du vertfall ligge unna GS1200. Mer kubikk ja, men der stopper det.
I mine øyne er er KTM1290 et beist i forhold til GS1200 når det kommer til motor. Tracer 900 har faktisk en ganske potent motor synes jeg.
I mine øyne er er KTM1290 et beist i forhold til GS1200 når det kommer til motor. Tracer 900 har faktisk en ganske potent motor synes jeg.