Hei!
Jeg sliter med å starte min mc etter en kald kveld eller kald morgen. Det trenger ikke å
Være noe kaldere enn 2-6 pluss grader. Men når det er sol og ganske så grei temperatur så starter sykkelen med en gang. Ganske så lei dette problemet i og med at jeg ønsker å benytte meg av sykkelen til jobb. Hva kan være årsaken og hvordan utbedre det? jeg er ingen teknisk type innenfor mc men jeg setter meg i det og lærer som alle andre
Kaldstart Yamaha xj600 2001
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Hei Yazz123 og velkommen med første post i forumet
Denne har vel gammel motorteknologi med forgassere og choke. Du skriver ikke noe om hvor lenge du har hatt denne sykkelen og hvor godt du kjenner den. Svært ofte er slike motorer litt sære, og vil gjerne ha alt akkurat slik de vil ha det. En litt spesiell startprosedyre med riktig bruk av choke og gass. Får de det ikke akkurat slik de vil ha det så er de ikke helt villige til å lystre. Har man gjort dette feil vil gjerne motoren bli sur, altså våte tennplugger som gjør det ennå mer trøblete. Et godt batteri som gir god fart på startmotoren er også viktig.
Det er også kanskje slik at det har blitt så som så med service etter så mange år. Den får kanskje olje, filterskift og slikt som er elementært. Men hva med tennplugger, ventilsjekk/justering, luftfilter, synkronisering av forgassere. Ofte stopper slike ting opp når de begynner å bli eldre, og ingen vet med sikkerhet hva som har blitt gjort og når.
Denne har vel gammel motorteknologi med forgassere og choke. Du skriver ikke noe om hvor lenge du har hatt denne sykkelen og hvor godt du kjenner den. Svært ofte er slike motorer litt sære, og vil gjerne ha alt akkurat slik de vil ha det. En litt spesiell startprosedyre med riktig bruk av choke og gass. Får de det ikke akkurat slik de vil ha det så er de ikke helt villige til å lystre. Har man gjort dette feil vil gjerne motoren bli sur, altså våte tennplugger som gjør det ennå mer trøblete. Et godt batteri som gir god fart på startmotoren er også viktig.
Det er også kanskje slik at det har blitt så som så med service etter så mange år. Den får kanskje olje, filterskift og slikt som er elementært. Men hva med tennplugger, ventilsjekk/justering, luftfilter, synkronisering av forgassere. Ofte stopper slike ting opp når de begynner å bli eldre, og ingen vet med sikkerhet hva som har blitt gjort og når.
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Hei kjellvj!
Har lagt merke til at den behover litt spesiell balanse når det kommer til å gasse så den akkurat greier å komme i gang. Kjøpte den av min bror som min første mc. Har hatt den i litt over et år nå og kjørt 80000 ca. Filteret er byttet og det samme med oljen og tennpluggen. Da jeg også fulladet batteriet så greide den å starte til slutt, men det tærer skikkelig på batteriet som igjen må lades etter en periode med kjøring og kaldstart dag etter dag. Men når du nevner ventiljustering og synkroniserte forgassere så mister jeg det helt. Er dette avansert å ta en titt på for å vite om det er som det skal være?
Takk for en rask respons btw!
Har lagt merke til at den behover litt spesiell balanse når det kommer til å gasse så den akkurat greier å komme i gang. Kjøpte den av min bror som min første mc. Har hatt den i litt over et år nå og kjørt 80000 ca. Filteret er byttet og det samme med oljen og tennpluggen. Da jeg også fulladet batteriet så greide den å starte til slutt, men det tærer skikkelig på batteriet som igjen må lades etter en periode med kjøring og kaldstart dag etter dag. Men når du nevner ventiljustering og synkroniserte forgassere så mister jeg det helt. Er dette avansert å ta en titt på for å vite om det er som det skal være?
Takk for en rask respons btw!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Jeg vil anta at du kan ha god nytte av å bytte batteri. Slik du beskriver batteriet ditt vil jeg anta dette er bortimot defekt, eller kanskje ha bare 60% av opprinnelig kapasitet. Da er batteriet for dårlig til å klare en kaldstart når det er så kaldt som nå. Har du et multimeter så mål hvor mange Volt du har når batteriet er oppladet, eller riktigere vent minst 10 minutter etter at du har tatt av laderen før du måler.Yazz123 skrev: ↑30 mar 2021, 18:24 Hei kjellvj!
Har lagt merke til at den behover litt spesiell balanse når det kommer til å gasse så den akkurat greier å komme i gang. Kjøpte den av min bror som min første mc. Har hatt den i litt over et år nå og kjørt 80000 ca. Filteret er byttet og det samme med oljen og tennpluggen. Da jeg også fulladet batteriet så greide den å starte til slutt, men det tærer skikkelig på batteriet som igjen må lades etter en periode med kjøring og kaldstart dag etter dag. Men når du nevner ventiljustering og synkroniserte forgassere så mister jeg det helt. Er dette avansert å ta en titt på for å vite om det er som det skal være?
Takk for en rask respons btw!
Ventiljusterting og synkronisering er slike ting som skal utføres regelmessig når man tar service. Dette inngår som regel i det som kalles "storservice", på moderne sykler f.eks. hver 40 000 km. På en XJ600 mener jeg det er hver 24 000 km uten å ha sjekket.
Mange gjør dette selv, men siden du spør som du gjør anbefaler jeg ikke at du prøver å gjøre det selv. Dette er mekanikerarbeid for viderekomne, som krever både kunnskap, fingerferdighet, nøyaktighet og riktig verktøy.
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Ingen lengde dette for en Yamaha! Jeg har en aprilia som har gått 100000, og en del hevder at italienske sykler går i stykker før 1. servicen....
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Mener du at den aldri skulle greid å kjøre så lenge? Sykkelen kjører helt fint. Sliter bare med å starte den når det er kjølig ute. Prøvde å legge inn et bilde av km på sykkelen men det går ikke45316 skrev:Ingen lengde dette for en Yamaha! Jeg har en aprilia som har gått 100000, og en del hevder at italienske sykler går i stykker før 1. servicen....
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Nei slett ikke.Yazz123 skrev: ↑30 mar 2021, 20:39Mener du at den aldri skulle greid å kjøre så lenge? Sykkelen kjører helt fint. Sliter bare med å starte den når det er kjølig ute. Prøvde å legge inn et bilde av km på sykkelen men det går ikke45316 skrev:Ingen lengde dette for en Yamaha! Jeg har en aprilia som har gått 100000, og en del hevder at italienske sykler går i stykker før 1. servicen....
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
At den har gått 80 000 overrasker meg ikke, den går sikkert ennå 80 000 til. Men det så ut som du hadde kjørt 80 000 km på litt over et år. Det er det ikke mange som har gjort
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Åja hahaha. Nei da var jeg bare ikke tydelig nok. Totale km på sykkelen er litt over 80 000kjellv skrev:Nei slett ikke.Yazz123 skrev: ↑30 mar 2021, 20:39Mener du at den aldri skulle greid å kjøre så lenge? Sykkelen kjører helt fint. Sliter bare med å starte den når det er kjølig ute. Prøvde å legge inn et bilde av km på sykkelen men det går ikke45316 skrev:Ingen lengde dette for en Yamaha! Jeg har en aprilia som har gått 100000, og en del hevder at italienske sykler går i stykker før 1. servicen....
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
At den har gått 80 000 overrasker meg ikke, den går sikkert ennå 80 000 til. Men det så ut som du hadde kjørt 80 000 km på litt over et år. Det er det ikke mange som har gjort
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Nei, overhodet ikke! Var bare et stikk til de som er veldig fokusert på kjørelengde, og da særlig de som hevder at italiensk bare står på verksted.Yazz123 skrev:Mener du at den aldri skulle greid å kjøre så lenge? Sykkelen kjører helt fint. Sliter bare med å starte den når det er kjølig ute. Prøvde å legge inn et bilde av km på sykkelen men det går ikke45316 skrev:Ingen lengde dette for en Yamaha! Jeg har en aprilia som har gått 100000, og en del hevder at italienske sykler går i stykker før 1. servicen....
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: Kaldstart Yamaha xj600 2001
Haha kompisen min sin splitter nye sykkel har vært oftere på verksted enn meg for å si det sånn45316 skrev:Nei, overhodet ikke! Var bare et stikk til de som er veldig fokusert på kjørelengde, og da særlig de som hevder at italiensk bare står på verksted.Yazz123 skrev:Mener du at den aldri skulle greid å kjøre så lenge? Sykkelen kjører helt fint. Sliter bare med å starte den når det er kjølig ute. Prøvde å legge inn et bilde av km på sykkelen men det går ikke45316 skrev:Ingen lengde dette for en Yamaha! Jeg har en aprilia som har gått 100000, og en del hevder at italienske sykler går i stykker før 1. servicen....
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk