Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Hei,
Driver og vurderer å bytte sykkel. Har i dag en 2015 R1 som jeg har elsket over alt annet (vertfall på bane).
Jeg driver derfor nå og vurderer å bytte den i en streetfighter type sykkel, og siden jeg holder litt på med førerutvikling så bør den ikke være så alt for dårlig på bane heller. Det er greit å ha en sykkel som ikke er alt for myk i fjæringen.
Jeg vurderer å kjøpe helt ny sykkel.
Syklene jeg vurderer er de følgende:
BMW S1000R
KTM 1290 Super Duke R
Triumph Speed Triple 1200 RS
BMWen og Triumphen vet vi jo ikke så mye om ennå. Triumphen har fjæring fra Øhlins og bremser fra Brembo, ikke top of the line, men jeg vil tro det er bra nok for meg. Standard fjæring som man må stille inn, men det er ikke nødvendigvis en ulempe.
BMWen har jo en DDC typ fjæring. Jeg vil anta at det er det samme systemet som sitter i S1000RR, men kanskje med noen forenklinger. Systemet i den fungerer bra. I den forrige generasjonen R fungerte det ikke i det hele tatt synes jeg, så det nye må være markant bedre om det skal fungere på bane. (Hadde en S1000R før R1en) Chassiet er vel det samme som RR, men med noen geometriske endringer selvsagt.
KTMen er visstnok ingen banesykkel, men markante forbedringen i det nye chassiet.
Ut av disse tre er det nok BMWen og Triumphen som stiller sterkest.
KTMen har mest "want" faktor, men jeg tror kanskje den vil miste litt på bane i forhold til de to andre. Den er en hooligansykkel mer enn noe annet.
Triumphen kan vise seg å bli spennende. Ny motor med litt ekstra puff sammenlignet med BMWen og en totalpakke som frister. Samtidig vet man jo ikke helt hva man får. Utseendet er flott. Kanskje den peneste.
BMWen har nok det mest interessante utstyret. App, navigasjon, Cruise control, DDC, godt chassi, adaptiv lyspakke. Fornuften sier at denne sykkelen er det smarteste valget. En S1000RR i naken form så lenge fjæringen yter like bra. Litt kjedelig kanskje.
Har folk noen tanker? Jeg sliter litt med å bestemme meg.
Er det noen som har noen erfaringer med nakensykler som banesykkel? Vil bytte av f.eks. fjærer gjøre dem levelige? Det er jo mye MT10 ute og går.
Mvh
MM
Driver og vurderer å bytte sykkel. Har i dag en 2015 R1 som jeg har elsket over alt annet (vertfall på bane).
Jeg driver derfor nå og vurderer å bytte den i en streetfighter type sykkel, og siden jeg holder litt på med førerutvikling så bør den ikke være så alt for dårlig på bane heller. Det er greit å ha en sykkel som ikke er alt for myk i fjæringen.
Jeg vurderer å kjøpe helt ny sykkel.
Syklene jeg vurderer er de følgende:
BMW S1000R
KTM 1290 Super Duke R
Triumph Speed Triple 1200 RS
BMWen og Triumphen vet vi jo ikke så mye om ennå. Triumphen har fjæring fra Øhlins og bremser fra Brembo, ikke top of the line, men jeg vil tro det er bra nok for meg. Standard fjæring som man må stille inn, men det er ikke nødvendigvis en ulempe.
BMWen har jo en DDC typ fjæring. Jeg vil anta at det er det samme systemet som sitter i S1000RR, men kanskje med noen forenklinger. Systemet i den fungerer bra. I den forrige generasjonen R fungerte det ikke i det hele tatt synes jeg, så det nye må være markant bedre om det skal fungere på bane. (Hadde en S1000R før R1en) Chassiet er vel det samme som RR, men med noen geometriske endringer selvsagt.
KTMen er visstnok ingen banesykkel, men markante forbedringen i det nye chassiet.
Ut av disse tre er det nok BMWen og Triumphen som stiller sterkest.
KTMen har mest "want" faktor, men jeg tror kanskje den vil miste litt på bane i forhold til de to andre. Den er en hooligansykkel mer enn noe annet.
Triumphen kan vise seg å bli spennende. Ny motor med litt ekstra puff sammenlignet med BMWen og en totalpakke som frister. Samtidig vet man jo ikke helt hva man får. Utseendet er flott. Kanskje den peneste.
BMWen har nok det mest interessante utstyret. App, navigasjon, Cruise control, DDC, godt chassi, adaptiv lyspakke. Fornuften sier at denne sykkelen er det smarteste valget. En S1000RR i naken form så lenge fjæringen yter like bra. Litt kjedelig kanskje.
Har folk noen tanker? Jeg sliter litt med å bestemme meg.
Er det noen som har noen erfaringer med nakensykler som banesykkel? Vil bytte av f.eks. fjærer gjøre dem levelige? Det er jo mye MT10 ute og går.
Mvh
MM
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 02 apr 2020, 23:24
- Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Øhlins støtdempere og Brembo bremser er etter min oppfatning det grommeste! Øhlins har på de aller fleste modeller "enkel" justering for alt og er oppgraderingsvalg på flere Superbike.
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Har kun kjørt og eid S1000R av de tre syklene du lister der. Blir spennende med den nye BMW'en. Blir nok fortsatt en veldig god sykkel slik som sin forgjenger. Synes kanskje utseende er mer kjedelig men den forrige utgaven var veldig elsk/hat så kanskje er det for det bedre. Synes Triumph 1200 RS er bedre kjøp på papiret. Den pakka du får kombinert med pris i Norge er unektelig en svært god deal. Men igjen, det gjenstår å se hvor bra de faktisk er.
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Liker jo KTM men av de 3 er det vel bare BMW tenker på som også litt banesykkel? Er jo basert på S1000RR og selv om både motor og chassis er modifisert så er det vel en del R-gener igjen vil jeg tro. Ikke prøv denne, kun prøvesittet og kjentes jo fin ut.
Prøvekjørt 1290SDR og utrolig lettkjørt og egentlig ikke hooligan i det hele tatt, egentlig snill selv om drar noe voldsomt. Kjørt mye Superduke R på bane, men det var 990, og funket jo bra til det men er jo mest gatesykkel likevel.
Triumph er vel litt som KTM, mest gatesykkel?
Prøvekjørt 1290SDR og utrolig lettkjørt og egentlig ikke hooligan i det hele tatt, egentlig snill selv om drar noe voldsomt. Kjørt mye Superduke R på bane, men det var 990, og funket jo bra til det men er jo mest gatesykkel likevel.
Triumph er vel litt som KTM, mest gatesykkel?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Triumphen er nok en gatesykkel, men jevnt over pleier de å være veldig gode på bane. Street Triple RS har fått gode reviewer. Det samme med gamle Speed Triplen, men den bli sviktet av at den er litt tung. Den nye er slanket 20 kg og har fått 30 hester mer.
BMWen er nok kanskje det tryggeste valget. Den virker umiddelbart litt kjedelig, men man vet hva man får. Elektronikken på RRen er klasseledende, så vil tro det samme stemmer for Ren.
KTMen har jeg vel utelukket. Den er spennende og med mye kraft og fet lyd, men dyrest av samtlige og med ekstrautstyr alt for dyr.
Triumph og BMW havner omtrent likt ut på 245, der BMWen har flere duppeditter, men Triumphen 20 hester mer og litt fetere motorlyd.
Valget er ikke enkelt. Fornuften sier BMW. Følelsene sier Triumph. Hadde det kommet en test som sier st Triumphen er bedre på bane enn BMWen hadde jeg plukket den.
BMWen er nok kanskje det tryggeste valget. Den virker umiddelbart litt kjedelig, men man vet hva man får. Elektronikken på RRen er klasseledende, så vil tro det samme stemmer for Ren.
KTMen har jeg vel utelukket. Den er spennende og med mye kraft og fet lyd, men dyrest av samtlige og med ekstrautstyr alt for dyr.
Triumph og BMW havner omtrent likt ut på 245, der BMWen har flere duppeditter, men Triumphen 20 hester mer og litt fetere motorlyd.
Valget er ikke enkelt. Fornuften sier BMW. Følelsene sier Triumph. Hadde det kommet en test som sier st Triumphen er bedre på bane enn BMWen hadde jeg plukket den.
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Personlig synes jeg ikke noen av 3 er utpreget pene, da må vi vel over på noe italiensk
Men så synes jeg heller ikke KTM 890 Duke R som akkurat kjøpte er spesielt pen (selv om begynner å vende meg til den), var litt på Triumph Speed Twin, mer sykkel man vill tuslet ut i garasjen med en øl bare for å se på. Men funksjon foran utseendet, ser jo ikke sykkelen når kjører uansett :)
Men nå er jo smaken som baken, delt, og godt er det
Men så synes jeg heller ikke KTM 890 Duke R som akkurat kjøpte er spesielt pen (selv om begynner å vende meg til den), var litt på Triumph Speed Twin, mer sykkel man vill tuslet ut i garasjen med en øl bare for å se på. Men funksjon foran utseendet, ser jo ikke sykkelen når kjører uansett :)
Men nå er jo smaken som baken, delt, og godt er det
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Enig med deg der. BMWen er pen frem til lykten som ikke direkte stygg, men bare utrolig kjedelig.
Triumphen er forholdsvis pen, og de pleier å være veldig bra finish på dem, men ikke helt fan av lykta på den heller. Liker den dog bedre enn BMWen.
KTMen er jo fet når man gjør litt med den. Barends og slip on så blir den mye bedre.
Triumphen er forholdsvis pen, og de pleier å være veldig bra finish på dem, men ikke helt fan av lykta på den heller. Liker den dog bedre enn BMWen.
KTMen er jo fet når man gjør litt med den. Barends og slip on så blir den mye bedre.
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Hm...ser ikke gjort hjemmeleksen min før uttaler meg (antagelig ikke første gang skjer på mc forum)
Leste nettopp test av Triumph Speed Triple 1200 RS og for det første så er den jo faktisk ganske pen Fine linjer og ikke så "rotete" som slike sykler fort blir.
Og må innrømme ikke fått med meg at 180hk og likevel vektreduksjon, samt bra komponenter ellers. Så ser at denne straks er mer aktuell for din bruk da ja
Leste nettopp test av Triumph Speed Triple 1200 RS og for det første så er den jo faktisk ganske pen Fine linjer og ikke så "rotete" som slike sykler fort blir.
Og må innrømme ikke fått med meg at 180hk og likevel vektreduksjon, samt bra komponenter ellers. Så ser at denne straks er mer aktuell for din bruk da ja
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Hvor leste du den testen?pingvin skrev: ↑10 mar 2021, 09:32 Hm...ser ikke gjort hjemmeleksen min før uttaler meg (antagelig ikke første gang skjer på mc forum)
Leste nettopp test av Triumph Speed Triple 1200 RS og for det første så er den jo faktisk ganske pen Fine linjer og ikke så "rotete" som slike sykler fort blir.
Og må innrømme ikke fått med meg at 180hk og likevel vektreduksjon, samt bra komponenter ellers. Så ser at denne straks er mer aktuell for din bruk da ja
Men ja, det er en pen sykkel.
Trodde jeg hadde utelukket KTMen, men den har mye krefter og lyden er litt fetere.
BMW har nok det beste utstyret. Får jo med alt man trenger og noe man ikke trenger for 250k. Også den beste elektronikken/TCS-systemet.
Triumph ligger litt midt i mellom. Like mye hester som KTM, mer utstyr, men ikke like mye nm (125 ish, så mer enn BMW). Potensielt også litt bedre handling enn KTM.
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Bike/Motorrad på pad'en (Readly app).
Men var nok mer omtale en test, tror ikke de har prøvekjørt den
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 23039
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Jeg vil påstå at S1000R har den beste totalpakken til banebruk av de tre du har nevnt. Har selv eid en S1000R i ca. 5 år. Dempere er i toppklasse, quickshifter begge veier som funker smørmykt og en motor man kan tyne litt på langstrekkene for å høre litt turtall. Prismessig ligger vel BMW'en midt i mellom disse vil jeg tro?
Alle disse syklene vil jeg tro er skikkelige gode sykler på hver sin måte. Mest for pengene får du trolig med Speed Triple RS. Denne koster så vidt jeg vet like under 200 laken og da har man alt man trenger. Kanskje ikke heeeelt på høyde med BMW på det tekniske, men den tar igjen på utseende og sjarm.
Superduke er jo en skikkelig råtass med bunndrag så det holder og ser også veldig bra ut. S1000R vinner nok ikke på utseende blandt tre nevnte, men jeg tror det kanskje er den beste banesykkelen som JEG ville valgt vertfall. Til landeveien hadde jeg kjøpt meg Speed Triple RS uten å blunke. :)
Alle disse syklene vil jeg tro er skikkelige gode sykler på hver sin måte. Mest for pengene får du trolig med Speed Triple RS. Denne koster så vidt jeg vet like under 200 laken og da har man alt man trenger. Kanskje ikke heeeelt på høyde med BMW på det tekniske, men den tar igjen på utseende og sjarm.
Superduke er jo en skikkelig råtass med bunndrag så det holder og ser også veldig bra ut. S1000R vinner nok ikke på utseende blandt tre nevnte, men jeg tror det kanskje er den beste banesykkelen som JEG ville valgt vertfall. Til landeveien hadde jeg kjøpt meg Speed Triple RS uten å blunke. :)
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
BMWen har nok den beste totalpakken, ja. Den nye fjæringen og systemet der er vel forhåpentligvis en tro kopi av S1000RR, og da vil det fungere veldig bra.
Den nye Speed Triplen koster vel det samme som BMWen, med forholdsvis likt utstyr tror jeg, men 15 hester ekstra og litt ekstra NM. Ser og høres litt fetere ut. Så potensielt er dette en stor overraskelse, men den forrige sykkelen var ikke i nærheten av S1000R så derfor er jeg litt nervøs bare for å hoppe på toget. Den skal vel komme til forhandlere i løpet av mars tror jeg, så sikkert noen tester etter det. Fjæring fra Øhlins og bremser fra Brembo (Stylema) så den har bedre specs.
KTMen er dyrest, og den er nok ikke så god på bane som de to andre, men den har mest karakter av de to og vil nok kanskje være det morsomste valget om man ikke tenker rundetider.
Valget er ikke enkelt. Fornøyd blir jeg nok uansett. Spørsmålet er vel mer om man skal handle med fornuft, følelser eller investeringsvilje.
Den nye Speed Triplen koster vel det samme som BMWen, med forholdsvis likt utstyr tror jeg, men 15 hester ekstra og litt ekstra NM. Ser og høres litt fetere ut. Så potensielt er dette en stor overraskelse, men den forrige sykkelen var ikke i nærheten av S1000R så derfor er jeg litt nervøs bare for å hoppe på toget. Den skal vel komme til forhandlere i løpet av mars tror jeg, så sikkert noen tester etter det. Fjæring fra Øhlins og bremser fra Brembo (Stylema) så den har bedre specs.
KTMen er dyrest, og den er nok ikke så god på bane som de to andre, men den har mest karakter av de to og vil nok kanskje være det morsomste valget om man ikke tenker rundetider.
Valget er ikke enkelt. Fornøyd blir jeg nok uansett. Spørsmålet er vel mer om man skal handle med fornuft, følelser eller investeringsvilje.
- Bjerknez
- Innlegg: 23039
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Målt i benk har BMW nesten like mange hester på bakhjulet som KTM 1290 Superduke.Mincemeat skrev: ↑10 mar 2021, 15:44 BMWen har nok den beste totalpakken, ja. Den nye fjæringen og systemet der er vel forhåpentligvis en tro kopi av S1000RR, og da vil det fungere veldig bra.
Den nye Speed Triplen koster vel det samme som BMWen, med forholdsvis likt utstyr tror jeg, men 15 hester ekstra og litt ekstra NM. Ser og høres litt fetere ut. Så potensielt er dette en stor overraskelse, men den forrige sykkelen var ikke i nærheten av S1000R så derfor er jeg litt nervøs bare for å hoppe på toget. Den skal vel komme til forhandlere i løpet av mars tror jeg, så sikkert noen tester etter det. Fjæring fra Øhlins og bremser fra Brembo (Stylema) så den har bedre specs.
KTMen er dyrest, og den er nok ikke så god på bane som de to andre, men den har mest karakter av de to og vil nok kanskje være det morsomste valget om man ikke tenker rundetider.
Valget er ikke enkelt. Fornøyd blir jeg nok uansett. Spørsmålet er vel mer om man skal handle med fornuft, følelser eller investeringsvilje.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Vil kaste inn den oppgraderte Tuono inn i mixen. Med 3 innstillinger både for vei og bane,justerbar motorbremskontroll og stylema kalipere samt semi-aktiv fjæring med öhlins smart ec 2.0 system og smidde felger ( factory ) er den en meget kapabel og anerkjent kjøremaskin.
Re: Ny sykkel - Streetfighter, bane, fjæring
Det er meget sant. Har lett etter en sånn graf fra samme dyno. BMW er jevnt over ganske konservative når de oppgir hk. Til 250k er også KTMen ribbet for utstyr.
Tuonoen er en bra sykkel. Antagelig den beste på bane. Det er en ny en for 2021? 300k og det før man plusser på ekstrautstyr. Alt for dyre i Norge etter min mening. I utlandet er de jevnbyrdige prismessig. De har slitt med ventiler på RSV4 og Tuono. Også på den som kom i 2017. Håper virkelig de har rettet opp i det.
De har også et lite forhandlernettverk. BMW er gode der. KTM har også gode verksteder.