Godt å lufte meg i dag

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22858
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Ingen tvil om at man sitter godt med fin kjørestilling på en GSA eller lignende sykkel. Det er heller ingen tvil om at man sitter mer behagelig i stresslessen hjemme enn man gjør i bilen.

Men motorsykkel vertfall for min del, er ikke bare sittestilling og komfort. Jeg vil på en måte kjøre noe som skiller seg litt ut og som mange kaster øynene etter. En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.

En GSA hadde nok vært glimrende for min rygg, men å kjøre en slik er ikke noe som frister veldig. Blir jo umulig å finne igjen sykkelen hvis man skulle parkere den på Trollstigen midt i turistsesongen også.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Det at det er så himla mange GS'er er som du sier en av du største nagativene med GS'en. Kanskje jeg kan foliere den i gull - slik jeg kjenner den igjen på Trollstigen :-)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 23:30 En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.
Hmm.. hva er en GS? Er det ensbetydene med 12xx cc boxer?
De finnes i såpass mange størrelser og utgaver som ikke er sammenlignbare, at å slå alt av GS under en kam blir vel ikke helt riktig når det egentlig er sprik så store som gjør at det er helt forskjellige sykler.

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 23:30Men motorsykkel vertfall for min del, er ikke bare sittestilling og komfort. Jeg vil på en måte kjøre noe som skiller seg litt ut og som mange kaster øynene etter. En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.
Motorsykkel skal være styrt av bruksområde først og deretter følelser i mine øyne. Jeg føler sykkelen min må være en jeg snur meg etter når jeg har parkert. Jeg deler også ditt syn på GS. Herlige sykler for å kjøre langt, men ikke et fnugg av spenning. Men nå synes jeg vel det meste av moderne ADV-sykler (som er det segmentet jeg ser mest på) har en stil som ikke ser veldig bra ut rett og slett. Spesielt den nebbete stilen mange har. Sykler jeg liker i det segmentet er derimot Africa Twin, Ténéré 700 og Himalayan. Jeg endte opp med sistnevnte.

Alt dette er jo subjektivt da, men læll.

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Gammelsmurfen skrev: 31 jan 2022, 19:13
Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 23:30 En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.
Hmm.. hva er en GS? Er det ensbetydene med 12xx cc boxer?
De finnes i såpass mange størrelser og utgaver som ikke er sammenlignbare, at å slå alt av GS under en kam blir vel ikke helt riktig når det egentlig er sprik så store som gjør at det er helt forskjellige sykler.
Når en sier GS uten noe mer må det vel menes R1200/1250 GS/GSA. Alle andre GS’er må typebetegnes nærmere for å unngå misforståelser. Eller hva sier dere andre?

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Grankongla skrev: 31 jan 2022, 20:34
Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 23:30Men motorsykkel vertfall for min del, er ikke bare sittestilling og komfort. Jeg vil på en måte kjøre noe som skiller seg litt ut og som mange kaster øynene etter. En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.
Motorsykkel skal være styrt av bruksområde først og deretter følelser i mine øyne. Jeg føler sykkelen min må være en jeg snur meg etter når jeg har parkert. Jeg deler også ditt syn på GS. Herlige sykler for å kjøre langt, men ikke et fnugg av spenning. Men nå synes jeg vel det meste av moderne ADV-sykler (som er det segmentet jeg ser mest på) har en stil som ikke ser veldig bra ut rett og slett. Spesielt den nebbete stilen mange har. Sykler jeg liker i det segmentet er derimot Africa Twin, Ténéré 700 og Himalayan. Jeg endte opp med sistnevnte.

Alt dette er jo subjektivt da, men læll.
Det er en av de tingene jeg liker med MC. Det er for meg så mye mer subjektivt enn mye annet. Smaken er som baken. Siden MC er mer følelser enn bil for meg, blir det også mye viktigere.

Jeg har ikke behov for at alle velger som meg - DET hadde blitt kjedelig. Og som nevnt over så er det det jeg synes er negativt med GS - det er mer spennende om det er et stort mangfold av sykler på veiene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22858
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Nå hadde jeg nesten ventet meg harme og galle når jeg åpnet tråden for å se tilsvarene, men så blir jeg møttt med sakelige tilbakemeldinger? Nå må dere ta dere sammen folkens! :lol

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 23:30 Ingen tvil om at man sitter godt med fin kjørestilling på en GSA eller lignende sykkel. Det er heller ingen tvil om at man sitter mer behagelig i stresslessen hjemme enn man gjør i bilen.

Men motorsykkel vertfall for min del, er ikke bare sittestilling og komfort. Jeg vil på en måte kjøre noe som skiller seg litt ut og som mange kaster øynene etter. En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.

En GSA hadde nok vært glimrende for min rygg, men å kjøre en slik er ikke noe som frister veldig. Blir jo umulig å finne igjen sykkelen hvis man skulle parkere den på Trollstigen midt i turistsesongen også.
Om jeg ikke hadde hatt GS, så hadde jeg allikevel skrevet det samme om dine gjentagende kjedsommelige meninger om alt det vi andre har som du ikke liker. Du minner meg sterkt om en prinsipielt uenig svigerfar Bjerknez.
På dine vegne er det fint at du er SÅ fornøyd med alt du har som er så bra. Ditt valg av sykkel har jeg til nå ikke giddet kommentere, da jeg ikke forstår. Egentlig det samma for meg, :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22858
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 31 jan 2022, 22:58
Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 23:30 Ingen tvil om at man sitter godt med fin kjørestilling på en GSA eller lignende sykkel. Det er heller ingen tvil om at man sitter mer behagelig i stresslessen hjemme enn man gjør i bilen.

Men motorsykkel vertfall for min del, er ikke bare sittestilling og komfort. Jeg vil på en måte kjøre noe som skiller seg litt ut og som mange kaster øynene etter. En GS er på ingen måte noen dårlig sykkel. Snarere tvert i mot, men gud bedre så kjedelig. Man ser dem jo over alt og dem er helt sjarmløse og ikke spesielt pene/tøffe heller. GS er og blir et redskap for å komme seg fra A til B på mest mulig behagelige måte.

En GSA hadde nok vært glimrende for min rygg, men å kjøre en slik er ikke noe som frister veldig. Blir jo umulig å finne igjen sykkelen hvis man skulle parkere den på Trollstigen midt i turistsesongen også.
Om jeg ikke hadde hatt GS, så hadde jeg allikevel skrevet det samme om dine gjentagende kjedsommelige meninger om alt det vi andre har som du ikke liker. Du minner meg sterkt om en prinsipielt uenig svigerfar Bjerknez.
På dine vegne er det fint at du er SÅ fornøyd med alt du har som er så bra. Ditt valg av sykkel har jeg til nå ikke giddet kommentere, da jeg ikke forstår. Egentlig det samma for meg, :vs
Hehe, man er jo alltid mest fornøyd med egne valg. Men noen er flinkere til å utdype dette enn andre. Enkelte er også litt flinkere til å komme med noen vennskapelige sidespark vedrørende andre sykler. Slikt skaper debatter og diskusjoner og i noen ytterst få tillfeller regelrett krangling og kjeftesmelling. :twothumbs:

Jeg er også ganske overbevist om at det meste du har er er det beste for deg. Forskjellen er vel bare at du mener det, mens jeg sier det. :knegg

Jeg liker bare noen gode diskusjoner inni mellom og for å få frem dette må man noen ganger provosere litt. Dette skker jo hele tiden og fungerer faktisk bedre i virkeligheten øye til øye, enn på et forum. De som blir fryktelig proviserte og gir kraftige tilsvar i et forum gjør gjerne ikke dette i virkeligheten. Det er fordi man ser glimtet i øyet. :knegg

Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Grankongla »

BjørnSover skrev: 31 jan 2022, 20:54Det er en av de tingene jeg liker med MC. Det er for meg så mye mer subjektivt enn mye annet. Smaken er som baken. Siden MC er mer følelser enn bil for meg, blir det også mye viktigere.

Jeg har ikke behov for at alle velger som meg - DET hadde blitt kjedelig. Og som nevnt over så er det det jeg synes er negativt med GS - det er mer spennende om det er et stort mangfold av sykler på veiene.
Ja, du vil aldri se meg si til noen at de ikke burde kjøpt en GS fordi jeg mener den er kjedelig. Det er ikke noe jeg skal legge meg opp i. Mine meninger om GS er kun mine egne, og har fint lite å si for andre. GS er en bra sykkel, så da er det ikke noen grunn til at noen ikke skal kjøpe den om det er den som gir de godfølelsen.

Jeg kjøpte jo selv Himalayan, en treg sak som mange også mener ikke ser bra ut, men jeg synes den ser helt rå ut så da er jo saken grei. :D

mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av mekkern »

ErikW skrev: 31 jan 2022, 22:58 På dine vegne er det fint at du er SÅ fornøyd med alt du har som er så bra. Ditt valg av sykkel har jeg til nå ikke giddet kommentere, da jeg ikke forstår. Egentlig det samma for meg, :vs
Dette kan jo sies/sees fra andre siden av gjerdet også...
Gratulerer selvfølgelig andres kjøp av mc men gidder ikke kommentere eller omtale noe som er sagt 1000 ganger før om "den samme sykkelen"•
Blir som å diskutere om melka er smaker bedre med det nye designet på dekoren...
Samme som at det lettere å få folk til å innrømme at de er dårligere i senga enn som sjåfør... :lol :lol
Mer glede å høre om andres mening om litt mer uvanlige valg.
Gulost er ok men innimellom er det greit med roastbeef også....

Håper på en lang sesong uten coronaproblemer så "brakkesjuka" i samfunnet slipper taket snart.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Subsea79 »

"man er jo alltid mest fornøyd med egne valg."

Tja....for min del stemmer ikke det alltid.
Ikke at jeg ikke er fornøyd med det jeg har, men ser ofte andre sin sykkel og tenker, hmmmmm...burde jeg byttet og kjøpt en slik?
Ikke det at jeg anbefaler en slik tankegang, da det ofte blir veldig dyrt :-k

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 763
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Audi Mannen »

Ta det helt med ro Subsea79..... jeg har det slik hele tiden. Både på bil og mc. :redface . Frykter det værste hvis jeg noen gang vinne den store potta på Eurojackpot :crazy:
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22858
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Altså, grunnen til at jeg til stadighet finner det litt givende og skrive slik jeg gjør er fordi jeg ønsker å dra frem hvilke argumenter man hadde for å velge en en slik type sykkel som man gjorde. Jeg synes også det er interresant og høre om andres erfaringer med samme sykkel som en jeg krittiserer/har prøvekjørt etc. Altså om erfaringene er like, eller evt. om andre ikke finner de samme "problemene" som meg etc.

Dette blir det litt diskusjoner og debatter rundt og de ter jo det man ønsker her inne. Eller vertfall JEG da.

Jeg orker ikke slik overfladisk pjatt hele tiden hvor man sier hvor flott andres sykler hvis man ikke mener det. Men det er selvsagt en balansegang mellom saklige sidespark og direkte uhøffelige.

Jeg føler jeg har argumenter til det meste når det kommer til egne sykkelvalg. Kjøpene mine er derfor gjennomtenkte og nøye planlagt. Men så kan jeg selvsagt endre mening underveis etter å ha bygget egne erfaringer. Å slik går no dagan :)

Det er altså IKKE noe vondt ment med det jeg skriver. Jeg forventer ikke at alle like de samme syklene som meg. Men jeg forventer kanskje at kjøpene som blir gjort er gjennomtenkte og de ter nemlig rundt dette jeg ønsker litt debatter.

Om noen ikke skulle like sykkelen jeg har valgt meg ut, så kan man fjerne repetere en missnøye rundt dette i kjedsommelige her inne. Det bryr meg svært lite. Annet enn grunnlag for å sparke litt tilbake ved behov. Det er jo det som er litt gøy synes jeg. :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 01 feb 2022, 13:07 Altså, grunnen til at jeg til stadighet finner det litt givende og skrive slik jeg gjør er fordi jeg ønsker å dra frem hvilke argumenter man hadde for å velge en en slik type sykkel som man gjorde. Jeg synes også det er interresant og høre om andres erfaringer med samme sykkel som en jeg krittiserer/har prøvekjørt etc. Altså om erfaringene er like, eller evt. om andre ikke finner de samme "problemene" som meg etc.

Dette blir det litt diskusjoner og debatter rundt og de ter jo det man ønsker her inne. Eller vertfall JEG da.

Jeg orker ikke slik overfladisk pjatt hele tiden hvor man sier hvor flott andres sykler hvis man ikke mener det. Men det er selvsagt en balansegang mellom saklige sidespark og direkte uhøffelige.

Jeg føler jeg har argumenter til det meste når det kommer til egne sykkelvalg. Kjøpene mine er derfor gjennomtenkte og nøye planlagt. Men så kan jeg selvsagt endre mening underveis etter å ha bygget egne erfaringer. Å slik går no dagan :)

Det er altså IKKE noe vondt ment med det jeg skriver. Jeg forventer ikke at alle like de samme syklene som meg. Men jeg forventer kanskje at kjøpene som blir gjort er gjennomtenkte og de ter nemlig rundt dette jeg ønsker litt debatter.

Om noen ikke skulle like sykkelen jeg har valgt meg ut, så kan man fjerne repetere en missnøye rundt dette i kjedsommelige her inne. Det bryr meg svært lite. Annet enn grunnlag for å sparke litt tilbake ved behov. Det er jo det som er litt gøy synes jeg. :)
Da jeg såg bilder av sykkelen din, var det nettopp en av de gangene jeg tenkte....skulle man ha bytta til en slik da?? :roll
Derfra har det blitt til at jeg i det siste har sett litt mer på speed twin og street twin, enn det lommeboken (og fruen) setter pris på.
Men, bra det er flere av oss....

Når det gjelder GS`en, så ser det ut som en fantastisk sykkel, men det er også en sykkel med en veldig definert hensikt, slik jeg ser det ihvertfall.

Svar