Godt å lufte meg i dag

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Godt å lufte meg i dag

Legg inn av BjørnSover »

Jeg fikk tips om å starte egen tråd etter tidligere svar fra oivindg, Bjerknez, kjellv og Rune75.

I juni de siste årene har jeg irritert meg over at jeg ikke dette året heller har meldt meg på MC kurs tidlig nok... Så nå er jeg påmeldt kurs :-) Mål er å kunne være med på MC tur sammen med kollegaer før sommeren, ta turer på egenhånd, kjøre på jobbturer til Oslo istedet for å fly bort(?) og kanskje bli med i et MC miljø i området. Jeg har også bekjente som kjører mc. Når jeg er tryggere, vil jeg også kunne kjøre guttungene på aktiviteter og forhåpentligvis tenne litt interesse hos dem og. Vi har båt, og bruker mange av "mc" helgene i båten. Men med mc, tror jeg ikke jeg blir like irritert når "båthelg" utgår - da kan jeg bruke helgen til mc-helg :-) Sommerferien brukes ombord båten.

For info og valg av sykkel er jeg 185cm/110kg/40+år

Ang. økonomi kan jeg egentlig kjøpe det jeg "må" ha, men jeg liker ikke å blåse penger ut vinduet og vil nok prøve å fokusere på årskost (verditap/forsikring/vedlikehold) for sykkelen som velges og se det opp mot hvor mye glede jeg får av mc etter hvert. Så jeg ser etter noe som holder verdien OK - og som er greit å gjøre lett vedlikehold på, som oljeskift, filterskift, bremseskiver/klosser.

Aktuelle modeller?:
Tracer 9gt/900, KTM 890/790 adventure, V-Strom 650 - så prismessig ikke langt fra R850GS. Startet med å se på CB500x og V-Strom 650. Jeg liker adventure stilen, men det er vel nesten ikke grusveier å kjøre på Vestlandet (eller andre steder i landet). Jeg liker å kjøre kvalitet med en gang, og noe jeg ikke føler blir for lite/kjedelig for fort. I tidligere tråd ble jeg frarådet CB500x pga av dette, og V-Strom er vel ikke spesielt "ny", så kanskje Tracer 9gt eller KTM 890 er bedre valg??? Honda har NC750x som er ganske mye rimeligere (men det er Tracer 7gt også)...

Har leset her på forumet at japanske sykler er trygge valg som har høy kvalitet - så jeg må vel bortom Hondaforhandleren før jeg forelsker meg for mye i KTM'en. Hvordan er kvaliteten på KTM vs japanske sykler?

Jeg hadde tenkt å gjerne kjøpe mc før jeg var ferdig med kurset, for lett å kunne øvelseskjøre - men kanskje det er bedre å få prøvekjørt noen modeller før jeg velger - som f.eks Susuki GSR600. Vedlikehold på sykler med 9 eiere er vel gjerne så som så - men hvis sykkel skal brukes i 2 måneder for øvelseskjøring, er det vel begrenset hva tapet kan være - så sant forrige eier kan dokumentere siste storservice og olje/filterskift. Det er her CB500x kommer inn i tankene igjen. Kjøper jeg en ny 500x for sesongen, eller 3 måneder, kan jeg vel selge den uten for stort tap før sommeren igjen hvis jeg vil ha noe annet..... VANSKELIG :-)

Sist, men ikke minst: er det noen kjøreskoler dere har god erfaring med i Stavanger/Sandnes område?
Sist redigert av BjørnSover den 08 mar 2024, 21:22, redigert 2 ganger totalt.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

Hvor "viktige" er de nye elektroniske hjelpemidlene som QuickShift, traction control osv, ABS profiler?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av dypen »

BjørnSover skrev: 19 des 2020, 22:26 Hvor "viktige" er de nye elektroniske hjelpemidlene som QuickShift, traction control osv, ABS profiler?
Vil si det er veldig viktig hvis det er en nyere sykkel med masse hester. Er det en 500X med 48 hk eller en 650 med 60 hk ... ikke viktig i min verden. Lykke til med lapp og sykkel!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Olav K »

BjørnSover skrev: 19 des 2020, 22:26 Hvor "viktige" er de nye elektroniske hjelpemidlene som QuickShift, traction control osv, ABS profiler?
Quickshift er kjekt å ha, men ABSOLUTT ikke nødvendig.

Traction Control er veldig ålreit på motorsterke sykler, våt veibane og ikke minst på løsere underlag, om man vil prøve seg på det.
Om man har "offroad/enduro" mode på sykkelen tilpasser TC seg disse innstillingene, noen er også mer justerbare via menysystem
ABS bremser... jeg har hatt nytte av det noen ganger, og idag er det standard på nye sykler, fra 2014? tror jeg?

Ellers, ang valg av sykkel, man trenger absolutt ikke kjøre grusveier for å ha glede og nytte av fjæringsveien på adventuresykler.
Vestlandsveiene våre innbyr rett og slett til litt fornuftstenknig når man skal handle sykkel.
Etter noen år med streetfightere skiftet jeg til stor adv.sykkel, og jeg tenker nesten aldri over at vi har dårlige veier mer :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av pingvin »

BjørnSover skrev: 19 des 2020, 22:26 Hvor "viktige" er de nye elektroniske hjelpemidlene som QuickShift, traction control osv, ABS profiler?
Kan være en idé å ikke ha quick shifter på første MC så man lærer å gire uten. Gjelder kanskje til dels andre hjelpemidler også, at lærer høyrehanda å kontrollere gassen, ikke bare gi bånn gass midtsvings og la elektronikken ordne resten, men er vel mest et "problem" med veldig effektsterke sykler uansett. ABS er sikkert ikke dumt da men får vel ikke MC uten dette lengre som Olav K nevner.

Ikke det at vet hva prater om da aldri hatt MC men noe form for elektroniske hjelpemidler, ikke en gang ABS ;)
BjørnSover skrev: 19 des 2020, 22:21Hvordan er kvaliteten på KTM vs japanske sykler?
Japanske og BMW er nok hakket bedre men har hatt +10 KTMer og egentlig lite problemer. De bruker litt mer olje enn de japanske hatt (som brukte nada).

Adventure funker jo veldig bra i den virkelige verden og jo dårligere veier jo bedre funker det ifht andre. Er vel bare om du skal drive med litt banekjøring en bør vurdere å ikke kjøpe adventure. Men kan snu på det og si at ingen grunn til ikke å kjøpe "vanlig" gatesykkel heller om ikke har planer om å kjøre en del grus ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Tiger »

Jeg tok lappen for 5 år siden i en alder av 51 år. Kjøpte meg en Honda Crossrunner før førerkortet var i boks, slik at mc stod klar når jeg var klar. Crossrunneren har fungert perfekt for meg, jeg vil si at det har vært en knallsykkel for en nybegynner (dette er X-utg av VFR og således en adventure tursykkel). Jeg hadde et viktig krav ved kjøp av sykkel, og det var ABS, noe denne har. Sykkelen har jeg brukt både til langtur og kjøring til og fra jobb. Jeg er 187 cm høy.

I høst har jeg kjøpt ny sykkel og skal selge Crossrunneren 2012, gått 45 000km. Den står nå til vinterlagring hvor det skal gjennomføres 48 000 km service (relativ dyr service). Jeg har anskaffet komfortsete, ekstra høy vindskjerm, GPS, 3 GIVI kofferter og litt annet ekstra. 800 ccm og 102 hk er mer enn nok, og med v-tec motoren til Honda (samme som i VFR), så får du en ekstra kick når du drar motoren over 7000 rpm. Sykkelen er eid av en før meg. Aldri vært noe tull med den, bortsett fra at batteriet måtte byttes (for et par år siden). Olje bruker den ehller ikke. Om det kan være er interesse, bare ta kontakt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av pingvin »

Honda Crossrunner tror jeg er veldig fin begynner sykkel, Honda kvalitet, fornuftig sittestiiling og nok effekt uten å være skremmende. Fin motor, kjørt VFR800 m samme motor. Får 9 av 10 hos engelske "Bike" så helt i toppen :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Erlend Kveinen »

Hei Bjørn, velkommen. Du går en fin tid i møte nå.

ABS: standard på alle nye sykler som selges i dag. Finnes på en stor del av bruktsyklene også. Ikke vurder å kjøpe sykkel uten, særlig ikke som nybegynner.

Quickshifter / traction control: som nevnt over: kjekt å ha på motorsterke sykler men det driver prisen i været og er som Olav antyder slett ikke nødvendig for å ha det gøy. Se heller etter anbefalte serviceintervaller (6000 km er absolutt minimum, helst bør det være 10 000 km) og tankvolum. Litt avhengig av bruk selvsagt men mindre enn 14 liter bør du ikke velge med mindre du ser for deg beskjedne kjørelengder.

Trafikkskole i Sandnes: Moto Trafikkskole anbefales varmt. Dyktig kjørelærer med humør og konkurransedyktige priser.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av kjellv »

Start gjerne med en sykkel godt under 100 hk, det er slett ikke dumt som første sykkel.
Det er en kjent sak at en lærer riktig kjøreteknikk bedre med en svakere motor. Man planlegger bedre, lærer seg å finne riktig gir og riktig turtall til de forskjellige situasjoner.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av BjørnSover »

ABS er vel standard nå ja, men det ser ut som noen nyere sykler har flere innstillinger på hvor aggressiv den skal være.

Jeg skal ta turen til Honda forhandler for å kikke på Crossrunner. En kompis mente det bare var et fornuftig valg: BMW GS 1200 - for jeg havner dit før eller siden...

Tror jeg vil holde meg under 90k for denne gang.

Er det noen som har erfaringer med bruktimport? Ser det er en forhandler som virker å ha det som forretningsmodell.

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av THagen80 »

Honda NC750X kan sterkt anbefales fra min side. Er 190 og kraftig, og jeg satt godt på sykkelen. Det er grei ytelse på den og du får honda-kvalitet uten å betale skjorta for det. Det er mange som loverpriser GS 1200/1250 for alt det er verdt, men etter å ha prøvd et par av de, kan jeg ikke helt se lyset. Kan hende det kommer med åra, men en så lenge kjenner jeg at den ikke er der helt enda. Men som de andre skriver. Om du drar rundt og prøver, om en bare for å kjenne på sykkelen, finne sittestilling osv. osv. så er det veldig verdt tida det tar.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

Min første sykkel hadde ikke quickshifter, traction control og supre dempere, men det er uansett den sykkelen som har gitt meg de beste minnene.

Derimot skal jeg innrømma 5 år senere at det skulel blitt tungt og gi slipp på dette. Spesielt quickshifter. Varmeholker har jeg dog hatt fra dag en og kommer aldri til å kjøpe sykkel uten.

Hvor mye man vil ha av utstyr kommer jo også litt ann på budsjettet man har.

Men bagasjeløsning er jo viktig på en slik sykkel vil jeg tro. orginalt koster normalt sett skjorta ferdig montert. Så har man jo bråkepotter som ungdoman lika (meg inkludert). Kun estetisk og vil ikke gi deg noen merkbar effekt rett ut av boksen. Kun heftigere lyd.

På en sykkel ala den du ser på ville jeg lagt pengene i gode dempere, en god bagasjeløsning, kanskje feste for GPS og 12V uttak samt varmeholker. Quickshifter er et pluss, men ikke noe absolutt must.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 21 des 2020, 06:53Så har man jo bråkepotter som ungdoman lika (meg inkludert). Kun estetisk og vil ikke gi deg noen merkbar effekt rett ut av boksen. Kun heftigere lyd.
Og lavere vekt. Slip-on og Lithium batteri så har man 10kg lettere sykkel :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 21 des 2020, 07:08
Bjerknez skrev: 21 des 2020, 06:53Så har man jo bråkepotter som ungdoman lika (meg inkludert). Kun estetisk og vil ikke gi deg noen merkbar effekt rett ut av boksen. Kun heftigere lyd.
Og lavere vekt. Slip-on og Lithium batteri så har man 10kg lettere sykkel :thumleft
Som igjen blir spist opp av et evt. bagasjesystem, men ja, du har nok rett i det :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Nybegynner - 40+ ikke fast budsjett. Dette eskalerer *litt*

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 21 des 2020, 07:09
pingvin skrev: 21 des 2020, 07:08
Bjerknez skrev: 21 des 2020, 06:53Så har man jo bråkepotter som ungdoman lika (meg inkludert). Kun estetisk og vil ikke gi deg noen merkbar effekt rett ut av boksen. Kun heftigere lyd.
Og lavere vekt. Slip-on og Lithium batteri så har man 10kg lettere sykkel :thumleft
Som igjen blir spist opp av et evt. bagasjesystem, men ja, du har nok rett i det :)
Derfor ikke har bagasjesystem utover liten top rack, bare softbag stropper fast. Så lett å hive på racks, vesker, midtstøtte og annet og vips så veier sykkelen 10kg mer enn originalt. Det er en delta på 20kg ifht om letter sykkelen med 10kg :-k For noen er dette ikke et problem fordi man uansett kjører rolig. Og på noen sykler merker man lite til ekstra vekt (GS1200 f.eks.). Så for så vidt ikke noe riktig og galt men greit å være bevisst på det.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar