Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 06 feb 2024, 14:23
dypen skrev: 06 feb 2024, 13:45 @Bjerknez ja jeg kan bruke to slike men jeg har ikke skjult anlegg akkurat der så det må monteres uten veggboks, må monteres på flat vegg :thumleft Du får sikkert kjøpt monteringsboks til den du viser der …
Kan du ikke bare bruke en eller to fordelere med bryter?
Er dette en «fordeler» du tenker på …
IMG_0345.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Ja, i grunn.... :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Nineball skrev: 06 feb 2024, 16:12 Jeg ville nok gjort som kameraten din anbefalte, monytert inn en bryter før stikkontakten, 1 stk. 2-polet fra Elko koster 99,- hos elektroimportøren.
Fordelen med 2-polet er at da er den også merket med 1 og 0 slik at du ser om bryter er på eller av. ( finnes også med lys, men da er det fort 259,- istedet)
Det må bli en slik med lys på :) Tar ikke sjansen på å kjøre to kompressorer over en «fordeler» …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Monterte bremseslanger og fylte opp med bremsevæske for å la det sige gjennom men det ble ikke noe fart i sakene før jeg håndpumpa og styrte luftenippel med den andre hånda.
IMG_5590.jpeg
Tidsriktige muttrer på plass @Jompa :)
IMG_5591.jpeg
Montert styrebrytere, speil, masterpumpe etc
IMG_5587.jpeg
IMG_5588.jpeg
IMG_5589.jpeg
Skrudd sammen tenningslås, varsellamper, med spedometer og turteller. Litt jobb med å få pæreholdere for varsellamper inn i instrumentbraketten, veldig trange selv med silikonspray på. Ledninger og kabler må ligge riktig skal du få på bakdeksel uten at det sprekker. Manglet pæreholdere til turteller, henter i morgen så får jeg ta av lyktehuset og skrudd det på plass.

Da er det hovedkabel pakka som skal byttes for å koble sammen det som allerede er på plass eller kommer på plass.
IMG_5583.jpeg
IMG_5585.jpeg
IMG_5584.jpeg
IMG_5586.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Jompa »

Nytt og nyprodusert ledningsnett?
Ser at det er pakket i plastslange , det originale var vel surret inn i tape ?
Ihvertfall var det tapet på min 83 mod.

Bra at du fikk byttet ut mutterene på forgaffelen, nylock er for amatører :sk? .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

@Jompa PMC.INC har det meste eller alt til disse syklene men også masse mods parts og deler som øker ytelse / kjøreegenskaper. https://www.win-pmc.com/

MC Partner har det meste av «tilsvarende originale» PMC deler i hylla.

Det gamle ledningsnettet har plast isoleringskappe, samme som de nye. Delene går vel under NORS (New Old Replacement Stock).

https://www.mcpartner.no/

https://www.z1enterprises.com/motorcycles/Kawasaki/Z1

https://www.z-power.co.uk/

https://www.partzilla.com/



IMG_5592.jpeg
IMG_5595.jpeg
IMG_5594.jpeg
IMG_5593.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Krympestrømpe er kjekt når du jobber med gamle eller nye kabler, noen mangler isolasjon, noen må skjøtes på nytt eller repareres.
IMG_5607.jpeg
IMG_5611.jpeg
IMG_5608.jpeg
Nye kabler til baklykt og blinklys.
IMG_5609.jpeg
IMG_5610.jpeg
Ferdig med montering av de ny restaurerte klokkene som ble veldig bra.
IMG_5602.jpeg
IMG_5604.jpeg
Tok en runde på lyktehuset men det må jeg ta om igjen.
IMG_5605.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut som et artig prosjekt dette :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Helt klart @Bjerknez :)

Uavhengig av hva jeg har tenkt og skrevet tidligere er målet en standard (det vil si den ser ut som den ble solgt ny) Z1 900 fra 1974 i god stand som kan brukes på både korte og lange turer. Underveis som jeg demonterer, reparerer, shiner eller overhaler blir det montert igjen med hele, riktige deler og hvor det mangler deler som skiver, gummi eller stålhylser vil det være på plass. Ikke minst må sluttresultatet være en «good-looking» motorsykkel. Det er overraskende mye som er defekt, mangler eller er feil.

Har ikke plukket ned ramme med ny lakk eller levert alle skruer, bolter, fester etc til behandling så de ser ut som nye. Tror alt har vært demontert utenom gear og clutch, alt over råder overhalt og bunn av motor åpnet renset med oljepumpe ute. Kommer jeg over ett prosjekt en dag som egner seg har jeg lyst til å plukke ned alt for lakk, chrom, kulepolering, ja full pakke :thumleft

Bilde fra nettet ;)
IMG_0363.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Lyktehuset sammen med klokkehusene skal være Satin og ikke Gloss sort, siden dette ble feil må det tas om igjen. Tok skjermdump av guide / veileder fra -72 som vistnok brukes på disse syklene.
IMG_5556.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Siden kabelpakke til bakstussen er på plass har jeg nå fått ut hovedkabelpakke med styrebrytere som skal byttes. Virvar med kabler under bensintanken har i lengre tid irritert meg :)

Sykkel’n har ettermontert Dyna tenningsanlegg og der var det mye kabelsko, strømtyver (Scotchlok) etc av billigste sort og alt for lange kabler. Her må det ryddes opp selv om det tar litt tid.

Må kjøpe noen kontakter hvis det er mulig å få kjøpt … https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16452

Noen bilder i dag også.
IMG_5619.jpeg
IMG_5620.jpeg
IMG_5621.jpeg
IMG_5623.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Var innom garasjen idag (søndag) :) Rydder, det vil si jeg fjerner det som ikke skal være under bensintanken. Coil’r på plass, for å sjekke at de ikke blir liggende mot gods i spenn brukes en plast remse.
IMG_5631.jpeg
IMG_5629.jpeg
IMG_5630.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Det der ser rett og slett litt "koselig" ut. Stå og fikle med sykkelen på den måten må jo være ren terapi :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Da er regulator og likeretter som styrer lading bytta ut med en moderne regulator som gjør likeretter overflødig, som i følge sikre kilder er mye bedre og mer stabil. Legger ved bilde av komponentene som byttes ut og bilde av ny regulator.
IMG_5635.jpeg
IMG_5636.jpeg
Ved montering av ny type regulator er det viktig å fjerne likeretter sammen med hvit kontakt i senter terminal (Center Wiring Harness). Følges ikke dette punkt blir det varmt … Link produkt

https://www.z-power.co.uk/regulatorrectifier-z1-900
Du trenger lengre monteringsbolter da den nye enheten er litt dypere, 2 stk 6x25 mm som følger med. Fjern den eksisterende regulatoren og likeretteren og vær forsiktig med kontaktene. Fest den nye enheten i stedet for den gamle regulatoren (under batteriboksen).

Plugg den grønne kontakten inn i senter terminal. Koble jordledning til motorens jordingspunkt bak kickstarteren. Koble de to ledningene som normalt går til likeretteren inn i den doble hunnkontakten på den nye enheten, du er ferdig.
Bilde av ny type regulator.
IMG_5643.jpeg
Har fått lagt opp alle kabler nå men er ikke ferdig med tilkoblinger, stripsing av kabelpakke gjøres når alt er kobla og fungerer.

Skal bytte minuskabel og plusskabel til batteri men ikke på lager, venter inn.
IMG_5638.jpeg
IMG_5639.jpeg
IMG_5640.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Ferdig med el-jobben og alt virker etter litt frem og tilbake med feilsøk og dobbelsjekk, det var en multistikker som ikke var helt sammen inne i lykta og da var det svart på instrumentpanelet men lys og horn virka. Litt vanskelig å få de sammen da det er så store gummihetter utenpå. Har kjøpt strips til el kabler som var veldig fine. Måtte skru av lyset i garasjen for å ta bilde :) Må sjekke om sykkel starter nå etter lading av batteri, gjør den det kan jeg bare legge på tank og dekslet :thumleft
IMG_5648.jpeg
IMG_5646.jpeg
IMG_5647.jpeg
IMG_5649.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar