Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

Forgasserrekka til -76 KZ900 / Z900 er ofte brukt på eldre og tidligere Z1 900, det er muligens flere og velge i og lettere å få kjøpt men jeg har også hørt de er enklere å få til å gå pent, enklere å justere.

Det jeg ser fysisk er att det er forskjell på forgasserrekka til Z1A og KZ900 men begge mine har forgasserrekka til KZ900.

Har selvfølgelig den originale forgasserrekka til Z1A’n. Se bilde:
IMG_5043.jpeg
Her er bilder av -76 KZ900 forgasserrekke:
IMG_5045.jpeg
IMG_5044.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

Bytta tennplugger på KZ900’n i dag, monterte ett sett med varmere plugger og skrudd litt på forgasserne da eksosen og plugger indikerte fet blanding (for mye bensin vs luft). Også har jeg testkjørt i finværet en runde på drøye 10 mil :) Har ikke sjekka hvordan pluggene ser ut enda men tar en sjekk.
IMG_5055.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av Kjellrf »

dypen skrev: 29 sep 2023, 21:52 Forgasserrekka til -76 KZ900 / Z900 er ofte brukt på eldre og tidligere Z1 900, det er muligens flere og velge i og lettere å få kjøpt men jeg har også hørt de er enklere å få til å gå pent, enklere å justere.

Det jeg ser fysisk er att det er forskjell på forgasserrekka til Z1A og KZ900 men begge mine har forgasserrekka til KZ900.

Har selvfølgelig den originale forgasserrekka til Z1A’n. Se bilde:

IMG_5043.jpeg

Her er bilder av -76 KZ900 forgasserrekke:

IMG_5045.jpeg

IMG_5044.jpeg
Det er 28mm forgassere på Z1, 26mm på Z900A4 + Z1000A.

Anbefaler å bruke NGK BP7ES eller tilsvarende Denso W22. Har brukt det siden 1992.

Ett gjengangsproblem er at gummien i chokestemplene tørker inn, da går sykkelen litt fett hele tida, helt til det blir veldig ille.... (been there...).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

Takker for info og konkret forslag til utbedring @Kjellrf :thumleft Har kjørt med NGK BP8ES men kjøpte nå NGK BP7ES :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

Siste tur med KZ900 i år, toppa tanken med 98 oktan, kjørt tomme forgasserne og begge hjula i lufta ;)
IMG_5125.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

For å demontere forgaffel beina på Z1A’n er det anbefalt å bruke spesialverktøy for å holde innvendig gaffelstempel når du skal skru ut unbrako festeskrue i bunn av gaffelbeinet som holder gaffelstempel, hvis gaffelstempel følger med rundt blir det umulig å få ut skruen. Spesialverktøyet er ikke likt på alle Z1 900 / Z1000 modeller, tror jeg har sett kanskje fire forskjellige.

Min plan var å demontere uten å kjøpe alle nøkkelvarianter for å holde gaffelstempel til jeg ser hvilke variant jeg trenger, tenkte å beholde gaffelbeinet komplett for så å bruke muttertrekker til å sjokke ut (skru rykkvis) unbrako skruen ut.

Startet med forgaffel jeg kjøpte brukt hvor jeg skal flytte innmat over til -74 Z1A nedre gaffelbein med nye pakninger og simmringer. Fikk ut skruen på ett gaffelbein og har demontert så nå ser jeg hva jeg trenger av verktøy for å demontere det andre gaffelbeinet.

Toppen på gaffelstempel er 14 mm rund med to maskinerte flater en på hver sin side. Har to rør (ett på 16 mm og 18 mm innvendig) jeg kan forsøke å bruke, lengde bør være ca 60 cm langt eller lengre og diameter innvendig 14 mm eller mer for så å presse røret sammen så det passer på de to maskinerte flatene. Holder røret med wisegrip tang og skrur unbrako skruen med muttertrekker er planen så får vi se hvordan det går, får ikke kommet lengre nå før på fredag.

Classic Kawasaki Fork Damper Tool:
https://www.bikerstoolbox.co.uk/acatalo ... Tools.html

Link:
https://www.cmsnl.com/products/socket-p ... _57001176/

Her er 2 bilde av verktøyet til første forgaffel, i tillegg lang forlenger 3/8 tommer.
IMG_0036.jpeg
IMG_0039.jpeg
Her er 2 bilde av min variant, det skal ikke være veldig mye motstand her vil jeg tro før hjemmevarianten glipper og gaffelstempel blir med rundt.
IMG_5207.jpeg
IMG_5204.jpeg
Bruker mobil arbeidsbenk da alt annet er fullt med deler.
IMG_5205.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

Demontert begge gaffelbeina fra sykkel’n på Z1A’n og fått skrudd de fra hverandre. Får ikke ut unbrako’n på gaffelbein nummer to som jeg kjøpte som delegaffel.

Elektrisk muttertrekker er det ikke samme spruten i som en luftmuttertrekker og verktøyet jeg lagde (rør som jeg klemte to flater på) feila med en gang. Muttertrekker dro frontgaffelstempel rundt i røret med en gang, for tynne vegger i røret.
IMG_5229.jpeg
IMG_5228.jpeg
Da må jeg ha verktøy som passer på denne … :-k
IMG_5232.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A & KZ900

Legg inn av dypen »

Tenker å heve finishen på de nedre gaffelbeina før de monteres igjen, fikk ett tips på å bruke Lilla Scotch-Brite Pad. Har også tittet litt på en gammel link om polering av aluminium het på mcsiden.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16339
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Jompa »

Jeg har aldri prøvd å polere aluminium.
Er for utålmodig og redd for å lage riper.
Ubehandlet alu vil oksydere.
Hvor fort oksidasjonen skjer er avhengig av miljøet, fuktighet og salt gjør at det oksyderer ganske fort.
Så på en sykkel som for det aller meste står i en varm og tørr garasje vil nok aluminiumen holdes blank lenge.
Jeg har brukt Eastwood klarlakk fra Gasolin på noen alu- deler nå I høst
Den skal kunne brukes direkte uten grunning.
Dysa gir en jevn og fin dusj, så det går greit å få jevn overflate.
Om resultatet er holdbart vet jeg ikke enda, sykkelen er ikke brukt etter lakkeringa.
20231018_084621.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Usikker på hva jeg gjør men tipset om å bruke Lilla Scotch-Brite Pad frister og mulig jeg er fornøyd etter en runde med det. Er usikker men jeg har en mistanke om at disse er behandla med noen form for overflatebehandling / klarlakk fra før … Salt og fukt vil nok ikke være noen utfordring på disse @Jompa :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Etter å ha plundra med en elektrisk Ryobi muttertrekker (som jeg har vært veldig fornøyd med) som ikke har den responsen som luft muttertrekker har. (Ref. demontert fjærbein)

Kjøpte først en luftmuttertrekker i dag som allerede er levert tilbake. Tok turen deretter til Biltema og kjøpte den «smekkreste» de hadde, gleder meg til å teste denne kompakte muttertrekkeren :)
IMG_5247.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Luftmuttertrekkeren var helt fantastisk, smekker tar lite plass, veldi rask sterk med tre valg på tilltrekkings innstillinger. Hvis noe minus skal nevnes blir det støynivå da jeg ser det ikke er noe filter der men det lever jeg godt med. Denne kan virkelig anbefales :thumleft

Det siste fjærbeinet som jeg ikke fikk ut unbrako skruen i bunn av demper som holder forgaffelstempel ble raskt «jokka» ut med denne. Tre fire rapp så var det over, super kraftig og start rask sammenlignet med den elektriske Ryobi’n jeg har. Ja dette var bra :twothumbs:

For de som er ute etter luftmuttertrekker til hobbybruk:
https://www.biltema.no/verktoy/trykkluf ... gIusfD_BwE
IMG_5249.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Da blir det å bruke veldig fint vannslipepapir på de indre gaffelbeina, shine nedre fjærbein, grundig rengjøring av alt før det monteres. Har kontrollmålt fjærlengde som er innen limit og jeg vil bruke både mengde og høyde på oljestand i gaffel.
IMG_5251.jpeg
IMG_5252.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

For å være på den sikre siden både under montering og eventuelle fremtidige forgaffel service / reparasjoner har jeg kjøpt to holdere / piper til forgaffelstempel og med en frisk muttertrekker i stallen bør dette fungere :prf
5E938BB8-9FEF-4CA9-8DE0-7D1CB4AE2EE7.jpeg
3D6066BF-9A8B-400C-9E95-4E38698FF40B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5332
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

Ble veldig bra dette, ser litt matte ut på bildet etter å ha vaska, rense med parafin og blåst alt med trykkluft for å få bort støv / møkk etter poleringa. Får ta en runde med polerfilla når de er montert.
IMG_5256.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar