Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Audi Mannen »

På siste tur før lagring så fyller jeg opp tanken og kjører hjem hvor den blir vasket/tørket, kjede rengjort og smurt. Når den parkeres settes den på dobbelstøtte siden den har det og der står den stort sett gjennom vinteren. På XT'n så prøver jeg å holde den på depot støtter, ikke fordi dekkene ikke tåler å stå på bakken, men fordi en mc som står oppreis tar mindre plass enn om den står på sidestøtten. Skal jo ha plass til andre ting i garasjen også. Vedlikeholds lader kobles til innimellom. Utover det så blir den tatt frem og gnikka litt voks på når det ikke er lyst til å skru på annet.
Det hender seg jeg bedriver med noe støvete arbeid i garasjen og da legger jeg et trekk over for å unngår nedstøving.
Garasjen er oppvarmet med varmepumpe og tørr.
Når våren kommer er det bare å åpne porsten og rulle ut med høye skuldre og bredt glis. :twothumbs:
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av MaGr »

Hosse skrev: 19 okt 2020, 11:12 Ingen som nevner frysepunkt på kjøleveske her. Er det å forvente at frysepunktet på en 2020 MT 07 er lavt nok for lagring i kald garasje over vinteren? Er det noen væske i en CB125F som kan fryse, til tross for at denne er luftkjølt?
Er du usikker på frysepunktet på frostvæska, så få dette sjekket på ett verksted.
...eller kjøp deg f.eks en slik fra Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000020669

I mitt hue så har ikke en luftkjølt MC noe væske som kan fryse, bortsett fra batteriet hvis det er utladet, men dette kan sikkert andre her svare bedre på en meg :)
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av TallMan »

Er det nødvendig med oljeskift hver vinter? Jeg har kjørt 4000 med den olja som er på nå, føles litt unødig å skifte nå når neste intervall er om 10.000.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Domino »

Hyppige olje- og filterbytte er etter min mening en billig forsikring. Som tidligere SAAB-eier har jeg vent meg til å bytte olje og filter på bilen etter 10-15000 km selv om produsenten angir langt lengre intervall. Det er sikkert noen tidligere eiere av Audi 2.5 TDI V6 som vil innstemme...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Alf Graarud Motor har «Tips til vinterlagring av motorsykkel» på sine hjemmesider hvis noen er ute etter litt hjelp …

https://www.agmshop.no/artikler/tipstil ... -111864245
MC-sesongen er på hell og for de fleste skal motorsykkelen nå stå i ro noen måneder. Det finnes mange meninger om hvordan en motorsykkel skal lagres, og Googler man dette blir man bare mer forvirret enn klok. Vi tok derfor en prat med gutta på verkstedet vårt for å høre hvordan de anbefaler at du lagrer motorsykkelen, og hva du bør gjøre fra du parkerer den, til du tar den ut igjen om våren.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Inspection Checklist for Buying a Used Motorcycle

Look closely at the cosmetics
Buying a used bike can seem like an overwhelming experience to a first time buyer. What do I look for? What do I need to ask? How do I know I’m not buying a lemon? At Motorcycle Shippers we deal with buyers and sellers everyday, and background in the motorcycle industry makes us more knowledgeable than most when it comes to choosing a good deal on a used bike. The following will touch on some of the basic things a new rider (and even experienced riders) should look for when buying a used motorcycle.
En guide til … riktignok på engelsk. Se link.
https://motorcycleshippers.com/2015/01/ ... motorcycle

02DBEB84-7BE3-4076-A3E1-785DC5A710CD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av mekkern »

TallMan skrev: 27 okt 2020, 22:37 Er det nødvendig med oljeskift hver vinter? Jeg har kjørt 4000 med den olja som er på nå, føles litt unødig å skifte nå når neste intervall er om 10.000.
Ene sykkelen jeg har er det 3 år siden oljeskift.
Når den kun har gått få mil og oljen ikke har endret farge ser jeg ikke noen grunn til å skifte bare for å skifte.
Har faktisk ikke blitt så mange mil i år at jeg har skiftet olje på noen sykler.
Xl’n har dog fått nesten all oljen ny etter skifte av stator.
Setter inn de 2 siste syklene i dag. Spyler av lauv og skitt og varmkjører de skikkelig og så ryker cbr’n og 790 til guttungen inn på kaldtlageret.
En runde med topplading av batteriene så får de en piff til nyttår.
Xl’n skal få seg noen turer i vinter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av erik m »

Pleier å skifte olje om høsten, i september, og da er den svart og tjuktflytende. Skifter oljefilter og paknigen i bunnpluggen samtidig.
Men det har jo ikke direkte md vinterlagring å gjøre. Har en uisolert garasje, kjører sykkelen inn der, plugger på vedlikeholdsladeren og legger en presenning løst over, ferdig!
Om våren starter den på første, eller max andre forsøk, og så kjører jeg avgårde med et digert glis.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Gjør stort sett det som dere gjør, vasker sykkel, vasker kjede med parafin og smører, lufttrykk dekk, trekloss under motor så begge hjula er i lufta (på KTM), har serviceintarvall på sen høst og nå i år med nye dekk, lader batteri to tre ganger i løpet av vinter, parkert i pluss grader og godt stretch laken over for beskyttelse. Selvfølgelig full tank med 98 :)

Har Ctek ladere som kan stå på hele tiden men etter en opplevelse med Optimate vedlikeholdslader på snøfreser der batteriet kokte tørt tar jeg ikke sjansen på å la Ctek lader stå på hele vinter’n på KTM’n … Kom gjerne med meninger / synspunkter på det … mulig jeg tar feil her og burde bare la laderen henge på …
Sist redigert av dypen den 03 okt 2021, 13:51, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av FredrikE24 »

Kan fint ha Cteken stående på. Den lader tross alt ikke hele tiden. Kommer ann på hvilken type du du har. Den jeg har går etter opplading over til sykluslading. Da føler den på spenningen over tid og fyller på litt om den ser noe behov for det.

Jeg er dog ikke så opptatt av å lade hele tiden. Jeg setter på ladern når jeg skifter bremsevæske. Så kobler jeg den av når jeg er ferdig, fordi flushing drar mye strøm på sykkelen jeg har. Jeg bytta batteri i 2016 og har aldri lada det. Forrige batteriet som satt i var originalbatteriet fra sykkelen var ny, altså 15 år gammelt. Da kortsluttet en celle midt på Karl Johan en Onsdag og dett var dett.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Har ikke opplevd problemer med batteriet på de to KTM’ene jeg har hatt men det skulle heller ikke skje noe der med mindre det er noe feil. Transalpen har Biltema batteri som skriker etter nytt, har nytt stående som må fylles med syre Exide og det samme har jeg til KZ’n men Yuasa …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av erik m »

Ctek'n fungerte fint som vedlikeholdslader i mange år, men så plutselig var det stopp, og batteriet tomt og ferdig om våren. Ledlampen lyste som den skulle om høsten, og lyste fortsatt da jeg koblet fra den våren, men da jeg satte den på igjen var det slutt. Så det handler vel rett og slett om at alt elektrisk som står ute i vinter etter vinter i mange år før eller siden har gjort sitt.
Jeg kjøpte en originallader fro BMW, plugger rett inn i lighteruttaket på sykkelen og glemmer den bare til våren.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

NAF sin guide for «Vinterlagring av MC» og aktuelt nå … LINK:
https://nye.naf.no/mc/vedlikehold/vinte ... HBh4nnPbDA
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Bjerknez »

Dette med vinterlagring dukker opp hvert år.

Rengjør sykkelen, smør kjede og full opp tanken. sett batteriet på vedlikeholdslading og sleng over et trekk. Voila :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Så enkelt :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar