Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
-
Onlinepingvin
- Innlegg: 1617
- Registrert: 20 okt 2013, 19:25
- Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE
Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
En del er vel kjent med TET eller Trans Euro Trail, i prinsippet +50.000km mer eller mindre sammenhengende offroadløype gjennom hele Europa, også innom Norge. Så da værprognosene var bra og hadde noen dager fri før ferien er over fikk jeg med en kompis og kjørte opp til Skåbu hvor han har hytte. Begynte turen med ganske standard, men veldig bra, asfaltrute fra Kongsberg over Haglebu og Golsfjellet før svingte av Jotunheimen på grus rett før Valdresflya. Jotunheimveien er ikke med på TET men veldig fin.
I mitt hode var egentlig naturopplevelsene over her, alt lengre øst er bare flatt og skau. Selv om egentlig vet bedre, satt jo for noen uker siden å så opp på Trontoppen og skjønner jo det at Trysil ikke kan ha landets største skianlegg hvis er flatt.
TET sporet (bare å laste ned fra hjemmesiden) går gjennom Skåbu så begynte på TET neste morgen, litt rolig start før kjørte over Murudalen med flott natur, lovet godt!
Kom etterhvert til Vågå hvor hadde lunch før bega oss opp til Blåhø på norges 3. høyeste vei 1615 moh (ikke noe pass så må tilbake samme vei). Super vei og flott natur
Avsluttet dagen med den fantastiske Grimsdalen
Hadde ikke planlagt med overnatting men kompisen hadde ikke med annet enn undertøyskift så endte på Folldal fjellhotell drevet av gammelt ektepar som åpnet kjøkkenet igjen så vi kunne få middag. Ikke 5 stjerners standard men det tok de igjen på service og mat. Og fantastiske omgivelser med utsikt til Rondane
I mitt hode var egentlig naturopplevelsene over her, alt lengre øst er bare flatt og skau. Selv om egentlig vet bedre, satt jo for noen uker siden å så opp på Trontoppen og skjønner jo det at Trysil ikke kan ha landets største skianlegg hvis er flatt.
TET sporet (bare å laste ned fra hjemmesiden) går gjennom Skåbu så begynte på TET neste morgen, litt rolig start før kjørte over Murudalen med flott natur, lovet godt!
Kom etterhvert til Vågå hvor hadde lunch før bega oss opp til Blåhø på norges 3. høyeste vei 1615 moh (ikke noe pass så må tilbake samme vei). Super vei og flott natur
Avsluttet dagen med den fantastiske Grimsdalen
Hadde ikke planlagt med overnatting men kompisen hadde ikke med annet enn undertøyskift så endte på Folldal fjellhotell drevet av gammelt ektepar som åpnet kjøkkenet igjen så vi kunne få middag. Ikke 5 stjerners standard men det tok de igjen på service og mat. Og fantastiske omgivelser med utsikt til Rondane
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Kan nok hende at det av mange oppfattes som ensformig og kjedelig med samme ordvalg gang på gang, men det får så være:
Utrolig flotte og kjørelystsugne bilder
Det er bare å takke så mye for at du velvillig deler disse opplevelsene !
Har for øvrig tenkt å kjøre Jotunheimveien til Lillehammer på tirsdag. Håper på bra vær...
Utrolig flotte og kjørelystsugne bilder
Det er bare å takke så mye for at du velvillig deler disse opplevelsene !
Har for øvrig tenkt å kjøre Jotunheimveien til Lillehammer på tirsdag. Håper på bra vær...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
Onlinepingvin
- Innlegg: 1617
- Registrert: 20 okt 2013, 19:25
- Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Vi var litt etter skjemaet, noe vi egentlig regnet litt med, så planen var å kutte ut sløyfen gjennom Einunndalen nord for Folldal som kommer ned igjen bortenfor Grimsbu. Men ble sterkt anbefalt å kjøre den så da gjorde vi det. Og det angret vi ikke på
For å hente inn litt tid fulgte vi ikke sporet videre når kom ned til riksveien men kjørte rett til Alvdal hvor vi etter sen lunch begynte på Trontoppen, Norges nest høyeste vei 1657 moh (veien til Juvasshytta ved Galdhøpiggen på 1841 moh er høyest). Ny flott opplevelse og fabelaktig utsikt fra toppen
Kompisen skulle i bryllup i Trysil så han måtte forlate meg etter Trontoppen. Egentlig ikke så glad i å kjøre offroad alene i tilfelle noe skjer så passet bra at traff 2 dansker som også kjørte TET, en med 690 som meg og en med Tenere 700. De hadde GPS problemer så passet bra at vi slo følge videre da jeg kunne ta føringen med frisk GPS. Ante jo nada om deres ferdighetsnivå, for alt hva jeg visste kunne de være danske mestere i MX. Så satset på halvfriskt tempo så ikke skulle legge demper på turen deres og de hang tilsynelatende greit med. Stoppet i Alvdal for tanking og spurte de om greit tempo noe de sa det var. Så forsatte i samme tempo, spurte enda en gang når stoppet i kryss om ok tempo og de sa fremdeles ja. Står stort sett og kjører på grus så følger ikke med hele tiden om de bak er med og støver en del så kan fort være holder god avstand uansett. Men på lang rettstrekke så jeg de ikke så stoppet og ventet. Og ventet. Etter 5 minutter kjørte jeg rolig tilbake, man frykter jo det verste men mer sannsynlig bagatell eller bare en drikke/tissestopp eller noe.
Men dessverre var det det første, han med T7 hadde kommet for fort inn i venstresving og fått forhjulet uti løsgrusen på siden og kræsjet og hadde det tydeligvis veldig vondt. Kompisen var allerede på telefon med 113 men litt språkforvirring så jeg måtte overta. Fikk da testet Norsk Luftambulanses nød-app som automatisk også gir de posisjon. Merkelig nok var posisjonen nokså unøyaktig så måtte lese av GPSen for mer nøyaktig posisjon. Merkelig fordi viste helt riktig posisjon på google maps.
De stilte en del spørsmål om hvor han hadde vondt, hva som var skjedd etc og fikk lov å gi han 1 g paracet for smertene. Var selvfølgelig langt til nærmeste sykehus, de kom fra Tynset men tok 1 time. Heldigvis bodde tilfeldigvis en slik vakt fra brannvesenet rett nedi veien og var der etter 15 minutter, de er jo drillet på slikt og kommuniserte med politi og ambulanse. Etterhvert kom ambulansen og fikk sjekket han, gitt morfin og kjørt avgårde.
Snakket en del med han andre dansken i mellomtiden, jeg følte jo litt at hadde dratt opp tempoet selv om hadde spurt. Han bekreftet at jeg kjørte 10-20 kmt fortere enn de normalt gjorde. Da kommenterte at de jo ikke måtte følge meg, jeg hadde jo uansett ventet i neste kryss sa han at det var jo moro å kjøre litt fort Men de skyldte overhode ikke på meg, likevel lærdom til neste gang at man tar en ordentlig prat om man skal kjøre med noen man ikke har kjørt med før. Fikk forøvrig SMS av andre dansken, punktert lunge og noen ribbein. Vet ikke om T7en overlever, styrkrona var knekt tvert av så vært litt krefter, uansett mindre viktig.
Man blir jo litt satt ut av slik hendelse og ikke slik superivrig på å kjøre så mye etterpå. Men tenkte at best å komme seg på hesten med en gang så forsatte TET alene, dog senket tempoet noe. Men avveining det også, kjører best om man har bra flyt og på løst underlag har man egentlig bedre flyt med litt fart.
Det er én ting som er viktigere enn alt annet i verden når er på MC-tur og det er kald øl når kommer frem. Skulle telte så måtte handle men hadde ikke fulgt med bra nok på klokken så kom på stive hjul inn foran Joker 20:00 og løp inn med hjelmen på og ropte ØL! Men for sent så måtte slukøret tusle ut og kjøre videre. Begynte så vidt på skumre så bestemte meg for å stoppe når fant fint sted. Stoppet ved fint vann og bestemte meg for å campe der så kjørte inn kjerrevei. Viste seg at annen TETer hadde tenkt det samme så da hadde jeg både selskap...og han hadde kald øl
Dagen etter fortsatte jeg i slikt landskap trodde skulle være hele veien, fine veier og hyggelig nok men ikke spekatuklært. Planen var enda natt i telt men meldt regn søndag (i dag) så avbrøt i Løten og gunnet hjem på asfalt. Men via Hurdal fra Minnesund og videre til Brandbu og langs Randsfjorden til Jevnaker. Tør ikke pushe Anakee Wild dekkene like mye som S22ene på 990en men moro lell. Særlig veien til Hurdal er jo sykt bra, nærmeste Alpene kommer her til lands Men sliten, ble 51 mil i går, ca. 50/50 på grus og asfalt.
MEN lærte da at flott natur og fjell også nordvest i Innlandet så kommer garantert til å besøke området igjen og kjøre litt veier ikke fikk kjørt nå...kanskje allerede om 2 uker
For å hente inn litt tid fulgte vi ikke sporet videre når kom ned til riksveien men kjørte rett til Alvdal hvor vi etter sen lunch begynte på Trontoppen, Norges nest høyeste vei 1657 moh (veien til Juvasshytta ved Galdhøpiggen på 1841 moh er høyest). Ny flott opplevelse og fabelaktig utsikt fra toppen
Kompisen skulle i bryllup i Trysil så han måtte forlate meg etter Trontoppen. Egentlig ikke så glad i å kjøre offroad alene i tilfelle noe skjer så passet bra at traff 2 dansker som også kjørte TET, en med 690 som meg og en med Tenere 700. De hadde GPS problemer så passet bra at vi slo følge videre da jeg kunne ta føringen med frisk GPS. Ante jo nada om deres ferdighetsnivå, for alt hva jeg visste kunne de være danske mestere i MX. Så satset på halvfriskt tempo så ikke skulle legge demper på turen deres og de hang tilsynelatende greit med. Stoppet i Alvdal for tanking og spurte de om greit tempo noe de sa det var. Så forsatte i samme tempo, spurte enda en gang når stoppet i kryss om ok tempo og de sa fremdeles ja. Står stort sett og kjører på grus så følger ikke med hele tiden om de bak er med og støver en del så kan fort være holder god avstand uansett. Men på lang rettstrekke så jeg de ikke så stoppet og ventet. Og ventet. Etter 5 minutter kjørte jeg rolig tilbake, man frykter jo det verste men mer sannsynlig bagatell eller bare en drikke/tissestopp eller noe.
Men dessverre var det det første, han med T7 hadde kommet for fort inn i venstresving og fått forhjulet uti løsgrusen på siden og kræsjet og hadde det tydeligvis veldig vondt. Kompisen var allerede på telefon med 113 men litt språkforvirring så jeg måtte overta. Fikk da testet Norsk Luftambulanses nød-app som automatisk også gir de posisjon. Merkelig nok var posisjonen nokså unøyaktig så måtte lese av GPSen for mer nøyaktig posisjon. Merkelig fordi viste helt riktig posisjon på google maps.
De stilte en del spørsmål om hvor han hadde vondt, hva som var skjedd etc og fikk lov å gi han 1 g paracet for smertene. Var selvfølgelig langt til nærmeste sykehus, de kom fra Tynset men tok 1 time. Heldigvis bodde tilfeldigvis en slik vakt fra brannvesenet rett nedi veien og var der etter 15 minutter, de er jo drillet på slikt og kommuniserte med politi og ambulanse. Etterhvert kom ambulansen og fikk sjekket han, gitt morfin og kjørt avgårde.
Snakket en del med han andre dansken i mellomtiden, jeg følte jo litt at hadde dratt opp tempoet selv om hadde spurt. Han bekreftet at jeg kjørte 10-20 kmt fortere enn de normalt gjorde. Da kommenterte at de jo ikke måtte følge meg, jeg hadde jo uansett ventet i neste kryss sa han at det var jo moro å kjøre litt fort Men de skyldte overhode ikke på meg, likevel lærdom til neste gang at man tar en ordentlig prat om man skal kjøre med noen man ikke har kjørt med før. Fikk forøvrig SMS av andre dansken, punktert lunge og noen ribbein. Vet ikke om T7en overlever, styrkrona var knekt tvert av så vært litt krefter, uansett mindre viktig.
Man blir jo litt satt ut av slik hendelse og ikke slik superivrig på å kjøre så mye etterpå. Men tenkte at best å komme seg på hesten med en gang så forsatte TET alene, dog senket tempoet noe. Men avveining det også, kjører best om man har bra flyt og på løst underlag har man egentlig bedre flyt med litt fart.
Det er én ting som er viktigere enn alt annet i verden når er på MC-tur og det er kald øl når kommer frem. Skulle telte så måtte handle men hadde ikke fulgt med bra nok på klokken så kom på stive hjul inn foran Joker 20:00 og løp inn med hjelmen på og ropte ØL! Men for sent så måtte slukøret tusle ut og kjøre videre. Begynte så vidt på skumre så bestemte meg for å stoppe når fant fint sted. Stoppet ved fint vann og bestemte meg for å campe der så kjørte inn kjerrevei. Viste seg at annen TETer hadde tenkt det samme så da hadde jeg både selskap...og han hadde kald øl
Dagen etter fortsatte jeg i slikt landskap trodde skulle være hele veien, fine veier og hyggelig nok men ikke spekatuklært. Planen var enda natt i telt men meldt regn søndag (i dag) så avbrøt i Løten og gunnet hjem på asfalt. Men via Hurdal fra Minnesund og videre til Brandbu og langs Randsfjorden til Jevnaker. Tør ikke pushe Anakee Wild dekkene like mye som S22ene på 990en men moro lell. Særlig veien til Hurdal er jo sykt bra, nærmeste Alpene kommer her til lands Men sliten, ble 51 mil i går, ca. 50/50 på grus og asfalt.
MEN lærte da at flott natur og fjell også nordvest i Innlandet så kommer garantert til å besøke området igjen og kjøre litt veier ikke fikk kjørt nå...kanskje allerede om 2 uker
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
Onlinepingvin
- Innlegg: 1617
- Registrert: 20 okt 2013, 19:25
- Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Bare hyggelig, setter selv pris på reiserapporter og fin måte å rydde opp i hodet hva man har opplevd før glemmer detAJ skrev: ↑02 aug 2020, 18:35 Kan nok hende at det av mange oppfattes som ensformig og kjedelig med samme ordvalg gang på gang, men det får så være:
Utrolig flotte og kjørelystsugne bilder
Det er bare å takke så mye for at du velvillig deler disse opplevelsene !
Har for øvrig tenkt å kjøre Jotunheimveien til Lillehammer på tirsdag. Håper på bra vær...
Får legge til at de veiene nevnt her kan vel alle gjennomføres med vanlig landeveissykkel og dekk om man ikke er skuggeredd. Men klart bedre opplevelse om har litt grøvre spor i dekkene (Continental leverer TKC80 i de fleste dimensjoner inklusive 120/70-18 og 180/55-18). Men ikke alle deler av TET ville kjørt med gatesykkel, litt mer rufsete noen steder.
Par bilder til som viser litt annet enn fjellveier
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Vanskelig det der med vurdering av ferdighetsnivå og om de man har med på tur henger med. Gruppedynamikken lever sitt eget liv og man vil jo ikke være den som sinker heller. Jeg kjenner problematikken fra topptur på ski. Lett å pushe grenser, særlig på skredvurdering.
- Olav K
- Innlegg: 2636
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Herlige bilder,
Jeg kjørte fra svenskegrensa og til Vågå/Blåhø, komplett 1.seksjon forrige uke/helg.
Og så litt freestylin' fra Blåhø og videre nord/østover, med overnatting på Fiskevollen.
Kan legge ut litt bilder jeg også, om det er greit :)
Jeg kjørte fra svenskegrensa og til Vågå/Blåhø, komplett 1.seksjon forrige uke/helg.
Og så litt freestylin' fra Blåhø og videre nord/østover, med overnatting på Fiskevollen.
Kan legge ut litt bilder jeg også, om det er greit :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Dette var jo et helt utmerket turreferat med flotte bilder Pingvin Som også inneholdt en smule dramatikk du helt klart skulle vært foruten, men heldigvis gikk det vel bra med dansken og slike hendelser gir oss en påminnelse om hvor viktig det er å kjøre etter forhold og evne.
-
Onlinepingvin
- Innlegg: 1617
- Registrert: 20 okt 2013, 19:25
- Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Ja, er til ettertanke, både ifht kjørestil/tempo og hvor lurt det er å kjøre alene, særlig på disse veiene hvor tidvis ikke er noe trafikk så ikke gitt at kommer noen forbi om har uhell. Og en del områder er uten mobildekning.
Nå har jeg faktisk en slik inReach satelittsender som man kan sende nødsignal med. Har 100% dekning worldwide (så lenge klar sikt til himmelen) og SOS knapp som sender beskjed til nødsentral i USA som så kontakter nærmeste politimyndighet og informerer om at nødsituasjon og koordinater. Men ikke gitt at klarer å bruke den om alene så beste er helt klart å kjøre sammen med noen på slik tur. Og selv om får sendt signal så kan det ta lang tid før noen faktisk er der så å ha med noen som kan yte førstehjelp er jo en stor fordel.
Men fritt land så dette må hver enklet finne ut av.
Nå har jeg faktisk en slik inReach satelittsender som man kan sende nødsignal med. Har 100% dekning worldwide (så lenge klar sikt til himmelen) og SOS knapp som sender beskjed til nødsentral i USA som så kontakter nærmeste politimyndighet og informerer om at nødsituasjon og koordinater. Men ikke gitt at klarer å bruke den om alene så beste er helt klart å kjøre sammen med noen på slik tur. Og selv om får sendt signal så kan det ta lang tid før noen faktisk er der så å ha med noen som kan yte førstehjelp er jo en stor fordel.
Men fritt land så dette må hver enklet finne ut av.
Jøss, da var du flinkere enn oss, vi hadde ganske mye freestylin', hoppet over litt sløyfer og har lastet ned en del andre spor opp gjennom som sydde inn så hadde laget min egen rute på forhånd (som også jukset ifht til...).
Jada, klart det
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Alltid bra å lese referat fra deg, Pingvin. Fine bilder og. Synd med dansken da, men han blir vel bra igjen.
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Velprodusert fra svensk TET: https://www.youtube.com/watch?v=otq5_AoeVNg (serie på 5 klipp)
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Inspirasjon dette :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
Onlinepingvin
- Innlegg: 1617
- Registrert: 20 okt 2013, 19:25
- Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Jøss, det var profft ja Ofte tenkt på om skulle hatt med bedre kamera og også om skal investere i drone, blir jo bedre enn det får til med mobilen. Men lander hver gang på at opplevelsen tross alt er viktigere enn bildene og prøver å holde vekten nede. Men kult noen tar seg bryetpekle skrev: ↑03 aug 2020, 23:00 Velprodusert fra svensk TET: https://www.youtube.com/watch?v=otq5_AoeVNg (serie på 5 klipp)
Sverige TET er helt klart på lista, tenkte først var litt kjedelig og naturen er kanskje ikke så spektakulær, men etter det hører er det veldig artige løyper der og en del mer teknisk enn Norge som blir litt vel mye vanlig grusvei som kan kjøre med familiebilen. Men vi tar det igjen på naturopplevelse da
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2636
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Dumper noen bilder fra min TET opplevelse, for halvannen-to uker siden:
På vei til østafjeldske... en helt vanlig dag i Hardanger. 2-3 kmkø både på nord og sørsida. Mellom Kinsarvik og Hardangerbrua:
Det obligatoriske Rotneblikk-bildet
På Hedmarksvidda
Mellom Heidal og Vågå. Fin utsikt.
Her er vi litt oppi fjellet, over øvre del av Heidal.
Litt lengre nede ligger en gård som heter Glittersjå.
De var med på "Der ingen skulle tru" for noen år siden. Såg reprisen i jula '19.
Glittertind ligger i horisonten, litt til høyre i bildet.
Et uvanlig vakkert sted dette
På vei ned mot Vågåmo
Og opp mot flotte Blåhø. Episk utsikt herifra
Gøy når sporet blir litt mer teknisk
Få ting slår litt villcamp..
Men dette gjør det. På Wadahl Høyfjellshotell på Gålå
Kjørte "gamle"TET rundt innsjøen Olstappen
Nærmere Heidal...
Litt gamle traktorveier
Go'veier i Grimsdal
"Meet the locals" i Murudalen
Jutulhogget mellom Østerdalen og Rendalen
Vi avsluttet turen på Fiskevollen.
Rødvin og viltgryte.
Egentlig var hele turen "villt god"
Vi fikk elgbiff i Heradsbygda hos BMWilly, indrefilet av hjort på Gålå... og Real viltgryte på Fiskevollen.
På Beitostølen (på vei hjem, søndag) stoppet vi for å diskutere rutevalget videre.
Med så små nette sykler, er det jo ikke lett å få øye på oss, så en jævla kinamann rygget oss like greit rett over ende.
Først knuste han litt av Ståle sin sykkel, som igjen falt over meg.
Flaks for kinamannen at jeg satt fast under GSAen, ellers hadde jeg/vi nok havnet i avisene.
Kunne lugget hjernerystelse på fyren.
På vei til østafjeldske... en helt vanlig dag i Hardanger. 2-3 kmkø både på nord og sørsida. Mellom Kinsarvik og Hardangerbrua:
Det obligatoriske Rotneblikk-bildet
På Hedmarksvidda
Mellom Heidal og Vågå. Fin utsikt.
Her er vi litt oppi fjellet, over øvre del av Heidal.
Litt lengre nede ligger en gård som heter Glittersjå.
De var med på "Der ingen skulle tru" for noen år siden. Såg reprisen i jula '19.
Glittertind ligger i horisonten, litt til høyre i bildet.
Et uvanlig vakkert sted dette
På vei ned mot Vågåmo
Og opp mot flotte Blåhø. Episk utsikt herifra
Gøy når sporet blir litt mer teknisk
Få ting slår litt villcamp..
Men dette gjør det. På Wadahl Høyfjellshotell på Gålå
Kjørte "gamle"TET rundt innsjøen Olstappen
Nærmere Heidal...
Litt gamle traktorveier
Go'veier i Grimsdal
"Meet the locals" i Murudalen
Jutulhogget mellom Østerdalen og Rendalen
Vi avsluttet turen på Fiskevollen.
Rødvin og viltgryte.
Egentlig var hele turen "villt god"
Vi fikk elgbiff i Heradsbygda hos BMWilly, indrefilet av hjort på Gålå... og Real viltgryte på Fiskevollen.
På Beitostølen (på vei hjem, søndag) stoppet vi for å diskutere rutevalget videre.
Med så små nette sykler, er det jo ikke lett å få øye på oss, så en jævla kinamann rygget oss like greit rett over ende.
Først knuste han litt av Ståle sin sykkel, som igjen falt over meg.
Flaks for kinamannen at jeg satt fast under GSAen, ellers hadde jeg/vi nok havnet i avisene.
Kunne lugget hjernerystelse på fyren.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Dette krever en forklaring, hvorfor i all verden står det to trailere i samme retning på denne smale veien?
- Olav K
- Innlegg: 2636
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Jo.. den ene (til venstre) hadde fått et havari av noe slag.
Så skulle luringen til høyre forbi.
Så stod de der...
Tok bare 2-3 timer så fikk de ryddet plass til bergingsbil på baksida.
Vi ventet en liten halvtime, så hadde de fått såpass åpning at tre mc'er kom igjennom.
Men kjedelig for barnefamilier på vei til Mikkelparken i Kinsarvik, som mistet halve dagen i kø.
Dagen før og dagen etter var det buss/lastebil mot bobil/campingvogn som produserte traffikale borrelåser med timesvis av forsinkelser og kø.
Så skulle luringen til høyre forbi.
Så stod de der...
Tok bare 2-3 timer så fikk de ryddet plass til bergingsbil på baksida.
Vi ventet en liten halvtime, så hadde de fått såpass åpning at tre mc'er kom igjennom.
Men kjedelig for barnefamilier på vei til Mikkelparken i Kinsarvik, som mistet halve dagen i kø.
Dagen før og dagen etter var det buss/lastebil mot bobil/campingvogn som produserte traffikale borrelåser med timesvis av forsinkelser og kø.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;