Hehe, jeg overvurderer nok mine egne evner grovt ja. 390 holder sikkert i massevis til gruspingvin skrev: ↑26 aug 2020, 09:17 KTM 390 har fått bra omtale, kanskje litt lite effekt men er jo bare å prøve og se. Ikke i nærheten av 690 selvfølgelig men så er da også prisen det halve. Og for noen er det kanskje en bedre sykkel enn 690, sikkert snill om ny offroad.
Ifht aktiv kjøring på grus så tenker du sikkert på å drifte gjennom svingene. Må være ærlig å innrømme at til tross for kjørt en del grus så er jeg ikke god nok til å slædde gjennom svingene, misunner de som har MX bakgrunn og har ferdigheter og selvtillit til å gå inn i svingene med slipp både foran og bak og styre med hekken gjennom svingen. Litt av "problemet" er at egentlig ganske godt grep på de fleste grusveier, kjørte nylig et stykke på grus med 990en på S22 dekk, kunne jo nesten kjøres om om var asfalt. Så moro når kommer over nyslådda eller nygrusa vei og får rumpa ut litt i svingene. Eller når bakdekket begynner å bli utslitt
Så ikke dum ut den Hailbiken, 120Nm er imponerende
Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Spennende dette, sulten på mer så jeg fem YouTube filmer av «tshansen» eller Thomas Hansen sine turer på disse TET stiene / veiene Ser det kjøres med KTM men hvilke sykler brukes, tenker på andre dere møter og vil tro det er andre merker der ute og ikke bare enduro?
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
TET er i utgangspunktet for 250cc til 600cc og i noen land er det nok såpass teknisk at en skal både modig og god om drar ut med GS1200. I Norge er det stort sett greie grusveier hvor typisk GS1200 går helt greit, i hvert fall hvis har litt knastet dekk og litt offroaderfaring. Noen litt mer tekniske partier, spesielt hvis vått=glatt (endte muligens med brukket ribbein, til lege i morra), men kan kjøre rundt disse.
Absolutt en del KTMer, både mellomstore og større, men også bra med Teneré 700, Africa Twins og GS'er. Også en del litt eldre type XT600 etc. Sikkert noen som prøver seg med enda mer gateorienterte sykler og så lenge kjører litt forsiktig går nok det men ville anbefale noe mer dual sport aktig. Eller i det minste TKC70 eller TKC80, de har dekk i typisk gatedimensjoner som 120/70-17 og 180/55-17.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Kjørte norske TET i sommer meg GSA 1250.
Min erfaring er at hele ruta, med unntak av ettpar litt glatte, leirete partier mellom Vågå og Dovre kan kjøres med de fleste "adv-sykler" med litt grovere dekk.
Der, mellom Vågå og Dovre er det veldig greit å ha godt sideveis grep, i tillegg til grep for framdrift
Men en kompis av meg gjorde runden på sin S1000XR, og det gikk "greit nok"
Har du en SA 1290, hiv på et sett TKC80, last ned TETsporet, og sett opp GPSen på rett måte (må kjøres som "spor" og ikke som rute.)
Rein morro, lite folk, ingen pollti, bare herlig MC glede.
Min erfaring er at hele ruta, med unntak av ettpar litt glatte, leirete partier mellom Vågå og Dovre kan kjøres med de fleste "adv-sykler" med litt grovere dekk.
Der, mellom Vågå og Dovre er det veldig greit å ha godt sideveis grep, i tillegg til grep for framdrift
Men en kompis av meg gjorde runden på sin S1000XR, og det gikk "greit nok"
Har du en SA 1290, hiv på et sett TKC80, last ned TETsporet, og sett opp GPSen på rett måte (må kjøres som "spor" og ikke som rute.)
Rein morro, lite folk, ingen pollti, bare herlig MC glede.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Takker for tips, TKC80 og eikefelger så har jeg to sett
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Adventuresykler burde leveres ut fra butikk med to sett felger, slik at man i større og lettere grad får utnyttet hele potensialet til sykkelen
Det ekstra felgsettet mitt, er iallefall noe av det beste jeg har brukt penger på i min nyere MC karriere
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Alle sykler er adventuresykler bare får eikehjul og litt knaster, gleder meg til å få på disse på 990en
Nå merker man godt offroad-genene på min 990 Supermoto, ergonomien nesten identisk med KTM950 Superenduro hadde og fin å stå og kjøre på. Men funker på alle sykler
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Har du oversikt over hva som er forskjell på 950 / 990 SM sammenlignet med gruskongen 950 SE og grus kapable 950 Adventure samt 950 Adventure S ?pingvin skrev: ↑16 sep 2020, 20:51 Alle sykler er adventuresykler bare får eikehjul og litt knaster, gleder meg til å få på disse på 990en
Nå merker man godt offroad-genene på min 990 Supermoto, ergonomien nesten identisk med KTM950 Superenduro hadde og fin å stå og kjøre på. Men funker på alle sykler
Har fått med meg at det er lengre fjæringsvei og større setehøyden / bakkeklaring på Adventure S vs Adventure ... men på SM vs SE tror jeg det er mange og større forskjeller.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Ups, ikke vært inne her på litt så misset dennedypen skrev: ↑24 sep 2020, 23:28Har du oversikt over hva som er forskjell på 950 / 990 SM sammenlignet med gruskongen 950 SE og grus kapable 950 Adventure samt 950 Adventure S ?pingvin skrev: ↑16 sep 2020, 20:51 Alle sykler er adventuresykler bare får eikehjul og litt knaster, gleder meg til å få på disse på 990en
Nå merker man godt offroad-genene på min 990 Supermoto, ergonomien nesten identisk med KTM950 Superenduro hadde og fin å stå og kjøre på. Men funker på alle sykler
Har fått med meg at det er lengre fjæringsvei og større setehøyden / bakkeklaring på Adventure S vs Adventure ... men på SM vs SE tror jeg det er mange og større forskjeller.
Har ikke full oversikt for å være ærlig. Men 950SE er skikkelig høy, tror ikke mange sykler, om noen, som er høyere, såpass at med mine 178cm så ble den væl høy så senket litt, noe som ikke overraskende fikk selverklærte purister til å gå amok Adventure S og R er vel høyere enn den ordinære Adventure men kan veldig godt være at forskjellen varierte opp gjennom. SM er nok lavere om ikke annet så fordi 17"/17" hjul ikke 21"/18", men usikker på hvor mye fjæringsvei ifht SE og Adv. Eller hvordan fjæringsveien og høyden er på SM vs SMR vs SMT og mellom 950 og 990.
Så aner egentlig ingenting utover det nok de fleste kan resonnere seg frem til med andre ord, sorry :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
TET Norge er først en god sving innom Sør-Norge som vist i denne tråden, før den går tilbake inn i Sverige. Men oppi nord går TET tilbake inn i Norge på det som tror er gammel postrute. Ser jo fantastisk fint ut...helt til de kjører over en bro som ikke er der Absolutt til ettertanke, lett å anta at alt er greit til man ligger der...
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Så den der i tråden med MC-ulykker. Helt for jævlig situasjon å havne i.
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Ah, misset den. Ja, ikke noe trivelig. Vært med på litt for mye slikt nå for min del. Litt i tenkeboksen hver høst...men så kommer våren og det er jo så jævla moro
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Jeg har lyst til å være med å kjøre crosser i grustaket til kjørelærern, men når jeg tenker på de månedene som blei kasta bort i forbindelse med kragebeinsbruddet blir jeg litt usikker på om det er lurt. :)
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
Den var nok ikke god ...
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Grustur (TET) - Nyoppdagede (for meg) naturperler
ER en risiko når kjører offroad enten det er grus, enduro eller cross men ofte moderate skader (typisk kragebein). Trynet utallige ganger offroad og kragebeinsbrudd er verste skade, men en del halting og vondt å le pga bristede ribbein etc. har det blitt. Hvis man er redd for å slå seg er, det nok bedre hobbyer
På asfalt er man veldig nær 100% sikker på at går bra HVIS man kjører pent Men går det først skikkelig galt på asfalt kan konsekvensene være fatale...bokstavelig talt.
Ville takket jeg til crossing i grustak, er vel noe av det mindre risikofylte man gjør offroad. Og man blir bede asfaltkjører av å kjøre offroad (alle motogp gutta kjører MX/Enduro/Flat-track...) så kan jo se på det som investering i sikkerhet for kjøring på gata. Og så er det moro da
Huff nei, får vondt inni seg av å se det
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days