Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg hører stadig vekk at det er viktig å ha en kraftig motorsykkel slik at du kan øke farten og komme deg bort i fra farlige situasjoner.

Men når jeg søker etter MC ulykker og near-misses på youtube, så finner jeg jaggu ikke mange eksemplene på folk som gjør nettopp dette. Er det noen som har videoeksempler på at noen kommer seg vekk i fra en ulykke på grunn av en kraftig motorsykkel?

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av kaiu »

Raskere forbikjøringer er vel det mest opplagte risiko reduserende ved en kraftig motor. Ellers tror jeg tiden man han ifm med en ulykke som holder på å skje er litt for liten til at akselerasjon redder deg, men kan selvsagt ta feil. Når en ulykke holder på å skje er vel bremser det man har mest bruk for.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av cannon »

Det er vel på nivå med "loud pipes saves lives". Mao. et vikarierende argument for å kjøre størst mulig. Men du verden så givende, særlig ved forbikjøring:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av kjellv »

Jeg tror nok dette er argumentasjon som i de fleste tilfeller ikke har så veldig mye rot i virkeligheten.
I en forbikjøringssituasjon vil nok en med en motorsvak sykkel legge inn en større sikkerhetsmargin enn en sterkere sykkel, dvs ha en lengre oversiktlig veistrekning foran seg enn en med en sterkere sykkel. Totalt sett vil jeg nok fortsatt tro at jo sprekere sykkelen er, dess mer stoler vi på kreftene og tar større sjanser under forbikjøring.
Men jeg presisere igjen at dette er noe jeg tror, og har ingen dokumentasjon for det.
Men det er jo kjekt å ha slike argumenter når vi kjøper ny og enda større/sterkere sykkel, dokumentert eller ikke :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 18 jul 2020, 17:23 Det er vel på nivå med "loud pipes saves lives". Mao. et vikarierende argument for å kjøre størst mulig. Men du verden så givende, særlig ved forbikjøring:)
Som cannon sa :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av kaiu »

Enig at man planlegger forskjellig mht forbikjøringer avhengig av motorkraft, men tror vel her at det faktisk kan hjelpe deg hvis man får en overraskelse når man tar en forbikjøring. Her kan muligheten for å rask akselerer hjelpe deg ut av en farlig situasjon.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

Til en viss grad tror jeg en slik argumentasjon holder mål. Vertfall når det kommer til bil. Prøv og sett deg i en VW UP! Med en 1L 65HKér motor. Enhver forbikjøring uansett sted og hastighet er risikosport. Enkelte ganger MÅ man kjøre forbi en eller annen gang. Feks. Forbi en traktor, en moped etc.

Det betyr selvsagt ikke at lite motorkraft er ensbetydende med ulykker. Strengt tatt er det vel omvendt, men så lenge det går bra så er det mye tryggere å kjøre forbi når man har litt å gå på (mer motorkraft). Men det betyr vel også at den generelle hastigheten øker etc.

Men ser man på forbikjøring alene så mener jeg det er langt tryggere mer mer motorkraft ja.

Men når det kommer til kraften som finnes i de fleste motorsykler så spiller det nok liten trille om man kjører en gammel sur 600cc eller en nyere 1300cc. Kraften er uansett god nok til å kjøre forbi de fleste biler, selv om dem skulle få horn i pannen og dra på mens du kjører forbi.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 18 jul 2020, 17:33
cannon skrev: 18 jul 2020, 17:23 Det er vel på nivå med "loud pipes saves lives". Mao. et vikarierende argument for å kjøre størst mulig. Men du verden så givende, særlig ved forbikjøring:)
Som cannon sa :knegg
Load pipes tar i allefall ikke liv.
Det finnes nok ingen statistikk som viser at noen har berget liv og helse for at de hørte at det kom en motorsykkel eller et annet kjøretøy.
Selv har jeg erfaring med at rein og etpar ganger elg har kommet seg unna veien på god avstand når jeg kommer.
Det skjer ikke når jeg kjører bil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Ronning »

Synes utsagnet taler mot seg selv. Fart tar liv, så jeg har mine tvil på om evne til å skape mest fart på kortest tid vil gjøre noe for å redusere ulykker.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Jompa »

Ronning skrev: 18 jul 2020, 18:22 Synes utsagnet taler mot seg selv. Fart tar liv, så jeg har mine tvil på om evne til å skape mest fart på kortest tid vil gjøre noe for å redusere ulykker.
I enkelte situasjoner kan man slippe unna med kraftigere akselerasjon, men det er desverre mange eksempler på ulykker pga at motoren har vært mye større enn det føreren har behersket.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av AJ »

Ronning skrev: 18 jul 2020, 18:22 Fart tar liv,
Skal på ingen måte kverulere, men løsrevet så gir en slik uttalelse ingen mening. Fart i seg selv tar selvfølgelig ingen liv før det som er i fart konfronteres / møter noe annet levende, enten stillestående eller i bevegelse. I slike tilfeller vil selvfølgelig høy fart ha atskillig større (fatal) effekt enn om farten er lav.

Som man gjerne populærspråklig påpeker når "farten dreper" påstanden kommer, nemlig at "det er ikke farten som dreper, men bråstoppen"...
Så dette er selvfølgelig noe man må veldig klart for seg når man kjører fort...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av mekkern »

Eneste «reddende» er kraftreserve hvis en har feilberegnet en forbikjøring eller noe dukker opp på slutten av forbikjøringen.
Eller at kødden du skal forbi gir på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 18 jul 2020, 18:32 Eneste «reddende» er kraftreserve hvis en har feilberegnet en forbikjøring eller noe dukker opp på slutten av forbikjøringen.
Eller at kødden du skal forbi gir på.
Ja. Dette er vertfall noe JEG føler betryggende. Man kommer seg stort sett forbi uansett.

Hvis en bil klarer og ta igjen hastigheten til en motorsykkel mens han kjører forbi, så er man for forsiktig på rulla mener nå jeg. :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 18 jul 2020, 17:33
cannon skrev: 18 jul 2020, 17:23 Det er vel på nivå med "loud pipes saves lives". Mao. et vikarierende argument for å kjøre størst mulig. Men du verden så givende, særlig ved forbikjøring:)
Som cannon sa :knegg
Jeg har ingen tro på at større motor gjør noe nevneverdig med ulykkes-statistikken, heller tvert om.

Når det gjelder eksosanlegg er jeg dog ikke enig. Jeg satt på med en kamerat her i forrige uke. Han er ikke spesielt flink til å kjøre bil, mest fordi han ikke har bil og derfor kjører svært sjelden. Vi var på vei sørover fra Oslo o lå i høyre felt. Tar igjen en lastebil og skal til å kjøre forbi. Akkurat i det vi kjører inn i en tunnel er han på vei til å skifte feil. Han blinker ikke, ser ikke i speilet tror jeg. Motorsykkelen, som ingen av oss hadde lagt merke til i venstre feltet, ble straks tydelig i det vi kom inn i tunnelen og vi hørte eksosanlegget (absolutt ikke et standard anlegg). Resultatet var at sjåfør av bilen avbryter forbikjøringen akkurat i det motorsykkelen er på siden av oss.

Han utbryter selv: "Jøss, hadde det ikke vært for lyden der tor jeg jeg hadde pløyd han rett ned. Ante ikke han var der."

Så et tilfelle som bekrefter at loud pipes i det minste KAN redde liv i gitte situasjoner.

(Jeg tok over kjøringa ved første bensinstasjon... :lol )
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Ronning »

AJ skrev: 18 jul 2020, 18:29
Ronning skrev: 18 jul 2020, 18:22 Fart tar liv,
Skal på ingen måte kverulere, men løsrevet så gir en slik uttalelse ingen mening. Fart i seg selv tar selvfølgelig ingen liv før det som er i fart konfronteres / møter noe annet levende, enten stillestående eller i bevegelse. I slike tilfeller vil selvfølgelig høy fart ha atskillig større (fatal) effekt enn om farten er lav.

Som man gjerne populærspråklig påpeker når "farten dreper" påstanden kommer, nemlig at "det er ikke farten som dreper, men bråstoppen"...
Så dette er selvfølgelig noe man må veldig klart for seg når man kjører fort...
Forsåvidt enig asså. Mente bare at jo høyere fart, jo høyere risiko for uhell. Om enn marginalt...

Ellers var det et godt poeng med loud pipes og dyr lenger opp her. Har mer troa på dette 😃

Svar